• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz Pendolino na targach Trako

Krzysztof Koprowski
24 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Podczas targów mieszkańcy Trójmiasta będą mogli po raz pierwszy zobaczyć z bliska pociąg Pendolino. Podczas targów mieszkańcy Trójmiasta będą mogli po raz pierwszy zobaczyć z bliska pociąg Pendolino.

Rozpoczynają się największe w Polsce i drugie w Europie targi transportu szynowego - Trako. W ich trakcie zostaną podpisane umowy na kupno nowych tramwajów dla Gdańska i modernizację pociągów SKM. Będzie też można obejrzeć z bliska pociąg Pendolino.



Czy polscy producenci taboru szynowego mają szansę konkurować na światowym rynku?

Jubileuszowa, dziesiąta edycja targów Trako odbędzie się na terenach Amber Expo w Letnicy. Oprócz "tradycyjnej" przestrzeni wystawowej, impreza zajmie też przylegające do obiektu tory kolejowe. To tam, przy peronie SKM Stadion Expo, podstawiony zostanie pociąg Pendolino, którym wkrótce będziemy podróżować z Trójmiasta do Warszawy.

Czytaj też: Pendolino z Trójmiasta do Warszawy. Więcej pytań niż odpowiedzi

- Pociąg ten będzie dostępny dla zwiedzających w czwartek i piątek, 26 i 27 września. Cała wystawa taboru kolejowego podczas Trako liczy ponad kilometr torów ekspozycyjnych - informuje Iwona Wolszczak, główny specjalista ds. marketingu Międzynarodowych Targów Gdańskich.

Wcześniej, bo już w środę, podpisana zostanie umowa na dostawy nowych tramwajów Pesa Jazz Duo dla Gdańska. Pięć dwukierunkowych pojazdów będzie obsługiwać nową trasę na Morenę. Ale pasażerowie gdańskiej komunikacji skorzystają z nich już pod koniec przyszłego roku, a więc na ponad pół roku wcześniej, niż uruchomiona zostanie nowa trasa.

Czytaj też: Tramwaj na Morenę za nieco ponad 116 mln zł

Z kolei w czwartek Pesa planuje podpisać umowę z Szybką Koleją Miejską na dokończenie modernizacji pociągów, rozpoczętą i nieukończoną przez firmę Tabor Szynowy Opole. Firma z Opola ma ostatecznie przebudować jedynie sześć z 21 składów, a pozostałymi pociągami zajmie się właśnie Pesa. Składy wykonane przez bydgoskiego producenta mają być gotowe w terminie 13 miesięcy, licząc od daty podpisania umowy.

Czytaj też: Pesa wyremontuje składy SKM w 13 miesięcy

- Podczas targów, oprócz trójmiejskiej SKM i ZKM Gdańsk, umowy podpiszemy z NEB na dostawę dziewięciu spalinowych zespół trakcyjnych Link dla obsługi trasy Berlin - Kostrzyn Wlkp. (z opcją Gorzów Wlkp.) oraz z PKP Intercity na modernizację wagonów pasażerskich - dodaje Michał Żurowski, rzecznik prasowy Pesy.

Podczas targów Pesa pokaże również nową lokomotywę Gama Marathon.

Łącznie na targach obecnych będzie ponad 500 wystawców z branży transportowej. Poza Pesą, wśród producentów taboru miejskiego pojawią się m.in. wielkopolski Solaris, który pokaże tramwaj skonstruowany dla niemieckiej Jeny, a także nowosądecki Newag, który od niedawna poza pociągami zajmuje się także budową tramwajów.

Ze strony trójmiejskich przewoźników i organizatorów, stoiska posiadać będą Pomorska Kolej Metropolitalna, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku i PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.

Targom towarzyszyć będzie kolejna edycja Świata Małej Kolei, wydarzenia współorganizowanego przez Polski Związek Modelarzy Kolejowych, który pokaże m.in. makietę stację rozrządową oraz makietę z prezentacją współczesnego taboru obecnego głównie na torach Niemiec.

Targi odbędą się na terenie Amber Expo przy ul. Żaglowej 11 zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku.

Wstęp na targi możliwy jest od wtorku do czwartku (24-26 września) w godz. 10-17. W piątek (27 września) targi będą otwarte w godz. 10-16.

Bilet jednodniowy na targi w dniach 24-26 września kosztuje 30 zł, zaś ostatniego dnia w ramach Dnia dla Publiczności - 10 zł.

Zwiedzanie ekspozycji taborowej (w tym pociągu Pendolino) jest bezpłatne przez cały czas trwania imprezy.


Targi Trako to wielka gratka dla miłośników tych wielkich i tych nieco mniejszych kolei.

Wydarzenia

Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako (26 opinii)

(26 opinii)
10 zł
targi

Miejsca

Opinie (283) 3 zablokowane

  • To coś to klasyczny przypadek drimlajnera na szynach (6)

    Coś co nigdy nie pojedzie.
    Pseudolino - pociąg z masą błędów powstałych już w fazie konstrukcji.
    Poza tym nigdy nie osiągnie swoich parametrów na polskich torach.
    Zasilanie 3 kV jest dobre do prędkości 160 km/h.
    Poza tym proponuję zwrócić uwagę na plastikowe, klaustrofobiczne wnętrze.

    • 47 35

    • zapominasz, że Pendolino swój rekord prędkości ustanowiło na polskich torach

      jakoś 3kV mu nie przeszkadzały

      • 1 0

    • lemingi sie podniecają bo im kazdy bajer wcisniesz!!Pesudolinbo to kolejny przykład nieudolnosci rzadu! (1)

      Wybrali najgorszy projekt za najwyzsza cene i jeszcze wkoncu kupili tylko jego namiastke bo to niejest pendolino tylko zwykły pociag w jego obudowie!

      • 6 8

      • A co mieli wybrać jak tylko jedna firma chciała dostarczyć pociągi. Nawet Pesa która teraz głośno płacze jaka to jest pokrzywdzona nie złożyła oferty mimo, że była dopuszczona do przetargu.

        • 5 1

    • Specjalista od siedmiu poleści (2)

      O ile założysz się, że nie pojedzie?
      Jakich błędów? Alstom wyprodukował już wiele egzemplarzy takiej konfiguracji ETR610 (także bez wychyłu) i pracują bez zarzutu.
      Jakich parametrów nie osiągnie? Osiągnie 200 km/h na ok. połowie trasy Gdańsk-Warszawa i 200-230 na zdecydowanej większości trasy Warszawa-Kraków/Katowice. A teraz pytanie za 100 pkt. - czy pociągi ICE3 w Niemczech, czy TGV Est (najnowsze konstrukcje) wykorzystują gdzieś swoje parametry (Vmax 330)? Nie, nigdzie nie osiągają takich prędkości. Co więcej, średnia prędkość ICE3 na sieci niemieckiej jest znacznie niższa niż 200 km/h, te pociągi wykorzystują stosunkowo krótkie odcinki linii zmodernizowanych i dużych prędkości do jazdy z prędkościami 200-300 km/h, ale w większości jadą 160, a nawet wolniej (np trasy Berlin-Bazylea, Kolonia-Stuttgart, etc). Nawiasem mówiąc współczynnik wykorzystania możliwości trakcyjnych (% trasy X prędkość X km) będzie na pociągach Pendolino w Polsce jednym z najwyższych w Europie. Ale skąd ma to wiedzieć dyżurny malkontent.

      Zasilanie 3kV - pod takim zasilaniem Włosi jeżdżą 250km/h. Do 230 km/h 3kV całkowicie wystarczy. Poza tym to akurat nie wina pociągu - on jest wielosystemowy, więc po przebudowie zasilania na CMK do 25kV pojedzie i 250.

      Wnętrze - jest ciaśniejsze niż w klasycznych wagonach, natomiast to najprzestronniejsze Pendolino z dotychczasowych, wyraźnie większe niż np. czeskie.

      • 19 6

      • Bzyczenie

        Chyba sterowca bombowca.
        Chyba Chytrus cię opuścił.
        Ile km linii z v=160 km/h lub więcej masz?
        Patrzyłeś na wykazy PKP PLK?
        Bo na razie wychodzi circa 1000 km z czego na CMK przypada 160 km na ogólną długość tej linii - 224 km, gdzie owe pseudolino pojedzie 200 km/h.
        Poza tym kto tobie naplótł głupot o zmianie zasilania na 25 kV?
        Z Gdańska do W-wy po zakończeniu modernizacji /lata 2018 - 2020/ - będzie to 140 km dla v być może 200 km/h.
        Włącz myślenie - wyłącz propagandę sukcesu.

        • 7 11

      • Kierowca

        Chyba sterowca bombowca

        • 3 10

  • pytanie (1)

    Jak pendolino przyjedzi do gdanska.przyciagna go czy sam da rade

    • 0 0

    • Przyciągli go!

      • 0 0

  • wg rozkładu z 1852roku (tysiąc osiemset ...) pociąg z Częstochowy do Warszawy (2)

    jechał 6 godzin a teraz "tylko" 4 godziny. 1852 to były w zasadzie poczatki kolejnictwa na ziemiach Polskich, lata swietlne temu a postęp mamy jak u Papuasów czy Aborygenów

    • 1 4

    • A ja widzę w tej relacji w rozkładzie jazdy... (1)

      ...czas przejazdu rzędu 3:30 - 3:40.

      Rozkładu jazdy z 1852 roku nie widziałem.

      • 0 0

      • Pendolino będzie jechało niewiele ponad 2 godziny.

        • 0 0

  • (5)

    Inne kraje zrywaja umowy z wlochami, pozbywaja sie usterkowego, drogiego w eksploatacji bubla a polski rzad slepy i gluchy robi zakup stulecia?!

    • 3 8

    • konkretnie? (4)

      które kraje?
      Bo zdaje się, ze ostatnio coraz więcej krajów kupuje pendo. My jesteśmy chyba 10 krajem który go kupił

      • 4 1

      • (2)

        Słowacja

        • 0 2

        • Głupoty opowiadasz. Słowacja nigdy nie podpisała nawet umowy przedwstępnej na zakup pendolino. Jedynym krajem, który ograniczył zamówienie (ale nie zrezygnował całkowicie) były Czechy a stało się to ze względu na początkowo dużą awaryjność składów CD680... z wychylnym pudłem, więc dobrze że potwierdzasz słuszność pomysłu zakupu takowych bez wychylnego pudła.

          • 2 0

        • Słowacja nie miała Pendolino. Bzdury pleciesz.

          • 1 0

      • Pomyliły mu się kartki, albo ktoś z młodzieżówki pisyurów złe mu podał.

        • 3 4

  • moja opinia (6)

    A my postsowiecką SKM się bujamy w smrodzie, chłodzie i brudzie, z częstotliwością co 30 minut!

    • 30 5

    • Wszyscy wymieniają tabor, tylko SKM remontuje...

      To już wygodniej się jedzie niewyremontowanymi, niż po liftingu, który zmienia stare składy tylko wizualnie.

      • 0 0

    • Pragnę tobie przypomnieć że za komuny (4)

      SKM jeździła co 6/12 minut.
      A potem zaczęła się wolność.

      • 13 1

      • przed erą Tuska to skm jeździła nawet do Tczewa!!! (1)

        A teraz nawet z Pruszcza niemożna dojechać!!

        • 2 3

        • Może dlatego, że...

          ...przed Erą Tuska nikt nawet nie zaczął remontu torów do Tczewa, więc były do dyspozycji 2 a miejscami 3 tory, w fatalnym stanie, ale przejezdne.

          A teraz trwa budowa tej linii od nowa, tory sa dopiero w budowie, czynny jest jeden, może poczekaj z tym narzekaniem, az znowu bedą tam czynne 2 - 3 tory, z możliwością jazdy 200 km/h?

          • 2 0

      • A na Grunwaldzkiej samochody można było policzyć na palcach. (1)

        Do stoczni jeździło tysiące ludzi.
        Inne czasy były i tyle.

        • 6 5

        • Więc o co biega?

          • 3 0

  • (5)

    Nie podpisujcie w środę umowy na dostarczenie pięciu tramwajów Pesa Jazz Duo, tylko kupcie tramwaje tradycyjne, jednokierunkowe. Dwukierunkowych poniemieckich Gdańsk ma 46 sztuk i można je wykorzystać na trasie na os. Morena, gdzie tylko tymczasowo koniec linii nie będzie z tramwajową pętlą.

    • 3 1

    • tradycyjne to są właśnie tramwaje dwukierunkowe. (2)

      Dopiero po wojnie zaczęło się ich wypieranie przez jednokierunkowe, dla których potrzebne są pętle zajmujące mnóstwo miejsca. Tramwaj dwukierunkowy nie potrzebuje tyle przestrzeni w mieście.

      • 1 0

      • (1)

        A jak ci piardnie to zablokuje całą linię tak jakoś często zdychają odświeżynki z Dortmundu i na hol techniczny.

        • 0 1

        • Rozumiem, że jak się zepsuje jednokierunkowy tramwaj...

          ...to unosi się nad torem i siecią trakcyjną i umozliwia normalny ruch tramwajów, tak?

          • 1 0

    • (1)

      Tymczasowo to znaczy do czasu budowy Nowej Abrahama.... czyli byc moze nigdy.

      • 0 0

      • jak będzie potrzeba to tak, ale w tej chwili nie ma takiej potrzeby a nie wiemy jak będzie za 5 lat

        • 0 0

  • Super godziny otwarcia targow.. (1)

    Szczegolnie w dzien "dla publicznosci" (specjalnie w cudzyslowiu). Ta publicznosc to chyba maja byc bezrobotni, albo studenci bo malo kto z pracujacych zdazy przed zamknieciem.. No ale kogo to tam obchodzi... Polska.

    • 6 0

    • PÓźniej to jest integracja kieliszkowa kolejarzy

      • 2 0

  • Nie takie numery się robiło (1)

    Pesa sprzedaje taniej do Niemiec, a Polska kupuje drożej z Włoch. Welcome to Poland.

    • 10 6

    • I pewnie produkt PESA jest tego samego typu co Pendolino, co?

      No cóż, wszak Panda to też to samo co Ferrari. Ma cztery koła, silnik i nadwozie.

      • 2 0

  • Pudełko a nie wachadełko

    Pewnie zaraz zaczną nadawać im chlubne nazwy pierwszy nazwą "Gierek" drugi "Tusk"

    • 0 4

  • A dlaczego

    nie wystawiają naszej SKMMMMMM ???????/

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane