• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zwiedziliśmy pierwszą nitkę tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
10 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Do tej pory maszyna TBM wydrążyła 462 metry tunelu.


Weszliśmy do budowanego tunelu pod Martwą Wisłą. Maszyna TBM jest prawie w połowie pierwszej nitki tunelu i przechodzi prace serwisowe.



Minęły trzy miesiące od rozpoczęcia drążenia tunelu pod Martwą Wisłą. Maszyna TBM dotarła w ubiegłym tygodniu na 462. metr budowanego obiektu i zatrzymała się ok. 30 metrów przed wschodnim brzegiem Martwej Wisły.

Wstrzymanie prac było niezbędne, by wykonać serwis maszyny przed najważniejszym etapem robót, czyli drążeniem tunelu pod korytem Martwej Wisły. W czasie tych prac wymieniane są m.in. zęby tarczy, zgarniacze, a także rolki. Wymiany wymagają głównie te elementy tarczy, które są zlokalizowane na jej obrzeżach. Nic dziwnego - podczas każdego obrotu wykonują najdłuższą drogę. W sumie wymieniono 250 elementów tarczy.

Jak przebiega wymiana elementów maszyny? Okazuje się, że zaangażowani w nią byli nurkowie.

- Wchodzili do przodka maszyny TBM, który w ok. 30 proc. wypełniony był powietrzem o ciśnieniu 2,5 atmosfery. Każdy z nich mógł przebywać tam przez dwie godziny. Przed wyjściem musiał przejść trwającą 1,5-godziny dekompresję. W pracach brało udział 40 osób. Z uwagi na wysokie ryzyko wszystkie prace były wykonywane w asyście zespołu medycznego - opowiada Janusz Sokolnicki, dyrektor kontraktu z firmy OHL, która jest wykonawcą tunelu pod Martwą Wisłą.

Do tunelu podczas pracy maszyny TBM trudno jest wejść. Po pierwsze istniejący odcinek zastawiony jest tubingami, czyli betonowymi obręczami, które potem tworzą szkielet tunelu. Po specjalnie poprowadzonym torowisku podawane są one na czoło maszyny. Po drugie wybierany jest urobek. Obsługa maszyny ma do dyspozycji wyłącznie wąski podest, przy którym wiją się różnego rodzaju kable i instalacje teletechniczne.

Do górnej części tunelu podczepiony jest ogromny żółty rurociąg. Wykonawca wtłacza nim powietrze do wnętrza tunelu, bowiem w trakcie pracy maszyny TBM jest w nim bardzo duszno.

We wnętrzu tunelu nie działają telefony komórkowe. Podobnie będzie po oddaniu do użytku całego obiektu. Co jeśli dojdzie w nim do jakiegoś wypadku? Nad bezpieczeństwem osób podróżujących podwodną przeprawą będzie czuwać monitoring. Obraz z kamer trafi do obsługi tunelu, a ta będzie powiadamiać służby ratownicze.

Ponowny start maszyny zaplanowano za kilka dni. Jest szansa, że odtąd TBM będzie drążył tunel nieco szybciej.

- Dotychczasowe prace przy drążeniu odbywały się w trybie dwuzmianowym. Po zakończeniu robót serwisowych, obsługa zacznie prace na trzy zmiany - mówi Piotr Czech, inżynier kontraktu z miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody. Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za który miasto zapłaci 885 mln zł. Inwestorem zastępczym jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Tunel pod Martwą Wisłą, jak wspominaliśmy, jest częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera). Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł, z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Miejsca

Opinie (97) 10 zablokowanych

  • no to tema to du...py

    no to sobie pozwiedzalem jak nigdy co to za portal ktory wstawia 1minutowe filmiki ktore do mojego zycia wnosza tylka wqrwienie i nic wiecej

    • 0 0

  • ehh lepiej by metro w Trójmieście zbudowali (8)

    W Warszawie już drugą linie budują

    • 25 102

    • (1)

      tak i niech się Trójmiasto zadłuży na 1000 lat, zdajesz sobie sprawe jakie to koszta? To nie tylko długa dziura w ziemi ale i zmiana ciągów komunikacyjnych pieszych na ziemi i 20 lat rozkopane miasta. Daj spokój

      • 4 1

      • aż tak źle by nie było, żeby przekopać pół miasta

        ale fakt paktem, że koszty szłyby w miliardy. Gdańsk to ciężki teren do budowy kolei podziemnej - a taki wariant rozważali Niemcy na początku XX wieku. Przede wszystkim wysoki poziom wód gruntowych, piaski i inna osadówka. Poza tym naprawdę wystarczy dobrze rozplanowana sieć kolei naziemnej (tak, sieć) - szkoda, że zaprzepaszczono możliwość budowy SKM przez Orunię do lotniska, a oprócz tego planuje się zabudowę rezerwy pod linię przymorską.

        • 7 0

    • (2)

      "w Warszawie już drugą linie budują" - ode mnie plusik, ale większość chyba nie wyczuła sarkazmu :P

      • 8 5

      • Sarkazm. (1)

        Hm..., nie wiem, czy to na okoliczność Warszawy czy samego metra?. Metro to naprawdę dobrodziejstwo. Kto korzysta ten wie. Trójmiasto jest po prostu inaczej położone i metro to pomyłka. W Warszawie jest niezbędne. Bardzo dobrze że się rozbudowuje. Co do samych warszawiaków..... wynajmuję tam mieszkanie i szczerze mówiąc, takich gnoi jak my, słoiki, warszawiaków (rodowitych) nie spotkałem. Świadectwo warszawie, wystawiają przyjezdni. Żeby było fajnie to najpierw jęczą, a później całe watahy, ciągną tam za chlebem. To taka moja dygresja. Najpierw popatrzmy może na siebie.

        • 8 2

        • U nas też budują drugą linię.

          Ale my mamy metro napowietrzne, wręcz bym powiedział Airtrain :-) jak w Nowym Jorku, bo przez sporą część trójmiasta idzie nasypem i samochody przejeżdżają pod nim.

          A tak serio, gdyby nie to że to jest 4-torowa trójmiejska magistrala kolejowa, to byłbym za tym żeby wypierdzielić te cholerne klamoty, EN-coś-tam i kupić lekkie małe pociągi, po czym zlikwidować wały rozcinające miasto, a puścić to ustrojstwo na podporach. Dużo lepsze połączenie tkanki miejskiej by było. Teren pod estakadą kolejową doskonale nadawałby się też na parkingi.

          • 8 0

    • (1)

      wystarczy tory SKM/kolei przykryć dachem i na górze puścić nową 6 pasmową jezdnię. dwa w jednym metro i alternatywa dla Grunwaldzkiej/Niepodległości.
      albo wersja ekologiczna: na powstałym tunelu zbudować trasę dla rowerów i pojazdów elekrtycznych, pasaż handlowo-usługowy i mieszkania, dużo mieszkań

      • 21 2

      • Odwrotnie.

        SKM-ka i PKP na estakadę a dołem po dwa pasy średnicówki Wejherowo- Pruszcz.

        • 8 1

    • taa

      niech sie dubluje trasa z SKM bo inaczej poprowadzic sie metra u nas nie da

      • 16 4

  • W 1969 ludzie lądowali na Księżycu, a tu podnieta nędznym tunelikiem, dobre.

    • 4 1

  • wsadzić tam Budynia i zalać z dwóch stron (4)

    • 17 18

    • Może i budyń, może nieudacznik ale nasz, tutejszy. (1)

      A nie jakiś pisowski spadochroniarz.

      • 9 4

      • Gadajta co chceta

        ale ja dzięki niemu mam gdzie rowerem jeździć, a bardzo lubię. Komunikacja samochodowa się też poprawiła, za 2 lata poprawi się kolejowa i tramwajowa. Pod względem infrastruktury robi się bardzo dużo za naszych czasów, cieszę się że żyję w czasach, kiedy Gdańsk się zmienia najbardziej chyba od II wojny. Kto się nie cieszy, tego bliskim współczuję, o ile jakichś ma.

        • 3 0

    • A Szczurek by sam taki tunel wykopał:)

      • 2 2

    • Kaczyński by wybudował tunel do samego Torunia co ???

      • 7 0

  • "Tunel... (1)

    ...pod Martwą Wisłą będzie najniżej położonym publicznie dostępnym miejscem w Polsce, poza kopalniami."

    Nie wiedziałem, że kopalnie są publicznie dostępne :P

    • 3 3

    • Wieliczka jest publicznie dostępną kopalnią ;)

      • 3 0

  • Będą bramki przy wjeździe jak na autostradach? By żyło się lepiej.

    • 4 3

  • W Gdyni Gryzoń mógł by sam taki tunel wykopać:)

    • 4 2

  • Przecież są powszechnie stosowane systemy łączności w tunelach (3)

    Co to za informacja o braku łączności w tunelu? Przecież w metrze i innych tunelach powszechnie stosuje się rozwiązania antenowe typu 'cieknący przewód' , aby zapewnić nie tylko łączność komórkową, ale też np. odbiór stacji radiowych (nawet w niektórych, z możliwością 'wejścia' z własną zapowiedzią, aby nadać komunikaty o zagrożeniach).

    • 10 0

    • (2)

      tunel jest w budowie, ktoś nie umie czytać

      • 1 1

      • w łodzi podwodnej nie działają telefony komórkowe, a np. w samolotach i w teatrach należy telefon wyłączyć i co z tego.

        • 0 2

      • Przygadał kocioł garnkowi..... :-)
        'We wnętrzu tunelu nie działają telefony komórkowe. Podobnie będzie po oddaniu do użytku całego obiektu.'

        • 4 0

  • Serce się raduje. (3)

    Gdy się w Gdańsku buduje.

    • 84 10

    • A banki sie bogacą

      gdy procenta naliczają.
      To unijne nie jest darowizną przecież...

      • 4 1

    • Wielkie budowy SOC-Europy pną się do góry ;-) (1)

      A prelekcje, zespół Mazowsze i poczęstunek z popitką, też były?

      • 5 8

      • a ksiunc? o ksiuncu zapomniałeś!

        • 5 3

  • Adamowicz ty bucu!!! (3)

    • 12 13

    • (1)

      Myślisz ze jesteś anonimowy ??? Mylisz sie idioto

      • 5 4

      • smutna prawda...

        Niestety, smutna prawda, ale jest anonimowy. Nikt nic mu nie jest wstanie zrobić. Do pewnego krytycznego momentu.

        • 3 0

    • kiedyś dzwonił o podłożonej bombie, teraz dorwał się do internetu i obraża człowieka.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane