• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Nowej Warszawskiej droższa, niż zakładano

Michał Brancewicz
22 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
  • Trasa tramwajowa Nowa Warszawska będzie zaczynała się na węźle integracyjnym powstającym w ramach budowy al. Adamowicza.
  • Węzeł integracyjny, który połączy al. Adamowicza z Nową Warszawską.
  • Trasa tramwajowa Nowa Warszawska połączy al. Adamowicza z al. Havla.

62,7 mln zł wynosi najtańsza oferta na budowę trasy tramwajowej, która połączy al. Adamowiczaal. Havla. To o 24 mln zł więcej, niż planowało wydać miasto. W sumie do przetargu stanęło osiem firm i konsorcjów.



Gdańsk bardziej potrzebuje:

Przetarg na budowę Nowej Warszawskiej został ogłoszony w czerwcu zeszłego roku. Pierwszy termin otwarcia ofert przypadał na 16 września, ale potem był kilkukrotnie przesuwany, aż do teraz.

Jednak kwoty zaproponowane przez wykonawców mocno odbiegają od wyceny miejskich urzędników. Do przetargu zgłosiło się osiem firm i konsorcjów.

Nowa Warszawska - oferty:

  • Konsorcjum firm: TOR-KAR-SSON, WPRD Gravel, Elgrunt - 62 mln 677 tys. 930,31 zł
  • MTM SA - 64 mln 607 tys. 491,11 zł
  • Strabag SA - 67 mln 322 tys. 960,31 zł
  • Balzola Polska, Construcciones y Promociones Balzola SA - 71 mln 832 tys. 216,50 zł
  • Konsorcjum firm: Roverpol, Rover Infraestructures SA - 76 mln 985 tys. 700 zł
  • Budimex SA - 77 mln 802 tys. 437 zł
  • Torpol SA - 77 mln 925 tys. 837,71 zł
  • Konsorcjum firm: ALDESA CONSTRUCCIONES POLSKA, ALDESA CONSTRUCCIONES SA - 79 mln 315 tys. 721,64 zł

Z kolei miasto poinformowało, że zamierza przeznaczyć na Nową Warszawską 38 mln zł. To stawia całą inwestycję pod dużym znakiem zapytania.

Przypomnijmy: Nowa Warszawska to dwukilometrowa trasa tramwajowa, która zacznie się na powstającym właśnie węźle w ramach al. Adamowicza (nazywanej wcześniej Nową Bulońską), a jej koniec włączy się w istniejącą linię na al. Havla, obok przystanku Przemyska. Wraz z torowiskiem powstaną też chodniki i ścieżka rowerowa. Urzędnicy analizują również poszerzenie inwestycji o budowę drogi, co wcześniej nie było ujęte w projekcie.

Na trasie Nowej Warszawskiej znajdą się trzy przystanki:

  • na wysokości planowanej ul. Nowej Unruga,
  • przy Piotrkowskiej (koło pętli autobusowej)
  • na Havla.

Po al. Adamowicza tramwaje mają zacząć kursować w maju. Po al. Adamowicza tramwaje mają zacząć kursować w maju.
W ramach inwestycji przebudowany zostanie fragment torowiska i układu drogowego na al. Havla, tak aby można było "wpiąć" nowe tory. Skrzyżowanie z ul. Łódzką zaprojektowano jako trójwlotowe, a odcinek ul. Nowej Warszawskiej między skrzyżowaniem z al. Havla jako drogę dwujezdniową. Ponadto projekt przewiduje przebudowę liczącego ok. 200 metrów odcinka ul. Piotrkowskiej, tak aby dostosować ją do nowego układu drogowego.

Budowa Nowej Warszawskiej potrwa 20 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą. Z kolei w maju tego roku tramwaje mają zacząć kursować po al. Adamowicza. Natomiast 13 stycznia nową aleją pojechali pierwsi kierowcy.

Opinie (338) ponad 20 zablokowanych

  • Słoiki (1)

    Zawsze z ciekawością czytam opinie osób szczycących się z zamieszkiwania we Wrzeszczu, Przymorzu, Zaspie, itp., nazywających tych z dzielnic południowych słoikami.
    Czy naprawdę wierzą oni, że możliwe jest upchanie wszystkich mieszkańców w starych dzielnicach.
    Poza tym zamieszkiwanie obecnie na Przymorzu, przy tak wielkim zagęszczeniu mieszkańców naprawdę staje się coraz uciążliwsze.
    No, ale czymś podrasować swoje ego trzeba.
    Szkoda, że nie rozumem.

    • 7 3

    • poza tym nie przyjmują do wiadomości

      że również rodowici gdańszczanie mieszkają na Południu, ja się przeprowadziłam z Wrzeszcza, bo było mnie stać na duże mieszkanie bez kredytu właśnie w tej okolicy.

      • 4 0

  • Gdańsk inwestuje we wsie leżące na południe od miasta. Zapomina o starych dzielnicach. (1)

    • 3 14

    • powtarzasz się

      • 0 0

  • Tramwaj do FH (2)

    A kiedy nitka tramwajowa przez Jabłoniową do Fashion House obecnie DO, dalej Przywidzką i Świętokrzyską do pętli.
    Co po tych wszystkich środkach transportu skoro kursują 2x na godzinę i kilka razy trzeba się przesiadać. Nie da się jednym środkiem transportu dojechać do Gdańska ( choć wcześniej była taka możliwość).
    Dodam że jest rodowitą Gdańszczanką i mieszkam na Jasieniu bez kredytu, bo ceny nowego budownictwa na Zaspie czy Przymorzu są dla wariatów.

    • 16 3

    • Rodowity gdańszczanin/gdańszczanka... (1)

      ...nigdy nie nazwałby okolic Fashion House Jasieniem!

      • 4 4

      • nie napisała, że mieszka przy FH, tłuku

        • 1 0

  • Południe to także Gdańsk - rozwijamy się razem z nim (4)

    Jestem rodowitym gdańszczaninem i przeprowadziłem się na Południe.
    Ceny mieszkań na moim rodzinnym Chełmie dawno poszybowały w górę. A ja mam rodzinę na utrzymaniu i każde z moich dzieci chciało osobny pokój. Chciałem im zapewnić jak najlepsze warunki.
    Jak kupowałem mieszkanie, to czytałem artykuły o planach rozwoju dróg na Południu. Wszystkie projekty miały zakończyć się w 2017. Tymczasem mamy rok 2020, a ilość mieszkańców Południa wciąż wzrasta.

    Dzisiaj niestety dla mnie i dla moich dzieci urodzonych w Gdańsku dojazd do pracy i szkoły zajmuje ponad godzinę. Aby zaoszczędzić trochę czasu część drogi pokonuję samochodem, później tramwajem i SKM. Trochę tak jak w filmach Barei. A przecież mamy 21 wiek i żyjemy w metropolii. Chyba że ktoś chciałby ograniczyć Gdańsk do starówki. W sumie tam też kiedyś mieszkałem - w małej kawalerce. Czasy jednak się zmieniają a wraz z nimi potrzeby nasze i potrzeby naszego miasta.

    • 43 1

    • przeprowadziłam się z Wrzeszcza na Ujeścisko jesienią 2017

      skuszona również tym, że "za dwa lata ma być tramwaj na Warszawskiej". Pracuję niedaleko Forum, a z osiedla mam jeden bezpośredni autobus do centrum, kursujący raz na 20 minut, na pierwszym przystanku nabity do granic! Albo 20 minut z buta do Przemyskiej, żeby wsiąść w równie nabity tramwaj. Z Wrzeszcza jeździłam tramwajem, obecnie, dziękuję, nie ma takiej opcji, jeżdżę samochodem.

      • 1 0

    • (1)

      Też przeprowadziłem się z Przymorza na Południe i nie żałuję.
      Koniec Kołobrzeskiej. Teraz np latem to Bangladesz. Turyści, najem krótkoterminowy i Ukraińcy potrafią "umilić" każdą noc. Ja wysiadam. Czyli wyprowadzka na Południe

      • 11 1

      • Potwierdzam

        Ja też wyniosłem się z końca kołobrzeskiej na południe, tam już nie da się normalnie mieszkać, brak dzieci, brak rodzin, szkoły puste, tylko studenci, Ukraińcy i turyści.

        • 2 1

    • Południe to Lipce i Święty Wojciech, a nie bagna w okolicy Szadółek.

      • 1 11

  • Kto mieszka poza miastem to ma traktor do dojazdów. (5)

    słoje słuchajcie to ze tatus sprzedał kawałek pgru i macie na wpłate własną na m2 koło wyspiska smieci to nie znaczy ze wygraliscie zycie, kazdy pacan moze dostac kredyt na mieszkanie jak juz zarabia 2500 na reke ;)

    Sam wybrałem przyglela do Gdanska bezposrednio wioskę Cygańska Góra i mieszkanie na Focha.. Uprzedzajac pytania.

    • 7 19

    • powtarzasz się, buraku

      • 1 0

    • Zaraz, czyli wybrałeś osiedle do którego nie dojeżdża żadna komunikacja? (1)

      • 9 1

      • po co mi ona?

        tu schodzic mozna spacerkiem

        • 0 0

    • Człowieku, gratuluję mieszkanja na focha. Wygrałeś życie. (1)

      • 2 0

      • dziekuje

        • 0 0

  • Pospolstwo moze zaczekac sobie kilkanasie lat, to nie dla nich jest to miasto. (1)

    Potrzebne sa nam kładki, mosty zwodzone i jeszcze ich wiecej. To priotytet

    • 11 2

    • i rydwany!

      • 1 0

  • koszt

    jak podaje Internet, koszt trasy tramwajowej na podbudowie betonowej dł. 1km kosztuje ok 17mln - u nas (Nowa Warszawska ok 19mln wg Urzędu). dorzucenie drogi dwujezdniowej zwiększa koszty dwukrotnie, czyli wg Miasta byłoby to 76mln, a wg najtańszego oferenta ok 124mln! i tak: 1mb wg urzędu kosztowałby 38tys, wg najtańszego z oferty 62tys. oczywiście to jedynie spekulacje. ale budowa jedynie trasy tramwajowej niczego nie zmieni jeśli chodzi o transport samochodowy. tamten rejon jest systematycznie zabudowywany osiedlami. będzie jeszcze gorzej.

    • 1 0

  • nasuwa się jedno pytanie

    co za "urzędnicy" wyliczyli koszty o 24 mln niższe ? Jednak wszystkie firmy są sporo ponad budżet. Widać tutaj sporą niekompetencję osoby/osób, które to postępowanie przygotowywały

    • 3 0

  • Gdynia w ciemnym zaułku

    Panie Prezydencie Szczurek wiemy, że kończy Pan kadencję ale ostatnio z drogami w Gdyni z całym szacunkiem nie zrobił Pani NIC.

    • 1 0

  • przypominam że budżet miasta wynosi 3 miliardy zł (17)

    • 111 12

    • (4)

      ile z tego idzie na oświatę? 30%

      • 11 6

      • Około 40% (1)

        • 6 1

        • To dobrze zainwestowane pieniądze

          • 1 2

      • (1)

        35%

        • 1 0

        • 60%

          • 0 0

    • grunt ze na loże na stadionie jest

      • 1 0

    • Potrzebne sa nam kładki, mosty zwodzone i jeszcze ich wiecej. To priotytet (10)

      Pospolstwo moze zaczekac sobie kilkanasie lat, to nie dla nich jest to miasto.

      • 19 13

      • Kładka kosztowała 7mln (9)

        Tu mówimy o 40, które skoczyły do 62, dzięki genialnej polityce naszego rządu...

        Coś jak "rzuć fajki to kupisz Ferrari"

        • 20 13

        • no tak. bo rzad poniosl podatki vat oraz pit. (3)

          ile lat juz to "buduja"?

          • 4 15

          • A 26 nowych podatków i 100% wzrost ceny prądu, to co? (2)

            • 25 6

            • I jeszcze wzrost 100% ceny prądu. Brawo Ty.

              • 3 0

            • Nie wiem o jakich podatkach biadolisz natomiast jeżeli chodzi o ceny prądu to zapytaj się Kopacz czemu rosną. Może Tobie wytłumaczy.

              • 5 8

        • Tak tak, to po co budowali kładkę? Zawsze mieliby 7 baniek więcej w budżecie.

          Ale w końcu nie byłoby super reklamy z adamczykiem

          • 4 3

        • (1)

          22 różnicy minus kładka daje już 15 ;) Jakby poszukać na przestrzeni ostatnich lat to te 15 baniek by się znalazło.

          • 9 3

          • Zaraz zaraz, ile było kładek, a ile dróg?

            W sumie, dajesz:
            poskładaj z kładek itp z ostatniej dekady koszt Alei Adamowicza, czyli 240 milionów zł :)

            Idę o zakład, że jak pozbierasz wszystkie rydwany i co tam jeszcze wymyślisz, i tak Ci nie wyjdzie.

            • 4 5

        • (1)

          Wez sie za prace i naukę, a nie głupoty piszesz.Wtedy kupisz Ferrari.

          • 3 9

          • Oj, nie zrozumiał biedaczek.

            Trudno.

            • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane