• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do Kolei Metropolitalnej trzeba dołożyć 110 mln zł

Maciej Naskręt
6 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Tak będzie wyglądać stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk - Strzyża. Tak będzie wyglądać stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk - Strzyża.

Spółka PKM będzie musiała dołożyć ok. 110 mln zł do budowy Kolei Metropolitalnej. Skąd weźmie pieniądze? Wszystko wskazuje na to, że inwestycję dofinansuje Ministerstwo Infrastruktury.



Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem, a Osową. Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem, a Osową.
Samorządowa Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna potrzebuje 164 mln zł na wykup terenów, po których będzie wiodła linia Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy. O problemie pisaliśmy jako pierwsi w ostatni piątek

- Powodem jest kilkukrotny wzrost cen części terenów - tłumaczy Krzysztof Rudziński, prezes PKM S.A.

Jak ustalił portal Trojmiasto.pl ceny działek wzrosły o ok. 110 mln zł względem lat 2008-2009. To koszt porównywalny do budowy odcinka kolei z Jasienia do Karczemek.

Uspokajające wieści płyną na szczęście z Ministerstwa Infrastruktury w Warszawie. Swoje wsparcie dla inwestycji potwierdził odpowiedzialny za kolejnictwo wiceminister Andrzej Massel. - W Trójmieście panuje zgoda w sprawie budowy Kolei Metropolitalnej. Będę wspierać tę inwestycję - przyznał w poniedziałek, podczas konferencji poświęconej KM.

Co zmieni otwarcie Kolei Metropolitalnej?

Jednak na pieniądze z rządu trzeba będzie poczekać do zakończenia procedury w Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Najpierw musi ono skontrolować wniosek o udzielenie unijnego wsparcia i dopiero przesądzi o kwocie dofinansowania inwestycji. Lista indykatywna przygotowana przez urzędników w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego zakłada dofinansowanie inwestycji w wysokości 85 proc. kosztów kwalifikowanych.

PKM przewiduje, że wniosek o dofinansowanie trafi do CUPT w ciągu dwóch tygodni.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Massel przekonuje, że inwestycje kolejowe, tak jak drogowe, generują oszczędności w chwili rozstrzygnięcia przetargu. - Z doświadczenia wiem, że najkorzystniejsze, zwycięskie oferty stanowią 70 proc. tego co zamierza wydać inwestor - mówi.

Budowa Kolei Metropolitalnej miała do tej pory kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdyni. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Miejsca

Opinie (132) 2 zablokowane

  • refleksja

    Zdaje się, że przed wojną spekulacje dotknęły też budowy miasta Gdyni. Wystarczyła jedna ustawa dotycząca gruntów i problem rozwiązano. Ale dziś interesik musi się kręcić...

    • 9 2

  • Zwolnijcie połowe nierobów z tej waszej "spółki" (2)

    kolesie, pociotki i inne wujki lub synki. Już 10mln mniej będzie brakowało...

    • 21 5

    • (1)

      Zwolnią akurat tę połowę,która pracuje. Szefowie nigdy nie wiedzą kto jest koniem roboczym w firmie. A potem wpadną w panikę i zatrudnią nowych. Gorszych ale na wyższych pensjach.

      • 9 3

      • zwolnią obcych.

        dzieci zostawią - normalka

        • 8 0

  • Ciekawe jak si to będzie miało (5)

    rachunku efektywności inwestycji. Już wówczas ponaciągano parametry do granic przyzwoitości zakładając nierealny poziom popytu. Kolejne 110 mln wydatków. Teraz pewnie wezmą ceny biletów z księżyca.Po wyborach temat PKM padnie. Tłumaczenie - kryzys i brak perspektyw.

    • 11 6

    • Poszukaj o budowie takich kolei w Hiszpani czy Portugalii (4)

      Koszty w setkach milionów, a potem okazuje się że w jednej miejscowości korzysta z niej max 30 osób, a w drugie gdzie zbudowali parking (park&go) na 2500 pojazdów, a maksymalnie jednocześnie zaparkowało nieco ponad 50!Do PKM będzie dokładać tak jak do stadionu.

      • 6 7

      • (2)

        bzdury piszesz! Tu będą korzystać ludzie mieszkający wzdłuż Słowackiego, Myśliwskiej, z Wiszących ogrodów. Do tego osoby przejeżdżające do lotniska z dworca kolejowego. Będzie się kręcić!

        • 6 3

        • bzury piszesz! (1)

          To wszystko nic w porównaniu z ilością osób które codziennie dojeżdżają do pracy/szkół a którym ta cała PKM jest zupełnie nie po drodze. Tj główna oś Trójmiasta Wejherowo - Pruszcz oraz dojazdy z górnych tarasów. SKM w ciągu jednego dnia przewozi tylu ludzi ile lata samolotem w ciągu pól roku

          • 3 1

          • Sam nie wiesz co piszesz

            To nie tylko droga dla lotniska. Przeczytaj najpierw co napisał, że sporo osób mieszkających wzdłuż trasy będzie miało jak teraz dojechać. Nie porównuj SKM do KM, bo to nie ma sensu. Co może KM miała jeździć po tej samej trasie co SKM. Tu już jest kolej, teraz jest potrzebna trasa pozioma będąca uzupełnieniem obecnego rozrostu miasta. Dzięki temu część mieszkańców Osowy zrezygnuje z auta i dojedzie nim tylko do Parkingu wsiadając w Kolej. Do tego część mieszkańców Moreny, Wrzeszcza jak i samej słowackiego będzie miało dojazd do Gdańska. Oprócz tego KM może uruchomić nawet linie od wejherowa przez rębiechowo aż do pruszcza lub tczewa, dzięki czemu dojazd do lotniska by miała dużo większa ilość ludzi. Nie licząc tego, że przy lotnisku powstaje duże centrum biurowe, a nie wspomne o parku logistycznym przy matarni. Teraz tam jeszcze autobus kursujący od tej stacji wzdłuż ulicy budowlani i mamy super dojazd dla wielu pracowników.

            • 5 3

      • O jednym zapominasz

        Piszesz o miejscowościach, a u nas to się dzieje wewnątrz miasta i miast.

        • 0 3

  • Trasa z dala od blokowisk, ale w zamian tania... (5)

    Trasa KM na gdańskim odcinku wytyczona podobno została ze względu na niskie koszty wykupu gruntów (większa część miała być podobno już własnością państwa). Usprawiedliwiać miało to fakt, że prowadzić będzie "przyszłościowo" z dala od już istniejących dużych skupisk mieszkańców (omijając także Orunię Górną). "Eksperci" ustalili, że pomimo znacznych odległości przystanków KM od blokowisk ich mieszkańcy zapewnią stały dopływ pasażerów dla KM zapewniając jej ekonomiczne uzasadnienie ( a jak nie no to developerzy szybko postawią nowe osiedla), a i problemy transportowe mieszkańców dzielnic południowych dzięki KM zostaną rozwiązane.No cóż, czas pokaże ile w tym było rachunku ekonomicznego, a ile pobożnych życzeń.Można sobie już jedynie pogdybać, co faktycznie byłoby tańsze? Co skuteczniej rozwiązywałoby problemy transportowe?1. Czy budowa kolejki połączonej z istniejącym układem SKM wraz ze strukturą drogową poprzez trasę wzdłuż Małomiejskiej i Świętokrzyskiej, tak jak planowano od lat siedemdziesiątych. 2. Czy też obecny wariant wiodący poprzez pola i łąki zielone plus budowa dwupasmowych ulic Nowej-małomiejskiej + Nowej-świętokrzyskiej (pod których budowę zapewne nie trzeba będzie wykupywać gruntów i burzyć domów). No i na końcu zapchany Trakt Św. Wojciecha i całe centrum ...

    • 16 8

    • (4)

      Dziękuję bogom urbanistyki za to, że nikt nie wpadł na pomysł aby kolej z Wrzeszcza do Rębiechowa przepuścić przez Orunię Górną Ta linia i tak przypomina literę U

      • 7 3

      • (3)

        SKM miała jechać z Gdańska Głównego poprzez Gdańsk Śródmieście poprzez wiadukt nad traktem Św. Wojciecha w Małomiejską z przystankiem na wysokości Oruni Górnej i dalej do Rębiechowa.W tym wariancie uniknięto by przesiadek. Wsiadasz w Gdyni i dojeżdżasz do Rębiechowa nie ruszając bagaży. Wsiadasz na np. Karczemkach lub Osiedlu Świętokrzyskim i bez przesiadek dojeżdżasz do Sopotu i dalej do Wejherowa.Trasa prosta i tam gdzie jest potrzebna, no ale "bogowie" urbanistyki wolą jakieś tam esy-floresy z przesiadkami i przez pustkowia (bo niby taniej wykupić tam grunty a pasażerowie i tak jakoś do stacji KM sobie dojadą nadkładając drogi lub kupią nowe mieszkania bliżej KM)

        • 4 2

        • (2)

          Gdzie ty tam jeszcze KM na Oruni Górnej chciałeś wsadzić. Dobrze że jest to zaplanowane w ten sposób, bo dopiero byśmy mieli rozpierdziel. Na Orunię Górną jeździć będzie tramwaj i to nam wystarczy. Zapominasz o jednej rzeczy w latach 70 nie w miejscu gdzie dziś są osiedla dzielnicy Gdańsk Południe pasły się krowy. Gdy wybudowano blok moich rodziców na Chełmie w 83, to wokół niego nic nie było, a o Trasie WZ nikt nie marzył. Obecnie tak mocno zabudowano te dzielnice, że plan o którym mówisz nie ma najmniejszego sensu, bo wiązałby się z wyburzeniem wielu nowych bloków. Do tego równanie terenu itd, to co mówisz obecnie to mrzonki. A kolej budują w trasie starej poniemieckiej linii i dobrze. Wyobrażasz sobie jakie utrudnienia w ruchu niosłaby za sobą ta inwestycja. Po drugie z Gdyni na lotnisko będzie można dojechać także bezpośrednio bez przesiadki. Inna sprawa, że ta inwestycja nie jest dla Gdańsk Południe, ale dla innych dzielnic.

          • 4 1

          • może to nieprawdopodobne, ale WZ zaplanowano przed wybudowaniem osiedli (1)

            a odcinek WZ do Chełmu wraz z bezkolizyjnym skrzyżowaniem, kładkami i przygotowanym miejscem na tory i przystanki tramwajowe powstał zanim zaczęto strajkować i powstały elity styropianowe. Zgodnie z planami cała WZ miała być wybudowana 25 lat temu. Jak nie pamiętasz to spytaj się rodziców. I jeszcze do nie dawna obowiązywał plan zagospodarowania tego obszaru z wydzielonym pasem na drogę i kolejkę. Mądry nasz gospodarz miasta za grosze posprzedawał deweloperom tereny wokół tego pasa.No cóż w metropoliach kolejka może przejeżdżać nawet przez centra miast, a u nas może być poprowadzona jedynie tam gdzie nikomu nie jest potrzebna.Po ewentualnym wybudowaniu dwupasmowej Nowej-Małomiejskiej pozostanie chyba tylko teleportacja przez trakt Św. Wojciecha.

            • 0 3

            • Tak to prawda zaplanowano

              Jak sam wiesz każdy plan ulega zmianie. Co do powstania 25 lat temu, to trochę przesadzasz, bo 25 lat temu miała być rozpoczęta budowa. A pamiętam dokładnie. Czemu jej nie zakończono już wtedy to sobie przypomnij jaki był problem z wykupem pewnych gruntów od lat 90, dla twego przypomnienie obecny prezydent rządzi od 97. Sprawa się ciągneła latami po sądach, ale nic to nie dawało. A to że kolejka tam nie powstała to dobrze, bo widać jaka wrzawa była jak doprowadzono tramwaj, a przy kolejce byłby jeszcze większy rwetes. Co do teleportacji nie przesadzaj wraz z oddaniem nowych dróg do 2014, zmieni sie sposób dojazdu. A jak oddadzą Nową Małomiejską to poprawi to transport na Trakcie, bo wcześniej będzie oddana droga Nowa łódzka, bulońska i nowa Jabłoniowa, oraz WZ i Nowa Słowackiego odbierając wreszcie spory ruch jaki leci Świętokrzyską do traktu.

              • 1 1

  • Można ją zbudować taniej. (2)

    Tylko trzeba pomyśleć. Po co linia zelektryfikowana? Przecież może to być linia obsługiwana przez tzw. "autobusy szynowe". Spalinowe, ciche i wystarczająco pojemne, a podejrzewam, że główny koszt takiej inwestycji to sieć trakcyjna wraz z jakimiś trafostacjami itp.

    • 1 16

    • Można jeszcze taniej (1)

      Zbudować po ścieżce przedwojennej kolei ulicę i zarezerwować ją dla autobusów i taksówek. Z tym, że przepustowość wbrew pozorom nie będzie większa a szanse na dofinansowanie przez kogokolwiek znacznie mniejsze.

      • 3 4

      • to jest pomysł !!

        ja bym też wolał dodatkową ulicetylko wypieprzyl bym z niej wszystkie autobusy i taksówkarzy też

        • 2 5

  • Tylko dlaczego... (2)

    Tylko dlaczego po stacji Gdańsk - Strzyża chodzą same duchy?

    • 5 1

    • to ci co jej nie doczekali ;)

      • 0 1

    • i krzesełek nie pozbierali po imp

      • 0 1

  • A może tak wyremontują przystanek SKM Żabianka?! Bo tak się rozpisywali. Był projekt, prace miały ruszyć w połowie roku 2011. I co? I g...o :(

    • 2 4

  • marudy (1)

    nie pamiętacie jak za poprzednich rządów blokowali wszystkie inwestycje w trójmieście pod hasłem ,,zaorać trójmiasto"?

    • 10 3

    • a teraz się to może powtórzyć bo PiS może wygrać

      • 4 0

  • Marudzenie jest dobre zawsze ale pomyślcie że jak dożyjemy tego 2015 powiedzmy to już będzie komunikacyjnie inne miasto

    i dla tego warto się jeszcze pomęczyć,choć bluzgi sypią się same rzecz jasna...

    • 6 4

  • Jeszcze nie ruszył nawet 1 wagonik kolei metropolitalnej , ale już spółka ma prezesa wce prezesów , rzeczników prasowych. Proszę podać raport ile już kosztowało podatnika utrzymanie tej spółki !! Proszę także spojrzeć do kogo należą działki, które maja zostać wykupione, okaże się coś wielce zaskakującego !!!!

    • 23 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane