• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Żuraw Goliath wyciągnął wrak promu z Martwej Wisły

Maciej Naskręt
3 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podjęcie wraku promu samochodowego z dna Martwej Wisły przez żuraw Goliat. Podjęcie wraku promu samochodowego z dna Martwej Wisły przez żuraw Goliat.

Niemal przez całą niedzielę mieszkańcy i turyści mogli obserwować z Wyspy Sobieszewskiej wydobycie z dna Martwej Wisły wraku promu samochodowego. Podniesienie ok. 65-letniej jednostki to część robót w ramach modernizacji wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku, której inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.



W niedzielę, 2 czerwca, spacerując brzegiem Martwej Wisły w rejonie Ptasiego Raju zobacz na mapie Gdańska można było przyjrzeć się akcji podnoszenia z dna rzeki wraku promu samochodowego o długości ponad 30 i szerokości ok. 9 m. Operacja trwała 18 godzin.

W celu podjęcia wraku skorzystano ze sprzętu, którym dysponuje Stocznia Marine Projects, czyli żurawia o nazwie Goliath, który zacumowany jest zazwyczaj przy moście wantowym na gdańskiej Przeróbce zobacz na mapie Gdańska. Jak nieoficjalnie ustaliliśmy, godzina pracy tej maszyny to koszt ok. 1,7 tys. zł. Najemca płaci za użytkowanie żurawia od chwili gdy ten odbije od brzegu do momentu jego powrotu.

By żuraw mógł dopłynąć w miejsce podjęcia wraku, trzeba było wcześniej dokonać rozpięcia sieci energetycznej średniego napięcia w rejonie Stogów. Co ciekawe, linia energetyczna była w tak złym stanie technicznym, że istniało ryzyko, iż po rozpięciu będzie ją wyjątkowo trudno ponownie połączyć. Gdyby jednak tak się stało, za jej naprawę w pełni odpowiedzialność ponosiłby wykonawca, czyli Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych.

Akcja rozpoczęła się wczesnym rankiem. - Z wrakiem obchodziliśmy się jak z jajkiem, zresztą jak zawsze w takiej sytuacji. Dawny prom posadowiony był na głębokości 7-8 metrów poniżej lustra wody. Musieliśmy odmulić wnętrze wraku, natomiast pogłębiarka musiała wybrać spod niego piach. Wtedy mogliśmy rozpocząć powolne podnoszenie dawnego promu - mówi Włodziemierz Standerski z PRCiP.

Czy byłeś kiedyś świadkiem wydobywania wraku spod wody?

Było to dość karkołomne zadanie, bowiem wrak należało wyciągnąć w jednym kawałku. Na domiar złego, wnętrze dawnego promu wypełnione było wodą, którą należało wypompowywać w czasie unoszenia, stąd dodatkowo ciężar stalowej konstrukcji rozkładał się nierównomiernie.

Wydobyty wrak przetransportowano do bazy PRCiP w rejon ul. Przetocznej zobacz na mapie Gdańska. Wrak można teraz oglądać stojąc na Moście Siennickim od strony portu.

Informacje o wydobytym promie są bardzo znikome. Jednostka została zwodowana w latach 50. ubiegłego wieku. Był to prom samochodowy, który pływał podłączony do stalowej liny, nie wiadomo jednak, który odcinek Wisły obsługiwał, tak jak nie wiadomo kiedy prom znalazł się pod wodą. Nie ma on ponadto wartości historycznej.

Podniesienie prawie 65-letniej jednostki to część robót w ramach modernizacji wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku, których inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni. Koszt wydobycia wraku szacuje się na kwotę kilkuset tysięcy złotych.

Miejsca

Opinie (79) 7 zablokowanych

  • w którym miejscu jest Martwa Wisła w rejonie Ptasiego Raju? (2)

    • 8 1

    • (1)

      Wisla smiala raczej

      • 3 0

      • Martwa

        Śmiała jest tam gdzie prom pływa ze Świbna do Mikoszewa, a tam jest Martwa

        • 0 1

  • idą w ślady złomiarzy (1)

    już tak źle na stołkach urzędniczych że za zbiórkę złomu się bieżecie

    • 0 0

    • do słownika!

      biegiem - "bierzecie"!

      • 1 0

  • "godzina pracy tej maszyny to koszt ok. 1,7 tys. zł." (8)

    To wcale niedużo. Już kilka lat temu słyszałem, że cena wynajęcia gdyńskiej Mai to 4000 zeta za godzinę.

    I nie ma się czemu dziwić - w końcu utrzymanie tak specjalistycznego sprzętu, to kwoty gigantyczne.

    • 55 1

    • kilka lat temu (3)

      maja wzięła 1,500 euro na godzine, a czas liczył się o odcumowania maji i całą droge przybycia

      • 3 0

      • 1,500 euro?

        ten przecinek to po co?

        • 1 0

      • już myślałem że o jakąś kurtyzne chodzi :D

        • 0 0

      • Więc tym bardziej stawka

        podana w artykule, nie jest kwotą aż tak niebotyczną, jak niektórym się zdaje.

        Aha, pięć lat temu euro stało o wiele niżej niż dziś.

        • 4 0

    • cennik dźwigu MAJA

      wbijcie w gogle MAJA i PRO to ujrzycie taryfę

      • 2 0

    • Maja to żuraw o znacznie większym udźwigu (330 vs 100 ton) (2)

      Co za tym idzie, jest cięższa i zwyczajnie więcej pali. Fakt, że jej czas liczy się od odcumowania do przycumowania w Gdyni to nic dziwnego.

      • 7 0

      • Maja ma 500T Goliath ma 320T

        ...

        • 4 3

      • Na moje oko raczej 280.

        • 0 1

  • Za prace w niedziele i święta obowiązuje dodatek 30% od wartości całej faktury.

    To z cennika MAI. Jasne, że załoga powinna mieć więcej za pracę w niedziele i święta (a co z sobotami?), ale dlaczego aż 30% od całej faktury? Im więcej rocznie zleceń, tym można zejść z cennikiem...

    • 0 1

  • Nie ma on ponadto wartości historycznej

    I cale szczęście; dopiero byłyby kłopoty, jak zbite gliniane dzbanki na trasie autostrady i zawieszenie prac na miesiące

    • 0 1

  • Jednostka została zwodowana w latach 50. ubiegłego wieku

    zbędne wyrazy po "50." jako oczywiste

    • 0 0

  • swietne pytanie w ankiecie (2)

    ktos robi zastawienie najlepszych pytan? mozna by zrobic ankiete na temat najlepszych pytan w ankietach na 3miasto.

    • 14 0

    • pytanie

      a co do pytania to może następnym razem chcą powiedzieć o takim wydarzeniu przed faktem a nie po :DD

      • 0 0

    • pytania w ankietach

      pytania są wymyślane na pałę, sorki ale co to za pytania? a sam artykuł?
      nic nie wiadomo o statku, zatonięciu ale piszemy artykuł, grunt żeby coś napisać i jeszcze zamieszczony w TOP 5 Trójmiasta. śmiech na sali :DDD

      • 0 1

  • A kiedy sprzątniecie wrak

    Koło mostu kolejowego ?

    • 1 0

  • Bagno kurde (7)

    30600 zł poszło w błoto ;( Na takie akcje miasto znajduje środki

    • 9 119

    • Koszt wydobycia wraku szacuje się na kwotę kilkuset tysięcy złotych.

      • 2 1

    • (2)

      poglebienie wejscia do portu w tym rejonie pozwoi na przyszlosc wplywac wiekszym jednostka, co moze miec ekonomiczny wzrost dla miasta.

      • 4 6

      • większym jednostkOM, głąbie! (1)

        • 4 4

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Jakbyś chociaż przeczytał artykuł, to byś wiedział, że nie miasto (1)

      • 36 0

      • Przeczytac to za malo.

        O sukcesie można mówić gdy dojdzie do czytania ze zrozumieniem i wyciągnięcia inteligentnych wniosków. Ale to już jest sztuka...

        • 32 0

    • troll, który wszystkiemu jest przeciwny

      chyba, że kościół wybudują

      • 17 3

  • Bylem tam w niedziele na grobli ale nie widzialem tego.

    Trojmiasto pisze o wszystkim po fakcie!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane