• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1 mln zł na Bramę Nizinną. Zamieszanie z klubem Zejman

Katarzyna Moritz
12 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Miasto chce w tym roku przeznaczyć 1 mln zł na wykonanie dokumentacji i niewielkich prac zabezpieczających Bramę Nizinną. Miasto chce w tym roku przeznaczyć 1 mln zł na wykonanie dokumentacji i niewielkich prac zabezpieczających Bramę Nizinną.

Gdańsk wreszcie planuje przeznaczyć środki na zabezpieczenie i wykonanie dokumentacji Bramy Nizinnej zobacz na mapie Gdańska. Jednak niszczący zabytek ruch samochodowy nie zniknie stamtąd w tym roku. Za to wprowadza się tam klub Zejman, który z powodu zamieszania definitywnie musi opuścić Wyspę Spichrzów.



Czy brama wytrzyma do remontu?

Pod koniec maja gdańscy radni mają podjąć uchwałę, dzięki której z budżetu Gdańska trafi 1 mln zł dla Bramy Nizinnej. Środki mają wspomóc ten zapomniany i zaniedbany przez lata XVII-wieczny zabytek na Starym Przedmieściu.

- Brama przez niektóre osoby uważana jest za zagrożoną, ale na papierze nie posiadamy pełnych informacji na jej temat. Dlatego w pierwszym rzędzie trzeba przeprowadzić badania architektoniczno-konserwatorskie, wykonać komplet dokumentacji architektonicznej, konserwatorskiej - niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę oraz pilne prace remontowo-konserwatorskie. To nam pokaże, na ile ten budynek jest stabilny i jaki zakres prac powinien być wykonany. W ramach prac, które chcemy rozpocząć w tym roku, konserwację przejdą m.in. zabytkowe wrota - tłumaczy Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. polityki komunalnej.

Choć władze miasta deklarują, że Brama Nizinna jest jednym z ważniejszych dla nich zabytków i chcą podjąć działania, żeby przetrwała, to problem w tym, że ciągle pełni ona swoją pierwotną rolę komunikacyjną. Tylko że obecnie zamiast zaprzęgów konnych przejeżdżają pod nią samochody, jadąc najczęściej z Olszynki i Oruni do Śródmieścia.

Czy jest szansa, by ten ruch samochodowy stamtąd definitywnie zniknął?

- Wydział Programów Rozwojowych zrobił wstępną analizę, by wykonano alternatywny przejazd tamtejszym mostem kolejowym. To wszystko jest jednak kwestią kosztów. Raczej w tym roku ten ruch stamtąd nie zniknie, ale szukamy rozwiązania, by ten ruch przenieść z bramy - zapowiada wiceprezydent.

Brama do zeszłego roku należała do zasobów Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, obecnie zarządza obiektem Gdański Zarząd Nieruchomości Komunalnych. Czy przyspieszy to postęp prac remontowych? Brama do zeszłego roku należała do zasobów Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, obecnie zarządza obiektem Gdański Zarząd Nieruchomości Komunalnych. Czy przyspieszy to postęp prac remontowych?
Przez bramę teoretycznie nie mogą jeździć auta, których ciężar przekracza 3,5 tony, wyjątkiem są autobusy miejskie. Jednak tajemnicą poliszynela jest, że tak się nie dzieje i często jeżdżą tam ciężarówki. Problem miała rozwiązać umieszczona tam kamera, ale została ona zdemontowana i przypuszczalnie przeniesiona w rejon niebezpiecznego przejścia przez al. Hallera. [Po publikacji artykułu dostaliśmy informację, że ZDiZ kamerę zamontował ponownie 30 kwietnia - red.].

- To bardzo dobrze, że coś się zaczyna dziać w tej sprawie, ale jak najszybciej powinien być tam ograniczony ruch samochodowy, a w pierwszej kolejności trzeba by się zająć dziurami w nawierzchni. Gdy samochody w nie wjeżdżają, powstają dodatkowe drgania, które niszczą bramę. Koniecznie też powinien wrócić monitoring - podkreśla Łukasz Hamadyk, radny PiS oraz członek komisji zrównoważonego rozwoju w Radzie Miasta, która opiniowała uchwałę w sprawie środków dla Bramy Nizinnej.

Jest to niestety dopiero pierwszy i dość wstępny etap, o ostateczny zakres prac jak i koszty remontu bramy określi wykonana dokumentacja. Natomiast kwestia wykonania objazdu po moście kolejowym wiąże się najpierw z regulacją prawną terenu i zawarciem porozumienia z PKP, co szacuje się na 1 mln zł. Ponadto, by dopuścić ruch na moście kolejowym, trzeba wykonać szereg prac zabezpieczających, co także szacuje się na 1 mln zł.

Klub Zejman ostatecznie opuszcza Wyspę Spichrzów i przenosi się do bramy. Pierwsza impreza w Noc Muzeów w sobotę. Klub Zejman ostatecznie opuszcza Wyspę Spichrzów i przenosi się do bramy. Pierwsza impreza w Noc Muzeów w sobotę.
Tymczasem do Bramy Nizinnej wprowadza się Klub Morza Zejman, który prawie przez 20 lat działał w spichlerzu Steffen na Wyspie Spichrzów. Jednak z jego przeprowadzką powstało pewne zamieszanie, bo w pewnym momencie pojawiła się możliwość, że klub miał działać jednocześnie w nowej i starej lokalizacji.

- Nieoficjalnie prowadziliśmy rozmowy z przedstawicielem nowego inwestora na Wyspie Spichrzów, który przyszedł na nasz pożegnalny koncert i okazało się, że możemy zostać na czas przygotowania do inwestycji. Ostatecznie miasto się na to nie zgodziło, a inwestor odwołał porozumienie. Wyprowadzamy się z klubu i mamy to zrobić do końca miesiąca, nie będziemy toczyć bojów, ale mamy tak dużo eksponatów, że będziemy prosić o przedłużenie terminu do końca czerwca - wyjaśnia Andrzej Dębiec, komandor klubu Zejman.

Wiceprezydent Grzelak wyjaśnia, że inwestor nie potwierdził miastu tego rodzaju porozumienia i oczekuje, że klub w końcu się wyprowadzi. Ponadto nie ma mowy o jakimkolwiek przedłużeniu terminu, bo miał się wyprowadzić w lutym.

Klub chce zainaugurować nowy etap działalności udziałem w europejskim wydarzeniu kulturalnym - w Nocy Muzeów w sobotę 16 maja. Zapewnia, że pomimo rewolucji przeprowadzkowej nie przerwie swojej działalności nawet na jeden tydzień.

Miejsca

Opinie (113) 6 zablokowanych

  • Zlikwidowali monitoring (1)

    bo potrzebowali kamery przy przejściu dla pieszych na Hallera?! Kurde bele, jak miasta nie stać na kamerę to ja mogę zasponsorować. Co za bieda...

    • 44 1

    • A tramwaj na morenę jeszcze nie jeździ ,a kamer od cho...Ry !!!!!11

      • 0 0

  • Wrota (3)

    Pan Grzelak/budyniowiec nie wie gdzie sa wrota,to jest skandal!!!!Szkoda ze Bronek tego nie widzial,byl w Gdansku,dzis po przegranej prace by ruszyly natychmiast.Kilka dni temu byla 70 rocznica zakonczenia II wojny swiatowej.A podobno budynia hobby to historia i architektura.Smiech na sali!!!!!

    • 30 7

    • My wiemy gdzie są wrota....Może trójmiasto przypomni . To nie taka stara historia,zaledwie kilkadziesiąt (1)

      • 0 0

      • Miesięcy.....

        • 0 0

    • wrota podobno wciąż na terenie bramy, spokojnie

      • 0 0

  • obić dyktą i sypnąć jakieś reklamy gogo

    miasto ma w tej materii doświadczenie

    • 26 2

  • remont (5)

    Remont i dbanie o ten zabytek jest niezbędne ale zamknięcie bramy dla ruchu to jakiś bezsens. Po co brama przez którą nie można przejechać?

    • 8 25

    • przez Bramę Wyżynną też nie można przejechać. (1)

      przez Bramę Długich Ogrodów (Żuławską) również.
      i co?

      • 14 1

      • I przez Złotą Bramę, ani też Bramę Zieloną.
        Co jest z posiadaczami aut, że mają się za pępek świata?

        • 3 0

    • ostatnio jak byłem w Zamościu (w tamtym roku) (2)

      spacerowałem po Starym Mieście to żadna z 5 bram miejskich nie jest przejezdna dla samochodów i nie ma z tym problemu.

      • 10 0

      • (1)

        O czym mowa? Zamość miał 5 tys. mieszkańców w czasie, gdy Gdańsk miał 100 tys., kiedy te bramy były używane. Zupełnie inna skala i inna bajka, tamtejsze stare miasto jest malutkie, to i można je odciąć od ruchu.

        • 0 8

        • i ma mniejsze wpływy do budżetu miasta

          ,więcej ma zabytków,i potrafili z pomocą unii zrobić taką rewitalizację samych bram i murów miejskich,że nasz Gdańsk został daleko w tyle jeżeli chodzi o konserwacje zabytków.Problem u nas polega na tym,że dba się o to co znajduje się na trasie Długa-Długi Targ -Długie Pobrzeże+kompleks dworcowy i to też od niedawna,a cała reszta popada w ruinę.

          • 2 0

  • a na co komu

    taka stara brama. Zburzyć, postawić Galerię, MakDonalda, Biedronkię, zamocować Tristar, monitoring i hot-spota z darmowym łaj-faj.
    Co , nie stać nas ???

    • 21 10

  • (2)

    to dobra wiadomość..należy to zacząć szybko..bo wielka szkoda gdyby zawaliła się przed remontem..A klub? no cóz niech szuka innego miejsca.tam powinna królować sztuka..jakby nie była..ale sztuka

    • 11 6

    • niezła sztuka (1)

      to jest z mojej żony

      • 5 3

      • I z mojej!

        • 3 2

  • Super że to w końcu zrobią

    • 11 1

  • (1)

    Brama jest po to by była zamknięta. Należy ją zamknąć dla następnych pokoleń, a kierowcy nich sobie jadą dookoła.

    • 12 1

    • Pisanie bez poznania konsekwencji zamknięcia baramy jest nie poprawne

      Dolna Brama to jedyna szybka alternatywa dla karetek dla Oruni i jej ulic za torów.

      • 0 2

  • Apel do Zejmana (1)

    • 4 2

    • Andrzej nie daj sie biurwom. Cala zeglarska Polska jest z Toba...

      • 11 5

  • Jeden milion na pierdoły !!!

    przeginacie pałę po całości ....

    • 7 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane