• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy przyczynę pożaru w zajezdni w Nowym Porcie. "Dortmundy" pod lupą

Szymon Zięba
18 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Tak wyglądał pożar z 14 grudnia 2021 r.

Awaria nagrzewnicy tramwaju doprowadziła do pożaru w zajezdniNowym Porcie,Mapka do którego doszło 13 grudnia 2021 r. To jeden z wniosków postępowania wyjaśniającego. Gdańskie Autobusy i Tramwaje przeprowadziły kontrolę systemów grzewczych we wszystkich tramwajach N8C, tzw. dortmundach.



Czy ubezpieczyłe(a)ś swoją własność na wypadek pożaru?

Przypomnijmy: w poniedziałek, 13 grudnia 2021 r., późnym wieczorem na terenie zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie wybuchł pożar.

Ze wstępnych oględzin szkód wynikało, że spłonęły dwa tramwaje N8C, tzw. dortmundy, a więc używane tramwaje kupione z Niemiec, które po sprowadzeniu do Gdańska przechodziły gruntowną modernizację (jeden z nich był jeszcze przed remontem). Z kolei jednym z dwóch uszkodzonych składów była nowa Pesa Jazz.

W sprawie pożaru przeprowadzono postępowanie wyjaśniające. Z informacji, które otrzymaliśmy z Gdańskich Autobusów i Tramwajów, wynika, że przyczyną zapalenia się pojazdu była awaria nagrzewnicy. Prawdopodobnie doszło do zablokowania wentylatora rozprowadzającego ciepło.

- Nigdy wcześniej usterka tego typu nie miała miejsca - zastrzega Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
W związku ze zdarzeniem przeprowadzono kontrolę systemów grzewczych we wszystkich tramwajach typu N8C. Wykazała ona, że systemy działają prawidłowo.

Hałasująca nagrzewnica w Pesie. Film czytelnika.



Będzie rozbudowa systemów monitorujących pracę komunikacji



- Prewencyjnie, w celu wyeliminowania ryzyka wystąpienia podobnej sytuacji, podjęta została decyzja o rozbudowie systemu monitorującego pracę pojazdu o funkcję przeznaczoną do diagnostyki systemu grzewczego - mówi rzeczniczka GAiT.
  • Skutki pożaru w zajezdni w Nowym Porcie.
  • Skutki pożaru w zajezdni w Nowym Porcie.
  • Skutki pożaru w zajezdni w Nowym Porcie.
Jak usłyszeliśmy w spółce, dodatkowym elementem zabezpieczającym będzie także system automatycznego wyłączania zasilania urządzeń grzewczych bezpośrednio po zakończeniu codziennych prac serwisowych pojazdu.

GAiT posiada dwa dodatkowe tramwaje N8C, niewykorzystywane dotychczas w obsłudze ruchu pasażerskiego. Planowana jest ich modernizacja i włączenie do ruchu w miejsce tramwajów, które spłonęły
- Do czasu wprowadzenia tego docelowego rozwiązania, w ramach działań prewencyjnych, pracownicy serwisujący pojazdy zobowiązani zostali do wyłączania zasilania systemu grzewczego. Prace nad modyfikacjami wspomnianych systemów prewencyjnych już trwają - mówi Anna Dobrowolska.

Straty na co najmniej 3,2 mln zł. Trzeba też uruchomić nowe tramwaje



Gdański przewoźnik oficjalnie podsumowuje także straty powstałe wskutek pożaru:
  • Jeden tramwaj typu N8C, który uległ niewielkiemu uszkodzeniu, wrócił już na trasy.
  • Pesa Jazz Duo skierowana zostanie do naprawy.
  • Remont dwóch tramwajów N8C, które zostały najbardziej uszkodzone, jest nieopłacalny.

- Spółka posiada dwa dodatkowe tramwaje typu N8C niewykorzystywane dotychczas w obsłudze ruchu pasażerskiego. W związku ze zdarzeniem planowana jest ich modernizacja i włączenie do ruchu w miejsce dwóch tramwajów N8C, które uległy zniszczeniu - mówi Anna Dobrowolska.
Łączna wartość dwóch tramwajów N8C, które uległy zniszczeniu, to ok. 3,2 mln zł. Natomiast koszt naprawy Pesy Jazz Duo znany będzie po zakończeniu prac remontowych. Wszystkie pojazdy GAiT są ubezpieczone.

Tak wyglądała zajezdnia w Nowym Porcie po pożarze.



Miejsca

Opinie (137) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (4)

    W instalacjach elektrycznych istnieje coś takiego jak zabezpieczenia nadmiarowo-prądowe, które powinno zadziałać przy przeciążeniu lub zwarciu danego obwodu. Jeśli nie zadziałały to jakaś lipa tam była odwalona w instalacji.

    • 4 6

    • Odezwał się kolejny fachowiec od - nie wiem ale się wypowiem . Pełno tu takich niestety. ️

      • 0 1

    • Opinia wyróżniona

      To nie takie proste. (2)

      Tam (głównie) przed modernizacją są nagrzewnice 600V prądu stałego, 400V zmiennego i to jeszcze z różną Hz. Do tego 24V DC wentylatory. Jak się izolacja pali to żaden bezp nie odłączy zasilania dopuki nie będzie zwarcia a pożar już postępuje. Z prądem stałym nie ma żartów ( duży łuk elektryczny ) wiedzą to głównie właściciele spalonych aut a tam tylko 12 czy 24 V

      • 18 3

      • Silisz się na znawcę a pleciesz jak kaczyński

        • 0 0

      • Ludzie na ksiezyc lataja

        a Ty piszesz "to nie takie proste"???

        • 0 3

  • Opinia wyróżniona

    :) (12)

    Tramwaje na zajezdni nie mają opuszczanych pantografów na noc z takiego powodu, że rano połowa wozów by nie wyjechała, byłyby problemy z ich uruchomieniem, stan akumulatorów jest tragiczny :)
    Wozy są załączone 24/ 7

    • 123 10

    • To by niczemu nie przeszkadzało gdyby wyłączać ogrzewanie a to była przyczyna pożaru.

      • 0 1

    • Zimny nie odpala? (5)

      Przecież to nie diesel.

      • 26 6

      • a pantograf trzeba podnieść ręcznie? (4)

        • 8 7

        • HDS

          Nie HDSem podnoszą...

          • 2 0

        • (2)

          Tak pośrednio, w kabinie jest linka do składania a potem trzeba ją zluzować żeby sprężyny go wyprostowały do trakcji

          • 4 3

          • (1)

            Jest 21 wiek, robi się to guzikiem elektrycznie, lub korbą jeśli nie działa elektrycznie. Linki były w starych 105 :)

            • 10 0

            • Ooo, no to zaprawde Tramway to the hell.

              • 2 1

    • No proszę, to może tutaj jest prawdziwa przyczyna?

      • 1 1

    • Za prąd płaci gdański podatnik więc stać ich. (2)

      To nie jest silnik spalinowy który zimą nie odpala

      • 21 4

      • a potem będziesz tu PiSał, że rano w gdańskich tramwajach zimno jak w psiarni

        nie to co te ogrzane tramwaje na żoliborzu...

        • 5 10

      • No też nie kumam, chyba że nad miejscami postojowymi nie ma trakcji i trzeba wyjechać/wjechać na akumulatorach

        • 7 1

    • teżź nie bardzo tego kumam, że pojazd w zajezdni po zakończonej pracy miał włączony system grzewczy

      non stop słyszę od władz miasta lament o kosztach funkcjonowania transportu a okazuje się, że marnotrawstwo i nieliczenie się z kosztami jest tam normą.

      • 53 0

  • GAiT gospodarne

    Nie do końca rozumiem stwierdzenia że zalecono wyłączanie ogrzewania w czasie serwisu. Wynika z tego ze tramwaje stojące na terenie zajezdni w czasie kiedy nie pracują, są cały czas ogrzewane a to zakrawa na kpiny z gospodarności. Czyżbym się mylił?

    • 1 0

  • A może lepiej rozebrać tory, wyasfaltować i w tym miejscu puścić trolejbusy, które są kilkukrotnie tańsze w utrzymaniu (1)

    niż tramwaje? Infrastruktura elektryczna już jest, trolejbus kilkadziesiąt razy tańszy w zakupie niż tramwaj......itd, itp! Same oszczędności, zatem co stoi na przeszkodzie?

    • 5 6

    • nie trolejbusy ale autobusy elektryczne bez trakcji

      • 0 0

  • Tramwaje nie mają juz żadnych zalet w miescie są tylko studnią bez dna na koszt mieszkanców! (2)

    Powinno sie likwidowac cała ifrastrukture tramwajowa i zastapienia tych szkkodników buspasami i autobusami bezemisji spalin wyjdzie taniej bez awarynie lepiej szybciej i wygodniej!!To relikt PRLu który sprawdzał sie ale tylko wtedy !!mamy XXI wiek autobusy są coraz bardziej nowoczesne w niektórych krajach nawet autonomiczne a tramwaj zatrzymał sie w epoce PRLu!!To własnie tramwaj mógł by byc autonomiczny i bezpieczniejszy niz obecnie z motorniczymi z łapanki z ulicy ale nikt nie chce inwestowac ten złom robią to ale w autobusach!
    Dzien bez awari trawaju to dzin stracony w Gdański czylki dzien piesdzego pasazera .!!I ta szkodliwa paskudna trakcja która wyglada bardziej koszmarnie niz reklamy!! Beznadziejne szkodliwe torowiska na których mozna stracic zawiesze ,nie poslizgnąc sie idąc czy jadac rowerem zniszczyc koło itp.Ogromny hałas nikt nie che miec tramwaju pod oknem i dodatkowo szkody jakie wywołują w gruncie ze sciany w budynkach pekają!!
    Bo w koncu to czołg na torach !!Jednoczesnie sporo mniej miejsca niz w autobusie jeden sie zepsuje blokuje cała linie!!Mozna wiecej wymieniac ale poco||?

    • 4 13

    • E (1)

      Doczytaj i. Dioto, na zachodzie właśnie je reanimuje się (tramwaje).
      Twój plan jak na p0laka zacofany o 40 lat

      • 0 1

      • inwalido umnysłowy ty na zachodzie byłes co najwyzej palcvem po mapie .W europie zachodniej produkuje sie obecnie

        najwiecej autobusów elektrycznych i tak własnie zastępuje sie tramwaje autobusami bez emisji spalin

        • 0 0

  • Bogaty ten gait

    Z treści wynika, ze odstawione na boczny tor tramwaje cały czas grzeją pusta przestrzeń. Wystarczyłoby pół godziny przed wyjazdem ale jak kogoś stać

    • 0 0

  • Nagrzewnica się zepsuł (2)

    Czyli teraz w tramwajach będą wyłączać ciepło aby nie doszło do kolejnego pożaru?

    • 28 9

    • Podczas nocnego sprzątania wnętrz tramwajów w mroźne dni nagrzewnice są załączone. Gdyby tak nie było to podczas mrozów w takim zimnym tramwaju nawet środki czyszczące byłyby za gęste i nie można by było ich używać. Do sprzątania używa się zazwyczaj środków łatwopalnych (czasem dezynfekuje się środkami na bazie spirytusu - w związku z Covid-19). Ich opary + iskrząca nagrzewnica = pożar.

      • 0 1

    • Który deweloper zepsuł nagrzewnice?

      • 1 4

  • Bzdurą jest to, że nigdy wcześniej nie miały miejsca takie przypadki. Nagrzewnice często są popsute. Nie było do tej pory awarii na taką skalę, ale awaria nagrzewnic to problem nagminny

    • 0 0

  • Nagrzewnica działające 24/24? (1)

    To jest "eko po Gdańsku".

    • 2 1

    • Typowe dla Ukrainki

      • 0 0

  • A Niemiec tak płakał jak sprzedawał. (1)

    Potem do Pawła i Oli dzwonił żeby stuku kół o dylatacje posłuchać.

    • 4 1

    • Czyli do słupów ?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane