• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do Kolei Metropolitalnej trzeba dołożyć 110 mln zł

Maciej Naskręt
6 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Tak będzie wyglądać stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk - Strzyża. Tak będzie wyglądać stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk - Strzyża.

Spółka PKM będzie musiała dołożyć ok. 110 mln zł do budowy Kolei Metropolitalnej. Skąd weźmie pieniądze? Wszystko wskazuje na to, że inwestycję dofinansuje Ministerstwo Infrastruktury.



Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem, a Osową. Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem, a Osową.
Samorządowa Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna potrzebuje 164 mln zł na wykup terenów, po których będzie wiodła linia Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy. O problemie pisaliśmy jako pierwsi w ostatni piątek

- Powodem jest kilkukrotny wzrost cen części terenów - tłumaczy Krzysztof Rudziński, prezes PKM S.A.

Jak ustalił portal Trojmiasto.pl ceny działek wzrosły o ok. 110 mln zł względem lat 2008-2009. To koszt porównywalny do budowy odcinka kolei z Jasienia do Karczemek.

Uspokajające wieści płyną na szczęście z Ministerstwa Infrastruktury w Warszawie. Swoje wsparcie dla inwestycji potwierdził odpowiedzialny za kolejnictwo wiceminister Andrzej Massel. - W Trójmieście panuje zgoda w sprawie budowy Kolei Metropolitalnej. Będę wspierać tę inwestycję - przyznał w poniedziałek, podczas konferencji poświęconej KM.

Co zmieni otwarcie Kolei Metropolitalnej?

Jednak na pieniądze z rządu trzeba będzie poczekać do zakończenia procedury w Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Najpierw musi ono skontrolować wniosek o udzielenie unijnego wsparcia i dopiero przesądzi o kwocie dofinansowania inwestycji. Lista indykatywna przygotowana przez urzędników w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego zakłada dofinansowanie inwestycji w wysokości 85 proc. kosztów kwalifikowanych.

PKM przewiduje, że wniosek o dofinansowanie trafi do CUPT w ciągu dwóch tygodni.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Massel przekonuje, że inwestycje kolejowe, tak jak drogowe, generują oszczędności w chwili rozstrzygnięcia przetargu. - Z doświadczenia wiem, że najkorzystniejsze, zwycięskie oferty stanowią 70 proc. tego co zamierza wydać inwestor - mówi.

Budowa Kolei Metropolitalnej miała do tej pory kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdyni. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Miejsca

Opinie (132) 2 zablokowane

  • przezde wszystkim d skarbu panstwa, w piatek trojmiasto pisalo,, ze to sp jest wlascicielem wiekszej czesci terenow

    • 3 0

  • na pensje dla dyrektorów i prezesów kolejnej transportowej społki trójmiejskiej kasa być musi.

    • 6 1

  • Błagam!

    Błagam pośpieszcie się z ta koleją- korki mnie wykończą na śmierć!

    • 4 3

  • To sa skutki blokowania inwestycji przez Gdańsk

    a konkretnie planistów z orszaku Budynia, którzy od lat próbują wcisnąć nonsensowną Nową Abrahama i opóźniają inwestycję!!! Kto powinien zapłacić???

    • 2 3

  • Wizualizacje...

    To ma olsnic czytelnika, zeby zapomnial o realiach, czy jak? Stacje sa najmniej wazne, kuna. Wystarczy peron i zwykla wiata, byle pociag jezdzil. Potem zawsze mozna dobudowac. Najpierw zrobic to co istotne, potem ewentualnie inwestowac w wodotryski!

    • 6 2

  • Gdynia w takim wypadku ma idealną metodę (3)

    po prostu zaprzestaje w takim miejscu działania a nie płaci cwaniakom bajońskich sum. Tu sytuacja jest inna bo PO znajomości każdą kasę do Minister Infrastruktury kolega (jak się wypowiadał) Adamowicza. Przed rozpoczęciem inwestycji robi się umowy przedsprzedażne z gwarancjami w granicach - załóżmy jak jest to prawnie dopuszczalne w terenach rolniczych do ceny qwintala pszenicy czy innej zmienno rynkowej.

    • 2 6

    • i dlatego w gdyni nic (2)

      się nie buduje.Lepiej pieniądze oddać na konto ha ha albo przegrać kolejny proces ze spadkobiercami gruntów

      • 6 3

      • PO prostu prezyd. Szczurek nie ma kolegów w rządzie, (1)

        którzy na każde życzenie sypaliby kasą dla przyjaciół wcześniej wykupujących"wiadome" grunty znajomych króliczka;))

        • 4 2

        • .

          Mylisz się.

          • 0 3

  • Kilkukrotny wzrost cen terenów? Doprawdy?

    Wydawało mi się, że w roku 2009 były najwyższe ceny. Potem zaczął się kryzys i ceny zaczęły się obsuwać.

    • 10 0

  • chyba raczej ktoś odpowiedni te ziemie wykupił

    Znany jest proceder w mieście, że spółki wykupują ziemie, które akurat będą za chwile w zagospodarowaniu przestrzennym przeznaczone pod inwestycje miasta.

    • 13 0

  • Dworzec w Gdańsku Osowie pozostanie walącą się ruina!! (4)

    Szkoda, że nikt o tym nie pomyślał i nie zostanie odnowiony, wizytówka bedą nowe dworce.... a ten w Osowie będzie ruiną zapadającą się ze wstydu pod ziemię.Gratulacje.... w tym Kraju wszystko robi się na 50% możliwości.

    • 5 4

    • Jak zacznie cokolwiek jeździć poza koleją Regionalną to będzie szansa że wyremontują. (3)

      Dla przypomnienia właścicielem dworca jest PKP więc sam sobie odpowiedz.

      • 4 0

      • Oczywiście... jeśli tak to może w ogóle nie remontować, bo po co....??!! (2)

        Może i jest własnością PKP, ale może Miasto powinno się dogadać i partycypowac w kosztach jego odnowienia??!! Niech teraz jakiś turysta na nim wysiądzie.... straci rachubę czasu i stwierdzi, że to muzeum i że cofnął się do epoko komunizmu....Miastu również powinno na tym zależeć aby cała kolej metropolitalna miala nowoczesną infrastrukturę a nie walące się budynki dworca, już poza nową inwestycją.

        • 1 2

        • raczej zainteresuj się przystankiem Kielnieńska bo z samą Osową "główną" to będzie lipa a nie skm:)

          • 1 0

        • Przeczytaj co napisałem, że jak zacznie jeździć KM to wzrośnie szansa jego remontu, bo do czasu rozpoczęcia budowy, miasto nie ma żadnych korzyści z tej stacji, bo nie pomaga ona w ruchu dla samego miasta.

          • 1 0

  • Sprawdzic kto i kiedy kupil ziemie (1)

    Zlodzieje powiazani z PO chca zrobic interes zycia!!!

    • 11 2

    • to sprawdź sam do q**wy nędzy

      ludzie czy naprawdę jesteście tacy leniwi czy głupi? księgi wieczyste możnna przejrzeć online.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane