- 1 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (64 opinie)
- 2 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (88 opinii)
- 3 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (130 opinii)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (121 opinii)
- 5 Remont przed budową Drogi Zielonej (162 opinie)
- 6 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (285 opinii)
Zgoda na remont Długiego Targu w zamian za modernizację zabytkowej kolejki
Jest zgoda konserwatora zabytków na rozpoczęcie remontu nawierzchni Długiego Targu. W zamian miasto musi jednak współfinansować przywrócenie do kursowania jednego zabytkowego składu SKM.
Powiązanie zgody na remont Długiego Targu z remontem zabytkowego składu SKM było naszym żartem primaaprilisowym.
Teraz jednak ważna i prawdziwa informacja na temat tego remontu.
- W połowie kwietnia we wskazanym przez konserwatora miejscu na Długim Targu ułożymy testowo fragment nowej nawierzchni. Jeżeli efekt zadowoli konserwatora, to w maju ogłosimy przetarg na wykonanie tych prac już na całej długości Długiego Targu - informuje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
W budżecie na to zadanie zarezerwowano 2,1 mln zł.
Ale - nomen omen - po kolei.
Przebudowa ul. Długiej i Długiego Targu to epopeja, którą gdańszczanie śledzą już ponad 15 lat. Początkowo zaplanowano, że modernizacja Traktu Królewskiego pochłonie 50-60 mln zł, ale za to będzie gruntowna. Obejmie wymianę wszystkich podziemnych instalacji, prace archeologiczne, ułożenie nowej nawierzchni, zasadzenie drzew, ustawienie nowych ławek, stylowego oświetlenia itd.
Szybko okazało się, że miasto takich pieniędzy nie ma.
Długi Targ: remont ograniczony do nawierzchni
Ponieważ jednak pogarszający się stan płyt na Długim Targu nie pozwalał odkładać tej sprawy, zdecydowano się na tańszy wariant: wymianę samej nawierzchni.
Te prace miały kosztować ok. 2 mln zł.
Wtedy jednak na drodze do remontu stanął pomorski wojewódzki konserwator zabytków.
Uznał, że projekt nawierzchni Traktu Królewskiego w zbyt małym stopniu nawiązuje do zachowanych wizerunków tego miejsca i nakazał jego zmianę. Szeroko opisywaliśmy dyskusję na temat nawierzchni kostki, jaka ma się znaleźć na Długim Targu: czy ma być płomieniowana, czy może raczej groszkowana.
Konserwator domaga się odtworzenia torów na Długiej i Długim Targu
Gdy miasto spełniło oczekiwania konserwatora w tej kwestii, postawił on jeszcze jeden warunek: w nawierzchni Długiego Targu należy odtworzyć przebieg torów tramwajowych.
Przypomnijmy, że pojawiły się one w tym miejscu w 1883 r., wraz z uruchomieniem linii tramwaju konnego z Targu Węglowego przez ul. Długą, Długi Targ i Długie Ogrody do Bramy Żuławskiej oraz na Dolne Miasto. Elektryczne tramwaje kursowały po ul. Długiej do 1959 r.
Nowe żądanie konserwatora wywołało popłoch wśród miejskich urzędników.
- Nie chodzi o koszt ułożenia tych szyn. Jednak uwzględnienie tego zalecenia wymaga zamówienia nowego projektu budowlanego i wykonawczego, a na to potrzeba czasu. To sprawi, że naprawa nawierzchni opóźni się co najmniej o rok - usłyszeliśmy od urzędnika zaangażowanego w ten projekt.
Negocjacje i zaskakująca propozycja
Rozpoczęły się gorączkowe negocjacje z konserwatorem. Z naszych informacji wynika, że przyjęły one zaskakujący obrót.
Konserwator, wspierany przez środowisko miłośników transportu publicznego, zgodził się odstąpić od żądania odtworzenia torów na Trakcie Królewskim.
W zamian zażądał jednak modernizacji i przywrócenia do ruchu na trasie SKM jednego ze składów, które kursowały po otwarciu tej linii w 1951 r.
- Najpierw złapaliśmy się za głowę. Koszt takiej modernizacji jest znacznie wyższy niż remontu Długiego Targu, poza tym nie znamy się na tym, no i za SKM odpowiada SKM, a nie miasto - wylicza jeden z zastępców prezydent Gdańska.
Po analizie okazało się jednak, że projekt jest do przeprowadzenia przy współpracy z SKM Trójmiasto.
Są środki na modernizację i funkcjonowanie zabytkowej kolejki
Po pierwsze konserwator zgodził się, że modernizacja kolejki nie musi odbyć się przed rozpoczęciem remontu Długiego Targu.
Po drugie okazało się, że SKM Trójmiasto może ubiegać się o środki na ten cel z programu "Zachowanie dziedzictwa technicznego w Polsce", finansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwo Infrastruktury. Dotacja może objąć do 85 proc. całego projektu.
Po trzecie dzięki miłośnikom transportu publicznego biorącym udział w rozmowach udało się odnaleźć i wstępnie zarezerwować taki sam skład (niestety: nie ten sam), jaki kursował po linii SKM na początku lat 50. XX wieku.
- Znaleźliśmy taki skład w jednym z prywatnych skansenów kolejowych działających w Czechach. Oni mają takie dwa składy, my pozyskamy ten, który jest w gorszym stanie. Prowadzące skansen stowarzyszenie zgodziło się przekazać go nam w zamian za gwarancję, że zostanie zmodernizowany i przywrócony do linii. Jestem dobrej myśli, że tak się stanie - cieszy się Jan Tuwim, miłośnik dawnych kolei.
Historyczny wygląd, ale nowoczesne podzespoły
Choć sprawa nie jest jeszcze sfinalizowana, to z informacji, jakie uzyskaliśmy, wynika, że skład zostanie zmodernizowany pod względem technicznym do dzisiejszych wymogów (systemy zasilania, sterowania, hamowania), ale zachowa swój zabytkowy wygląd, malowanie i wyposażenie.
Prawdopodobnie będzie też obsługiwany przez załogę w mundurach z lat 50., która będzie sprzedawała bilety z tamtego okresu (choć ze współczesną ceną wynikająca z cennika SKM Trójmiasto). Nie będzie można ich natomiast kupić przez aplikacje mobilne, których w tamtym okresie przecież nie było.
Rozpoczęcie remontu Długiego Targu jest zaplanowane na maj tego roku.
Opinie (137) 8 zablokowanych
-
2021-04-01 07:18
Dobry dowcip na prima aprylis.
- 7 0
-
2021-04-01 07:22
Prima aprilis
- 7 0
-
2021-04-01 07:24
Dobre!:D
- 3 0
-
2021-04-01 07:25
To ten skład zabytkowy nie będzie o wiele starszy od obecnie użytkowanych.
- 1 2
-
2021-04-01 07:25
Szkoda że ten pojazd nie zostanie chociaż wyremontowany
- 0 1
-
2021-04-01 07:30
Szkoda, że to pewnie żart prima apilisowy bo fajnie było by zobaczyć taką "osiemsetkę" A można by było ją puścić rozkładowo do nowego portu jako atrakcję dla turystów a jednocześnie nie przeszkadzałaby w normalnym kursowaniu.
- 62 5
-
2021-04-01 07:36
1 kwietnia.
- 2 0
-
2021-04-01 07:38
Jak ktoś chce remontować stare kolejki, to za własne pieniądze (1)
a nie z moich podatków
- 5 9
-
2021-04-01 08:28
A kasa PKP na SKM to niby z czyich podatków idzie?
O TVPiS nie wspominając.
- 1 1
-
2021-04-01 07:50
Ostrożnie z drzewami
Za wysokie drzewa zasłonią piękne kamieniczki, co widzimy na Długim Targu.
Kamieniczek pomiędzy Dworem Artusa, a Złotą Kamieniczką już prawie nie widać.- 2 10
-
2021-04-01 08:06
Pewnie tylko na nawierzchni się skończy w tym stuleciu
Odpowiedzialni sa za to ludzie którzy nie potrafią wybudować 300 metrów lacznika Lucznicza Niepołomicka
- 8 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.