• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Życiodajna rafineria

Tomasz Falba
1 grudnia 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Trzydzieści lat temu uruchomiono w Gdańsku rafinerię. Jeśli teraz dojdzie do jej połączenia z Orlenem Pomorze straci dziesiątki milionów złotych.

Rafineria w Gdańsku ruszyła dokładnie 29 listopada 1975 roku. Od tamtej pory rozrosła się w wielką firmę, której wartość wyceniana jest na 4,5 miliarda złotych.

Cisza przed burzą

Wydawać by się mogło, że jej przyszłość nie jest niczym zagrożona. A jednak. Przed ostatnimi wyborami parlamentarnymi odżyły pomysły na połączenie gdańskiego przedsiębiorstwa z Orlenem.

- W nowej spółce państwo zachowa 25 proc. udziałów plus jedną akcję - mówił wtedy dzisiejszy premier Kazimierz Marcinkiewicz.

Po wyborach sprawa ucichła. Jak się jednak dowiedzieliśmy w Ministerstwie Skarbu Państwa, kwestia nie jest jeszcze przesądzona.

- Ani na tak, ani na nie - mówi Barbara Kasprzycka, rzecznik prasowy MSP.

Co by się stało gdyby jednak pomysł o połączeniu obu firm został wcielony w życie?

- Dla Pomorza to byłaby katastrofa - mówi rzecznik Grupy Lotos Marcin Zachowicz.

Nie ma w tym stwierdzeniu przesady. Przedsiębiorstwo powstałe z połączenia Lotosu z Orlenem miałoby zapewne siedzibę w Płocku, gdzie mieści się centrala Orlenu. Korzyści płynące z fuzji trafiłyby więc właśnie tam.

Kulturalna czkawka

Co straciłoby Trójmiasto i Pomorze? Przede wszystkim podatki. W ubiegłym roku firma wpłaciła na konto Gdańska 60 mln złotych. Spółka tworzy też nowe miejsca pracy - kilkadziesiąt w skali roku, a w związku z planowanymi inwestycjami będzie ich zapewne jeszcze więcej.

Połączenie Lotosu z Orlenem negatywnie odbiłoby się na pomorskiej kulturze, bo Lotos jest w naszym regionie jej największym mecenasem. Firma pomaga m.in. Państwowej Operze Bałtyckiej w Gdańsku, była też głównym sponsorem koncertu Jeana-Michela Jarre'a, który odbył się w Gdańsku z okazji obchodów jubileuszu 25-lecia powstania "Solidarności".

Na ratunek

Z Lotosem na stałe złączone są koszykarki Lotosu Gdynia, żużlowcy Lotosu Gdańsk i hokeiści Stoczniowca Gdańsk.

Firma pomaga nawet szpitalom i ubogim. W tym roku przekazała w pełni wyposażoną karetkę pogotowia szpitalowi na Zaspie. W ten sam sposób wsparła gdyńskich ratowników z Poszukiwawczego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. W ubiegłym roku Lotos podarował też potrzebującym prawie 700 tys. zł.
Echo MiastaTomasz Falba

Opinie (112) 1 zablokowana

  • ORLEN & PŁOCK & POLITYCY

    ŁAPY PRECZ OD RAFINERII

    • 0 0

  • Precz z politykami !!!!!

    Czyż by przyszedł już czas żeby na Pomorzu rozpier... jedną z ostatnich firm, która przetrwała?? Państwo chyba zmierza do totalnego przejęcia rynku paliwowego. J* Mafia....(bo inaczej słów mi brak)

    • 0 0

  • Duma Pomorza

    chociaz dzieki niej najwyzsze ceny paliwa w kraju, i tak sie ciesze ze to gdanska spolka.

    • 0 0

  • ŁAPY PRECZ OD POMORZA!

    • 0 0

  • Lotos nie daje kasy na Lechię, niech spadaja do Płocka.

    • 0 0

  • Bot tak

    Nie może Pomorze stać się gorsze niż płockie olejowe dorsze!

    • 0 0

  • LOTOS jednak Gdańsk

    A tak poważnie rzecz ujmując - dość centralizacji. Może Polska powinna podążać za modelem niemieckim, a nie francuskim czy ROSYJSKIM, gdzie stolica gra najwieksza rolę, a później długo długo nic... Gdańsk polskim Hamburgiem, Kraków Muenchen, a Poznań Frankfurtem (Mein). A Warszawa nie ma być Paryżem czy Moskwą. Ludzie mieszkają też w Nowosybirsku (Białystok) czy Władywostoku (Zamość). Ich interesy tez trzeba uwzględniać!!!

    • 0 0

  • Gdanski, nie płocki

    Każdy (a), komu na sercu leży dobro regionu (gdynianie, sopocianie, gdańszczanie, kaszubska i kociewska brać) LOTOS powinien dla dobra POLSKI i REGIONU zostać w Gdańsku!!!

    • 0 0

  • PIS górą; (

    To są wlaśnie PISowe rozwiązania. Warto było ;(

    • 0 0

  • Nie zwalac wszystiego na PIS!!!!

    Tradycyjnie hanzeatycki Gdańsk niech pozostanie siedzibą mocnej spółki paliwowej! Głosowałem na PIS, ale tutaj trochę przesadzili...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane