• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zawinili kierowcy, stracili piesi

Piotr
19 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Zgodnie z zapowiedzią złożoną w Trojmiasto.pl kilka dni temu, drogowcy usunęli zieloną strzałkę na skrzyżowaniu ul. Morskiej i Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni, bo kierowcy powodowali w tym miejscu wypadki. Po zmianie skrócili jednak zielone światło dla pieszych i rowerzystów aż o 50 sekund.



Na problem zwrócił uwagę pan Piotr z Gdyni. Oto jego list:

Czujesz się bezpiecznie na przejściach dla pieszych z zielonymi strzałkami?

Do Trójmiasta powoli przebijają się rozwiązania z cywilizowanej części Europy, gdzie piesi traktowani są priorytetowo, a samochodowy transport indywidualny jest uważany wręcz za zło konieczne (słusznie lub nie - to inna dyskusja). Nasi urzędnicy też zaczynają opowiadać o zielonych miastach, priorytecie dla transportu publicznego i zachęcają do poruszania się rowerem.

Dlatego z wielką radością przeczytałem na portalu Trojmiasto.pl, że skrzyżowanie ul. Kwiatkowskiego z ul. Morską będzie bezpieczniejsze. Regularnie dochodziło tam bowiem do potrąceń. Policja i urzędnicy wiedzą dlaczego: kierowcy wymuszali pierwszeństwo na pieszych i rowerzystach, bo uważali, że zielona strzałka uprawnia ich do wjazdu na skrzyżowanie bez sprawdzenia, czy nikomu nie zagrażają.

Diabeł tkwi w szczegółach



Urzędnicy dostrzegli problem i ucieszyłem się ogromnie, gdy przeczytałem, że to już przeszłość, bo faza świateł została zmieniona i kierowcy nie będą mieli zielonej strzałki, gdy zielone mają piesi i rowerzyści.

Super, prawda? Też tak pomyślałem. Do czasu, aż się tam pojawiłem. Najpierw jako pieszy, potem rowerzysta. Diabeł tkwi bowiem w szczegółach.

Okazało się, że rzeczywiście faza świateł została zmieniona. Jak? Kierowcy jadący od strony obwodnicy nadal mają zieloną strzałkę, która zapala się, gdy zielone mają jadący ul. Morską. Ale piesi i rowerzyści udający się w tym samym kierunku muszą grzecznie czekać, bo mają czerwone. Owa zmiana to skrócenie zielonego dla pieszych i rowerzystów, żeby kierowcy mieli wygodniej! Kto zapłacił za wypadki powodowane przez kierowców? Piesi i rowerzyści. Logiczne, prawda?

Warto dodać, że zielona strzałka w godzinach szczytu praktycznie nic nie daje. Ruch na ul. Morskiej jest tak gęsty, że przejeżdżają na niej jedno-dwa auta. A w tym czasie na przejściu czeka kilku pieszych i rowerzyści. Kogo jest więcej? Kto miał mieć priorytet w poruszaniu? Urzędnicy nie znają odpowiedzi na to pytanie czy znają, tylko co innego mówią, a co innego robią?

Ostatni wypadek w tym miejscu przed zmianą sygnalizacji świetlnej.



Wojciech Folejewski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni: Kierowcy stracili więcej


Wojciech Folejewski. Wojciech Folejewski.
Naszym nadrzędnym celem było podniesienie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.

Dla grup sygnalizacyjnych objętych zmianami zostały pomierzone średnie czasy trwania sygnałów zielonych w ciągu dnia (w godzinach 6-22).

Przed zmianami:
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla pieszych i rowerzystów: średnio ok. 83 sekundy.
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla strzałki warunkowego skrętu w prawo: średnio ok. 86 sekund.

Po zmianach:
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla pieszych i rowerzystów: średnio ok. 44 sekundy.
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla strzałki warunkowego skrętu w prawo: średnio ok. 33 sekund.

Analiza tych czasów pokazuje, że średni czas trwania sygnałów spadł o ok. 39 sekund dla pieszych i rowerzystów oraz o ok. 53 sekundy dla pojazdów. Oznacza to spadki o odpowiednio: o ok. 47 proc. i ok. 61 proc. Jak pokazują powyższe dane, grupą, którą więcej "straciła" są kierowcy, a nie rowerzyści i piesi.

Nasze obserwacje w ciągu pierwszych dwóch tygodni funkcjonowania nowego rozwiązania wskazują, że przede wszystkim poprawiło się bezpieczeństwo pieszych, co było naszym priorytetem. Kierowcy bowiem zatrzymują się przed przejściem dla pieszych i przejazdem rowerowym.

Wdrożenie tego rozwiązania wymagało zastosowania kompromisu, w postaci skrócenia czasów trwania sygnałów dla dwóch grup sygnalizacyjnych w taki sposób, by nie spowodować znacznego pogorszenia warunków ruchu dla wszystkich jego uczestników. Wprowadzenie jeszcze większych ograniczeń dla ruchu samochodowego mogłoby spowodować odkładanie się długich kolejek na wlocie Trasy Kwiatkowskiego od strony obwodnicy. A to skutkowałoby pogorszeniem bezpieczeństwa kierowców dojeżdżających do skrzyżowania Trasą Kwiatkowskiego.
Piotr

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (192) 9 zablokowanych

  • Zielone światło dla pieszych powinno być tak długo, aby oczekujący pieszy mógł przejść. (2)

    Piesi którzy nie czekali na zielone, lecz dopiero nadchodzą, czekają na następne zielone.

    • 1 8

    • Pieszy nie potrzebuje zielonego aby przejść przez całe przejście, Wystarczy kilka sekund zielonego aby na przejście wejść a pot (1)

      ... zgodnie z przepisami jeśli w trakcie przechodzenia przez przejście zapali się czerwone światło dla pieszego to ma on praw dokończyć przechodzenie na druga stronę w swoim tempie a kierowcy muszą czekać nawet jeśli mają już zielone światło. Dla pieszego o wiele ważniejsza jest długość pomiędzy zielonym światłem dla niego.

      • 3 2

      • To właśnie miałem na myśli. Piesi, którzy nie czekali przed przejściem na zielone, zastaną już zielone migające i wtedy nie wolno wchodzić na przejście.

        • 0 0

  • Ta sytuacja to soczewka. (2)

    Jak w soczewce widać podejście gdyńskich urzędników do wszystkich uczestników ruchu. Niby ułatwiają życie którejś z grup a w praktyce tracą wszyscy. I dotyczy to nie tylko tej sytuacji ale w praktyce wiekowości "inwestycji". To tylko ludzi denerwuje i powoduje antagonizowanie między uczestnikami ruchu. Ale medialnie ładnie wygląda jak się zrobi prezentację o 130 "inwestycjach" i jak pan od W-Fu zajmuje się strategią rozwoju. Niestety, władze Gdyni odcinają kupony od tego, że kiedyś się udało. Szkoda, że są tylko w tym tak skuteczni.

    • 4 0

    • wszyscy tracą w warunkach nadmiaru samochodów w mieście Gdynia

      warto to sobie spokojnie uświadomić i działać tak, by skłonność do korzystania małała a wzrastała rola innych sposobów poruszania się po mieście. Największą zawalidrogą w mieście dla samochodu jest inny samochód, choć wielu kierowców nie potrafi zrozumieć i uznać tej prostej prawdy.

      • 3 0

    • 100 % racji

      • 0 0

  • Tolerancja dla wszystkich (2)

    Nie ma lepszych i gorszych. Nikt tak jak włodarze miast w obrębie Trójmiasta nie nawołuje do tolerancji i wzajemnego poszanowania, ale jednocześnie nikt tak jak oni nie stygmatyzuje jednej grupy- kierowców, w ramach dróg, które zostały dla nich wybudowane ! Odebranie zielonej strzałki przy jednoczesnym zachowaniu czasu dla pieszych generowałoby korki. A tak wilk syty i owca cała- jest czas dla pieszych i jest czas dla aut. Cieszmy się z kompromisu, bez hejtowania kierowców...

    • 5 3

    • jak na razie to osoby nieświadomie chore na samochodozę stygmatyzują i pieszych i rowerzystów (1)

      władze miasta nadal nieświadomie niekiedy podlizują się kierowcom, realizując nieśmiałe próby przesuwania niekiedy granicy kompromisu. W ten sposób w mieście mamy do czynienia z dryfem strategicznym: warunki ruchu pieszych i rowerzystów nie poprawiają się, ponieważ nadal brakuje śmiałych działań pokazujących gotowość do kwestionowania dotychczasowej roli samochodów w życiu miasta i jego mieszkańców. Stąd nadal marnotrawne wykorzystywanie przestrzeni miasta na kilogramy złomu pozostające bez ruchu 23 godiny na dobę na wartościowej przestrzeni miejskiej zwanej miejscami postojowymi.

      • 3 2

      • Odstaw leki, bo masz tak spowolnione

        Procesy myślowe, że nawet gdyby zielone światło dla pieszych się świeciło przez 24 godziny na dobę, to miesiąca byś potrzebował żeby przeanalizować i ruszyć i przejść na druga stronę jezdni

        • 0 0

  • jak w Sopocie-kierowca ma zawsze zielone!

    pieszy stoi, stoi, stoi, a jak ma zielone musi uciekac bo przejsc sie nie da

    • 1 1

  • Tam zrobili już drugi pas do skrętu w prawo?

    Jeździłem tamtędy codziennie, przez kilka lat i dwa pasy po lewej były puste bo i tak wszyscy w prawo do centrum śmigali. Szkoda sensu - korek mógłby być dwukrotnie mniejszy. Nie wspomnę już o tym, ilu kierowców jedzie ze środkowego pasa w prawo.

    • 0 1

  • Hmmm jakas niekonsekwencja w tym artykule. Z jednej strony mowi sie ze bylo tam duzo wypadkow bo kierowcy rozjezdzali pieszych a zaraz potem jest informacja ze jest tam tak gesty ruch ze pozwala na powolne toczenie sie i max zjechanie 2 samochodow na zielonym. Rozumiem ze te 2 samochody ruszaja z piskiem opon i przejezdzaja te 10m z predkoscia 100km/h??

    A nie jest czasami tak ze i samochody wjezdzaja na zielonej strzalce ale i piesi wbiegaja na jezdnie bo "jeszcze zdaze"?

    • 3 3

  • (2)

    Wniosek: bierz co nie twoje, rozpychaj sie. W najgorszym razie arbiter przyzna ci troche racji a cześć tego co nie twoje zachowasz. Jak myślicie czy teraz kierowcy wiedząc że pieszych nie ma będą się zatrzymywać na zielonej strzalce? Może trzeba policję tam postawic (żeby pouczała, rozdawała cukierki i kwiaty oczywiście)?

    • 7 0

    • O to to! ja poproszę cukierki, najlepiej krówki :-)

      • 2 0

    • przeciez polski kierowca jest inny mentalnie od tego zachodniego

      wedlug ministerstwa transportu. Przecietny Polak nie jest w stanie pojac i zapamietac tylu przepisow. Ale teraz wie, ze na zielonej strzelce juz nie musi nawet zwalniac

      • 0 0

  • (1)

    Od lat powtarzam, koniec z dyskryminowaniem pieszych! Przy takich węzłach komunikacyjnych jak ten z Morską i Estakadą muszą być kładki lub tunele, o ile się da to bez schodów i z przemyślanym systemem odprowadzania deszczówki oraz działającym monitoringiem.

    • 6 3

    • Jak sie nie da bez schodow to z winda. Zeby potem znow nie wyszlo, ze czlowiek na wozku nie ma jak przejsc na druga strone.

      • 0 0

  • Ale to usunęli zieloną strzałkę czy nie? (1)

    Bo samochody na filmie ewidentnie skręcają na czerwonym, tak jakby strzałka była nadal.

    • 3 0

    • usunęli zielone pieszym w tym czasie jak jest zielona strzałka

      • 0 0

  • Artykul jest tendencyjny.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane