• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do Kolei Metropolitalnej trzeba dołożyć 110 mln zł

Maciej Naskręt
6 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Tak będzie wyglądać stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk - Strzyża. Tak będzie wyglądać stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk - Strzyża.

Spółka PKM będzie musiała dołożyć ok. 110 mln zł do budowy Kolei Metropolitalnej. Skąd weźmie pieniądze? Wszystko wskazuje na to, że inwestycję dofinansuje Ministerstwo Infrastruktury.



Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem, a Osową. Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem, a Osową.
Samorządowa Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna potrzebuje 164 mln zł na wykup terenów, po których będzie wiodła linia Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy. O problemie pisaliśmy jako pierwsi w ostatni piątek

- Powodem jest kilkukrotny wzrost cen części terenów - tłumaczy Krzysztof Rudziński, prezes PKM S.A.

Jak ustalił portal Trojmiasto.pl ceny działek wzrosły o ok. 110 mln zł względem lat 2008-2009. To koszt porównywalny do budowy odcinka kolei z Jasienia do Karczemek.

Uspokajające wieści płyną na szczęście z Ministerstwa Infrastruktury w Warszawie. Swoje wsparcie dla inwestycji potwierdził odpowiedzialny za kolejnictwo wiceminister Andrzej Massel. - W Trójmieście panuje zgoda w sprawie budowy Kolei Metropolitalnej. Będę wspierać tę inwestycję - przyznał w poniedziałek, podczas konferencji poświęconej KM.

Co zmieni otwarcie Kolei Metropolitalnej?

Jednak na pieniądze z rządu trzeba będzie poczekać do zakończenia procedury w Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Najpierw musi ono skontrolować wniosek o udzielenie unijnego wsparcia i dopiero przesądzi o kwocie dofinansowania inwestycji. Lista indykatywna przygotowana przez urzędników w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego zakłada dofinansowanie inwestycji w wysokości 85 proc. kosztów kwalifikowanych.

PKM przewiduje, że wniosek o dofinansowanie trafi do CUPT w ciągu dwóch tygodni.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Massel przekonuje, że inwestycje kolejowe, tak jak drogowe, generują oszczędności w chwili rozstrzygnięcia przetargu. - Z doświadczenia wiem, że najkorzystniejsze, zwycięskie oferty stanowią 70 proc. tego co zamierza wydać inwestor - mówi.

Budowa Kolei Metropolitalnej miała do tej pory kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdyni. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Miejsca

Opinie (132) 2 zablokowane

  • Nie ma przypadkiem przepisów o przymusowym wykupie w cenie rynkowej ? (1)

    Niech miasto je zastosuje i wydyma cwaniaków.

    • 12 0

    • Swoich znajomków mają wydymać?

      Chyba żeś oczadział!

      • 0 0

  • Zwolnić tych co liczą.

    Żadne prognozy się nie sprawdzają.

    • 2 0

  • przystanek obi (2)

    kolej ok, ale niektore przystanki to pomylka i niepotrzebne koszty. zamiasty planowanego przystanku przy obim powinien byc wczesniej planowany przystanek na kokoszkach, tam gdzie skupiska ludzi. niestety projektanci i zarzad polakomil sie na grosiki, ktore rzuca obi i zwiekszajac koszty pcha sie tam omijajac rozwijajaca sie dzielnice. glupota czy kolejna koperta??

    • 5 4

    • (1)

      Już widzę jak kokoszki ruszą na przystanek, przecież i tak droga biegnie daleko od osiedla. Przystanek OBI jest dużo lepszy, bo część będzie mogła skorzystać z dojazdu do centrum handlowego. A kokoszki i tak mają daleko więc mogą skorzystać i pojechać do OBI zostawić auto i masz park&ride. Wracając zrobić zakupy i z powrotem w auto. Moim zdaniem idealne rozwiązanie.

      • 3 0

      • poczekam aż zrobią przystanek przy obim i wtedy wybiore sie po nową pralke

        • 2 0

  • Rozwiązanie konkursu na przystanki PKM to jeden z największych wstydów dla Gdańska w ciągu ostatnich lat!

    Kolesiostwo.

    • 6 1

  • A skąd my to znamy?

    wystarczy przeanalizować planowany a wykonywany obecnie Terminal Portu Lotniczego w Rębiechowie. Dlaczego go nie zrobiono takim jaki początkowo planowano? Kto jest właścicielem terenów obok, za które i tak w przyszłości PL musi zapłać i kiedy te ziemie zostały zakupione?

    • 8 1

  • z przyjemnością okażę gest i swoje obywatelskie oddanie ku inicjatywie Kolei Metropolitalnej i ...

    od serca dorzucę im te brakujące pieniądze. 110 złotych to spora kwota jak dla mnie studenta ale co najwyżej stracę kilkanaście piw i paczek papierosów. pracuję na umowę zlecenie z przerwami ale mam gest a wielu moich kumpli by żydziło tych 110 zł.

    • 3 1

  • to było do przewidzenia ... u nas tak zawsze- inwestycje trwaja latami

    zawsze jakieś problemy juz był wielki optymizm bo pozyskali dodatkowe pieniądze na pełną opcje kolei metropolitalnej. a teraz znowu brakuje bo działki podskoczyły mimo iz nieruchomosci lecą w dół.

    • 3 1

  • co za czasy !

    wojewodztwo ma 16 milonow a bierze sie za realizacje projektu wartego 700 milionow... Kiedys ten raj sie skonczy, UE przykreci kranik. I bedziemy sami dokladac do budzetu UE z ktorego beda korzystac biedniejsi.

    • 5 4

  • 110 mln teraz

    Jeśli nie da się spekulantów wykiwać, przymusowy wykup itp., to może kupić już, bo potem będzie jeszcze drożej? A po zakupie może znajdzie się jakiś podatek, kontrole po kilka z różnych urzędów (izba skarbowa, ppoż., sanepid itp., itd) i może część z tych 110 mln uda się odzyskać od drani.

    • 2 2

  • Od 2008/09 ...

    ... ceny działek spadają, a nie rosną. Z chęcią poznałbym szczegóły

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane