• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zdejmują sygnalizatory, by przyspieszyć tramwaje

Krzysztof Koprowski
12 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Sygnalizatory na ul. Kartuskiej wstrzymywały tramwaj, choć piesi ich nie przestrzegali. Na słupach zamontowane zostaną urządzenia do głosowego ostrzegania o nadjeżdżającym tramwaju. Nz. przystanek Skrajna. Sygnalizatory na ul. Kartuskiej wstrzymywały tramwaj, choć piesi ich nie przestrzegali. Na słupach zamontowane zostaną urządzenia do głosowego ostrzegania o nadjeżdżającym tramwaju. Nz. przystanek Skrajna.

Znikają światła, które niepotrzebnie wstrzymują ruch tramwajowy. Właśnie zdemontowano trzy sygnalizatory w ciągu ul. Kartuskiej, a do końca roku być może uda się wykonać podobną operację w ciągu al. Zwycięstwa.



Czy należy zastępować sygnalizatory na przejściach przez tory urządzeniami do głosowego ostrzegania o zbliżającym się tramwaju?

Tramwaje na Siedlcach, choć mają wydzielone torowisko, zawsze jeździły wolno. I nie chodzi tu o stan techniczny torów, bo kilka lat temu przeszły one kapitalny remont, ale nadmierną liczbę sygnalizacji, które są słabo ze sobą skoordynowane i pozbawione priorytetu przejazdu dla transportu zbiorowego.

Teraz ma się to zmienić. Właśnie zdecydowano o zdjęciu trzech sygnalizatorów, ustawionych na przejściach pieszych przez tory - w rejonie przystanków Paska zobacz na mapie Gdańska, Zakopiańska zobacz na mapie Gdańska, Skrajna zobacz na mapie Gdańska.

Wkrótce planuje się odpowiednio skorygować rozkłady jazdy, dostosowując czas przejazdu do nowej organizacji ruchu.

- Badamy, jak nowa organizacja wpływa na rzeczywisty czas przejazdu. Po zebraniu danych podejmiemy decyzję, gdzie i w którym miejscu skrócić rozkładowe czasy przejazdów - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.
Szacuje się, że maksymalnie czas przejazdu przez Siedlce skróci się o kilka minut. To jednak ma duże znaczenie nie tylko dla wygody pasażerów, ale pozwoli też na oszczędności w budżecie miasta.

- Krótszy czas przejazdu to mniejsze zapotrzebowanie na tabor do zapewnienia odpowiedniej częstotliwości kursowania [w godzinach szczytu tramwaje przez Kartuską jeżdżą co ok. 4-6 minut - dop. red.], a to przekłada się na koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej - dodaje Zomkowski.
Przystanek Paska - tutaj również tramwaje nie muszą czekać na przejazd. Przystanek Paska - tutaj również tramwaje nie muszą czekać na przejazd.
Na razie nie ma szans na wzbudzanie wszystkich sygnalizacji, które pozostały na trasie, przez tramwaj. Powód jest prozaiczny - w ciągu ul. Kartuskiej nie ma wykonanego systemu Tristar.

Tristaru nie ma także na najnowszej trasie na Morenę (Piecki-Migowo). Na trasie tramwajowej wykonano wprawdzie niezbędne instalacje do ewentualnej rozbudowy systemu, ale póki co pozostaje ręczna regulacja świateł.

- Na trasie od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska do krańcówek na Migowie zobacz na mapie GdańskaBrętowie zobacz na mapie Gdańska skorygowane zostały ustawienia sygnalizacji świetlnej pod kątem ruchu tramwajowego. Najwięcej w czasie przejazdu udało się zaoszczędzić na odcinku Belgradzka zobacz na mapie Gdańska-Piekarnicza zobacz na mapie Gdańska - informuje Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni.
Cykl świateł na Hucisku sprawia, że na Podwalu Grodzkim tworzą się tramwajowe korki. Cykl świateł na Hucisku sprawia, że na Podwalu Grodzkim tworzą się tramwajowe korki.
Bez zmian pozostanie cykl sygnalizacji świetlnej na Hucisku zobacz na mapie Gdańska, która tamuje ruch tramwajowy z Dworca Głównego zobacz na mapie Gdańska w stronę Bramy Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska i Siedlec. W efekcie, w godzinach szczytu potrafią się tworzyć tramwajowe korki.

- Do czasu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą nie będziemy wprowadzali tutaj zmian. Ustawienie świateł z większym priorytetem dla tramwajów oznacza pogorszenie sytuacji na głównym ciągu. To przełoży się nie tylko na ruch indywidualny, ale także autobusowy - wyjaśnia Wawrzonek.
Czytaj też: Pierwszy fragment asfaltu w tunelu pod Martwą Wisłą

Warto dodać, że tramwaje na Podwalu Grodzkim wkrótce wstrzyma kolejna sygnalizacja - na wyjeździe z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska. To inwestycja, która towarzyszy przebudowie układu drogowego wraz z realizacją centrum handlowego Forum Gdańsk.

Niestety wraz z dodatkowymi światłami nie przewiduje się utworzenia przejścia naziemnego, które mogłoby być powiązane z przystankiem tramwajowym Dworzec Główny, nieprzystosowanym do potrzeb osób starszych, rodziców z wózkami czy pasażerów z większym bagażem, udających się na pociąg.

Przystanek Chodowieckiego - tramwaj oczekuje na przejazd przez przejście dla pieszych. Przystanek Chodowieckiego - tramwaj oczekuje na przejazd przez przejście dla pieszych.
Niewykluczone natomiast, że jeszcze w 2015 r. - o ile będą oszczędności na innych tegorocznych projektach inwestycyjnych - tramwaje przyspieszą między Wrzeszczem a Śródmieściem. Tutaj także przewidywane jest zdjęcie sygnalizatorów z przejść dla pieszych - m.in. na przystanku Chodowieckiego zobacz na mapie Gdańska oraz Politechnika zobacz na mapie Gdańska.

Zarówno na Siedlcach jak i wzdłuż al. Zwycięstwa sygnalizatory będą docelowo zastąpione komunikatami głosowymi na wzór pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska czy skrzyżowania ul. Pomorskiej i Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie tego typu ostrzeżenia funkcjonują z powodzeniem już od dłuższego czasu.

Sygnalizator ostrzegawczy na przejściu przez tory tramwajowe w Łodzi. Miga w momencie, gdy zbliża się do niego tramwaj, wyłączony jest gdy nie ma tramwaju w pobliżu. Sygnalizator ostrzegawczy na przejściu przez tory tramwajowe w Łodzi. Miga w momencie, gdy zbliża się do niego tramwaj, wyłączony jest gdy nie ma tramwaju w pobliżu.
- Decyzja o likwidacji sygnalizatorów jest jak najbardziej słuszna. Większość pieszych ignoruje czerwone światło i przed przejściem przez tory upewnia się jedynie, czy nie nadjeżdża żaden pojazd. Jednocześnie światła niepotrzebnie wstrzymują ruch tramwajów. Nie jest to jednak rozwiązanie idealne. Docelowo powinna być realizowana detekcja nadjeżdżających tramwajów i wyświetlany sygnał ostrzegawczy wraz z odtwarzaniem ostrzeżenia głosowego "uwaga tramwaj". Samo ostrzeżenie głosowe jest niewystarczające w przypadku osób niedosłyszących, oraz często ginie w szumie ulicznym - ocenia decyzję urzędników Jacek Szmagliński, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

Miejsca

Opinie (184) 2 zablokowane

  • Zdejmować ile wlezie (2)

    I tristara też oddać ! :)

    • 4 3

    • I pieniądze za Tristana tez

      • 4 0

    • Tristar

      • 0 0

  • Fajnie. Ale jedna jaskółka wiosny nie czyni...

    Jest tyle miejsc gdzie sygnalizatory są złe ustawione albo w ogóle są zbędne....

    • 5 1

  • Panie red. Koprowski. (3)

    Pisał pan dobrze o ruchu drogowym i chciałbym czytać to co pan pisze. Ale pan zamieszcza też fotografie własne. Na trzeciej z podpisem "Cykl świateł na Hucisku..." widzimy fotomontaż z tramwajami jeżdżącymi chyba uliczką bastion świętej Elżbiety albo z budynkiem Nowego Ratusza ( stary Żak ) przeniesionym na skwerek przy Targu Rybnym. Panie redaktorze. Idiotów to my mamy w kraju, w nowym rządzie i w naszej radzie miejskiej dostatek. Dlaczego wpisuje się pan na tę listę takimi fotograficznym idiotyzmami?

    • 4 7

    • (2)

      Proponuję sloiku, byś wybrał się w teren nim zaczniesz bawić się w Macierewicza.

      • 1 2

      • Grzeczniej proszę.

        Ja słoik, ja? Jako dzieciak chodziłem bawić się "na gruzy" powojennego Gdańska, a tramwajem jeździłem przez Długą do pętli na Targu Drzewnym. Budynki na fotografii zostały sfotografowane z miejsca przed kościołem św. Elżbiety. Po lewej narożnik "domu partii". Na wypadkach lotniczych znam się tyle co Macierewicz ale tramwaje wyjeżdżające prosto z tego kościoła i pędzące wprost na bastion św. Elżbiety umiem ocenić. W przeciwieństwie do Pana panie redaktorze. PS. Tego drugiego krytyka pańskich fotek podpisanych KK. też Pan skrytykował. Doceniam reakcję. Ale te tramwaje z nieba?

        • 0 2

      • Nie miałem racji.

        Fotografia nie jest zmontowana. Obiektywy aparatów wprowadzają w błąd. Dlatego takie zdjęcia nie powinny ilustrować artykułu. Pozdrawiam dobrze piszącego redaktora.

        • 0 0

  • Kij ma dwa końce... (1)

    Będzie jazda bez trzymanki .... kiedy to tramwaj z wyśrubowanym czasem kogoś przeleci i nawet tego nie zauważy... Owszem sygnalizatory można zdjąć ale z czasem ostrożnie. Wiem co piszę bo tak jest z autobusami. W mieście obowiązuje np. dla autobusów 50 km/h a w praktyce i często aby trzymać się rozkładu trzeba gnać ponad to 50. Ba, ten rozkład jest nie osiągalny nawet o 4 czy 5 rano bez ludzi. Nie wiem co za inbecyle piszą rozkłady ale to jest ze szkodą dla ludzi, tabory i dla mnie jako kierowcy. Zrobić komuś krzywdę to nie problem. Piszą o dostosowaniu rozkładu do pory dnia i godziny, guzik prawda!!! Mają swój SIP to widać jak na dłoni co w trawie piszczy i co zmienić. Kilka minut na plusie na Kartuskiej to nawet pendolino nie osiągnie. A zatrzymać taki wózek czy autobus pełen ludzi przed przejściem nie jest łatwo.

    • 12 6

    • ten wątek już był przy budowie przejścia przez tory koło LOTu...

      To przejście plus kawałek chodnika to proste i tanie rozwiązanie, które niesamowicie ułatwia korzystanie z komunikacji miejskiej. Też byli tacy którzy wieszczyli mnóstwo wypadków. Z tego co wiem nie było żadnego. Nie róbcie z ludzi idiotów. Tak jak napisano w artykule większość pieszych i tak nie czeka na tych światłach tylko rozglądają się i przechodzą. I tak jak ktoś napisał powyżej przydałyby się tylko barierki w poprzek i to w zupełności wystarcza. Co do czasów, to nie po to są te ułatwienia dla tramwajów żeby wlekły się jak do tej pory.

      • 2 0

  • (1)

    Teraz to dopiero ludzie beda masowo umierali pod kolami tramwajow.Ale czy w tym chorym miescie kogokolwiek to obchodzi ?

    • 7 18

    • Chcesz przejść prze tory? Po prostu rozejrzyj się na boki. Myśleć trzeba niestety.

      A jak ktoś jest kretynem i włazi pod jadący tramwaj/samochód... cóż selekcja naturalna. Kiedyś w szkołach uczyli zachowania na drodze i samemu dbania o własne bezpieczeństwo. Dzisiaj piesi i rowerzyści przy pomocy urzędników żądają przerzucenia odpowiedzialności na innych.

      • 0 0

  • Haha cały śmieszny gdansk

    • 2 7

  • Światła na Morenie to jakiś żart.

    Autobus przez ten wspólny przystanek tramwajowy potrafi ponad 5 minut przyjeżdżać. Dodatkowo sztuczne wstrzymywanie samochodów w kierunku Niedźwiednika na skrzyżowaniu z Bulońską. Chyba po to, żeby na następnych znowu wszyscy stali na czerwonym.

    • 18 1

  • To ile ten Tristar kosztował?

    • 11 0

  • To wnioskuję

    Że tunel pod Martwą Wisłą będzie kiedyś otwarty.

    • 5 0

  • (1)

    Miasto idiotow

    • 2 7

    • Odsetek spadnie jak się wyprowadzisz

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane