• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zygzakiem przez ulicę we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
26 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Nowe przejścia przez jezdnię w południowej części placu.
  • Nowe przejścia przez jezdnię w południowej części placu.
  • Nowe przejścia przez jezdnię w południowej części placu.
  • Nowe przejścia przez jezdnię w południowej części placu.

Na Placu Wybickiego zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu zakończono niedawno remont chodników. Nowe płyty ułożono w taki sposób, że nie da się przejść przez jezdnię na wprost. Zdaniem urzędników, to nie błąd w sztuce projektowej i budowlanej, lecz rozwiązanie w pełni przemyślane oraz bezpieczne dla uczestników ruchu.



Jak oceniasz rozwiązanie zastosowane na Placu Wybickiego?

Na remont chodników wokół Placu Wybickiego we Wrzeszczu Dolnym mieszkańcy czekali wiele lat. Oprócz wymiany starej nawierzchni, urzędnicy postanowili zlecić ułożenie płyt w miejscach wydeptanych ścieżek. W ten sposób powstały nowe przejścia przez jezdnię.

Chodniki z obu stron jezdni nie tworzą jednak wygodnego połączenia najkrótszą drogą. Wymagają lawirowania po jezdni lub przechodzenia po trawniku.

Czy zatem popełniono błąd na etapie dokumentacji projektowej lub prac budowlanych?

- Na lokalizację przejść miały wpływ m.in. usytuowanie drzew i lamp oświetleniowych, a także naturalne ciągi piesze. Drzewa przy placu rosną bardzo blisko siebie i dlatego, ze względów bezpieczeństwa osób poruszający się po tym terenie, przejścia zostały wykonane w miejscach zapewniających maksymalną widoczność i zarazem bezpieczeństwo - przekonuje Agnieszka Zakrzacka z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej w Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
  • Nowe przejścia przez jezdnię w północnej części placu.
  • Nowe przejścia przez jezdnię w północnej części placu.
  • Nowe przejścia przez jezdnię w północnej części placu.
  • Nowe przejścia przez jezdnię w północnej części placu.

Chodniki łączone ze sobą pod kątem prostym



Co ciekawe, tego typu niedokładnie "spasowane" chodniki powstały tylko po południowej stronie Placu Wybickiego. W północnej części nowe chodniki umożliwiają pokonanie jezdni możliwie najkrótszą drogą, ale jednocześnie z głównym chodnikiem łączą się pod kątem prostym. To oznacza, że bardzo szybko w ich obrębie mogą powstać przedepty w trawie.

Dlaczego nie zastosowano tutaj łuków przy łączeniu chodników?

- Wynika to z uwarunkowań terenowych. Po stronie placu, gdzie pas zieleni ma szerokość od 1,2 do 1,5 m projektant zaproponował proste przejścia bez tzw. skrzydełek, natomiast po drugiej stronie, gdzie pas zieleni ma ok. 5 m szerokości, przejścia zostały zaprojektowane z dodatkowymi łukami - wyjaśnia Zakrzacka.
Wykonawcą robót, wyłonionym w przetargu, była firma Drogomet z Gdańska. W ramach większego zadania wraz z Placem Wybickiego wyremontowała też chodniki wzdłuż Chłopskiej, Subisława oraz Pelplińskiej, za co otrzymała łącznie ok. 2,6 mln zł.

Zobacz wnętrze budynku w pobliżu Placu Wybickiego. Materiał z 2016 r.

Miejsca

Opinie (177) 5 zablokowanych

  • kiedy Nowa Lelewela?

    jw.

    • 0 0

  • W szkole uczono mnie (2)

    Że przez jezdnię przechodzi się p r a w ą s t r o n ą i oczywiście n a j k ó t s z ą d r o g ą. N i g d y n a u k o s! Może urzędnicy chodzili do innych szkół?

    • 14 0

    • (1)

      Wpisz w google "japonia przejście dla pieszych"

      • 1 4

      • Albo Indonezja. Indie też

        • 1 1

  • Tylko w Gdańsku, (1)

    to tylko w Gdańsku jest możliwe. Gratulacje dla inżynierów ruchu, tych w urzędzie i za deską projektową.

    • 14 2

    • I w Elblągu

      • 0 0

  • d**ili nie sieją sami się rodzą

    • 9 1

  • Paweł A. i jego przykład zarządzania miastem.

    • 8 1

  • Żeby przejście było przejściem dla pieszych

    Musi być oznakowanie pionowe i poziome. Tak tylko przypominam panu prezydentowi P.A. który zgodnie z ustawą zarządza drogami publicznymi w gdansku

    • 7 2

  • Bzdura

    Pieszy ma obowiązek przekraczać jezdnię prostopadle do jej osi.

    • 9 1

  • wywalić idiotów z roboty

    • 10 1

  • A nie mogli, w miejsce tych garbów po prostu wydłużyć chodnika? (1)

    Wydzieliłoby to miejsca parkingowe i byłoby wyżej niż jezdnia, co zwiększa widoczność

    • 11 0

    • Mogliby

      Ale się nie da. Garbek jest tańszy a pieniądze potrzebne na koszulki z napisem koń sty tu cja

      • 4 0

  • Nie parkować bezpośrednio przed przejściem dla pieszych!!!!! (2)

    Wytyczanie miejsc postojowych bezpośrednio przed przejściami dla pieszych to skandaliczny błąd projektowy.
    Odwrotnie, powinno się osłupkowywać teren przed przejściem (przynajmniej 5m) aby zabezpieczyć widoczność pieszych wchodzących na przejście

    • 16 0

    • Dobrym rozwiązaniem praktykowanym np w Krakowie (1)

      Są, w miejsce parkingu przed przejściem, stojaki na rowery i miejsca dla motocykli. W Gdańsku tak zrobiono ostatnio przy PB na Brackiej/Matejki, genialne i skuteczne rozwiązanie.

      • 4 0

      • Dokładnie

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane