• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy zmiana drogowskazów ułatwi poruszanie się po Trójmieście?

Maciej Naskręt
2 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nowe drogowskazy na ulicach Gdańska mają zniechęcać do jazdy w kierunku Gdyni przez miasto. Nowe drogowskazy na ulicach Gdańska mają zniechęcać do jazdy w kierunku Gdyni przez miasto.

Gdańsk postanowił zmienić drogowskazy umieszczane nad głównymi arteriami. Wymienionych zostanie kilkadziesiąt tablic. Prace pochłoną w sumie 1,2 mln zł.



Nowe korytarze tranzytowe, zmienione oznakowanie i jego elementy nośne, odświeżone grafiki i stylistyka, łącznie kilkadziesiąt znaków do wymiany. Tak wyglądał będzie powstający właśnie nowy system drogowskazowy dla Miasta Gdańska. - To nasz autorski projekt - wyjaśnia dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Mieczysław Kotłowski.

Zarząd Dróg i Zieleni zaczął dostrzegać potrzebę jego stworzenia już jakiś czas temu. Powstawały nowe inwestycje, a wraz z nimi oznakowanie - wyłącznie dla tych inwestycji.

- Do tego w miarę upływu czasu zmieniały się ministerialne wytyczne dotyczące wyglądu znaków. Należało więc to zmienić, tak żeby wszystkie drogowskazy wyglądały identycznie. Żeby żaden turysta nie miał wątpliwości, jak dojechać w konkretne miejsce, które chce zwiedzić, a kierowca ciężarówki wiedział, że aby dotrzeć z Warszawy do Gdyni, wcale nie musi przejeżdżać przez centrum Gdańska - wyjaśnia Kotłowski.

Dlatego dział inżynierii ruchu ZDiZ stworzył projekt nowego systemu drogowskazowego dla Gdańska. Oznakowanie to pełni w miastach ważną rolę - m.in. zapewnia odpowiednią przepustowość, pozwala też na bezpieczne korzystanie z dróg przez uczestników ruchu.

- Znaki kierunku powinny być bowiem tak dobrane, aby kierowca, który nie zna miasta mógł przejechać przez nie, korzystając tylko z ustawionych znaków i podanych na nich informacji - mówi szef działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ, Tomasz Wawrzonek.

Jak oceniasz planowaną zmianę drogowskazów?

Właśnie zaczęło się wdrażanie nowego systemu. Podczas prac - w całym Gdańsku, wymienionych zostanie łącznie kilkadziesiąt tablic drogowskazowych. Całość robót podzielona została na etapy.

W pierwszym etapie - realizowanym obecnie - na nowo oznakowane zostanie Śródmieście Gdańska (skrzyżowania: Zwycięstwa/Błędnik/3 Maja zobacz na mapie Gdańska, Błędnik/Podwale Grodzkie/Wały Piastowskie/Rajska zobacz na mapie Gdańska, Wały Jagiellońskie/Hucisko/Targ Drzewny zobacz na mapie Gdańska; Okopowa/Armii Krajowej/Podwale Przedmiejskie/Armii Krajowej/Sikorskiego zobacz na mapie Gdańska) i jedno skrzyżowanie we Wrzeszczu (al. Żołnierzy Wyklętych/al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska). Drugi etap, który ruszy w październiku, to zmiana oznakowania drogowskazowego na głównym ciągu komunikacyjnym.

- Wdrażany obecnie system to też wytyczone na nowo korytarze tranzytowe przez Gdańsk. Powstało wiele nowych dróg, nadszedł czas na wyprowadzenie (o ile to możliwe) ruchu ciężkich aut oraz ruchu turystycznego z centrum Gdańska - dodaje Tomasz Wawrzonek.

Od teraz więc wyjazd z Gdańska w kierunku Łodzi sugerowany będzie nie Orunią i Traktem Świętego Wojciecha, jak dotychczas, ale trasą W-Z do Obwodnicy Trójmiasta i dalej autostradą A1 lub drogą krajową 91. Z kolei sugerowany przejazd z Gdańska do Gdyni - nie przez Wrzeszcz, jak dotychczas, ale Trasą W-Z i Obwodnicą Trójmiasta. Ponadto oznakowane będą również dojazdy do autostrady A1.

Realizacja pierwszego i drugiego etapu zakończy się pod koniec roku. Prace pochłoną ok. 400 tysięcy złotych. Szacunkowy koszt wykonania całości nowego systemu drogowskazowego dla Gdańska to ok. 1,2 mln zł. Pozostałe prace odbędą się w przyszłym roku.

Miejsca

Opinie (98) 6 zablokowanych

  • Tak, to jest ważna informacja

    że do Sztokholmu w prawo. Ale na A4 to się można już domyślać.

    • 4 0

  • Nasze drogowskazy to beznadzieja, jeszcze większa niż stan nawierzchni.

    Albo za blisko ustawione albo za daleko, albo słabowidoczne...

    • 13 0

  • PANIE MACIEJU

    Faktycznie, tak jak wyliczył Jakub, na podstawie danych przedstawionych przez Pana, wynika że jedna tablica to koszt kilkunastu tysięcy zł. Mało tego Jakub założył górną granicę określenia "kilkadziesiąt" na 99. Ale przecież kilkadziesiąt, to także 50 szt. Gdzie w takim wypadku cena jednej tablicy rośnie do 24 tyś zł.
    Oczywiście rozumiem że to jest cena z projektem, demontażem starej tablicy, kosztem produkcji, oraz powieszeniem nowej tablicy, ale to mimo wszystko to potwornie dużo. Bardzo proszę o przyjrzenie się tej sprawie redaktorskim okiem, i w miarę możliwości poinformowanie czytelników, czy to nie jest niegospodarność, ewentualnie, co jest tak drogie.
    Jeśli ktoś za, proszę lajka.

    • 22 1

  • Brakuje systemu drogowskazów na drogach dla rowerów. Jest coraz bardziej większa sieć tras , ale tylko miejscowi wiedzą dokąd one prowadzą. Turysta -rowerzysta nie wie np. jak ma dojechać np. Z Centrum Gdańska do Sopotu , czy na np. na plaże w Stogach. Tu też powinien być czas na zmiany

    • 2 4

  • Oznakowania BIAŁO-BRĄZOWE

    są w całej Unii Europejskiej stosowane do sygnalizowania ciekawostek turystycznych i ważnych zabytków!!!! Niech ci kolesie z ZDiZ się nie kompromitują!!! Niech się tylko zajmą CZYTELNYM oznakowaniem wyjazdu z Auchan. Tam od kilku lat wiszą blachy jak dojechać do Kartuz i Żukowa,ale ani do Warszawy,ani do Łodzi,ani do Królewca (Konigsberga/Kaliningradu) żadnej informacji nie uświadczysz!!!! Tak ogólnie to szkoda słów. Takiego szamba z oznakowaniami,jakie nam się serwuje,nigdzie w Europie nie widziałem.

    • 17 0

  • O! I tu trojmiasto.pl zjadło własny ogon

    Jak trzaskacie artykuły o dzielnicy Piecki-Migowo, to piszecie Morena.
    Wydrukujcie sobie zdjęcie swojego artykułu i zobaczcie dokąd drogowskaz prowadzi.
    Na naukę i trzymanie się poprawności nazw nigdy nie za późno, prawda?

    • 6 4

  • Na przykładach widać, że zmiany są idiotyczne

    Otwórzcie sobie obrazek "planowane nowe drogowskazy...":
    - na znaku 'po lewej' bezsensownie oddzielono "w lewo - Sopot" od "w lewo droga 91 / E75", natomiast połączono "w lewo Sopot" z "prosto Warszawa". Gdzie tu logika? I czemu przy drogowskazie nie ma oznaczenia numeru drogi?
    - drugi znak po lewej stronie obrazka - połowę miejsca zajmują drogowskazy na Urząd Marszałkowski i Urząd Wojewódzki. To akurat nie jest najważniejsze!
    - znak po prawej: tu już nie ma znaku na centrum - czemu? Jest za to Wrzeszcz - a czemu nie Oliwa, Przymorze, Brzeźno, Zaspa... I na obu powyższych brakuje Westerplatte, a to akurat ważny kierunek dla turystów jadących z centrum (ciężarówki będą kierowane przez obwodnicę i POG - OK).

    No to ja dziękuję za takie zmiany...

    • 9 1

  • ucywilizowac Podwale Przedmieście!

    Stare Przedmieście wciąż odcięte jest od świata autostradą, ludzie się męczą. Nie normalna sytuacja w cywilizowanym świecie! To nie Afryka!
    Pozdrawiam Wszystkich

    • 4 5

  • Sugestia

    Może by tak lepiej oznaczyć drogę dojazdową do lotniska, jak dojechać do terminala wylotów, przylotów itp. Teraz nie ma ani jednego drogowskazu.

    • 8 2

  • Wina nawigacji i aktualizacji urządzeń??

    Nowe drogi/ węzły dopiero po kilku latach na mapach .Nazwy Węzłów z sufitu na autostradzie??? Jadąc do bolszewa - kierunek żelazno ?? Gdzie? Ktoś był w żelazno?

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane