- 1 Masz interes? Zostaw kartkę (89 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (259 opinii)
- 3 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (164 opinie)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (62 opinie)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (104 opinie)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (356 opinii)
Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy
Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.
Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.
Największe zmiany na Matarni
Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.
- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.
Centra handlowe w Trójmieście
Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów
Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.
Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.
- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.
Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej
Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą
Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.
Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
Opinie (467) ponad 20 zablokowanych
-
2020-04-08 14:36
Masakra (1)
To jest jakaś paranoja ludzie ogarnijcie się jak czytam te peany o tym jak to teraz pięknie będzie to mnie normalnie ciśnienie skacze. Kto to w ogóle wymyślił jak ma wyglądać centrum handlowe bez kolorowych reklam przecież to jest w ogóle be sensu . Kto pozwala i kto się zgadza na usuwanie np. tego szyldu ikea przecież to jest znak towarowy prawem chroniony ,jak ktoś jeździ po świecie to wie jak to wygląda w innych krajach ,nie ma mowy o żadnej zmianie szyldu .Ja rozumiem dzikie reklamy ale to co teraz zrobiono to jakaś masakra .Jestem całkiem na nie , znowu zrobi się szaro buro i ponuro jak w komunie , chwalić mogą takie kretynizmy tylko ludzie którzy nie pamiętają tamtych czasów .Szkoda że nikt nie pytał jak zwykle ludzi o zdanie
- 5 3
-
2020-04-08 15:01
Przede wszystkim centra handlowe powinny zniknąć z centrum miast.
Jeśli cieszy twoje oko ich architektura rodem z koszmarów i pstrokate, krzykliwe reklamy to wyskocz sobie czasem do Azerbejdżanu. Będziesz zachwycony!
PS. Za tak zwanej komuny, w latach 60-tych powstawały genialne budynki modernistyczne, tylko wspominając Super Sam w Warszawie czy Meblowy w Gdańsku. Dzisiaj albo już ich nie ma, albo są zdewastowane przez barbarzyńskie podejście do elewacji jakie zapanowało u nas od lat 90-tych.- 3 1
-
2020-04-08 07:23
(5)
Na zieleniaku daje wisi reklama i nic &)
- 35 7
-
2020-04-08 08:25
(1)
zieleniak i tak jest juz przeznaczony do wyburzenia
- 3 5
-
2020-04-08 14:51
Nie ma źródła
...wiec info się nie liczy. Jakaś decyzja oficjalna? Link? Coś..?
- 1 1
-
2020-04-08 10:05
nie wisi
- 4 0
-
2020-04-08 07:28
A co, mają wejść na niego i ją ściągnąć? (1)
Skąd wiesz, że nic?
- 3 1
-
2020-04-08 08:22
Umowa miała obowiązywać do 31 marca
Miejsce na Zieleniaku wynajmuje najgorsza w historii agencja reklamowa Brau...ghmann
- 1 0
-
2020-04-08 14:29
Co za bzdura. To miasto to ...
- 2 0
-
2020-04-08 14:00
Reklamy maja zniknac ale maszty 5G juz nie.
- 3 1
-
2020-04-08 13:57
To jakis absurd.
Chodzi chyba o szmaty na plotach , drzewach, budynkach, oknach etc o a nie o zdejmowanie logo ze skepow w centrach handlowych.
- 2 1
-
2020-04-08 12:32
(1)
Cudowne! Nagle wszyscy okazują się zwolennikami reklam, tylko dlatego, że miasto chce, żeby nie było wolnej amerykanki :D
Ba, nawet ogromny napis IKEA, która notabene u siebie w Szwecji nie może sobie pozwolić na takie duże litery, jakie miała w Gdańsku, nagle znajduje obrońców.
Serio nie przeszkadza Wam oczopląs, jakiego dostajecie od natłoku ogromnych napisów i banerów? Zazdroszczę.- 5 10
-
2020-04-08 13:54
Niestety nie przeszkadza... Brak poczucia estetyki, wykształcenie plastyczne w szkołach na beznadziejnym na ogół poziomie - i takie mamy efekty. Ma być "kolorowo" - bo wtedy jest "ładnie".
I widać to nie tylko w przypadku reklam - ale także na elewacjach domów (choć trochę się poprawiło) czy nawet na dachach.
Mieszkam przy ulicy, która została zaprojektowana w latach 20-tych jako jeden zespół urbanistyczny. Wszystkie domy białe z dachami krytymi czerwoną dachówką ceramiczną. Jeszcze w latach 80-tych nie można było wprowadzać zmian na elewacjach. Teraz... wielkie okapy, błyszczące dachówki, kolorki rodem z przedszkola, okna bez pierwotnych podziałów, czarne "kute" ogrodzenia. I... mało kto widzi, jak to paskudnie wygląda i jak zniszczyło dobra robotę architekta.- 1 0
-
2020-04-08 13:50
świetna inicjatywa
Manhattan bez reklam wygląda teraz jak zupełnie inny budynek, w końcu widać całą fasadę, super!
- 5 1
-
2020-04-08 13:48
Ale z ta ikea to już przegiecie
Jak nie mozna reklamowac wlasnej dzialalnosci w miejscu jej wykonywania? Nagle wielki niebieski kanciaty kloc z napisem ikea jest brzydszy od wielkiego niebieskiego kanciatego kloca bez napisu ikea. Rozumiem że nie wszedzie pasuja billboardy ale własny teren to własny teren.
Ktoś tu chyba otwierał drzwi czołem.- 4 2
-
2020-04-08 07:32
Głupota ma dwie zalety . (3)
Nie trzeba pielęgnować i sama wyrasta a najlepszy grunt to głowy pseudo polityków !!! Jestem wstanie zrozumieć , że giną szpetne i nachalne reklamy z ulic , poboczy i budynków mieszkalnych . Ale z centrów handlowych czy też biurowców - tylko paranoik mógł taką bzdurę wymyśleć !!! Szkaradne budowle krajobrazu nie psują ale za to napisy nazw użytkowników na tych budowlach to ohydztwo !!!? A tak swoją drogą co robią w tym czasie prawnicy tych którzy zostali zaatakowani przez tą szpec ustawę czy też inne dziadostwo legislacyjne ?
- 63 13
-
2020-04-08 07:41
A po drugie... To jest uchwała miasta Gdańska, nie rządu. (1)
- 2 2
-
2020-04-08 13:36
Tym bardziej miejsce dla prawników do wykazania się kunsztem w walce z d**ilizmem !
Politycy są również w samorządach różnego szczebla .
- 1 1
-
2020-04-08 07:36
Jest różnica między usuwaniem z krajobrazu miasta
szkaradnych (kwestia zresztą gustu) budynków a szyldów i reklam na nich umieszczonych, nie sądzisz? Czy dalej będziesz pisał po dziesięć postów?
- 4 9
-
2020-04-08 07:07
Reklama (4)
Nazwa marketu meblowego zginęła, bo musiała. A reklamy wzdłuż ulic, parków pozostaną ? Dziwna interpretacja przepisów.
- 248 22
-
2020-04-08 09:51
ooo, jak od razu wypiękniały okolice obwodnicy (1)
nie wiedziałem że uchwala krajobrazowa obowiązuje równiez w pasie tego syfu koło obwodnicy
co jak co ale tam krajobrazu nie zepsują nawet szyldy i neony, niestety taka specyfika obwodnicy i handlowo-przemyslłowo-usługowych pasów po obu jej stronach.
Zastanaiwam się tylko czemu nie nakazali uchwałą tym torebkom foliowym co regularnie wylatują z Szadółek i obisadają jak wrony pobliskie łąki. To trochę bardziej szpeci krajobraz niż szyldy na okolicznych blaszakach centrów handlowych- 5 1
-
2020-04-08 13:27
Plastikowe torby nie potrafią czytać
Tak mi się zdaje
- 2 1
-
2020-04-08 07:46
nie
- 13 2
-
2020-04-08 07:33
Też większość słupów znika
- 21 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.