• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcieli 1,5 tys. zł dopłaty, stanęło na 100 zł

Agnieszka Śladkowska
22 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Energa niestety nie była w stanie stwierdzić, kto odpowiada za błędne przyporządkowanie liczników. Energa niestety nie była w stanie stwierdzić, kto odpowiada za błędne przyporządkowanie liczników.

Kiedy po 10 latach dostawca energii zorientował się, że liczniki naszej czytelniczki i jej sąsiada są odwrotnie spisywane, pani Maria dostała plik korekt na łączną sumę ponad 1,5 tys. zł do dopłaty. Energa nie zauważyła jednak, że wysłane korekty nie są zgodne z obowiązującym prawem. Po naszej interwencji wysokość opłaty spadła 15-krotnie.



Jak powinna zachować się Energa w tej sytuacji?

Dziś nie wiadomo, jak i przez czyją nieuwagę liczniki pani Marii i jej sąsiada były przez 10 lat spisywane odwrotnie. Jak wynika z umowy z Energą, numer faktycznego licznika był zgodny z dokumentacją. To oznacza, że prawdopodobnie do błędu doszło w systemie Energi, który przyporządkowuje numery liczników do konkretnych mieszkań. To jednak tylko przypuszczenie, ponieważ jak było faktycznie, nie wie nawet sama Energa.

- Niestety, po 12 latach nie jest możliwe ustalenie, kto dokładnie zawinił w tej sytuacji - informuje nas Jakub Dusza z biura prasowego Grupy Energa. Jego zdaniem jednak: - Za właściwy opis miejsc montażu liczników odpowiada administrator budynku.

Administracja odpiera sugestię, że była odpowiedzialna za pomyłkę.

- Przyporządkowanie liczników dzieje się poza naszą administracją. To umowa między Energą a mieszkańcem, a my nie dostajemy nawet informacji, który licznik należy do danego mieszkania. Liczniki spisuje też pracownik Energii na podstawie numeru licznika, a nie numeru mieszkania - tłumaczy Krystyna Kołakowska, prezes zarządu TBS Czynszówki, która jest administratorem budynku, w którym doszło do pomyłki.

Jak łatwo się domyślić, na każdym z błędnie odczytywanych liczników przez 10 lat zużyto inną ilość energii. Dlatego też po wykryciu pomyłki pani Maria dostała korekty dotychczas płaconych faktur, a jej sąsiad nadpłatę do wykorzystania na kolejne rachunki.

Według obowiązującego prawa Energa może dochodzić wyrównania za okres ostatnich dwóch lat. I na pierwszy rzut oka prawie tak się stało. Korekty zostały wysłane za okres od maja 2012 do końca 2014 r. Opiewają na 1 534,80 zł, dostawca energii dał swojej klientce 14 dni na ich zapłacenie. W razie odmowy zagroził odcięciem prądu.

Ponieważ wydanie tak dużej kwoty w tak krótkim czasie przerosło możliwości finansowe naszej czytelniczki, zgłosiła się z prośbą do fundacji zrzeszającej prawników pomagających bezpłatnie osobom w ciężkim położeniu.

- Sprawę próbowaliśmy wyjaśniać trzy razy z biurem obsługi klienta, jednak za każdym razem przychodziła informacja, że różnicę w wykorzystanej energii trzeba zapłacić. Energa nie chciała zgodzić się nawet na podzielenie kwoty na raty, które ułatwiłyby spłatę - tłumaczy Michał Bendik, prawnik, który pomagał pani Marii w kontakcie z Energą.

Wtedy sprawa trafiła do nas. Po przyjrzeniu się łatwo zauważyć, że działanie firmy tylko pozornie jest zgodne z obowiązującym prawem. Choć termin dwuletniego okresu, który nie podlegał przedawnieniu się zgadza, to sposób rozliczenia już nie. Cała różnica zgromadzona przez 10-letni okres została rozpisana bowiem na dwa ostatnie lata.

Po zwróceniu uwagi na ten problem i prośbie przesłania dokładnych wyliczeń sporządzonych na podstawie różnic w stanach liczników, Energa zauważyła swoją pomyłkę.

- Niestety nasza firma popełniła błąd i wystawiła klientce korektę obejmującą energię zużytą od 2003 roku. Po ponownej analizie sprawy firma zweryfikowała naliczone zużycie i wyśle klientce prawidłowe faktury korygujące, obejmujące okres rozliczeniowy od 26 października 2012 do 30 grudnia 2014 r. Obejmuje to zużycie w wysokości 161 kWh, co daje kwotę ok. 100 zł do dopłaty - przyznaje Jakub Dusza.

Niestety mimo kilku pytań nadal nie wiemy, w jaki sposób dokonano wyliczeń różnicy w zużytej energii. Firma nie zgodziła się na anulowanie sprawy i na dniach wyśle pani Marii nowe korekty do opłacenia.

Miejsca

Opinie (108) 2 zablokowane

  • (...) (11)

    wystawiać faktury na 1000 2000zł to nie ma żadnego problemu ale znaleźć winnego albo przyrznąć się do winy z podniesioną głową i przeprosić to już jest kłopot dla nich, co z tego że minęło 12 lat....
    z energą gorzej niż z mafią...

    • 325 3

    • Ale wszędzie tak jest.. (1)

      • 16 2

      • Trzeba walczyć z chorym systemem

        Trzeba walczyć z chorym systemem

        • 0 0

    • energa to Państwowa firma siedzą na stołkach kolesie POlityków czyli i Bronka!! (3)

      takie złodziejstwo jest w kazdej państwowej firmie okupowanej przez polityków!! Ale Bronek nie chce zadnych zmian!Pamietam jak było referendum wsprawie Gronkowca to powiedział ze tak zmieni prawo by referendum niebyło mozliwe w przeszłosci ale jak traci stołek to juz zmienił zdanie!!

      • 26 5

      • Co, już zapomniałeś jak prezesem Energi był Jaworski??? (2)

        krótką macie pamięć, ludzie, oj krótką

        • 16 10

        • (1)

          Od ośmiu lat rządzi platforma a ten baran gajowy od 5 a ty nadal widziszwinnych w pis

          • 11 5

          • wiadomo zawsze winny prezydent, premier i motocykliści
            co za kraj :P

            • 3 2

    • Podejmę się u góry, bo (1)

      To co zrobiła Energa (należność za 10 lat różnic rozpisane na dwa lata) to próba wyłudzenia pieniędzy i sprawa powinna trafić do prokuratury.
      Ktos zdawał sobie sprawę, że 8 lat uległo przedawnieniu wiec rozłożył to w dwóch latach.

      • 19 0

      • Powinna zapłacić

        a potem starać się o zwrot kosztów razem z nawiązką

        • 0 0

    • (2)

      tak sie zastanawialem skad tu tylu debili, a to mlodziezowka pis sie udziela.

      • 6 10

      • nie pisz tu, będzie jednego mniej

        • 2 0

      • napisał młodzik z po

        skąd debil potrafi się zastanawiać

        • 0 1

  • A może skierowac sprawę tak do Rzecznika Praw Konsumenta ? (4)

    Mają u siebie bajzel i próbują się głupkowato usprawiedliwiać.
    Ani przepraszam ani nic co za hołota.

    • 222 0

    • Przestań zawracać gitarę d*peralmi.

      • 1 9

    • Ani złotówki nie płacić CHAMOM !

      • 11 0

    • (1)

      do rzecznika? ja usłyszałem, że "dla takiej kwoty, to nawet nie opłaca mi się wypełniać wniosku"... więc kolejny urząd do likwidacji...

      • 11 0

      • podobna odpowoedz dostalem

        Szkoda czasu na te państwowe pomocowe instytucje

        • 0 0

  • Energa to państwo w państwie. (4)

    U mnie 3 miesiące trwało wyjaśnianie pomyłki ich pracownika w odczycie licznika co zaskutkowało rachunkiem 5 x wyższym niż w poprzednich okresach. I nikomu w Enerdze nie przyszło do głowy tego faktu sprawdzić, zweryfikować, że zawsze było ok 200 zł a nagle jest 1000 i to w lecie. Kliencie płać. I nie wystarczyło że poszedłem, podałem stan właściwy, zrobiłem zdjęcie licznika ze stanem. Umawiali się na "swój" odczyt (mimo ze licznik jest na klatce) i nie przyszli. Zgroza. Mają klientów gdzieś.

    • 201 0

    • (1)

      miałem podobny przypadek. Debile tam pracują. Wymyślają jakieś p******e infolinie gdzie nikt nic nie wie. U mnie wyjaśnienie trwało 4 mies. O przeprosinach nie ma mowy

      • 27 0

      • Heh ja miałem ciekawszy przypadek z gazownią

        Pewnego dnia bez słowa ostrzeżenia odcięli mi gaz i okazało się, że nie opłacałem wystawianych przez nich faktur. Problem w tym, że faktury wysyłane były na nieistniejący adres a zmiana adresu korespondencyjnego nie była dokonana przeze mnie. Najlepsze jest to, że w końcu przyznali, że wina nie leży po mojej stronie (nie powiedzieli też że po ich) ale odsetek za nieterminową spłatę oraz kosztów ponownego założenia gazomierza zwrócić bynajmniej nie zamierzali. W końcu po kilkunastu pismach i pomocy sąsiada z parteru, średniego szczebla urzędnika z w/w firmy, pieniądze zostały mi po 1,5 roku zwrócone.

        • 16 0

    • mam to samo

      2 miesiące temu składałam reklamacje. Mimo, że mam rozliczenie rzeczywiste.
      przyszedł jakiś pracownik i odczytał źle licznik, oczywiści na ich korzyść. A jak chciałam podać swój odczyt to system nie przyjmował, bo był niższy od ich odczytu. Też zrobiłam zdjęcie licznika jako dowód i załączyłam do reklamacji. 2 miesiące minęły i cisza!!!!!
      w d..e mają klientów!!!!!

      • 23 0

    • Ale maja nowy wypasiony biurowiec i sto spółeczek-córeczek

      A że biurowiec na raty i że taka zabawa kosztuje więcej, niż posiadanie własnego obiektu, to przekonają się za dwa-trzy lata, jak zjedzą kaskę ze sprzedaży "Towarowej". Chyba, że już zjedli i dlatego zaczynają chamskie zagrywki z szukaniem kasy, gdzie się da. Choćby koszty upomnień - 43 zł, a ta zła "skarbówka" nalicza tylko 8,80... Moze Redakcja zajęła by się tym tematem, bo to jest praktyka dominująca, zakazana [prawem.

      • 3 0

  • Trochę matematyki (9)

    To niedorzeczne!
    Jeżeli liczniki były spisywane odwrotnie, a wszystkie rachunki były opłacone przez panią Marię i sąsiada, to Energa dostała swoją należność za sprzedaną energię. Pani Maria powinna uregulować dług względem sąsiada, bo to on nadpłacił różnicę!

    • 160 19

    • Zgadza się. Tyle, że to Energa zrobiła zamieszanie więc... (2)

      ...więc ta Pani powinna zapłacić za faktyczne zużycie. Natomiast sąsiadowi powinna zostać naliczona nadpłata względem faktycznego wskazania jego licznika.

      • 26 1

      • Zgadzam się

        • 10 1

      • Skoro Energa narobiła zamieszania

        To co najwyżej powinna zwrócić nadpłaconą kwotę sąsiadowi a darować sobie naliczanie niedopłaty za 12 lat dla tej Pani.

        • 19 2

    • to tak jakbyś przyszedł do banku wypłacić 1000 zł a za tobą w kolejce stał klient, który chce wpłacić 1000 zł a babka w okienku powiedziałby - to ja już pieniądze pozamieniałam na waszych kontach w wy się dogadajcie. Teraz widzisz, że twój pomysł jest nienajlepszy? Jeśli winna jest energa to oni powinni błąd naprawić i przede wszystkim przeprosić obu klientów. A kto zwróci temu panu odsetki za nadpłatę? Czy nadpłata należy się za okres 2 lat czy za całość? Z długiem już wiemy, że za dwa lata.

      • 19 1

    • Wyrażnie napisano (2)

      sąsiad dostał uznanie nadpłaty, a kobieta obciążenie faktycznym zużyciem. Kwestia jednak jest etyczność tego obciążenia. Powstało nie z winy kobiety.

      • 10 0

      • Tak, na pewno etyczne było rozpisanie

        wszystkich zaległości z 12 lat na ostatnie 2 lata tylko po to aby móc ściągnąć calutką kaskę. A już brak możliwości rozłożenia długu, który powstał nie z winy klientki, na raty to po prostu szczyt chamstwa i bezczelności.

        • 26 0

      • Wyraźnie napisano, że uznano.

        Ale nie napisano za jaki okres.

        • 1 0

    • nie nie nie

      To sąsiadowi Energa powinna zwrócić nadpłatę za te lata, a niedopłatę, którą miał z tytułu dostarczania prądu do P. Marii wrzucić we własne straty spowodowane nieziemskim burdelem. Albo znaleźć urzędasa odpowiedzialnego za ten stan i ściągać pieniądze od niego.

      • 16 0

    • Raczej chyba sasiad powinien uregulowac w takim przypadku dlug wzgledem tej pani a nie odwrotnie..

      Jesli Energia dostala juz swoja naleznosc od obojga ..A tak na marginesie na miejscu energii wyslalbym przeprosiny i bukiet roz za takie potraktowanie klienta,,ponadtto dal upust na energie na okres jednego roku,Tak powinna postapic powazna firma ..a zachowai sie jak gnojki z bazaru.Na zachodzie nie bylo by przepraszam..bo to zamalo..kobieta poniosla straty moralne,mogla miec nieprzespane noce i zapasc na zdrowiu.Prawnicy biora takie sprawy bardzo chetnie..i wyciskaja takie firmy jak cytryne...a le to Polska ..zapomnialem...

      • 0 0

  • skoro niemożliwe jest ustalenie, kto ponosi odpowiedzialność za pomyłkę

    to i niemożliwe jest ustalenie kto ma za to zapłacić i ile, dla mnie to proste. Nie dać monopolistom ani złotóweczki

    • 97 1

  • W czym Energa ma problem gdy zwraca się z prośbą o rozłożenie na raty??? (1)

    Tego nie rozumiem...

    • 85 0

    • Księgowy nie umie policzyć rat

      Potrafi tylko dodawać i odejmować.

      • 20 0

  • Skąd wynika niedopłata? (6)

    Sąsiad nie płacił za prąd tej Pani, a ona nie płaciła za prąd sąsiada? Skoro stany liczników były zamieniane to płacili wzajemnie za swoje rachunki. Skoro Energa znalazła niedopłatę ze strony tej Pani to czy oddała nadpłatę sąsiadowi?

    • 76 5

    • Przeczytaj artykuł!

      Oddała do rozliczenia w prądzie, czyli gość ma rok za darmo.

      • 12 0

    • (2)

      Przeczytałeś w ogóle artykuł? Wtórni analfabeci...

      • 12 0

      • do asd (1)

        sam jesteś analfabetom. Jedna ma zapłacić w 14 dni a następna przez rok będzie otrzymywać zwrot? Chore

        • 3 1

        • Analfabetom?

          • 2 0

    • na raty

      pewnie nadpłatę energa rozłożyła na raty:)))

      • 4 0

    • Tak, napisali, że wliczają w poczet przyszłych rachunków.

      • 1 0

  • Było zapewne tak (2)

    Audyt w którymś z działów Energii.
    Pani Krysia z panią Zosią we wstępnym raporcie wskazane jako winne.
    Pani Zosia, pracownik z 30 letnim stażem, dzwoni gdzie trzeba.
    Rozmówca po drugiej stronie słuchawki "tam gdzie trzeba" mówi co i jak.
    Audyt dostaje telefon od "tam gdzie trzeba".
    Korekta raportu po audycie.
    Czego brakuje w tej historyjce?
    Klienta, ale za ten brak solidnie zapłaci.

    Poważna firma albo inaczej, nie monopolista ( bo mimo kilku podłych firemek, Energa jest monopolistą i nikt mnie nie przekona, że jest inaczej ) robiłby wszystko, by sprawę załatwić z honorem.
    Tyle lat bałaganu- gdzie wina klienta? Owszem zużył prąd, więc powinien zapłacić i pewnie by się od tego nie migał, ale dlaczego teraz, hurtowo ma płacić za bajzel pani Zosi i Krysi odpowiedzialnych za taki stan rzeczy?
    Wstyd, ale co zrobisz.... Płacz i płać

    • 66 1

    • uważam, że jak najbardziej kobieta powinna zapłacić to co z jej rachunku doliczali sąsiadowi

      ale powinni jej tę kwotę rozłożyć np.na 2 lata, tak by nie odczuła tego, że coś tam jej doliczają do bieżących wydatków. Albo powinni za swoją pomyłkę zapłacić sami i nie zawracać ludziom gitary z drukowaniem kilometrów faktur korygujących

      Skandalem jest to, że Energa zawiniła i żąda od kobiety natychmiastowej spłaty całości.

      Nic w przyrodzie nie ginie tylko zmienia właściciela

      • 3 5

    • racja

      może to jednak nie wina kobiet tylko pana Kazia i pana Jana?

      • 1 1

  • Za pomyłke odpowiada ENERGA bez dwoch zdan (1)

    To pracownik Energi spisuje protokół z czynnosci zamontowania licznika,gdzie jest adres własciciela mieszkania który wystąpił do Energi o dostawę energii,numer umowy na dostawe energii oraz nr fabryczny licznika energii.

    • 83 0

    • Najlepsza w tym wszystkim jest ta kancelaria pomagająca za darmo

      Za darmo, tzn. byle jak. Nawet nie zauważyli, że faktury są wystawione od czapy...

      • 0 0

  • najpierw przez 10 lat nie widzieli bledu po swojej stronie, a potem kaza biednej kobiecie placic za swoja ignorancje i balagan (3)

    z automatu powinno byc tak, ze w takich wypadkach to dostawca uslugi bierze na siebie odpowiedzialnosc.

    skandalem jest, ze przez 10 lat nie widzieli bledu u siebie, a potem kobiecie dali 2 tygodnie na zaplate bez mozliwosci rozlozenia na raty, a firma panstwowa, pelno tam Platformersow, ale mam nadzieje, ze juz w niedziele cos sie zmieni, widac, ze czuja smrod kolo swoich zadkow...

    • 105 3

    • a jakże, zmieni się o tyle, (1)

      że za nowego prr-zydenta taka pani od razu pójdzie siedzieć. I na wszelki wypadek jej dzieci też, żeby przypadkiem nie było świadków.

      Jeszcze to do ciebie nie dotarło?

      Pan doktor praw wszelakich sterowany przez niewysokiego wszechwiedzącego nawet przyjedzie i osłodzi swoim uśmiechem niedolę tej pani - pomoże jej się spakować i odbierze jej klucze od mieszkania, żeby nie trzeba było ponosić kosztów wynajęcia ślusarza.

      • 4 8

      • @123456

        co za bzdury 123456 piszesz

        • 0 0

    • Nikt przez 10 lat nie sprawdził za co płaci?

      Nie sprawdził odczytu z licznika z rachunkiem? Ludzie płacą w ciemno?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane