• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do Kolei Metropolitalnej trzeba dołożyć 110 mln zł

Maciej Naskręt
6 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Tak będzie wyglądać stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk - Strzyża. Tak będzie wyglądać stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk - Strzyża.

Spółka PKM będzie musiała dołożyć ok. 110 mln zł do budowy Kolei Metropolitalnej. Skąd weźmie pieniądze? Wszystko wskazuje na to, że inwestycję dofinansuje Ministerstwo Infrastruktury.



Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem, a Osową. Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem, a Osową.
Samorządowa Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna potrzebuje 164 mln zł na wykup terenów, po których będzie wiodła linia Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy. O problemie pisaliśmy jako pierwsi w ostatni piątek

- Powodem jest kilkukrotny wzrost cen części terenów - tłumaczy Krzysztof Rudziński, prezes PKM S.A.

Jak ustalił portal Trojmiasto.pl ceny działek wzrosły o ok. 110 mln zł względem lat 2008-2009. To koszt porównywalny do budowy odcinka kolei z Jasienia do Karczemek.

Uspokajające wieści płyną na szczęście z Ministerstwa Infrastruktury w Warszawie. Swoje wsparcie dla inwestycji potwierdził odpowiedzialny za kolejnictwo wiceminister Andrzej Massel. - W Trójmieście panuje zgoda w sprawie budowy Kolei Metropolitalnej. Będę wspierać tę inwestycję - przyznał w poniedziałek, podczas konferencji poświęconej KM.

Co zmieni otwarcie Kolei Metropolitalnej?

Jednak na pieniądze z rządu trzeba będzie poczekać do zakończenia procedury w Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Najpierw musi ono skontrolować wniosek o udzielenie unijnego wsparcia i dopiero przesądzi o kwocie dofinansowania inwestycji. Lista indykatywna przygotowana przez urzędników w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego zakłada dofinansowanie inwestycji w wysokości 85 proc. kosztów kwalifikowanych.

PKM przewiduje, że wniosek o dofinansowanie trafi do CUPT w ciągu dwóch tygodni.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Massel przekonuje, że inwestycje kolejowe, tak jak drogowe, generują oszczędności w chwili rozstrzygnięcia przetargu. - Z doświadczenia wiem, że najkorzystniejsze, zwycięskie oferty stanowią 70 proc. tego co zamierza wydać inwestor - mówi.

Budowa Kolei Metropolitalnej miała do tej pory kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdyni. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Miejsca

Opinie (132) 2 zablokowane

  • JAK MNIE

    na cos brakuje kasy to biore kredyt a im moge polecic Providenta

    • 0 0

  • ciekawi mnie kto bedzie jezdzil koleja metropolitalna..

    od somonina do kartuz i z kartuz do somonina szynobus wozby mlodzierz bo gryf nie jedzie do koscierzyny ty co oni porobili za problemy z dojazdami mlodziesz wyglonda w autobusach jak kurczaki w garnku zwaszcza rano za komuny wszyscy krzyczeli precz z komuna zadali zmian ale mozna bylo kupic bulki zjesc z maslem szprotki wedzone na rynku pepsi butelke i byla w butelce orezada i mirynda w butelce jak pepsi no wybacz mi ze to powiem ale pzpr odzywala sie obywatelu obywatelko pomorzecie to sa gierka czasy lata siedemdzisiate niemuwie ze paliwo jest drogie swoja droga paliwa paliwo powinno byc po20 zl bylo by mniej wariatow piratow jezdzadzych po 215 kh po powiatowych drogach a mandaty powinny byc po 2000-zl + po przejechaniu pieszego powinien zaplacic zadosc uczynienie wartosc samochodu nowego lub urzywanego powinna byc linia kolejowa dla turystow do nowego portu nad morze na plaze

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane