• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy przebieg Drogi Czerwonej

Michał Sielski
26 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni

Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu, ma już ostateczny kształt. Przynajmniej na papierze. Port Gdynia oraz miejscy urzędnicy uzgodnili jej przebieg i liczą, że uda się ją zrealizować w najbliższych latach. Finansowanie wartej ok. 1,5 mld. zł inwestycji wziął bowiem na siebie rząd.



Droga Czerwona powstanie w ciągu najbliższych siedmiu lat?

W lipcu tego roku premier Mateusz Morawiecki ogłosił, że Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu w Gdyni, będzie częścią wielkiego ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego, w ramach którego powstanie nie tylko lotnisko, ale też linie kolejowe i drogi. Także łączące CPK z portem.

- Droga Czerwona to tylko kilka kilometrów [ok. 9,5 km - dop. red.], ale jest bardzo ważnym, symbolicznym łącznikiem ze światem, rozwiniętą siecią dróg i autostrad, dzięki której przypływające tutaj kontenerowce będą mogły rozprowadzać towary po Polsce i nie tylko - mówił premier Mateusz Morawiecki.

Morawiecki: Droga Czerwona częścią CPK



Według planów Droga Czerwona ma być gotowa w 2027 roku. Jej koszt sięgający 1,5 mld zł ma sfinansować rząd. Według planów Droga Czerwona ma być gotowa w 2027 roku. Jej koszt sięgający 1,5 mld zł ma sfinansować rząd.

Droga Czerwona najpóźniej za osiem lat



Dziś wiemy już, którędy dwupasmowa w obu kierunkach droga poprowadzi. Ogólny zarys znany był od dawna, ale miejscy urzędnicy uzgodnili już z władzami portu wszystkie szczegóły inwestycji. Dzięki temu "piłeczka" jest teraz po stronie rządu, który ma zająć się finansowaniem drogi.

- Trwa bardzo dynamiczny rozwój Portu Gdynia, więc musimy stawiać na inwestycje poprawiające dostęp do niego. A dostęp drogowy to bez wątpienia pięta achillesowa nie tylko portu, ale też całego miasta. Ta inwestycja będzie też kluczowa przy powstaniu portu zewnętrznego. Liczymy więc, że będzie gotowa - tak jak port zewnętrzny - najpóźniej za osiem lat - mówi prezes Portu Gdynia, Adam Meller.
Na to, że Droga Czerwona powstanie szybciej, liczy natomiast prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Przypomnijmy, że pierwotnie planowany termin to rok 2027.

- Mam nadzieję, że budowa zacznie się w najbliższych latach. Droga Czerwona jest bowiem ważna i potrzebna już dziś. Musimy wyjść naprzeciw oczekiwaniom transportowym, ale też wkomponować drogę w tkankę miasta i otworzyć potencjał Doliny Logistycznej. Miasto i port to bowiem dwa płuca jednego organizmu, a Droga Czerwona będzie ważnym elementem jej krwiobiegu - podkreśla Wojciech Szczurek.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna?



Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.

Jak ma wyglądać Droga Czerwona?



Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być dwupasmową w każdym kierunku ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.

Koszt jest jednak ogromny i ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac ma zostać zakończona w 2027 r. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Miejsca

Opinie (383) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Po tych terenach przebiegnie Droga Czerwona

    Ale plany były wiosną 1972.

    Po strajkach sierpnia 80' już nikt na nic nie miał pieniędzy.

    • 3 0

  • PRL (2)

    PRL wraca. Czerwoni znowu przy władzy to i droga czerwona. Następna będzie tęczowa. Będą po niej biegać jednorożce. Niech żyje Prezes! Stop likwidacji sklepów pasmanteryjnych!

    • 2 5

    • @Tak sobie piszę widać że niewiesz oczym piszesz i zkąd się nazwa niektórych ulic do budowy wzieziala

      • 1 1

    • moze nie tęczowa

      ale "różowa" już w Gdyni jest...

      • 1 0

  • A będą nowe parkingi? (3)

    Nowa droga to więcej aut w mieście. Trzeba więc także zatroszczyć się o parkingi

    • 9 7

    • (1)

      a do czego ma byc parking? Przecież to ma byc droga przelotowa do portu by ciężarówki nie pchały się przez estakadę a OPAT ma być obwodnicą Rumi i Redy. Chodzi o to by lecieć na skróty a nie sie zatrzymywac i patrzec nie wiadomo na co

      • 1 2

      • Tak pomyśli przeciętny mieszkaniec Gdyni. Skoro oni pojadą np Opat, to on skorzysta z tego iż ruch się zmniejszy - po czym zajmie ich miejsce. Tak koło się zamyka. Parking ma być dla kierowcy którego zachęca się by korzystał z auta

        • 1 0

    • Sprawne przemieszczanie

      to mniej ojazdow w mieście.
      Szczególnie gdy nie ma po co się w nim zatrzymać.
      I ta droga to zapewnia.
      Co do "parkingów", to w nie zostaną zamienione obecne "łąki" czyli "Dolina logistyczna". Nie wiem czy to powód do radości ale rozwój ma swój koszt...

      • 3 0

  • Hutnicza? (3)

    A gdzie węzeł z Hutniczą? Kluczowa ulica dla gdyńskiego przemysłu i kluczowa ulica relacji wschód-zachód dla kierunku Gdynia-Rumia/Reda, brak węzła tam to sabotaż.

    • 8 0

    • (1)

      Pewnie przy budowie Via Maris. , bo w tym miejscu się droga rozdziela w prawo do portu , a w lewo własnie w kierunku Gdynia-Rumia/Reda.. A narazie niebędą budować drogi w kierunku Rumi/Redy i dalej do władysławowa

      • 0 0

      • powiaty będą mogłu się wykazać

        a nie na "popiołówce"

        Choć pewnie właśnie pod tą trasą zniknie "popiołówka"

        • 2 0

    • będzie nowa, bliżej Kępy Oksywskiej

      a Hutnicza stanie się tym, czym powinna być - handlowo-biurowym zapleczem Doliny Logistycznej

      • 1 0

  • Gdzie oni chcą to wybudowac? (3)

    Czyli ulica Wiśniewskiego będzie przedłużeniem drogi czerwonej?

    • 2 2

    • (2)

      Rozejrzyj sie w temacie skoro sie tym zaciekawiles.od 30 lat o tym mowa jak ma isc ta droga.nawet mapke masz w artykule

      • 0 1

      • (1)

        Ja bym powiedział że od 60 lat się o tym mówi , bo ten pomysł już padł koło roku 1970

        • 1 1

        • padł po raz kolejny

          bo jak wykazał jeden z dyskutantów, projekt ten został opracowany 1948 roku.
          A przemysłowe zagospodarowanie doliny Redy planowano już przed wojną. Ta droga była jego elementem.

          • 1 1

  • A co z drogą różową? (1)

    • 2 2

    • zrobiona

      przynajmniej do Wielkopolskiej.
      Dalej zapomnij, dopóki nie zbudują tunelu pod Sopotem

      • 3 1

  • Czemu nie przez Kwiatkowskiego? (2)

    Co jest złego w estakadzie Kwiatkowskiego, że trzeba robić Węzeł Morska i odcinek do "Dolina Logistyczna"? Nie można poprowadzić estakadą Kwiatkowskiego do doliny logistycznej i dale do Via Maris?

    • 2 6

    • złe są parametry i właściwości estakady

      oraz "przecinki". Nie są przystosowane do tak ciężkiego ruchu towarowego i jednocześnie nie spełniają warunków przejęcia ich do kategorii "dróg krajowych".
      Skutkuje to dramatycznym obciążeniem budżetu miasta utrzymaniem i remontami ,któych nie chce/może przejąć GDKKiA.

      No i logika, wjeżdżać na górę aby zjechać na dół. Dla kierunku zachodniego, to absurd. A jeśli nawet, to porównaj parametry podjazdu obwodnicą i "przecinki"...

      Następny aspekt, ekologia, "przecinka" odcięła las. A nie musiała, tyle że byłoby 2km dłużej...

      I jeszcze parę innych grzechów...

      • 3 0

    • Nie mozna vo bedzie pozniej szla na zachod odnoga czyli tzw. Droga Opat ktora bedzie obwodnica Gdyni Cisowej, Rumi i Redy a na to mieszkancy glownie czekaja

      • 2 0

  • Wszystko ładnie i pięknie ale... (6)

    .... zgodnie z projektem wyprowadzenie kontenerów (czytaj ciężarówek) z portu zewnętrznego ma być przez ul. Polską i Wiśniewskiego. Hmm... no chyba ze tam po 4 pasy zrobią w każdą stronę bo inaczej tego nie widzę. Bo w planie od węzła "Kwiatkowskiego" nie widać nowej drogi "do portu" tylko wykorzystanie obecnych.

    • 23 0

    • Polska i Wiśniewskiego akurat nie ma terminala... (4)

      ....tamtędy drobnics/masówka tylko.

      • 0 3

      • Ale przedmówca pisze o przyszłym porcie zewnętrznym, o którym już szefoswo prtu mówi już głośno. (2)

        • 4 0

        • (1)

          Port zewnętrzny ma być wyposażony w najnowsze technologie umożliwiające rezygnacje z ciężarówek. Kontenery będą przesyłane pocztą. Sasin już nad tym pracuje.

          • 1 1

          • to pisz trochę mniej

            bo zaczynasz się wkręcać i w końcu w to uwierzysz...
            ;)

            • 1 0

      • już ma

        bo tam sie przeniosła Stena.

        • 1 0

    • słuszna uwaga...

      przyjdzie odzyskać "międzytorze"... ;)
      I rozbudować Wiśniewskiego ...
      Kłaniają się nieroztropne decyzje pod naciskiem Rady Miasta Gdyni...

      • 2 1

  • Mała uwaga (1)

    Nie rząd będzie finansował, a Skarb Państwa. Rząd nie ma swoich pieniędzy.

    • 2 1

    • a kto sprawuje władzę wykonawczą

      wobec/w imieniu Skarbu Państwa?

      Stąd ciężka orka w Sejmie i prostowanie formalizmów...

      • 1 0

  • Termin wykonania 2345 (8)

    • 154 41

    • Nie bój się. Horała wybuduje to tak samo jak wybudował Via Maris.

      Przypominam, że twierdził że projekt specustawy jest już w sejmie.... a jest wiceministrem Infrastruktury w tym właśnie rządzącym rządzie, który miał to budować - wspaniały sukces wiceministrze.

      • 4 0

    • Wtedy pojedziemy naszym 100% samochodem (1)

      elektrycznym....

      • 14 4

      • Po co nam w przyszłości polskie auta elektryczne?

        Przecież mamy niemieckie...

        • 6 3

    • Czyli zaraz po zwodowaniu nowego promu....

      hahahahahahahaha "Trzy lata od podłożenia stępki, a nie ma nawet planów promu." Wyborcom PiS gratulujemy !

      • 4 4

    • Nie wiadomo czy uda sie zdobyc tyle farby

      Szczor

      • 5 4

    • ale rano czy wieczorem? bo chciałbym być na otwarciu tylko rano mam wizytę u lekarza umówioną

      • 23 1

    • Optymista...

      • 7 4

    • Nie bez kozery dodajmy że marzec,obstawiam drugą połowę)

      • 16 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane