- 1 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (214 opinii)
- 2 Trzy przejścia na odcinku 130 metrów (60 opinii)
- 3 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami? (154 opinie)
- 4 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (69 opinii)
- 5 Mieczysław Struk wybrany marszałkiem (147 opinii)
- 6 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (133 opinie)
Rafineria w Gdańsku ruszyła dokładnie 29 listopada 1975 roku. Od tamtej pory rozrosła się w wielką firmę, której wartość wyceniana jest na 4,5 miliarda złotych.
Cisza przed burzą
Wydawać by się mogło, że jej przyszłość nie jest niczym zagrożona. A jednak. Przed ostatnimi wyborami parlamentarnymi odżyły pomysły na połączenie gdańskiego przedsiębiorstwa z Orlenem.
- W nowej spółce państwo zachowa 25 proc. udziałów plus jedną akcję - mówił wtedy dzisiejszy premier Kazimierz Marcinkiewicz.
Po wyborach sprawa ucichła. Jak się jednak dowiedzieliśmy w Ministerstwie Skarbu Państwa, kwestia nie jest jeszcze przesądzona.
- Ani na tak, ani na nie - mówi Barbara Kasprzycka, rzecznik prasowy MSP.
Co by się stało gdyby jednak pomysł o połączeniu obu firm został wcielony w życie?
- Dla Pomorza to byłaby katastrofa - mówi rzecznik Grupy Lotos Marcin Zachowicz.
Nie ma w tym stwierdzeniu przesady. Przedsiębiorstwo powstałe z połączenia Lotosu z Orlenem miałoby zapewne siedzibę w Płocku, gdzie mieści się centrala Orlenu. Korzyści płynące z fuzji trafiłyby więc właśnie tam.
Kulturalna czkawka
Co straciłoby Trójmiasto i Pomorze? Przede wszystkim podatki. W ubiegłym roku firma wpłaciła na konto Gdańska 60 mln złotych. Spółka tworzy też nowe miejsca pracy - kilkadziesiąt w skali roku, a w związku z planowanymi inwestycjami będzie ich zapewne jeszcze więcej.
Połączenie Lotosu z Orlenem negatywnie odbiłoby się na pomorskiej kulturze, bo Lotos jest w naszym regionie jej największym mecenasem. Firma pomaga m.in. Państwowej Operze Bałtyckiej w Gdańsku, była też głównym sponsorem koncertu Jeana-Michela Jarre'a, który odbył się w Gdańsku z okazji obchodów jubileuszu 25-lecia powstania "Solidarności".
Na ratunek
Z Lotosem na stałe złączone są koszykarki Lotosu Gdynia, żużlowcy Lotosu Gdańsk i hokeiści Stoczniowca Gdańsk.
Firma pomaga nawet szpitalom i ubogim. W tym roku przekazała w pełni wyposażoną karetkę pogotowia szpitalowi na Zaspie. W ten sam sposób wsparła gdyńskich ratowników z Poszukiwawczego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. W ubiegłym roku Lotos podarował też potrzebującym prawie 700 tys. zł.
Opinie (112) 1 zablokowana
-
2005-12-01 08:26
Nie było mnie jakiś czas
A gdzie Gallux i Czarna Żmija?????? Zmienili ksywki czy portal??????
- 0 0
-
2005-12-01 08:53
następny dobry pomysł kaczorów
Gdyby to doszlo do skutku, to uwazam ze rzad nalezy wypi...lic
juz jedna kretynska ustawa z becikowym jest
teraz polacza orlen z rafineria
powolaja agencje do kontroli agencji w agencjach
podczas fuzji zniknie w niewiadomy sposob 1mld zlotych
powstanie 10 000 nowych miejsc pracy dla pociotkow rzadzacych
zrobi sie wielka afera ktora bedzie doskonalym podkladem do kolejnej zmiany opcji politycznej- 0 0
-
2005-12-01 09:01
proponuje sie zajac tematem, o ktorym PiS przez cala kampanie trabil
a mianowicie "rozliczenie" zlodziei
jak uslyszalem dzisiaj ze Kwasniewski chce uniewinnienia Sobotki
to sie zagotowalem, jak znam zycie to Sobotka wie tyle, ze w przypadku gdyby zaczal "sypac" to skandal bylby miedzynarodowy- 0 0
-
2005-12-01 09:10
I co wyborcy PiSu- głupki jedne...
Jak mozna było głosować na tych idiotów?! Nie rozumiem jak w 3mieście, które nigdy na populistow nie głosuje mogła znależć sie grupka idiotów, którzy uwierzyli tych kretynom. Teraz mamy efekt- wybór PiSu to nie tylko głupota- to kolejne 4 lata kopania Pomorza w d.... Jeszcze raz gratulacje kretynom, którzy wybrali PiS i prezydenta Kaczyńskiego-żeby Was szlag trafił :(
- 0 0
-
2005-12-01 09:21
mniam
wczoraj pisali
- 0 0
-
2005-12-01 09:23
m_h
ty tak nie klnij
strega ci wytłumaczy dlaczego:)- 0 0
-
2005-12-01 09:25
Mądre słowa pewnego polityka
Bronić niezależności Lotosu będziemy jak niepodległości,jedyna opcja przy ewentualnym połączeniu Lotosu z Orlenem to siedziba narodowego koncernu w Gdańsku.
- 0 0
-
2005-12-01 09:31
Jeśli już się połączą
Siedziba w Gdańsku to całkiem możliwy scenariusz,wymaga jednak sprawnego i skutecznego lobbingu,czy pomorscy posłowie i senatorowie są w stanie zawalczyć o centralę największej firmy w Polsce?Tyle central wyjechało swego czasu do Warszawy,może czas na rozwój silnych metropolii i regionów,wiadomo,że Gdańsk to bardziej prestiżowa siedziba ewentualnego koncernu niż Płock.
- 0 0
-
2005-12-01 09:33
Rafineria to benzyna dla kierowców, tak? Ciekawe czemu wszyscy sie skarżą, że im dalej od Gdańska w Polske idziemy tym ceny paliw tańsze.
- 0 0
-
2005-12-01 09:38
Blondynka
To już przeszłość,od jakiegoś czasu ceny paliw w Trójmieście są minimalnie niższe niż w głębi kraju,chociaż to żadna rewelka,bo mając pod nosem rafinerię powinniśmy mieć tańsze paliwo,przynajmniej o koszty transportu itp
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.