• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w liniach autobusowych w Gdańsku. Najdłuższa linia dzienna nie dotrze na Orunię

Krzysztof Koprowski
16 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Od soboty autobusy linii 210 nie pojadą już na Orunię, lecz tylko do Dworca Głównego. Od soboty autobusy linii 210 nie pojadą już na Orunię, lecz tylko do Dworca Głównego.

Od najbliższej soboty (17.10.2020) ZTM Gdańsk dokonuje zmian w rozkładach autobusów. Dotkną one pasażerów linii: 169, 179, 189, 210, 269 oraz nocnej N3. Największa modyfikacja dotyczy linii 210, która w całości zostanie wycofana z Oruni, a autobusy dojadą jedynie do Dworca Głównego. Lokalna rada dzielnicy nie kryje słów krytyki wobec działań urzędników.



Czy długie linie autobusowe powinny być skracane?

Linia 210 to dzisiaj najdłuższa dzienna linia autobusowa w Gdańsku. Łączy Osowę z Orunią przez port lotniczy, Morenę (Piecki-Migowo), Suchanino i centrum miasta. Pokonanie całej trasy zajmuje rozkładowo pomiędzy godzinami szczytu aż 73 minuty.

I to właśnie długość trasy jest z jedną z przyczyn, dla których podjęto decyzję o skróceniu wszystkich kursów do/z Dworca Głównego. Autobusy pojadą teraz ulicami Powstańców Warszawskich, Nowe Ogrody, a następnie przez Hucisko do Podwala Grodzkiego przy dworcu.

Jednocześnie większość kursów skróconych obecnie do Portu Lotniczego zostanie wydłużona do Osowej (w zamian za skrócenie linii 169 do Owczarni - przystanek końcowy; początkowym przystankiem ze względów technicznych będzie Wodnika).

Schemat przebiegu linii autobusowej 210 w Śródmieściu od soboty. Schemat przebiegu linii autobusowej 210 w Śródmieściu od soboty.

Miasto: krótsze linie są mniej narażone na opóźnienia i korki



- Zmiany na linii 210 wprowadzamy z wielu powodów. Po pierwsze, aby wykorzystać tabor na krótszych trasach, o czym mówimy od lat. W zamian linia 189 [Maćkowy - Wały Piastowskie przez Orunię - dop. red.] będzie jeździć w szczycie nie co 15 minut, a co 10 minut, a w weekendy skierowane na nią zostaną pojazdy przegubowe. Po drugie, aby obsłużyć większą liczbę dzielnic niż tylko Orunia. Po trzecie, aby nie dublować oferty z koleją, którą mieszkańcy mogą się poruszać bez dodatkowych opłat w ramach wprowadzonego pół roku temu wspólnego biletu - przekonuje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Jak informuje zastępca prezydenta, jest to element wdrażania polityki transportowej opartej o tramwaj i kolej, które funkcjonują niezależnie od ruchu samochodowego.

- Długie i niewydolne linie autobusowe, stojące w korkach, będą skracane na rzecz częstszego kursowania autobusów, łączących dzielnice z węzłami przesiadkowymi - zapowiada Borawski.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Rada dzielnicy: nikt z nami nie konsultował zmian



Zmianę i sposobu jej wprowadzania krytykuje Rada Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce.

- Bardzo nas zaskoczyła ta decyzja. Jesteśmy nią rozczarowani, ponieważ zgodnie ze statutami rad dzielnic mamy zagwarantowane konsultacje zmian w komunikacji miejskiej - mówi Agnieszka Bartków, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce. - Po raz kolejny odbiera się nam ważne połączenie. W przeszłości z Oruni zniknął tramwaj, a obecnie do likwidacji przeznaczono linię 210 (dawniej B), co jest społecznie nieakceptowane w dobie trwającej rewitalizacji Oruni.
Rada dzielnicy planuje ponadto na najbliższej sesji przyjąć stosowną uchwałę i oświadczenie dot. likwidacji linii 210 na oruńskim odcinku.

Czytaj też:

Rewitalizacja: Rynek Oruński w nowej odsłonie z elementami historii



ZTM: wystosowaliśmy pismo, niezbędne oszczędności



Zarząd Transportu Miejskiego odpiera te zarzuty i twierdzi, że już na przełomie 2018 i 2019 r. występował z pismem dot. zmian na linii 210 (zdaniem rady dzielnicy pisma urzędowego nie można utożsamiać z konsultacjami, a w odpowiedzi od ZTM była mowa o nieskracaniu tej linii), zaś analizy potoków pasażerskich wykazują uzasadnienie dla proponowanej modyfikacji trasy linii 210.

- Z analizy potoków pasażerskich wynika, że większość pasażerów linii 210 z Oruni dojeżdża jedynie do centrum. Pasażerowie na tym odcinku skorzystać mogą również z autobusów linii 189, na której zwiększamy właśnie częstotliwość. Coraz większe potoki pasażerskie występują natomiast w rejonie Maćkowy, gdzie powstają nowe osiedla. Większa częstotliwość kursów linii 189 w godzinach szczytu poprawi też przesiadki na linię 175 (i odwrotnie) w Maćkowych. Nowa oferta na linii 189 dotyczy więc większego obszaru niż tylko do Gościnnej - argumentuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Ponadto ZTM tłumaczy decyzję dot. linii 210 sytuacją ekonomiczną związaną z epidemią koronawirusa - m.in. mniejszej liczby biletów, obowiązku zapewnienia większej liczby pojazdów do przewiezienia pasażerów.

- Tam, gdzie istnieje możliwość, zmiany bez szkody dla pasażerów (inne linie funkcjonujące po tej samej trasie - w przypadku linii 210 jej rolę dowozową do Śródmieścia przejmie linia 189) dokonujemy niezbędnych w obecnej sytuacji zmian - dodaje rzecznik ZTM.
Czytaj też:

Artykuł z lipca: 22 mln straty na biletach w Gdańsku



Na linii 179 wprowadzone zostaną dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym. Na linii 179 wprowadzone zostaną dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym.

Niewielkie zmiany na wybranych liniach autobusowych



Oprócz linii 210, 189 oraz 169, od soboty, 17.10.2020 r., wprowadzone zostają zmiany na liniach:
  • 179 - nowe rozkłady jazdy, dopasowane do pociągów na stacji Osowa PKP oraz dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym,
  • 269 - dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym oraz dłuższe kursowanie autobusów w dni wolne od nauki szkolnej,
  • N3 - z powodu niskiej frekwencji nie będzie wykonywany kurs o 23:07 z Portu Lotniczego do Wrzeszcza, w zamian pasażerowie mogą skorzystać z linii 210 odjeżdżającej o godz. 23:11 w dni powszednie i 23:06 w niedzielę i święta, a następnie przesiąść się na Rondzie de La Salle do autobusu linii 136 do Galerii Bałtyckiej (odjazd z przystanku Potokowa o godz. 23:26 we wszystkie dni tygodnia).

  • Przystanek Elmet zostanie przemianowany na Brama Oruńska.
  • Przystanek Zremb zostanie przemianowany na Stare Szkoty.

Zmiany nazw trzech przystanków autobusowych



W najbliższych dniach w rozkładach stopniowo wdrażane będą także nowe nazwy przystanków:
  • Brama Oruńska zamiast obecnej nazwy Elmet [1202], 02 [1203],
  • Stare Szkoty zamiast obecnej nazwy Zremb 01 [1204], 02 [1205],
  • Wyczółkowskiego zamiast obecnej nazwy Cygańska Góra 01 [1332] i 02 [1333].

06:30 17 PAźDZIERNIKA 20

Dezorientacja pasażerów po skróceniu kursów autobusów linii nr 210 (16 opinii)

Chaos na przystanku autobusowym przy dworcu Gdańsk Główny. Pasażerowie biegają zdezorientowani, szukając autobusu linii nr 210.
Chaos na przystanku autobusowym przy dworcu Gdańsk Główny. Pasażerowie biegają zdezorientowani, szukając autobusu linii nr 210.

Opinie (302) ponad 10 zablokowanych

  • Jedną długą obetną bo za dluga

    Gdzie indziej krótkie zlikwidują np 139, 129. A turystycze typu 115 mają się dobrze. Nie tylko nie ma w Gdańsku spójnej komunikacji, ale nawet kłamstwa są niespójne.

    • 3 1

  • Podwyżka biletów była podczas pandemii, a nic w zamian nie było... Wręcz komunikacja funkcjonuje gorzej. A zaznaczam że paliwo od wiosny było tańsze...Tak więc na tym ZTM zaoszczędził...

    • 5 0

  • Więcej kursów autobusów na południu podczas pandemii

    Mamy czerwoną strefę. A nic w artykule nie ma co Gdańsk robi by nie było ścisków w autobusach???. Tylko kasowanie kursów i ograniczenia kursów. Mówię tu szczególnie o południu Gdańska. Przecież szkoły są otwarte , ludzie do pracy, inni co nie mają auta... Jak to się ma do wytycznych, ochrony przed wirusem. Nie wszyscy mają zdalną pracę i wszystko pod nosem...Dzieci nadal chodzą do szkół...

    • 3 1

  • Popieram tę decyzję (2)

    Te linie-snuje przez całe miasto nie mają sensu. Krótkie, szybkie linie dowozowe do węzłów, kolei, tramwaju. A jakby jeszcze wprowadzili autobusy ekspresowe, marzenie...

    • 13 10

    • Jak na razie to z szybkich linii do Pruszcza to się furmanki robi (1)

      Rejtana nikt nie wsiada, Nowiny raz na trzy kursy, Ukośna to samo, na Św. Wojciechu 3 osoby na krzyż. Autobusy się tłuką po dziurach, czas jazdy dla 80% pasażerów się wydłuża, ale o tym nikt nie myśli.

      • 7 1

      • No niestety...

        • 0 0

  • Jeżeli Gdańsk promuje krótsze linie zamiast długich. Bo nie ma korków i opóźnień. To dlaczego jedyna linia z Zakoniczyna 295 , krótka linia jeździ co 30 min, czasem co 20 minut. A powinna częściej np cały czas co 15 minut, a w szczycie co 10 minut. Wiele dzielnic musi dojechać do węzła przesiadkowego, pętli by dalej dojechać np Gdańska, Wrzeszcza. Problem polega że autobusy co dowożą do pętli mają małą częstotliwość mimo krótkiej trasy... Ponadto niby krótka trasa , ale Świętokrzyska stoi, Niepołomicka stoi w korku. Nawet krótka trasa dla auta czy autobusu to długa trasa i opóźnienia. Nie ma żadnej nowej alternatywy w postaci Nowej Świętokrzyskiej. Tak więc zapraszam Pana Borawskiego jak to dział na krótkich trasach na południu Gdańska oraz zapraszam na wycieczkę długą trasą 115.

    • 6 0

  • A Kukawka to sroce spod ogona wypadła?W weekend nie ma szans się dostać w głąb osiedla.A niby to Gdańsk... (4)

    • 3 1

    • Wy i tak macie prywatną linię 269 (1)

      Ilu pasażerów z niej korzysta? 10 dziennie?

      Właśnie przez takie bzdurolinie po wsiach tnie się ważne połączenia, takie jak 127, 148 czy też 210.

      W weekend możecie się przejść na 171, daleko nie macie. Płakać to mogą ci, co na Niegowie mieszkają i do autobusu mają 2 km z buta przez pola.

      • 7 1

      • tak to jest jak leśne dziadki z rad dzielnic układają rozkłady

        Masz wtedy snuje, które jeżdżą raz na 2 godziny przez całą wioskę. Linie dla nikogo, a 10 osób to frekwencja sporo przesadzona w górę...

        • 1 0

    • Kuka... co?

      Nikt nie zna tej wioski

      • 0 0

    • przecież nawet w tygodniu nikt tam nie jeździ

      • 0 0

  • Dlaczego Gdańsk promuje przesiadki, pętle i trasy na około a nie bezpośrednie. Wszystkie trasy bezpośrednie są na około. Brakuje krótszych tras bezpośrednich... Zlikwidowano je przykład 175 do Siedlec zamiast do samego Gdańska... Przecież przesiadki to dłuższy czas jazdy, czekanie na połączenie nie wiadomo kiedy, więcej ludzi, dodatkowy koszt biletu... Przesiadki to utrudnienie dla niepełnosprawnych, dla matek z wózkiem, starszych...

    • 7 1

  • krótsze linie są mniej narażone na opóźnienia i korki....

    Ciekawe wymyślono autobus 115 który jeździ przez pół Gdańska do Wrzeszcza. Jak to się ma do krótszej trasy. A krótsza trasa 262 też do Wrzeszcza została mocno ograniczona przez kasowanie kursów.

    • 7 0

  • 262 kiedy wrócą zabrane kursy.

    Od czasu początku pandemii zabrano kursy 262 , bezpośredni autobus do Wrzeszcza. Obecnie od 9-14 on nie jeździ. Po godzinie 19 kończy kurs. Do tego jeździ co 20 minut. Wiele ludzi jeździ tym autobusem z Kowal, Zakoniczyna, Łostowic, Maćkowy, Ujeściska, Moreny. Jest on bezpośredni i ma krótszą trasę niż 115. Rozumiem że w zamian zwiększono ilość kursów 115. Ale autobus 115 jeździ na około przez Szadułki, Suchanino, Cygańską Górkę, Aniołki... To trasa turystyczna... To nie jest rozwiązanie... A nowa linia 12 z pętli Lawendowe Wzgórze też jeździ na około przez Morenę i Gdańsk. To jest skandal że kasuje się kursy na południu Gdańska.

    • 7 0

  • 129 (1)

    Na Morenie tłok w godzinach szczytu. Koniecznie trzeba przywrócić linie 129, ale zmienić trasę, niech jedzie tak jak autobus 227 do Wrzeszcza, ale od przystanku kolejki Jasień.

    • 3 2

    • Raczej od pętli Jasień przy kościele, chociaż kilka kursów dziennie.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane