• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone torowisko powstanie przy Domu Zdrojowym w Brzeźnie

Maciej Korolczuk
21 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Pierwsze od lat takie torowisko w Gdańsku
Przesuń aby
porównać

Zielone torowisko, ładniejsze i lepiej pochłaniające wodę, powstanie przed Domem Zdrojowym w Brzeźnie.Mapka W tym samym miejscu planowana jest też budowa wspólnego przystanku dla linii 3 i 5 oraz bezpieczne przejście przez tory.



Czy w Trójmieście potrzeba więcej inicjatyw podobnych do zazieleniania torowisk?

Zazielenienie ok. 100-metrowego odcinka torowiska między pętlą BrzeźnoMapka a skrzyżowaniem z ul. PołudniowąMapka to efekt zwycięskiego projektu w Budżecie Obywatelskim w 2020 r.

Złożyło go Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego. W sumie projekt zdobył prawie 800 głosów i został pozytywnie zaopiniowany przez gdańskich urzędników.

- Trawiasty dywan komponować się będzie ze skwerem powstającym w ramach rewitalizacji Domu Zdrojowego. Zielone, trawiaste torowiska tramwajowe dodają wiele estetyki pośród betonowej, miejskiej zabudowy, przybliżając naturę do zatłoczonych miejsc wśród ulicznego zgiełku - przekonywali autorzy projektu.
Wśród zalet zielonych torowisk wymieniają m.in.:

  • redukcję drgań i hałasu przejeżdżających tramwajów;
  • pochłanianie miejskich zanieczyszczeń i spalin samochodowych (ograniczenie smogu);
  • zatrzymywanie wody i redukcję lokalnych podtopień;
  • tworzenie swoistego mikroklimatu i obniżanie temperatury otoczenia w upalne dni.


  • Zielone torowisko ma powstać między pętlą Brzeźno a ul. Południową.
  • Obecnie tramwaje obu linii zatrzymują się na pętli Brzeźno na dwóch różnych przystankach.
  • Zielone torowisko ma m.in. ograniczyć hałas tramwajów. Obecnie poziom decybeli obniżają ekrany dźwiękochłonne.
  • W przyszłości miasto planuje budowę wspólnego peronu dla linii 3 i 5. Przystanek miałby 45 metrów długości.

Wspólny peron przystankowy



Pomysł został pozytywnie zaopiniowany m.in. przez Gdańskie Wody. Wojciech Szpakowski, dyrektor ds. technicznych, ocenił, że budowa zielonego dywanu jest wskazana ze względu na negatywne skutki zmian klimatu, charakteryzujące się zwiększoną intensywnością opadów i wydłużającymi się okresami suszy.

Nieco szerzej do propozycji jednego z mieszkańców odniósł się Zarząd Transportu Miejskiego, a więc organizator transportu publicznego w mieście. Dyrektor ZTM Sebastian Zomkowski podkreśla, że zastosowana zabudowa toru nie może tworzyć ograniczeń w ruchu tramwajowym (zwłaszcza ograniczeń prędkości).

Zwrócił też uwagę potencjalnym wykonawcom, by ci uwzględnili wpływ projektu na planowane przeniesienie przystanku "Brzeźno" w to miejsce, by powstał tam wspólny peron dla linii 3 i 5.

- Jest to jedyny sposób, by uzyskać prosty, wspólny i 45-metrowy peron dla obu tych linii. Budowa dłuższego peronu w nowej lokalizacji jest częścią programu wydłużania przystanków, który ZTM proceduje wspólnie z Wydziałem Programów Inwestycyjnych Urzędu Miejskiego w Gdańsku - podkreśla Zomkowski.

Konieczna budowa nowego przejścia przez tory



Tak jak ZTM pochyla się nad ewentualnymi utrudnieniami związanymi z ruchem tramwajowym, tak urzędnicy z GZDiZ wskazują na zagrożenie wynikające z potencjalnych potoków ruchu, które będą miały miejsce po oddaniu do użytku rewitalizowanego Domu Zdrojowego. Chodzi o gości Domu Zdrojowego, parkujących po drugiej stronie torowiska, którzy chodząc "na skróty", mogliby zniszczyć trawiastą nawierzchnię.

Krok dalej idą wytyczne z innego działu w GZDiZ. Dział rozwoju przestrzeni publicznej zaleca w tym miejscu budowę przejścia dla pieszych przez torowisko.

Przejście z mat gumowych lub kostki granitowej miałoby powstać między ostatnim miejscem postojowym na nowym parkingu a ciągiem pieszym po stronie Domu Zdrojowego. Sam "zielony dywan" miałby zostać wykonany z darni lub mat rozchodnikowych (z wcześniejszym przebadaniem składu gleby). Projekt powinien też uwzględnić odpowiednie nawodnienie trawiastego torowiska oraz jego drenaż.

Magistrat oczekuje teraz na oferty na wykonanie dokumentacji. Sama realizacja przez autorów projektu została wyceniona przed dwoma laty na niespełna 80 tys. zł.

  • Zielone torowisko na pętli w Jelitkowie.
  • Trawa zamiast tłucznia jest także na torowisku na pętli Kliniczna.

Zielone torowiska w Gdańsku



Podobny wniosek w ubiegłorocznej edycji BO złożyła także radna Wrzeszcza Dolnego Halina Królczyk. Do zazielenienia wskazała fragment torowiska przy ul. Mickiewicza. Projekt został jednak odrzucony przez urzędników i nie został nawet dopuszczony do głosowania (magistrat tłumaczył, że torowisko na ul. Mickiewicza znajduje się w jezdni, co wiązałoby się z jego wydzieleniem i przebudową samej jezdni, na co we wskazanej lokalizacji nie ma miejsca).

Wcześniej podobne pomysły pojawiały się w kontekście torowiska na Marynarki Polskiej w Nowym Porcie.

Obecnie w Gdańsku tramwaje jeżdżą po zielonym dywanie w JelitkowieMapka i na pętli Kliniczna.Mapka


wideo z czerwca 2021 r.

Opinie (72) 7 zablokowanych

  • Jak czytam te wypowiedzi ekspertów dotyczące posiania trawnika na kawałku torowiska, jak czytam ile forsy to ma kosztować to sobie myślę, że żyję w bogatym mieście. A potem przypominam sobie jak wyglądają chodniki w tej samej dzielnicy (dziurawe i krzywe), ile śmieci wala się na tychże chodnikach i myślę sobie- po raz kolejny- że znów czyjś szwagier zarobi. Tym razem na ekologii. Poprzednio zarabiał na laniu betonu.

    • 13 5

  • Idealny przykład głupoty zacofania i zasciankowosc !Torowiska trzeba likwidować jak tramwaje i zastapic ekologicznymi autobusami (2)

    i buspasami.

    • 5 15

    • Tymi na węgiel?

      • 0 0

    • A ciebie trzeba zastąpić jakimś lepiej myślącym obywatelem.

      • 1 0

  • przebudować tak Mickiewicza (1)

    ulica jest tam w stanie rozkładu

    • 10 1

    • Nowoczesny blok tam postawili

      czego chcesz więcej?!

      • 1 2

  • Wszystko się we mnie gotuje, gdy czytam o pieniądzach marnotrawionych w tym mieście podczas gdy są szkoły, w których nieszczelne wypaczone okna pamiętają prezydenturę Kwaśniewskiego. Tak, w tej samej dzielnicy, w której 80 tys PLN wrzuci się w piach.

    • 8 6

  • Borze zielony (1)

    Późno jest, ale dziś nic nie piłem. Zasianie 100m trawnika wymaga projektu, konsultacji, jakiś glosowań i akceptacji urzędników? Do tego swoją pieczęć musi podbić główny inspektor, starszy inspektor, młodszy inspektor no i oczywiście biskup. I cyk 8dych z budżetu podatników. Wał goni wał

    • 13 2

    • jakiCHś

      • 0 0

  • .

    Zielone torowisko jest ok, ale tłumy turystów w sezonie stłoczone na nowym przystanku już nie. Tam nie ma miejsca na to. Nie widzę tego.

    • 10 4

  • Już nawet

    Nie ma pasów zieleni między jezdniami. Wszędzie kostka. A później podtopienia. Ale opłaty od zwykłego szarego obytala Ściągają jak ma za dużo kostki brukowej na swoim podwórku

    • 7 4

  • e tam trochę dodatkowej trawy, niewielka różnica

    cała reszta to bełkot marketingowy aby sprzedać trochę trawy za spora kase w przetargu. dla natury to zero zmieni

    • 7 2

  • No to dulkiewicz z Grzelakiem koledzy deweloperow po bandzie poszli 100mtr wow

    • 5 2

  • (8)

    Bzdura! Lepsze jest torowisko przykryte kamieniami, bo jest przynajmniej czyste, a trawiaste jest obrzydliwe, ponieważ będzie za kilka lat nie trawa a piach. Lewactwo nie ma co wymyślać, to bawi się w "ulepszanie świata" na gorsze. Lepiej niech się zajmą torowiskiem na ul. Mickiewicza, na ul. Gen. Hallera od mostu do Opery, na skrzyżowaniu ul. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej, itp.

    • 45 85

    • Przestań wyładowywać swoje frustracje, kompleksy i ignorancję na innych ludziach.

      • 20 8

    • Młody człowieku bo na bank jesteś młody a do tego pewnie jeszcze przyjezdny w pierwszym pokoleniu gdańszczanin. Gdybyś mieszkał w Gdańsku dłużej to byś wiedział że torowiska w mieście Gdańsku były kiedyś obsadzone trawą. Kamienie to to głównie zasługa oszołomów lat 80tych.

      • 11 10

    • Chociaż jeden nie boi się mówić prawdę

      Trwa Inżynieria społeczna Żeby ludziom wmawiać że czarne jest białe

      • 5 11

    • Jak nie wiesz co napisać, to zawsze można walczyć z mitycznym "lewactwem"

      To co ty tak nazywasz to myślenie społeczne, wspólnotowe. To ludzie świadomi swoich powiązań zarówno ze sobą nawzajem, jak i z otaczających ich światem.
      Cieszy mnie to że ciebie i tobie podobnych jest coraz mniej, a wasz głos, chociaż głośny, minimalnie traci na znaczeniu.

      • 12 3

    • Przecież tam nie ma "mostu"... (2)

      "na ul. Gen. Hallera od mostu do Opery"?? Przecież na Hallera nie płynie żadna rzeka i tym bardziej nie ma tam "mostu"

      Czyli luz - lewacy nie muszą się zajmować torowiskiem na tej ulicy.

      • 5 5

      • (1)

        Tu masz rację, oczywiście chodziło mi o wiadukt. Z szybkości źle napisałem.

        • 3 0

        • Dobrze że się odezwałeś w tej dyskusji

          Zawsze musi ujawnić się politycznie opętany oszołom

          • 0 1

    • Gdyby było to ten zapach i hałas nie upiększałby wszystkim życia dookoła :)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane