• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znikną bramki z pomorskiego odcinka A1?

szym
16 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
  • Korki na A1 latem to już niemal tradycja. Nowelizacja przepisów może pomóc rozwiązać problem.
  • Korki na A1 latem to już niemal tradycja. Nowelizacja przepisów może pomóc rozwiązać problem.
  • Korki na A1 latem to już niemal tradycja. Nowelizacja przepisów może pomóc rozwiązać problem.

Na państwowych odcinkach Konin - Stryków (autostrada A2) i Bielany Wrocławskie - Sośnica (autostrada A4) od 1 grudnia kierowcy będą mogli jechać bez zatrzymywania się przed szlabanem. Prywatny zarządca pomorskiego odcinka autostrady A1 proponuje współpracę z nowym systemem poboru opłat.



Zdarzyło ci się stać w korkach przy bramkach na autostradzie?

Podpisana przez prezydenta nowelizacja ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym wprowadza nowy sposób poboru opłat za przejazd autostradą. Przejazd odcinkami Konin - Stryków (autostrada A2)Bielany Wrocławskie - Sośnica (autostrada A4) bez zatrzymywania się przed szlabanem będzie możliwy od 1 grudnia 2021 r.

- Rezygnacja z manualnego poboru opłaty za przejazd autostradą i wprowadzenie nowoczesnego systemu poboru opłat, jakim jest elektroniczny bilet autostradowy i opłata pobrana na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu, pozwoli kierowcom na płynny przejazd bez konieczności zatrzymywania w miejscach poboru opłat - podkreśla Magdalena Rzeczkowska, szefowa Krajowej Administracji Skarbowej.
Dodaje, że nowy sposób poboru opłaty za przejazd będzie działać w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS - e-TOLL, który już niebawem zastąpi system viaTOLL.

Resort finansów przekazał, że przepisy ustawy przewidują możliwość likwidacji bramek i zmiany sposobu poboru opłat również na odcinkach koncesyjnych, na wniosek koncesjonariuszy, po zmianie umowy koncesyjnej. Krajowa Administracja Skarbowa podkreśla, że jest w tej sprawie otwarta na dialog.

To szansa na rozwiązanie powtarzającego się co sezon problemu z korkami na pomorskim odcinku autostrady A1. Praktycznie nie ma weekendu, by czytelnicy nie informowali nas o zatorach przed bramkami na wysokości Rusocina i Nowej Wsi.



"Dziennik Bałtycki" poinformował, że Gdańsk Transport Company, zarządca drogi A1, zaproponował ministerstwu integrację z nowym systemem poboru opłat wprowadzanym na państwowych odcinkach autostrad. Poprosiliśmy o komentarz w GTC.

- Funkcjonujący na autostradzie A1 system poboru opłat został uzgodniony ze stroną publiczną. Przypominamy, że GTC pobiera opłaty na rzecz Skarbu Państwa. Dlatego decyzja o jakichkolwiek zmianach związanych z funkcjonowaniem systemu poboru opłat zostanie podjęta przez ministra właściwego ds. transportu. GTC zaproponowało stronie publicznej wprowadzenie interoperacyjności systemów poboru opłat. Takie rozwiązanie sprawiłoby, że użytkownicy korzystający z krajowego systemu poboru opłat mogliby korzystać z autostrady AmberOne bez zatrzymywania się na bramkach - powiedziała nam Anna Kordecka z Gdańsk Transport Company SA.
Obecnie na AmberOne autostradzie A1 funkcjonuje automatyczny system płatności AmberGO.

To bezdotykowy system płatności za przejazd autostradą, oparty na automatycznym rozpoznawaniu tablic rejestracyjnych przez kamery video.

Płatność realizowana jest online - bramki mijane są bez konieczności zatrzymywania, pobierania biletu i płacenia inkasentom.

- AmberGO cieszy się rosnącym zainteresowaniem ze strony kierowców. Aktualnie 27 proc. transakcji odbywa się z wykorzystaniem płatności automatycznych. Nieustannie pracujemy nad tym, aby poszerzyć możliwości dołączania do systemu AmberGO - zaznacza Anna Kordecka.

Ministerstwo: e-TOLL to korzyści dla kierowców



Tymczasem resort finansów informuje, że od 1 grudnia 2021 r. wprowadzone zostaną dwie możliwości opłacania przejazdu państwowymi odcinkami autostrad przez użytkowników pojazdów lekkich (o łącznej DMC nieprzekraczającej 3,5 tony):

  • Zakup biletu autostradowego online lub w formie wydrukowanego biletu, np. na stacji paliw czy w kiosku, po podaniu numeru rejestracyjnego pojazdu. Bilet autostradowy każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę.
  • Na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL). Takie rozliczenie opłaty odbywać się będzie z wykorzystaniem nowoczesnych i wygodnych metod płatności. Kierowca będzie musiał jedynie zarejestrować się w systemie oraz zainstalować i uruchomić bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL (dostarczoną przez MF i KAS), stosowne urządzenie OBU - On Board Unit lub ZSL - Zewnętrzny System Lokalizacyjny.

Przetwarzanie danych ograniczone do minimum



- Do zakupu biletu autostradowego nie będzie wymagana instalacja żadnego urządzenia ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych. Wystarczy podać numer rejestracyjny pojazdu i określić odcinek drogi, na którym realizowany będzie przejazd. Z punktu widzenia ochrony prywatności jest to rozwiązanie ograniczające do minimum zakres przetwarzanych danych - przekazują ministerialni urzędnicy.
Z kolei sprzedaż biletów autostradowych będą mogli prowadzić przedsiębiorcy na podstawie umowy zawartej z szefem KAS. Pozwoli to - podaje ministerstwo - na wnoszenie opłat poprzez istniejące już rozwiązania do wnoszenia opłat na odcinkach koncesyjnych z wykorzystaniem videotollingu i aplikacji integratorów płatności.

- Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL zostanie, jako opcja, wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL w czerwcu 2021 r. - informuje MS.

Przed bramkami na A1 często powstają korki. Film archiwalny.



szym

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (200) 2 zablokowane

  • (6)

    W końcu.Bardzo dobra decyzja.Brawo Panie Prezydencie,oczywiście zaraz same minusy bo większość nie wiem czemu lubi płacić więcej i więcej jak w Warszawie.A tu coś dla ludzi.

    • 11 43

    • (4)

      jaka decyzja prezydenta on przez szesc lat nie podjał zadnej sammpodzielnej decyzji

      • 13 4

      • (3)

        A POprzednik żyrandol i sztućce już oddał?)

        • 8 10

        • Raz podPiSał coś samodzielnie - akt ślubu :)

          No chyba że go żona zmusiła :)

          • 6 6

        • poprzednik dalej (1)

          łączy się w bulu

          • 9 2

          • tymczasem kaczor pomyka na obiat

            z agentem Maciarenką

            • 1 0

    • Dla ciebie to bez znaczenia jak ty nawet na bilet tramwajowy nie masz

      • 2 0

  • Kto to słyszał żeby płacić za podróż? (1)

    Jak wyżej

    • 15 16

    • Poprawcie

      Lepiej oznaczenia do AmberGO... powinny być wyznaczone do tego dwie skrajne bramki a pasy do nich powinny być czerwone!!!! Aby odznaczał się mocno od pozostałych ścieżek do bramek. A druga sprawa kamerą powinna rozpoznawać szybciej auto gdyż trzeba zwolnić do 0 aby bramka się otworzyła ...

      • 4 0

  • podwyżki wyczuwam (1)

    • 37 4

    • oczywiscie niz za darmo rząd musi zarobic

      • 3 0

  • Po co w Gdańsku na początku A1 sa pobierane bilety ? (39)

    Nie prościej założyć przy wyjeździe, że osoba bez bilety jedzie od początku autostrady ?

    • 86 56

    • (9)

      Potem będzie się kłócił, że przecież tylko 1 zjazd jechał i mu nie wydało biletu

      • 30 13

      • nie będzie się kłócił bo jak zgubisz bilet to bulisz tak jakbyś jechał od początku (7)

        • 43 1

        • ale wiadomo jaki naród, zawsze znajdzie się jakiś the bill i tego nie przeskoczysz

          • 9 8

        • Poldek (5)

          Czyli w Tczewie zapłacisz tak jakbyś jechał z Torunia, a nie z Gdańska? Nieprzemyślany pomysł.

          • 10 4

          • Niee (4)

            W Tczewie bramki będą stać jak stały. Czytelnikowi chodziło o bramki wjazdowe w Gdańsku :)

            • 4 0

            • (3)

              Ale bez biletu nie ma możliwości dowiedzenia się skąd przyjechał kierowca: z Gdańska czy z Torunia.

              • 1 0

              • Oczywiście że jest (2)

                Wystarczy czytnik rejestracji, skoro w ambergo działa to w czym problem?

                • 1 0

              • W tym problem (1)

                Że nikt nie będzie co chwilę sprawdzał skąd dany pojazd jedzie . Wiesz ile czasu by to zajęło ? Zresztą czasem ktoś wjeżdza bez tablic i jak to sprawdzisz?

                • 2 1

              • bez tablic płaci full

                może ominąć A1 lub załatwić tablice

                • 1 0

      • jakby mu nie wydało biletu to by mu się szlaban nie otworzył

        A zresztą jak chce się kłócić to niech stoi przed wyjazdem do sądnego dnia.

        • 9 7

    • Początek to wjazd w Tczewie czy Gdańsku? (20)

      • 4 22

      • W Rusocinie. Bezpośrednio z obwodnicy. (7)

        Chyba logiczne, przecież tam się zaczyna autostrada.

        • 32 3

        • Niekoniecznie (6)

          Jak z kijem. Końce ma dwa. Który jest początkiem, a który końcem to kwestia umowna.

          • 9 13

          • Tczew nie jest ani końcem ani początkiem. (1)

            • 20 2

            • Tczew to prawie taki koniec Świata.

              • 5 1

          • Nie do końca umowna. Kilometry autostrady A1 rosną wraz z oddalaniem się od Gdańska.

            • 10 1

          • Moze byc na obu koncach. (1)

            Rusocin i Nowa wieś. Działać będzie tak samo, Bez bramek, bez szlabanow na wjezdzie. Przy zjezdzie za przejazd bez biletu placisz za caly odcinek.

            • 6 3

            • Bo bramki wyjazdowe są dla obu kierunków jazdy. Jeśli nie masz biletu(da się wjechać bez niego) to płacisz za dłuższy odcinek

              • 1 1

          • A proca to ma nawet 3 (trzy) końce .

            • 6 1

      • *Toruniu (10)

        • 2 4

        • W obie strony początkowe bramki powinny być zlikwidowane. (9)

          I pod Toruniem i w Rusocinie.

          • 12 6

          • A jak kończysz jazdę np w Swarożynie (8)

            Skąd wiadomo będzie czy jedziesz z Gdańska czy Torunia?

            • 7 7

            • No tak, zjazd tam jest uwspólniony. (1)

              Postawić tam bariery między pasami - taką mam koncepcję.

              • 3 3

              • I dwie budki musiałyby być otwarte

                • 1 1

            • W zależności z której strony do budki podjeżdżasz, proste. (5)

              • 2 3

              • Tam oba kierunki się najpierw łączą i do budki jest wspólna (4)

                droga. Nie jest to zatem takie proste.

                • 1 1

              • no niestety, nie pomyślałem o tym , bo zazwyczaj dymam autostrada do końca (3)

                • 4 2

              • ja zazwyczaj dymam (2)

                w domu

                • 3 2

              • Ale zapewne tez do końca? (1)

                • 1 1

              • no niestety

                • 1 0

      • Tam gdzie czuc

        Szadolki

        • 5 2

    • Widzę że mniej więcej połowa uważa że powinny być bramki na wjeździe z obwodnicy na autostradę. (3)

      Bardzo to dziwne, ktoś wyjaśni dlaczego tak uważa? Jest szczęśliwszy mając bilecik i podając go w kasie na zjeździe wraz z kartą płatniczą, zamiast tylko kartę?

      • 6 6

      • Rzeczywiście słuszne przeciw to to, że niektóre zjazdy z autostrady są wspólne dla różnych kierunków ruchu.

        • 10 1

      • Zamiast być zgryźliwym, popatrz na np. Swarożyn (1)

        • 5 1

        • tak trudno przebudować?

          słynne gdańskie "nie da się"?

          • 2 0

    • tu moze chodzi o jakąś samą statystykę diabli wiedzą jaką funkcję spełnia jeszcze sama karteczka

      ...........................................

      • 3 1

    • Brak biletów przy wjeździe

      Przy wjeździe (Rusocin) na bramkach nie są już wydawane bilety. Kamera czyta rejestracje i na tej podstawie przy wyjeździe pobierana jest opłata :)

      • 3 4

    • Nie (1)

      No niestety nie prościej. Po to są te bilety, żebyś zjeżdżając np. W Swarożynie, nie płacił prawie 30zł, bo przypominam, że za brak biletu jest stawka liczona od najdłuższego odcinka.

      • 1 1

      • nie da się nic zmienić w Swarozynie?

        do końca swiata?

        • 2 0

  • (3)

    Polskie autostrady - czyli luksus. Ceny z kosmosu za przejazd. Ale to zasluga wszystkich poprzednich rzadow, ze mamy bramki zamiast zwyklych winiet za przejazd.

    • 41 4

    • (2)

      Jak miały być winiety, to rwetes był jakby wolność zabierali. Przecież nawet ministra okrzyknięto "Winnietou".

      • 4 3

      • (1)

        Praktyka pokazuje i pokazala, ze winiety sa tanszym rozwiazaniem. Zarowno od strony infrastruktury jak i ceny koncowej dla uzytkownika. Ale wtedy swojaki nie zarobilyby na drogach, przetargach, obsludze skomplikowanego systemu rozliczen za przejazdy itd itd. Dlatego u nas przejazd mikro odcineczkiem miedzy Gdanskiem, a Toruniem kosztuje w jedna strone prawie 7 EUR. Za 9 EUR ma sie tygodniowa winiete w Austrii, o miesiecznych czy rocznych nie ma sensu wspominac z litosci.

        • 15 0

        • Trzeba do wadzy Austrii jude zainstalować i wszystko sie zmieni .

          • 2 0

  • Teraz z Gdańska na południe 30 zł (1)

    A po nowoczesnych zmianach 100?

    • 32 1

    • Na południe Torunia chyba...

      Inflacja pożera wartość pieniędzy, więc niedługo na pewno podwyżki za przejazd będą. Ale za to możecie podziękować rządowi. Te wspaniałe programy socjalne...

      • 11 1

  • Przecież bramki na początku nie mają żadnego sensu. (7)

    Nie masz biletu to znaczy, że jedziesz od samego początku, przecież to logiczne, po co blokować całą obwodnicę tymi bramkami na wjeździe. Latem bywa ogon sięga Świętokrzyskiej.
    Tak ciężko pomyśleć???

    • 25 8

    • Ogon sięga Świętokrzystkiej bo cebulaki blokują prawy pas przed ostatnim zjazdem przed bramkami

      • 3 1

    • (3)

      Już szykowałem ciętą ripostę ale... masz rację. Jeśli wjedziesz w innym miejscu to masz bilet świadczący o przejechaniu niepełnej trasy i gdzie być nie zjechał bez bilety płacisz max... No w sumie po co brami na początku?

      • 9 0

      • no ja od wielu lat się zastanawiam po co one są (1)

        bo co roku donoszą o strasznych korkach na obwodnicy przez nie, a doskonale proste i generujące oszczędności (bo ktoś tam musi być na tych bramkach, nawet jak są automatyczne) rozwiązanie nie jest wdrażane

        • 2 1

        • wspólne zjazdy z autostrady dla różnych kierunków są barierą niestety :-(

          • 4 0

      • Musza być

        A jak jedziesz z Gdańska i zjeżdzasz na pierwszym zjeździe od Gdańska to skąd system ma wiedzieć , że nie jedziesz z Torunia. A jak jedziesz z Torunia i zjezżzasz na pierwszym zjeździe za Toruniem to skąd system ma wiedzieć, że jedziesz z Torunia a nie Gdańska ?

        • 2 0

    • Wyjeżdżam w Tczewie, system policzy jazdę z Gdańska czy Torunia?

      Dziękuje, można się rozejsc, tyle w temacie twoich genialnych przemyslen

      • 3 0

    • "Wszystkie problemy mają rozwiązania które są proste, łatwe do wytłumaczenia i realizacji jednak zupełnie błędne"

      • 1 0

  • Kierowca

    A może od razu się dogadać i winiety wprowadzić jak w normalnych krajach.

    • 40 1

  • (1)

    No i super, jeszcze więcej korka na obwodnicy.

    Jak bramki nie będą ograniczać wjazdu z A1 to wszyscy staną najdalej na końcu obwodnicy. Najbliżęj na skrzyżowaniu z południówką.

    • 102 15

    • ciekawe czy gdzieś jeszcze taki cyrk, żeby płacić jedną z większy cen za przejazd w EU i stać przy tym do 1h

      • 5 0

  • (31)

    Pomysł dla nas mieszkańców Trójmiasta słaby. Dzięki bramkom, mieliśmy dozowanie liczby pojazdów które wjeżdżają na Obwodnicę. Jak tych bramek nie będzie, to efekt będzie taki że samochody przyjednych dopchają ją. Wynikiem tego będzie że zamiast turystów stojących przed bramkami, wszyscy będziemy stać na całej długość Obwodnicy.

    • 300 39

    • (19)

      Kolejny powód do budowy trzeciego pasa na obwodnicy.

      • 33 17

      • (6)

        OT nie jest planowana do poszerzenia - po powstaniu OMT obecna OT zostanie dostosowana do standartu drogi gminnej tzn zwężona

        • 15 16

        • powstaną przejścia dla pieszych i skrzyżowania ze światłami (4)

          plus oczywiście śpiący pollicjanci i strefa 30

          • 33 0

          • jestem za!!!

            • 4 9

          • i kontrapasy

            rowerowe

            • 14 0

          • i zasmażka

            • 3 2

          • już czas

            • 0 0

        • powinna być jaka na Karczemkach przy Leroyu

          aby przeskoczyć jeden zjazd nie trzeba wjeżdżać na obwodnice, a i objazdy w razie wypadku łatwo wykonać

          • 3 0

      • (1)

        Tak, ten dodatkowy pas rozwiąże wszystkie problemy.

        • 9 3

        • Trzeci pas nie, ale pas awaryjny TAK.

          • 20 5

      • kolejny powód do zakwestionowania sensu korzystania z samochodu w wielu relacjach (9)

        na odległości do 7 km jest wiele mniej tereno- i energochłonnych substytutów przejazdu samochodem, na większe odległości dobrze funkcjonująca kolej daje lepsze możliwości dotarcia w przewidywanym czasie.

        • 4 10

        • Pogódź się z tym: (6)

          w Trojmiescie (i całej Polsce zresztą) NIE MA dobrze funkcjonującej komunikacji miejskiej, dla której wątroby porzucić samochód. Warszawska jest temu najbliższa, ale to i tak ledwie cień tego, jak komunikacja powinna wyglądać.
          Bez wielu linii metra odjeżdżającego częściej niż co 5 min nie ma mowy o sprawnej komunikacji

          • 10 2

          • Jest, tylko nie wszędzie. (5)

            Do pracy jadę autobusem 2 min dłużej niż samochodem, a autobus odjeżdża co 20 min.
            I żeby nie było, mieszkam na Południu :)

            • 1 3

            • Ja też mieszkam na południu (4)

              Samochodem jadę 20min a autobusem godzinę.

              • 10 0

              • W środku nocy?

                Czy pracujesz gdzieś przy obwodnicy?

                A może nie sprawdzałeś, tego co deweloper napisał w folderze? :D
                20min to można na samej Łostowickiej spędzić...

                • 5 1

              • (2)

                dokładnie. próbowałem jeździć autobusem ale jak trzy razy nie przyjechał w tym samym tygodniu to zrezygnowałem. Samochodem wyjeżdżam 7:30 a autobusem musiałem 6:50 a i tak czasem się spóźniałem.

                • 5 0

              • A świstak siedzi... (1)

                Jeżdżę autobusami od paru lat i jakoś nigdy nie zdażyło mi się żeby nie przyjechał...

                • 0 5

              • to spróbuj dojechać gdzieś z przesiadką między 7 a 8 rano. Powodzenia.

                • 1 0

        • (1)

          "na odległości do 7 km jest wiele mniej tereno- i energochłonnych substytutów przejazdu samochodem"

          Dobrze, to jaką proponujesz alternatywę na odcinku np. Jasień - Osowa, to będzie niecałe 10 km.

          "na większe odległości dobrze funkcjonująca kolej daje lepsze możliwości dotarcia w przewidywanym czasie."

          Tym razem jedziemy np. z Gdańska do Bytowa (żeby jakoś daleko nie szukać), ile zajmuje przejazd pociągiem?

          • 4 1

          • Przecież między Jasieniem i Osową jeździ PKM.

            Trasa z Gdańska do Bytowa samochodem o 15:00 - Google pokazuje ponad 3h. Tak, średnia 30km/h. Rowerem szybciej dojedziesz.

            • 1 4

    • (1)

      Proponuję zrobić światła na obwodnicy i więcej świateł na ulicach np Grunwaldzkiej, wiadomo, że to pomaga, bo po co komu płynny ruch

      • 40 3

      • zwłascza ta liczba swiateł na wysokosci Castoramy i Hali Olivii

        codziennie widzę, jak pomaga mi to utrzymac płynnosc jazdy przy okolo 25km/h

        • 15 0

    • Po pierwsze to ludzie w 60%placa gotowka (4)

      To gdzie będą chcieli mieć elektroniczna opłatę. Co myślicie że w autach za pół miliona nie umieją się posługiwać smatfonem? Nie od dziś wiadomo że ludzie płacą też gotówką bo nie chcą by wiedział ktoś że tam był, tak samo płatność kartą. Ludziki takich ludzi jest na pęczki

      • 30 2

      • Właśnie na takich te zmiany

        Właśnie na takich te zmiany są robione, aby sito miało coraz mniejsze oczka

        • 8 4

      • Czytanie ze zrozumieniem sprawia trudności? (1)

        Przeczytaj pierwszy podpunkt jeszcze raz. Powoli, Potem jeszcze raz. i jeszcze raz. Do skutku.

        • 0 9

        • Człowieku nikt nikogo nie zmusi do tego aby go sledzono

          Sam sobie przeczytaj od początku,spokojnie. Tak miało być Amber Go ,wszyscy mieli płacić a zobac ilu z tego korzysta.

          • 11 0

      • To niech ci paranoicy pozbędą się komórek, bo po stacjach logowania można sprawdzić gdzie byli

        • 1 1

    • (1)

      zjeżdżający z A1 nie zauważą różnicy pomiędzy A1 a OT i dalej będą gnać jak szaleni , zresztą na OT też wszyscy pędzą 140-160km/h , tylko jak ja wtedy będę przechodził po zakupy na drugą stronę OT np. do "oszona"

      • 6 4

      • Tam jest kładka górą więc o co kaman?

        A co to jest Oszon? Ja znam nazwę Oszołom.

        • 0 0

    • Oczywiście

      To klasyczne przesuwanie korka w inne miejsce. Mamy to już przećwiczone. Chociaż nadal nie dowierzamy

      • 19 4

    • Szukałem tego komentarza

      Miałem dokładnie to samo w głowie. Nie tu to na pierwszym kolejnym zwolnieniu. To pewne, że staną przed wjazdem sznura z 7-emki

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane