• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aktywne przejście dla pieszych. Będzie ich więcej?

Maciej Naskręt
14 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Sygnalizator ostrzegawczy przed przejściem na ul. Piecewskiej w Gdańsku. Sygnalizator ostrzegawczy przed przejściem na ul. Piecewskiej w Gdańsku.

Na Morenie powstało pierwsze w Trójmieście tzw. aktywne przejście dla pieszych. Czy instalacja zwiększy poziom bezpieczeństwa?



Czy aktywne przejście dla pieszych zwiększy poziom bezpieczeństwa?

Co to takiego? Instalacja wyposażona jest w detektory ruchu, które wykrywają osoby zbliżające się do pasów na jezdni. Gdy osoba znajdzie się w zasięgu sensorów, uruchamiają one światła ostrzegawcze dla nadjeżdżających kierowców. Zarząd Dróg i Zieleni w ten sposób chce poprawić poziom bezpieczeństwa na ul. Piecewskiej zobacz na mapie Gdańska, na której dochodziło do wielu potrąceń.

Skąd decyzja o wykonaniu nowego przejścia? - Kierujący pojazdami potrafią tam rozwinąć duże prędkości. Na ul. Piecewskiej nie można zastosować klasycznej sygnalizacji świetlnej ani progów zwalniających. Po pierwsze, jest tam duży spadek jezdni. Po drugie, na krótkim odcinku drogi są ostre zakręty - wyjaśnia kierownik działu inżynierii ruchu gdańskiego ZDiZ, Tomasz Wawrzonek.

Wybudowanie takiego przejścia kosztowało miasto ok. 32 tys. zł. To pięć razy mniej, niż trzeba byłoby wydać na klasyczną sygnalizację świetlną.

Jednak mieszkańcy, których spotkaliśmy przy nowym przejściu, uważają, że urządzenie nie sprawdza się w trakcie dnia. - Światła ostrzegawcze są niewyraźne, trudno je dostrzec kierowcom w świetle dziennym. Z tego powodu kierujący pojazdami nie zatrzymują się. Na szczęście w nocy widać je doskonale, kierowcy zwalniają przed przejściem - mówi pani Joanna.

Co na to ZDiZ? - Badamy sytuację. Czekamy na sugestie od mieszkańców - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ w Gdańsku.

Jeśli aktywne przejście na ul. Piecewskiej zda egzamin, ZDiZ ma zamiar uruchomić kolejne tego typu przejścia w innych rejonach miasta.

Jak funkcjonuje aktywne przejście dla pieszych?

Aktywne przejście dla pieszych. Aktywne przejście dla pieszych.
Na maszcie przy przejściu dla pieszych zamontowane są detektory ruchu. Wykrywają one osobę zbliżającą się do pasów na jezdni. Gdy pieszy znajdzie się w odległość ok. 2 m od drogi, sensory uruchamiają przepływ prądu do sygnalizacji. Pulsować zaczynają wtedy żółte światła umieszczone na maszcie, tuż przy znaku informującym o przejściu dla pieszych.

Gdy przechodzeń oddali się w bezpieczne miejsce, światło ostrzegawcze dla kierowców wyłącza się.

Praca aktywnego przejścia dla pieszych zazwyczaj zasilana jest z sieci, ale może też wykorzystywać energię słoneczną, jak jest to właśnie na ul. Piecewskiej.

Miejsca

Opinie (156) 3 zablokowane

  • ewa

    ok,jestem za tylko co to zmieni,piesi pchaja sie pod kola.Kierowcy i tak maja gdzies pieszych,zatrzymuja sie tylko L kursanci.Nie szanujemy sie wogole.
    Znajoma przykleila zielony listek...nic to nie dalo.Traktuja ludzi kobiety za kierownica jak zlo koniecczne a przeczytajcie statystyki.
    A jezeli ktos zdaje egzamin i robi bledy to wina uczacego i tej osoby bo sie nie przylozyla i tak naprawde przejscia nie wplyna na to ze bedzie sie nam lepiej jezdzilo bo my sami nie mamy nawyku kulturalnej jazdy.

    • 0 0

  • Duże prędkości?

    Nie wiem czy ktokolwiek z administracji próbował kiedyś rozwinąć tam prędkość większą niż 30km/h
    Muldy jakie tam są sięgają ponad 40cm co oznacza że przy większej prędkości każde normalne auto wyrwie pół zawieszenia o misce olejowej nie wspominając!
    Na początek niech zajmą się remontem tej nawierzchni bo to co jest na dzień dzisiejszy to totalna porażka!
    Postawili inteligentną sygnalizacje? super!
    Przejście dla pieszych jest w nieoświetlonym miejscu, na górce, zaraz za zakrętem! Czy nie rozsądniej byłoby przesunąć pasy 20m dalej? nie trzeba byłoby wtedy żadnej zbędnej elektroniki poza oświetleniem!
    Zamiast szukać rozwiązań w elektronice zacznijcie remontować nawierzchnie, każdy tylko patrzy pod koła żeby nic tam nie urwać, to jak w tym czasie ma jeszcze obserwować pieszych?

    • 1 0

  • Przecież tam jest dziura nia dziurze, jakie prędkości? Co za idiota to pisał????

    Zamiast wyremontować tę pieprzoną i tragiczną drogę rodem z Syberii to zakładają tam jakieś świecidełka ??? Co za dureń to wymyślił? Tam jeździ się max 10 km/h bo podwozie urywa !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Na co ja płacę podatki????????

    • 0 0

  • Przecież tam jest tak beznadziejna nawierzchnia, że koła wyrywa !!!!

    Swiatełka sa niewidoczne a barany wychodzące z kościoła i tak lezą i na nic nie patrzą.

    • 0 0

  • Maciej Naskręt byłeś tam czy tylko o światełkach spisałeś z netu?

    Dlaczego nie opisałeś tej beznadziejnej nawierzchni pooranej chyba granatami na której auta psują swoje zawieszenia? Jakie prędkości? Jechałeś tam choć raz???? !!!

    • 0 0

  • Skąd decyzja o wykonaniu nowego przejścia? - Kierujący pojazdami potrafią tam rozwinąć duże prędkości.

    buaaaaachahahahahahahah, prędkości???????????? tam??????????????? na tych dziurach i wyrwach?????????????????

    • 0 0

  • Zinga

    Przejście jest nieoświetlone - jak się jedzie z góry, to nawet nie widać, że ktoś jest na przejściu. Światełka ledwo co migają, samochody się nie zatrzymują, bo kto się zatrzyma, jak coś tam mruga na żółto a ludzi nie widać, bo ciemno. Przydałyby się jakieś porządne oświetlenie pasów. Kasa wydana w błoto. Jeżdżę tą drogą codziennie, światła migają a piesi stoją i boją się przejść, bo kierowcy ich nie widzą.

    • 0 0

  • A może kładka nad jezdnią

    Jak widać na zdjęciu droga to taki mini wąwóz. Wystarczy parę stopni z chodnika i przejście nad ulicą gotowe. Nie musi być w pełni wysoki, TIRy tam nie jeżdżą. Wystarczy minimalny aby przepchnąć miejskie autobusy.

    • 0 0

  • Na całej długości ul Piecewskiej drogowcy utrzymują dziury w nawierzchni, wymuszające jazdę ostrożną i z małą prędkością :D.
    Na przejściu na którym zainstalowano super nowoczesne urządzenia :) , od lat co najmniej 20, mieszkańcy postulują budowę kładki nad jezdnia. Zwłaszcza że w tamtym miejscu sprzyja temu budowa terenu.
    Świtała owszem, działają ale są nie widoczne dla pojazdów jadących w stronę suchanina, gdy z przeciwnej strony jedzie/ stoi inny pojazd

    • 0 0

  • Niestety, taki rodzaj sygnalizatora sie nie sprawdza, na Morenie dalej trzeba czekac, a piesi oczukujący na przejście nie są widoczni!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane