• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Życiodajna rafineria

Tomasz Falba
1 grudnia 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Trzydzieści lat temu uruchomiono w Gdańsku rafinerię. Jeśli teraz dojdzie do jej połączenia z Orlenem Pomorze straci dziesiątki milionów złotych.

Rafineria w Gdańsku ruszyła dokładnie 29 listopada 1975 roku. Od tamtej pory rozrosła się w wielką firmę, której wartość wyceniana jest na 4,5 miliarda złotych.

Cisza przed burzą

Wydawać by się mogło, że jej przyszłość nie jest niczym zagrożona. A jednak. Przed ostatnimi wyborami parlamentarnymi odżyły pomysły na połączenie gdańskiego przedsiębiorstwa z Orlenem.

- W nowej spółce państwo zachowa 25 proc. udziałów plus jedną akcję - mówił wtedy dzisiejszy premier Kazimierz Marcinkiewicz.

Po wyborach sprawa ucichła. Jak się jednak dowiedzieliśmy w Ministerstwie Skarbu Państwa, kwestia nie jest jeszcze przesądzona.

- Ani na tak, ani na nie - mówi Barbara Kasprzycka, rzecznik prasowy MSP.

Co by się stało gdyby jednak pomysł o połączeniu obu firm został wcielony w życie?

- Dla Pomorza to byłaby katastrofa - mówi rzecznik Grupy Lotos Marcin Zachowicz.

Nie ma w tym stwierdzeniu przesady. Przedsiębiorstwo powstałe z połączenia Lotosu z Orlenem miałoby zapewne siedzibę w Płocku, gdzie mieści się centrala Orlenu. Korzyści płynące z fuzji trafiłyby więc właśnie tam.

Kulturalna czkawka

Co straciłoby Trójmiasto i Pomorze? Przede wszystkim podatki. W ubiegłym roku firma wpłaciła na konto Gdańska 60 mln złotych. Spółka tworzy też nowe miejsca pracy - kilkadziesiąt w skali roku, a w związku z planowanymi inwestycjami będzie ich zapewne jeszcze więcej.

Połączenie Lotosu z Orlenem negatywnie odbiłoby się na pomorskiej kulturze, bo Lotos jest w naszym regionie jej największym mecenasem. Firma pomaga m.in. Państwowej Operze Bałtyckiej w Gdańsku, była też głównym sponsorem koncertu Jeana-Michela Jarre'a, który odbył się w Gdańsku z okazji obchodów jubileuszu 25-lecia powstania "Solidarności".

Na ratunek

Z Lotosem na stałe złączone są koszykarki Lotosu Gdynia, żużlowcy Lotosu Gdańsk i hokeiści Stoczniowca Gdańsk.

Firma pomaga nawet szpitalom i ubogim. W tym roku przekazała w pełni wyposażoną karetkę pogotowia szpitalowi na Zaspie. W ten sam sposób wsparła gdyńskich ratowników z Poszukiwawczego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. W ubiegłym roku Lotos podarował też potrzebującym prawie 700 tys. zł.
Echo MiastaTomasz Falba

Opinie (112) 1 zablokowana

  • Nie było mnie jakiś czas

    A gdzie Gallux i Czarna Żmija?????? Zmienili ksywki czy portal??????

    • 0 0

  • następny dobry pomysł kaczorów

    Gdyby to doszlo do skutku, to uwazam ze rzad nalezy wypi...lic
    juz jedna kretynska ustawa z becikowym jest
    teraz polacza orlen z rafineria
    powolaja agencje do kontroli agencji w agencjach
    podczas fuzji zniknie w niewiadomy sposob 1mld zlotych
    powstanie 10 000 nowych miejsc pracy dla pociotkow rzadzacych
    zrobi sie wielka afera ktora bedzie doskonalym podkladem do kolejnej zmiany opcji politycznej

    • 0 0

  • proponuje sie zajac tematem, o ktorym PiS przez cala kampanie trabil
    a mianowicie "rozliczenie" zlodziei
    jak uslyszalem dzisiaj ze Kwasniewski chce uniewinnienia Sobotki
    to sie zagotowalem, jak znam zycie to Sobotka wie tyle, ze w przypadku gdyby zaczal "sypac" to skandal bylby miedzynarodowy

    • 0 0

  • I co wyborcy PiSu- głupki jedne...

    Jak mozna było głosować na tych idiotów?! Nie rozumiem jak w 3mieście, które nigdy na populistow nie głosuje mogła znależć sie grupka idiotów, którzy uwierzyli tych kretynom. Teraz mamy efekt- wybór PiSu to nie tylko głupota- to kolejne 4 lata kopania Pomorza w d.... Jeszcze raz gratulacje kretynom, którzy wybrali PiS i prezydenta Kaczyńskiego-żeby Was szlag trafił :(

    • 0 0

  • mniam

    wczoraj pisali

    • 0 0

  • m_h

    ty tak nie klnij
    strega ci wytłumaczy dlaczego:)

    • 0 0

  • Mądre słowa pewnego polityka

    Bronić niezależności Lotosu będziemy jak niepodległości,jedyna opcja przy ewentualnym połączeniu Lotosu z Orlenem to siedziba narodowego koncernu w Gdańsku.

    • 0 0

  • Jeśli już się połączą

    Siedziba w Gdańsku to całkiem możliwy scenariusz,wymaga jednak sprawnego i skutecznego lobbingu,czy pomorscy posłowie i senatorowie są w stanie zawalczyć o centralę największej firmy w Polsce?Tyle central wyjechało swego czasu do Warszawy,może czas na rozwój silnych metropolii i regionów,wiadomo,że Gdańsk to bardziej prestiżowa siedziba ewentualnego koncernu niż Płock.

    • 0 0

  • Rafineria to benzyna dla kierowców, tak? Ciekawe czemu wszyscy sie skarżą, że im dalej od Gdańska w Polske idziemy tym ceny paliw tańsze.

    • 0 0

  • Blondynka

    To już przeszłość,od jakiegoś czasu ceny paliw w Trójmieście są minimalnie niższe niż w głębi kraju,chociaż to żadna rewelka,bo mając pod nosem rafinerię powinniśmy mieć tańsze paliwo,przynajmniej o koszty transportu itp

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane