• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy

rb
8 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA. Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA.

Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.



Czy zauważyłe(a)ś już poprawę estetyki w mieście po wejściu uchwały krajobrazowej?

Od kilkunastu dni galerie handlowe i duże sklepy powierzchniowe świecą pustkami. Zamknięcie sklepów spowodowane epidemią koronawirusa zbiegło się w czasie z wejściem w życie uchwały krajobrazowej w Gdańsku. Część sklepów wykorzystała przerwę do przystosowania elewacji, logotypów i nazw sklepów do nowych przepisów.

Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.

Największe zmiany na Matarni



Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.

  • Tak wkrótce mogą wyglądać logotypy sklepów w PH Matarnia. Na razie to tylko propozycja, która uzgadniana jest z gdańskimi urzędnikami.
  • W Parku Handlowym Matarnia zdemontowano też nazwy innych sklepów m.in. Media Markt.
  • Zasłonięte nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Elewacja budynku bez reklam na razie wygląda mało estetycznie. Wkrótce ma się to jednak zmienić.
  • Zdemontowane nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Wkrótce w tym miejscu pojawi się nowa nazwa sklepu IKEA. Litery mają być mniejsze i bardziej stonowane.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.

- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.

Centra handlowe w Trójmieście



  • Reklamy zniknęły też z wieży reklamowej przy CH Oliwa.
  • Demontaż ekranu znad głównego wejścia do Manhattanu.
  • Manhattan we Wrzeszczu już bez reklamowego telebimu.

Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów



Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.

Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu

Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje. Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje.
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.

- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.

Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej

Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą



Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.

Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
rb

Opinie (467) ponad 20 zablokowanych

  • Masakra (1)

    To jest jakaś paranoja ludzie ogarnijcie się jak czytam te peany o tym jak to teraz pięknie będzie to mnie normalnie ciśnienie skacze. Kto to w ogóle wymyślił jak ma wyglądać centrum handlowe bez kolorowych reklam przecież to jest w ogóle be sensu . Kto pozwala i kto się zgadza na usuwanie np. tego szyldu ikea przecież to jest znak towarowy prawem chroniony ,jak ktoś jeździ po świecie to wie jak to wygląda w innych krajach ,nie ma mowy o żadnej zmianie szyldu .Ja rozumiem dzikie reklamy ale to co teraz zrobiono to jakaś masakra .Jestem całkiem na nie , znowu zrobi się szaro buro i ponuro jak w komunie , chwalić mogą takie kretynizmy tylko ludzie którzy nie pamiętają tamtych czasów .Szkoda że nikt nie pytał jak zwykle ludzi o zdanie

    • 5 3

    • Przede wszystkim centra handlowe powinny zniknąć z centrum miast.

      Jeśli cieszy twoje oko ich architektura rodem z koszmarów i pstrokate, krzykliwe reklamy to wyskocz sobie czasem do Azerbejdżanu. Będziesz zachwycony!

      PS. Za tak zwanej komuny, w latach 60-tych powstawały genialne budynki modernistyczne, tylko wspominając Super Sam w Warszawie czy Meblowy w Gdańsku. Dzisiaj albo już ich nie ma, albo są zdewastowane przez barbarzyńskie podejście do elewacji jakie zapanowało u nas od lat 90-tych.

      • 3 1

  • (5)

    Na zieleniaku daje wisi reklama i nic &)

    • 35 7

    • (1)

      zieleniak i tak jest juz przeznaczony do wyburzenia

      • 3 5

      • Nie ma źródła

        ...wiec info się nie liczy. Jakaś decyzja oficjalna? Link? Coś..?

        • 1 1

    • nie wisi

      • 4 0

    • A co, mają wejść na niego i ją ściągnąć? (1)

      Skąd wiesz, że nic?

      • 3 1

      • Umowa miała obowiązywać do 31 marca

        Miejsce na Zieleniaku wynajmuje najgorsza w historii agencja reklamowa Brau...ghmann

        • 1 0

  • Co za bzdura. To miasto to ...

    • 2 0

  • Reklamy maja zniknac ale maszty 5G juz nie.

    • 3 1

  • To jakis absurd.

    Chodzi chyba o szmaty na plotach , drzewach, budynkach, oknach etc o a nie o zdejmowanie logo ze skepow w centrach handlowych.

    • 2 1

  • (1)

    Cudowne! Nagle wszyscy okazują się zwolennikami reklam, tylko dlatego, że miasto chce, żeby nie było wolnej amerykanki :D
    Ba, nawet ogromny napis IKEA, która notabene u siebie w Szwecji nie może sobie pozwolić na takie duże litery, jakie miała w Gdańsku, nagle znajduje obrońców.
    Serio nie przeszkadza Wam oczopląs, jakiego dostajecie od natłoku ogromnych napisów i banerów? Zazdroszczę.

    • 5 10

    • Niestety nie przeszkadza... Brak poczucia estetyki, wykształcenie plastyczne w szkołach na beznadziejnym na ogół poziomie - i takie mamy efekty. Ma być "kolorowo" - bo wtedy jest "ładnie".
      I widać to nie tylko w przypadku reklam - ale także na elewacjach domów (choć trochę się poprawiło) czy nawet na dachach.
      Mieszkam przy ulicy, która została zaprojektowana w latach 20-tych jako jeden zespół urbanistyczny. Wszystkie domy białe z dachami krytymi czerwoną dachówką ceramiczną. Jeszcze w latach 80-tych nie można było wprowadzać zmian na elewacjach. Teraz... wielkie okapy, błyszczące dachówki, kolorki rodem z przedszkola, okna bez pierwotnych podziałów, czarne "kute" ogrodzenia. I... mało kto widzi, jak to paskudnie wygląda i jak zniszczyło dobra robotę architekta.

      • 1 0

  • świetna inicjatywa

    Manhattan bez reklam wygląda teraz jak zupełnie inny budynek, w końcu widać całą fasadę, super!

    • 5 1

  • Ale z ta ikea to już przegiecie

    Jak nie mozna reklamowac wlasnej dzialalnosci w miejscu jej wykonywania? Nagle wielki niebieski kanciaty kloc z napisem ikea jest brzydszy od wielkiego niebieskiego kanciatego kloca bez napisu ikea. Rozumiem że nie wszedzie pasuja billboardy ale własny teren to własny teren.
    Ktoś tu chyba otwierał drzwi czołem.

    • 4 2

  • Głupota ma dwie zalety . (3)

    Nie trzeba pielęgnować i sama wyrasta a najlepszy grunt to głowy pseudo polityków !!! Jestem wstanie zrozumieć , że giną szpetne i nachalne reklamy z ulic , poboczy i budynków mieszkalnych . Ale z centrów handlowych czy też biurowców - tylko paranoik mógł taką bzdurę wymyśleć !!! Szkaradne budowle krajobrazu nie psują ale za to napisy nazw użytkowników na tych budowlach to ohydztwo !!!? A tak swoją drogą co robią w tym czasie prawnicy tych którzy zostali zaatakowani przez tą szpec ustawę czy też inne dziadostwo legislacyjne ?

    • 63 13

    • A po drugie... To jest uchwała miasta Gdańska, nie rządu. (1)

      • 2 2

      • Tym bardziej miejsce dla prawników do wykazania się kunsztem w walce z d**ilizmem !

        Politycy są również w samorządach różnego szczebla .

        • 1 1

    • Jest różnica między usuwaniem z krajobrazu miasta

      szkaradnych (kwestia zresztą gustu) budynków a szyldów i reklam na nich umieszczonych, nie sądzisz? Czy dalej będziesz pisał po dziesięć postów?

      • 4 9

  • Reklama (4)

    Nazwa marketu meblowego zginęła, bo musiała. A reklamy wzdłuż ulic, parków pozostaną ? Dziwna interpretacja przepisów.

    • 248 22

    • ooo, jak od razu wypiękniały okolice obwodnicy (1)

      nie wiedziałem że uchwala krajobrazowa obowiązuje równiez w pasie tego syfu koło obwodnicy
      co jak co ale tam krajobrazu nie zepsują nawet szyldy i neony, niestety taka specyfika obwodnicy i handlowo-przemyslłowo-usługowych pasów po obu jej stronach.
      Zastanaiwam się tylko czemu nie nakazali uchwałą tym torebkom foliowym co regularnie wylatują z Szadółek i obisadają jak wrony pobliskie łąki. To trochę bardziej szpeci krajobraz niż szyldy na okolicznych blaszakach centrów handlowych

      • 5 1

      • Plastikowe torby nie potrafią czytać

        Tak mi się zdaje

        • 2 1

    • nie

      • 13 2

    • Też większość słupów znika

      • 21 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane