- 1 Mapa pożarów aut w Trójmieście (80 opinii)
- 2 Nowe oblicze Wroniej Górki na Aniołkach (25 opinii)
- 3 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (46 opinii)
- 4 Zamkną ulicę w Sopocie na 3 miesiące (8 opinii)
- 5 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (44 opinie)
- 6 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (70 opinii)
Zmiany w liniach autobusowych w Gdańsku. Najdłuższa linia dzienna nie dotrze na Orunię
Od najbliższej soboty (17.10.2020) ZTM Gdańsk dokonuje zmian w rozkładach autobusów. Dotkną one pasażerów linii: 169, 179, 189, 210, 269 oraz nocnej N3. Największa modyfikacja dotyczy linii 210, która w całości zostanie wycofana z Oruni, a autobusy dojadą jedynie do Dworca Głównego. Lokalna rada dzielnicy nie kryje słów krytyki wobec działań urzędników.
I to właśnie długość trasy jest z jedną z przyczyn, dla których podjęto decyzję o skróceniu wszystkich kursów do/z Dworca Głównego. Autobusy pojadą teraz ulicami Powstańców Warszawskich, Nowe Ogrody, a następnie przez Hucisko do Podwala Grodzkiego przy dworcu.
Jednocześnie większość kursów skróconych obecnie do Portu Lotniczego zostanie wydłużona do Osowej (w zamian za skrócenie linii 169 do Owczarni - przystanek końcowy; początkowym przystankiem ze względów technicznych będzie Wodnika).
Miasto: krótsze linie są mniej narażone na opóźnienia i korki
- Zmiany na linii 210 wprowadzamy z wielu powodów. Po pierwsze, aby wykorzystać tabor na krótszych trasach, o czym mówimy od lat. W zamian linia 189 [Maćkowy - Wały Piastowskie przez Orunię - dop. red.] będzie jeździć w szczycie nie co 15 minut, a co 10 minut, a w weekendy skierowane na nią zostaną pojazdy przegubowe. Po drugie, aby obsłużyć większą liczbę dzielnic niż tylko Orunia. Po trzecie, aby nie dublować oferty z koleją, którą mieszkańcy mogą się poruszać bez dodatkowych opłat w ramach wprowadzonego pół roku temu wspólnego biletu - przekonuje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Jak informuje zastępca prezydenta, jest to element wdrażania polityki transportowej opartej o tramwaj i kolej, które funkcjonują niezależnie od ruchu samochodowego.
- Długie i niewydolne linie autobusowe, stojące w korkach, będą skracane na rzecz częstszego kursowania autobusów, łączących dzielnice z węzłami przesiadkowymi - zapowiada Borawski.
Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Rada dzielnicy: nikt z nami nie konsultował zmian
Zmianę i sposobu jej wprowadzania krytykuje Rada Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce.
- Bardzo nas zaskoczyła ta decyzja. Jesteśmy nią rozczarowani, ponieważ zgodnie ze statutami rad dzielnic mamy zagwarantowane konsultacje zmian w komunikacji miejskiej - mówi Agnieszka Bartków, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce. - Po raz kolejny odbiera się nam ważne połączenie. W przeszłości z Oruni zniknął tramwaj, a obecnie do likwidacji przeznaczono linię 210 (dawniej B), co jest społecznie nieakceptowane w dobie trwającej rewitalizacji Oruni.
Rada dzielnicy planuje ponadto na najbliższej sesji przyjąć stosowną uchwałę i oświadczenie dot. likwidacji linii 210 na oruńskim odcinku.
Czytaj też:
Rewitalizacja: Rynek Oruński w nowej odsłonie z elementami historii
ZTM: wystosowaliśmy pismo, niezbędne oszczędności
Zarząd Transportu Miejskiego odpiera te zarzuty i twierdzi, że już na przełomie 2018 i 2019 r. występował z pismem dot. zmian na linii 210 (zdaniem rady dzielnicy pisma urzędowego nie można utożsamiać z konsultacjami, a w odpowiedzi od ZTM była mowa o nieskracaniu tej linii), zaś analizy potoków pasażerskich wykazują uzasadnienie dla proponowanej modyfikacji trasy linii 210.
- Z analizy potoków pasażerskich wynika, że większość pasażerów linii 210 z Oruni dojeżdża jedynie do centrum. Pasażerowie na tym odcinku skorzystać mogą również z autobusów linii 189, na której zwiększamy właśnie częstotliwość. Coraz większe potoki pasażerskie występują natomiast w rejonie Maćkowy, gdzie powstają nowe osiedla. Większa częstotliwość kursów linii 189 w godzinach szczytu poprawi też przesiadki na linię 175 (i odwrotnie) w Maćkowych. Nowa oferta na linii 189 dotyczy więc większego obszaru niż tylko do Gościnnej - argumentuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Ponadto ZTM tłumaczy decyzję dot. linii 210 sytuacją ekonomiczną związaną z epidemią koronawirusa - m.in. mniejszej liczby biletów, obowiązku zapewnienia większej liczby pojazdów do przewiezienia pasażerów.
- Tam, gdzie istnieje możliwość, zmiany bez szkody dla pasażerów (inne linie funkcjonujące po tej samej trasie - w przypadku linii 210 jej rolę dowozową do Śródmieścia przejmie linia 189) dokonujemy niezbędnych w obecnej sytuacji zmian - dodaje rzecznik ZTM.
Czytaj też:
Artykuł z lipca: 22 mln straty na biletach w Gdańsku
Niewielkie zmiany na wybranych liniach autobusowych
Oprócz linii 210, 189 oraz 169, od soboty, 17.10.2020 r., wprowadzone zostają zmiany na liniach:
- 179 - nowe rozkłady jazdy, dopasowane do pociągów na stacji Osowa PKP oraz dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym,
- 269 - dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym oraz dłuższe kursowanie autobusów w dni wolne od nauki szkolnej,
- N3 - z powodu niskiej frekwencji nie będzie wykonywany kurs o 23:07 z Portu Lotniczego do Wrzeszcza, w zamian pasażerowie mogą skorzystać z linii 210 odjeżdżającej o godz. 23:11 w dni powszednie i 23:06 w niedzielę i święta, a następnie przesiąść się na Rondzie de La Salle do autobusu linii 136 do Galerii Bałtyckiej (odjazd z przystanku Potokowa o godz. 23:26 we wszystkie dni tygodnia).
Zmiany nazw trzech przystanków autobusowych
W najbliższych dniach w rozkładach stopniowo wdrażane będą także nowe nazwy przystanków:
- Brama Oruńska zamiast obecnej nazwy Elmet [1202], 02 [1203],
- Stare Szkoty zamiast obecnej nazwy Zremb 01 [1204], 02 [1205],
- Wyczółkowskiego zamiast obecnej nazwy Cygańska Góra 01 [1332] i 02 [1333].
Dezorientacja pasażerów po skróceniu kursów autobusów linii nr 210 (16 opinii)
Miejsca
Opinie (302) ponad 10 zablokowanych
-
2020-10-16 15:23
połączenie lotniska z dworcem głównym to jest podstawowa rola linii 210
i to powinno być niewzruszalne. wszystko inne to tylko technika. można np poprowadzić od Nowe Ogrody dalej Kartuska Nowolipie Rakoczego i dalej po śladzie dotychczasowym. W ten sposób zaoszczędzi się około 10 minut i o tyle będzie szybszy przejazd.
- 1 1
-
2020-10-16 15:58
Tam gdzie duży ruch to kasują!!!!
- 1 1
-
2020-10-16 16:19
XDDDD
Serio skrócili linię o Orunię? Naprawdę nie wpadli na to, że to na Suchaninie zaczynają się robić olbrzymie korki i lepiej by było zrobić linię autobusową na trasie Dworzec Główny-Matarnia/Osowa przez Kartuską oraz osobną przez Suchanino? Pamiętam jak jeździłam z Siedlc do pracy na Matarnię przez około 2-3 tygodnie i to był koszmar. Trasę, którą uberem da się pokonać w 10-15 minut, przez te opóźnienia jechałam nawet ponad godzinę!
- 2 0
-
2020-10-16 16:40
210
Znowu dyskryminacja Oruni. Komu stoimy kością w gardle?
- 3 1
-
2020-10-16 16:45
a te żązące Panie to one mówią- nie wychozcie z domów
i one Panie rzucaja więcej autobusów - to po co ja panie się pytam no po co ?
- 2 0
-
2020-10-16 16:51
Osowa
To jest ostatnia dzielnica o której się myśli. Jak wprowadzili 169 do lotniska to Rada dzielnicy tej dziury oczywiście pół roku sobie przypisywała zasługi, a jak ją wycofują, to nagle "tak musiało być i uwaga narzekanie dla narzekania" XD. Nie, ponieważ pokonanie trasy Osowa-Matarnia zajmuje mi zamiast 15 min to czasem ponad godzinę, bo ztm jest tak kulawym systemem i jego zarządcy tylko w kulki lecą.
- 5 0
-
2020-10-16 17:53
I to jest dobra
decyzja. Po co dublować połączenia np. z pociągami. Lepiej byłoby się skupić, aby na Gościnnej zrobić centrum przesiadkowe dla całej Oruni. W Lipcach to samo, tym bardziej, że jest tam obok stacji pod estakadą dużo miejsca np. na parking.
- 3 3
-
2020-10-16 18:05
Autobus 210
ten autobus 210 powinien jeżdzić tak jak jeżdził Orunia Gościnna do lotniska,naprawdę ma daleką trasę ale niech ta zapomniana Orunia tez cos ma a nie pchacie wszystko gdzie indziej
- 5 1
-
2020-10-16 19:11
Totalna POrażka (1)
Miasto Gdańsk serwuje nam coronowirusa i to za Darmo! ,210 na przykład wielu z nas czeka jazda z przesiadką ,najpierw jazda w przepełnionych autobusach z Pruszcza potem długi bieg przez tunel przy dworcu i jazda z POd dworca 210 w moim przypadku wydłuża się dojazd do pracy 60 minut do 85 minut conajmniej i to samo powrót do domu ,Frau Dulkiewicz zafundowała mi dodatkowo dziennie dodatkowo 50 minut związane z dojazdem i powrotem do domu ,koszmar dziennie teraz nie 2 godziny w komunikacji a prawie 3 godziny mnie czeka wraz z coronawirusem.
- 6 2
-
2020-10-16 21:04
Autobusy z Pruszcza w ogóle nie powinny zatrzymywać się na Oruni.
- 3 1
-
2020-10-16 19:16
autobus 100
czy autobus "100"wróci na swoją trasę i kiedy
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.