• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aktywne przejście dla pieszych. Będzie ich więcej?

Maciej Naskręt
14 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Sygnalizator ostrzegawczy przed przejściem na ul. Piecewskiej w Gdańsku. Sygnalizator ostrzegawczy przed przejściem na ul. Piecewskiej w Gdańsku.

Na Morenie powstało pierwsze w Trójmieście tzw. aktywne przejście dla pieszych. Czy instalacja zwiększy poziom bezpieczeństwa?



Czy aktywne przejście dla pieszych zwiększy poziom bezpieczeństwa?

Co to takiego? Instalacja wyposażona jest w detektory ruchu, które wykrywają osoby zbliżające się do pasów na jezdni. Gdy osoba znajdzie się w zasięgu sensorów, uruchamiają one światła ostrzegawcze dla nadjeżdżających kierowców. Zarząd Dróg i Zieleni w ten sposób chce poprawić poziom bezpieczeństwa na ul. Piecewskiej zobacz na mapie Gdańska, na której dochodziło do wielu potrąceń.

Skąd decyzja o wykonaniu nowego przejścia? - Kierujący pojazdami potrafią tam rozwinąć duże prędkości. Na ul. Piecewskiej nie można zastosować klasycznej sygnalizacji świetlnej ani progów zwalniających. Po pierwsze, jest tam duży spadek jezdni. Po drugie, na krótkim odcinku drogi są ostre zakręty - wyjaśnia kierownik działu inżynierii ruchu gdańskiego ZDiZ, Tomasz Wawrzonek.

Wybudowanie takiego przejścia kosztowało miasto ok. 32 tys. zł. To pięć razy mniej, niż trzeba byłoby wydać na klasyczną sygnalizację świetlną.

Jednak mieszkańcy, których spotkaliśmy przy nowym przejściu, uważają, że urządzenie nie sprawdza się w trakcie dnia. - Światła ostrzegawcze są niewyraźne, trudno je dostrzec kierowcom w świetle dziennym. Z tego powodu kierujący pojazdami nie zatrzymują się. Na szczęście w nocy widać je doskonale, kierowcy zwalniają przed przejściem - mówi pani Joanna.

Co na to ZDiZ? - Badamy sytuację. Czekamy na sugestie od mieszkańców - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ w Gdańsku.

Jeśli aktywne przejście na ul. Piecewskiej zda egzamin, ZDiZ ma zamiar uruchomić kolejne tego typu przejścia w innych rejonach miasta.

Jak funkcjonuje aktywne przejście dla pieszych?

Aktywne przejście dla pieszych. Aktywne przejście dla pieszych.
Na maszcie przy przejściu dla pieszych zamontowane są detektory ruchu. Wykrywają one osobę zbliżającą się do pasów na jezdni. Gdy pieszy znajdzie się w odległość ok. 2 m od drogi, sensory uruchamiają przepływ prądu do sygnalizacji. Pulsować zaczynają wtedy żółte światła umieszczone na maszcie, tuż przy znaku informującym o przejściu dla pieszych.

Gdy przechodzeń oddali się w bezpieczne miejsce, światło ostrzegawcze dla kierowców wyłącza się.

Praca aktywnego przejścia dla pieszych zazwyczaj zasilana jest z sieci, ale może też wykorzystywać energię słoneczną, jak jest to właśnie na ul. Piecewskiej.

Miejsca

Opinie (156) 3 zablokowane

  • zawsze wam bedzie zle i bedziecie wymyslac. nie bylo tego systemu narzekaliscie teraz jest i tez narzekacie. jestem kierowca i zawsze staram sie miec oczy wokol glowy. wygodnisie.

    • 1 0

  • na rysunku obowiązuje ruch lewostronny

    tylko taka obserwacja, dobrze, że zrobili takie przejście

    • 1 0

  • cha cha cha

    to niczego nie zmieni , co najwyżej nasi mistrzowie kierownicy , jak tyło zobaczą światła oznaczające zbliżającego się pieszego , PRZYSPIESZA tak jak to robią na Jana Pawła na Zaspie

    • 1 0

  • Jaką sytuację bada pani rzecznik i na jakie sugestie mieszkańców oczekuje? Tego typu urządzenia są znane i spotykane nie tylko w kraju ale i w Gdańsku.Wypowiedż kompletnie pozbawiona sensu.

    • 0 0

  • to niestety nie działa!!! Tylko światła aktywowane przez pieszych mają sens!!!

    • 0 0

  • sygnalizator bardzo potrzebna rzecz :)

    od razu widać kiedy trzeba przyspieszyć

    • 0 0

  • sensu

    nie ma żadnego sensu montowanie wszędzie świateł, przecież one miały poprawiać bezpieczeństwo , a co jest ? puste skrzyzowania i na nich światła, a po co ? to nie ma żadnego uzasadnienia ( bezpieczeństwa nie poprawia) . a komu służą swiatła za błednikiem w kierunku wrzeszcza ( jadąc ścieżką rowerową) ? most zamkniety a pojazdy tam są rzadko ...stać bez sensu / czy na czerwonym jechać? co to jest?

    • 0 0

  • Tak

    dobry pomył popieram...Zaobserwowałem równierz jak jadę wczesnie rano jak piesi markowie bez odblasków przechodzą w ciemnych miejscach,nieoswietlonych i nie na przejsciach dla pieszych...dobrze ze jezdzewolno i ostroznie..

    • 0 0

  • Koszt inwestycji: (2)

    - bateria fotowoltaniczna jak na fot. max 500zl
    - oświetlenie ostrzegawcze max 300 zł
    - zestaw czujników jak nafoto max 800zł
    - robocizna, montaż max 1600zł

    Skad wiec te 32 tys?

    • 5 0

    • pozostale koszty to

      tzw. "prezent" za dobra wspolprace :)

      • 0 0

    • ktos musi zarobic

      materialy ~3000, a 29000!!! na wakacje!

      • 0 0

  • Wzięliby, wyremontowali ta je*** Piecewską. te dziury są karygodne. Wiecznie tłucze się tam miliard autobusów, łata na łacie, dziura na dziurze (mówię o fragmencie ze zdjęcia przy kościele właśnie). Tam progi spowalniające nie są potrzebne, bo jazda pow. 30km/h grozi pourywaniem zawieszenia. To jest chore. Ogarnijcie tą nawierzchnie!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane