- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (206 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (254 opinie)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (756 opinii)
- 4 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (70 opinii)
- 5 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (156 opinii)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (106 opinii)
Zielone torowisko powstanie przy Domu Zdrojowym w Brzeźnie
porównać
Zielone torowisko, ładniejsze i lepiej pochłaniające wodę, powstanie przed Domem Zdrojowym w Brzeźnie. W tym samym miejscu planowana jest też budowa wspólnego przystanku dla linii 3 i 5 oraz bezpieczne przejście przez tory.
Złożyło go Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego. W sumie projekt zdobył prawie 800 głosów i został pozytywnie zaopiniowany przez gdańskich urzędników.
- Trawiasty dywan komponować się będzie ze skwerem powstającym w ramach rewitalizacji Domu Zdrojowego. Zielone, trawiaste torowiska tramwajowe dodają wiele estetyki pośród betonowej, miejskiej zabudowy, przybliżając naturę do zatłoczonych miejsc wśród ulicznego zgiełku - przekonywali autorzy projektu.
Wśród zalet zielonych torowisk wymieniają m.in.:
- redukcję drgań i hałasu przejeżdżających tramwajów;
- pochłanianie miejskich zanieczyszczeń i spalin samochodowych (ograniczenie smogu);
- zatrzymywanie wody i redukcję lokalnych podtopień;
- tworzenie swoistego mikroklimatu i obniżanie temperatury otoczenia w upalne dni.
Wspólny peron przystankowy
Pomysł został pozytywnie zaopiniowany m.in. przez Gdańskie Wody. Wojciech Szpakowski, dyrektor ds. technicznych, ocenił, że budowa zielonego dywanu jest wskazana ze względu na negatywne skutki zmian klimatu, charakteryzujące się zwiększoną intensywnością opadów i wydłużającymi się okresami suszy.
Nieco szerzej do propozycji jednego z mieszkańców odniósł się Zarząd Transportu Miejskiego, a więc organizator transportu publicznego w mieście. Dyrektor ZTM Sebastian Zomkowski podkreśla, że zastosowana zabudowa toru nie może tworzyć ograniczeń w ruchu tramwajowym (zwłaszcza ograniczeń prędkości).
Zwrócił też uwagę potencjalnym wykonawcom, by ci uwzględnili wpływ projektu na planowane przeniesienie przystanku "Brzeźno" w to miejsce, by powstał tam wspólny peron dla linii 3 i 5.
- Jest to jedyny sposób, by uzyskać prosty, wspólny i 45-metrowy peron dla obu tych linii. Budowa dłuższego peronu w nowej lokalizacji jest częścią programu wydłużania przystanków, który ZTM proceduje wspólnie z Wydziałem Programów Inwestycyjnych Urzędu Miejskiego w Gdańsku - podkreśla Zomkowski.
Konieczna budowa nowego przejścia przez tory
Tak jak ZTM pochyla się nad ewentualnymi utrudnieniami związanymi z ruchem tramwajowym, tak urzędnicy z GZDiZ wskazują na zagrożenie wynikające z potencjalnych potoków ruchu, które będą miały miejsce po oddaniu do użytku rewitalizowanego Domu Zdrojowego. Chodzi o gości Domu Zdrojowego, parkujących po drugiej stronie torowiska, którzy chodząc "na skróty", mogliby zniszczyć trawiastą nawierzchnię.
Krok dalej idą wytyczne z innego działu w GZDiZ. Dział rozwoju przestrzeni publicznej zaleca w tym miejscu budowę przejścia dla pieszych przez torowisko.
Przejście z mat gumowych lub kostki granitowej miałoby powstać między ostatnim miejscem postojowym na nowym parkingu a ciągiem pieszym po stronie Domu Zdrojowego. Sam "zielony dywan" miałby zostać wykonany z darni lub mat rozchodnikowych (z wcześniejszym przebadaniem składu gleby). Projekt powinien też uwzględnić odpowiednie nawodnienie trawiastego torowiska oraz jego drenaż.
Magistrat oczekuje teraz na oferty na wykonanie dokumentacji. Sama realizacja przez autorów projektu została wyceniona przed dwoma laty na niespełna 80 tys. zł.
Zielone torowiska w Gdańsku
Podobny wniosek w ubiegłorocznej edycji BO złożyła także radna Wrzeszcza Dolnego Halina Królczyk. Do zazielenienia wskazała fragment torowiska przy ul. Mickiewicza. Projekt został jednak odrzucony przez urzędników i nie został nawet dopuszczony do głosowania (magistrat tłumaczył, że torowisko na ul. Mickiewicza znajduje się w jezdni, co wiązałoby się z jego wydzieleniem i przebudową samej jezdni, na co we wskazanej lokalizacji nie ma miejsca).
Wcześniej podobne pomysły pojawiały się w kontekście torowiska na Marynarki Polskiej w Nowym Porcie.
Obecnie w Gdańsku tramwaje jeżdżą po zielonym dywanie w Jelitkowie i na pętli Kliniczna.
wideo z czerwca 2021 r.
Opinie (72) 7 zablokowanych
-
2021-09-22 10:01
a skąd pomysł,że torowisko "zielone" jest "lepiej pochłaniające wodę," skoro pod warstwą trawy jest betonowa wylewka?
- 2 0
-
2021-09-22 10:27
Wspólny przystanek ok,
ale co ze świeżo ułożonym chodnikiem z kostki kamiennej wzdłuż torów ? Do rozbiórki?
- 1 0
-
2021-09-22 10:28
Garaż podziemny najpierw tam będzie
I wyciągnąć te trupy zabetonowane w Jelitkowie
- 0 0
-
2021-09-22 10:47
nareszcie wspólny przystanek
a może jeszcze wspólny z autobusowym linii 148? Dobrze byłoby!
- 0 2
-
2021-09-22 11:44
Dobra decyzja, ale to kropla w morzu potrzeb
Jeden parking pod marketem to więcej betonu niż 100 takich odcinków. A parkingi powstają dość często.
- 0 0
-
2021-09-22 11:59
gdański standard utrzymania
sprawi , że będzie tam klepisko jak w Jelitkowie czy na Klinicznej. Zielone to z nazwy.
- 2 0
-
2021-09-22 16:29
Zgłosiłem ten projekt do BO ale nie przeszedł
- 0 0
-
2021-09-22 18:00
Tam już jest roślinność
Przecież między torami rosną m.in. mlecze. Czasem wygląda to naprawdę pięknie. Wątpię, by taka trawa lepiej się sprawdziła.
- 0 0
-
2021-12-15 20:08
a co jesli ktos w nocy nie zauważy torow zarosnietych trawa, potknie sie i walnie glowa w szyne?
- 0 0
-
2021-12-15 20:27
Niepotrzebne ale krewni królika muszą sie nachapać
Zasadzą trochę zielska a my zapłacimy za to milion.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.