• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy zmiana drogowskazów ułatwi poruszanie się po Trójmieście?

Maciej Naskręt
2 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nowe drogowskazy na ulicach Gdańska mają zniechęcać do jazdy w kierunku Gdyni przez miasto. Nowe drogowskazy na ulicach Gdańska mają zniechęcać do jazdy w kierunku Gdyni przez miasto.

Gdańsk postanowił zmienić drogowskazy umieszczane nad głównymi arteriami. Wymienionych zostanie kilkadziesiąt tablic. Prace pochłoną w sumie 1,2 mln zł.



Nowe korytarze tranzytowe, zmienione oznakowanie i jego elementy nośne, odświeżone grafiki i stylistyka, łącznie kilkadziesiąt znaków do wymiany. Tak wyglądał będzie powstający właśnie nowy system drogowskazowy dla Miasta Gdańska. - To nasz autorski projekt - wyjaśnia dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Mieczysław Kotłowski.

Zarząd Dróg i Zieleni zaczął dostrzegać potrzebę jego stworzenia już jakiś czas temu. Powstawały nowe inwestycje, a wraz z nimi oznakowanie - wyłącznie dla tych inwestycji.

- Do tego w miarę upływu czasu zmieniały się ministerialne wytyczne dotyczące wyglądu znaków. Należało więc to zmienić, tak żeby wszystkie drogowskazy wyglądały identycznie. Żeby żaden turysta nie miał wątpliwości, jak dojechać w konkretne miejsce, które chce zwiedzić, a kierowca ciężarówki wiedział, że aby dotrzeć z Warszawy do Gdyni, wcale nie musi przejeżdżać przez centrum Gdańska - wyjaśnia Kotłowski.

Dlatego dział inżynierii ruchu ZDiZ stworzył projekt nowego systemu drogowskazowego dla Gdańska. Oznakowanie to pełni w miastach ważną rolę - m.in. zapewnia odpowiednią przepustowość, pozwala też na bezpieczne korzystanie z dróg przez uczestników ruchu.

- Znaki kierunku powinny być bowiem tak dobrane, aby kierowca, który nie zna miasta mógł przejechać przez nie, korzystając tylko z ustawionych znaków i podanych na nich informacji - mówi szef działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ, Tomasz Wawrzonek.

Jak oceniasz planowaną zmianę drogowskazów?

Właśnie zaczęło się wdrażanie nowego systemu. Podczas prac - w całym Gdańsku, wymienionych zostanie łącznie kilkadziesiąt tablic drogowskazowych. Całość robót podzielona została na etapy.

W pierwszym etapie - realizowanym obecnie - na nowo oznakowane zostanie Śródmieście Gdańska (skrzyżowania: Zwycięstwa/Błędnik/3 Maja zobacz na mapie Gdańska, Błędnik/Podwale Grodzkie/Wały Piastowskie/Rajska zobacz na mapie Gdańska, Wały Jagiellońskie/Hucisko/Targ Drzewny zobacz na mapie Gdańska; Okopowa/Armii Krajowej/Podwale Przedmiejskie/Armii Krajowej/Sikorskiego zobacz na mapie Gdańska) i jedno skrzyżowanie we Wrzeszczu (al. Żołnierzy Wyklętych/al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska). Drugi etap, który ruszy w październiku, to zmiana oznakowania drogowskazowego na głównym ciągu komunikacyjnym.

- Wdrażany obecnie system to też wytyczone na nowo korytarze tranzytowe przez Gdańsk. Powstało wiele nowych dróg, nadszedł czas na wyprowadzenie (o ile to możliwe) ruchu ciężkich aut oraz ruchu turystycznego z centrum Gdańska - dodaje Tomasz Wawrzonek.

Od teraz więc wyjazd z Gdańska w kierunku Łodzi sugerowany będzie nie Orunią i Traktem Świętego Wojciecha, jak dotychczas, ale trasą W-Z do Obwodnicy Trójmiasta i dalej autostradą A1 lub drogą krajową 91. Z kolei sugerowany przejazd z Gdańska do Gdyni - nie przez Wrzeszcz, jak dotychczas, ale Trasą W-Z i Obwodnicą Trójmiasta. Ponadto oznakowane będą również dojazdy do autostrady A1.

Realizacja pierwszego i drugiego etapu zakończy się pod koniec roku. Prace pochłoną ok. 400 tysięcy złotych. Szacunkowy koszt wykonania całości nowego systemu drogowskazowego dla Gdańska to ok. 1,2 mln zł. Pozostałe prace odbędą się w przyszłym roku.

Miejsca

Opinie (98) 6 zablokowanych

  • najpier najgorszze drogi w Polsce zroie lachy!!!

    • 1 2

  • Totalna amatorszczyzna

    Dobre oznakowanie drog to nie miejsce dla "radosnej" tworczosci amatorow, ale to zadanie dla profesjonalistow. Zamiast skopiowac sprawdzone rozwiazania z Zachodniej Europy, gdzie drogi czy autostrady sa doskonale oznakowane, nasi domorosli "specjalisci" eksperymentuja. Jakze wielki jest kontrakst miedzy oznakowaniem drog w Polsce a np w Niemczech, Szwecji czy innym kraju. U nas brakuje przejrzystosci, logiki, tak aby znaki byly czytelne dla kazdego kierowcy, takze z zagranicy. Znaki sa niejasne, malo czytelne, mylace. Widac, ze wymyslone "za biurkiem" a nie konsultowane z kierowcami, z praktykami. Najwazniejsze, ze ktos wezmie gruba kase, a to, ze znaki i tak beda do niczego, to juz niewazne. Ciagle niestety PRLowska mentalnosc obecna wsrod decydentow.

    • 10 0

  • Kupowałem ostatnio znak bo musiałem go naprawić

    Koszt tablicy zaczyna sie od 88 zł do 128 zł netto

    • 6 0

  • Czy wie ktoś może (3)

    czy obywatel ma prawo wglądu w kosztorys takiej roboty publicznej? Chętnie bym w to zajrzał, bo 1,2 mln zł to chyba gruuuuba przesada. Drażni mnie już to całe "wykorzystywanie pieniędzy publicznych" w podobny sposób. Ktoś wyliczył, że przy 99 znakach wyjdzie ponad 12 000 zł za tablicę. No paranoja.

    • 8 0

    • http://www . zdiz.gda.pl/zdizgdansk/chapter_76029.asp?soid=4F1C90C961964D93A7A384D14770861A
      (należy usunąć spacje przy kropce)
      Dokumenty dotyczące prawdopodobnie tego przetargu.

      • 0 0

    • (1)

      Niech ktoś napisze ile właściwie było znaków bo te 99 to jest pewnie z d*** zd*py

      • 0 0

      • Z dokumentacji wychodzącej 43 komplety

        tablic + rozbiórka i utylizacja starych + kilka słupów + malowanie niektórych.

        • 0 0

  • oznaczenie na Havla

    zjeżdżając w dół Havla, przed rondem i pętlą tramwajową nie ma żadnych drogowskazów i informacji.

    • 7 0

  • przedobrzenie

    Obawiam sie, że ta walka z korkami, za pomocą manipulacji znakami, to zamiatanie śmieci pod dywan. Kierowca musi wyraźnie widzieć dokąd prowadzi go dany pas kilkaset metrów przed skrzyżowaniem lub zjazdem. Znaki muszą być powtórzone, bo zawsze można je przeoczyć, kiedy wyprzedzi nas od prawej konwój ciężarówek, lub gdy jest zła widoczność. Moim zdaniem nie można pogodzić "odkorkowania" z pokazaniem najkrótszej drogi. Skończy się to tak, że ludzie zaczną krążyć po drogach robiąc niepotrzebne zamieszanie i powodując korki w nieoczekiwanych miejscach.

    • 4 0

  • a te biało-niebieskie zostać nie mogą?

    dziury w jezdni lepiej naprawcie za tę kasę, bo jeździć się nie da.

    • 4 0

  • Ze złota?

    Kilkadziesiąt tablic za ponad milion złotych. Mówią że złoto z AmberGold zagineło. A tutaj robią z niego tablice.
    Podobno i szyny tramwajowe na Morenę też.

    • 4 0

  • A może by tak ktoś porządnie oznakował

    jednokierunkowy odcinek drogi od 3 Maja do Placu Zebrań biegnący pod Błędnikiem, bo tam mało kto wie, że są dwa pasy (wystarczy linie odmalować) i z odpowiednim wyprzedzeniem postawić znak F-10 informujący, że za chwilę prawy pas poprowadzi do skrętu w prawo w Nową Wałową na wiadukt, a lewy do jazdy prosto. Niektórzy pędza tam a tuż przed skrzyżowaniem niespodzianka - zmień pas. Pełna konspiracja .

    • 3 0

  • do ustawiania drogowskazów nie zatrudniać bez podstawówki

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane