• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zawinili kierowcy, stracili piesi

Piotr
19 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Zgodnie z zapowiedzią złożoną w Trojmiasto.pl kilka dni temu, drogowcy usunęli zieloną strzałkę na skrzyżowaniu ul. Morskiej i Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni, bo kierowcy powodowali w tym miejscu wypadki. Po zmianie skrócili jednak zielone światło dla pieszych i rowerzystów aż o 50 sekund.



Na problem zwrócił uwagę pan Piotr z Gdyni. Oto jego list:

Czujesz się bezpiecznie na przejściach dla pieszych z zielonymi strzałkami?

Do Trójmiasta powoli przebijają się rozwiązania z cywilizowanej części Europy, gdzie piesi traktowani są priorytetowo, a samochodowy transport indywidualny jest uważany wręcz za zło konieczne (słusznie lub nie - to inna dyskusja). Nasi urzędnicy też zaczynają opowiadać o zielonych miastach, priorytecie dla transportu publicznego i zachęcają do poruszania się rowerem.

Dlatego z wielką radością przeczytałem na portalu Trojmiasto.pl, że skrzyżowanie ul. Kwiatkowskiego z ul. Morską będzie bezpieczniejsze. Regularnie dochodziło tam bowiem do potrąceń. Policja i urzędnicy wiedzą dlaczego: kierowcy wymuszali pierwszeństwo na pieszych i rowerzystach, bo uważali, że zielona strzałka uprawnia ich do wjazdu na skrzyżowanie bez sprawdzenia, czy nikomu nie zagrażają.

Diabeł tkwi w szczegółach



Urzędnicy dostrzegli problem i ucieszyłem się ogromnie, gdy przeczytałem, że to już przeszłość, bo faza świateł została zmieniona i kierowcy nie będą mieli zielonej strzałki, gdy zielone mają piesi i rowerzyści.

Super, prawda? Też tak pomyślałem. Do czasu, aż się tam pojawiłem. Najpierw jako pieszy, potem rowerzysta. Diabeł tkwi bowiem w szczegółach.

Okazało się, że rzeczywiście faza świateł została zmieniona. Jak? Kierowcy jadący od strony obwodnicy nadal mają zieloną strzałkę, która zapala się, gdy zielone mają jadący ul. Morską. Ale piesi i rowerzyści udający się w tym samym kierunku muszą grzecznie czekać, bo mają czerwone. Owa zmiana to skrócenie zielonego dla pieszych i rowerzystów, żeby kierowcy mieli wygodniej! Kto zapłacił za wypadki powodowane przez kierowców? Piesi i rowerzyści. Logiczne, prawda?

Warto dodać, że zielona strzałka w godzinach szczytu praktycznie nic nie daje. Ruch na ul. Morskiej jest tak gęsty, że przejeżdżają na niej jedno-dwa auta. A w tym czasie na przejściu czeka kilku pieszych i rowerzyści. Kogo jest więcej? Kto miał mieć priorytet w poruszaniu? Urzędnicy nie znają odpowiedzi na to pytanie czy znają, tylko co innego mówią, a co innego robią?

Ostatni wypadek w tym miejscu przed zmianą sygnalizacji świetlnej.



Wojciech Folejewski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni: Kierowcy stracili więcej


Wojciech Folejewski. Wojciech Folejewski.
Naszym nadrzędnym celem było podniesienie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.

Dla grup sygnalizacyjnych objętych zmianami zostały pomierzone średnie czasy trwania sygnałów zielonych w ciągu dnia (w godzinach 6-22).

Przed zmianami:
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla pieszych i rowerzystów: średnio ok. 83 sekundy.
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla strzałki warunkowego skrętu w prawo: średnio ok. 86 sekund.

Po zmianach:
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla pieszych i rowerzystów: średnio ok. 44 sekundy.
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla strzałki warunkowego skrętu w prawo: średnio ok. 33 sekund.

Analiza tych czasów pokazuje, że średni czas trwania sygnałów spadł o ok. 39 sekund dla pieszych i rowerzystów oraz o ok. 53 sekundy dla pojazdów. Oznacza to spadki o odpowiednio: o ok. 47 proc. i ok. 61 proc. Jak pokazują powyższe dane, grupą, którą więcej "straciła" są kierowcy, a nie rowerzyści i piesi.

Nasze obserwacje w ciągu pierwszych dwóch tygodni funkcjonowania nowego rozwiązania wskazują, że przede wszystkim poprawiło się bezpieczeństwo pieszych, co było naszym priorytetem. Kierowcy bowiem zatrzymują się przed przejściem dla pieszych i przejazdem rowerowym.

Wdrożenie tego rozwiązania wymagało zastosowania kompromisu, w postaci skrócenia czasów trwania sygnałów dla dwóch grup sygnalizacyjnych w taki sposób, by nie spowodować znacznego pogorszenia warunków ruchu dla wszystkich jego uczestników. Wprowadzenie jeszcze większych ograniczeń dla ruchu samochodowego mogłoby spowodować odkładanie się długich kolejek na wlocie Trasy Kwiatkowskiego od strony obwodnicy. A to skutkowałoby pogorszeniem bezpieczeństwa kierowców dojeżdżających do skrzyżowania Trasą Kwiatkowskiego.
Piotr

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (192) 9 zablokowanych

  • ale łaskawe pany zostawily przejscie chociaz dla pieszych

    a mogly zlikwidowac pasy, i powiedziec, ze do 2030 powstanie szczurzy tunel z super innowacyjnymi schodami. Najwazniejsze, ze swieta przepustowosc nie ucierpiala a kierowcy nie musza zmieniac nawykow i zatrzymywac sie na strzelce zielonej

    • 2 0

  • Zielone strzałki

    W Europie tylko w Polsce. I nie jest bezpieczniej z nimi.

    • 1 1

  • To teraz już na pewno żaden kierofczyk nie będzie się zatrzymywał przed zieloną strzałką jak przepisy nakazują

    bo i po co skoro inni mają czerwone. tak się własnie promuje patologiczne przyzwyczajenia.

    • 4 2

  • Zjazd z estakady, czyli odnogi odwodnicy, drogi ekspresowej (2)

    Tysiące aut, ale pieszy ma być uprzywilejowany czasowo. No no, w sumie logiczne.

    Pomysł fajny, ale w centrach miast i osiedlach gdzie jest dużo pieszych.

    • 1 1

    • Czyli można łamać przepisy jak jest duży ruch. Też logiczne. A jeśli chodzi o iuprzywilejowanie, to kierowcy mają warunkowy przejazd a nie piesi... także tego.

      • 0 0

    • chory człowieku o czym ty bredzisz trasa kwiatkowskiego to miejska ulica nie opowiadaj bzdur

      • 0 1

  • usprawnic ruch (2)

    w miescie coraz tłoczniej,wiec nalezy sie dostosowac do tetniacego zycia na ulicy,a wiec z moich obserwacji wynika
    1 kierowcy czesto po zmianie swiatel nie ruszaja w miare energicznie i z refleksem wymaganym aby inni krocej stali a nie ,jestem pierwszy wiec przejade
    2 generalnie na wiekszosci przejsciach dla pieszych za dlugo pali sie zielone,wiem bo specjalnie oberwowalem te sytuacje do tak przywoływanym za wzor ruchu za cywilizowana zagranica

    • 2 1

    • (1)

      Kierowcy nie ruszają energicznie, bo zawsze jakaś łajza jeszcze przechodzi przez przejście na czerwonym i nawet kroku nie przyspieszy. Albo obcisłogaciowy pędzi z chodnika na przejście wprost pod koła samochodów.

      • 0 1

      • nie wszyscy piesi to młodzi sprinterzy pacanie

        • 1 0

  • światła

    ciekawe kiedy będzie można spokojnie i sxybko przedostać się do przystanku przy Morskiej na wys Działdowskiej...czekasz 10 min zielone trwa kilka sekund..starsi zdążą ledwie .młody galopem..potem drugi pas.znowu to samo..nie dziwi mnie ze ludzie nie czekają tylko idą na czerwonym dość czesto

    • 0 0

  • uprawnic ruch

    co sie stalo z mja opinia?

    • 1 0

  • To jest dramat co się dzieje na trójmiejskich drogach (1)

    Odpowiedzialni za drogi są intelektualnie znacznie poniżej poziomu prezentowanego przez władze Jaworzna (od wielu lat zero wypadków).

    Ruch samochodów w niebezpiecznych miejscach należy ograniczać - jeśli w danym miejscu mają miejsce wypadki, to właśnie długości zielonego światła dla kierowców trzeba skrócić, odseparować ruch od niechronionych uczestników.

    Oczywiście "św. przepustowość" zaraz się oburzy że będą korki - oczywiście i bardzo dobrze.
    Kierowcy szybko się połapią że dane skrzyżowanie jest niedrożne i należy pojechać innym, bądź skorzystać z szybkiej i bezpiecznej komunikacji miejskiej.
    Dlatego ważne jest też wprowadzanie buspasów - żeby komunikacja nie stała bez sensu w korkach stworzonych przez zupełnie nieekonomiczny transport prywatny.

    • 6 6

    • "szybkiej i bezpiecznej komunikacji miejskiej" - oksymoron

      • 0 0

  • Jak zlikwiduje się przejście to wypadki spadną o 100% ;)

    • 6 0

  • Jak zwykle

    roszczeniowy "rowerzysta"...

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane