• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga na "nie", czyli zdublowana estakada już prawie gotowa

Michał Sielski
5 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Powstaje estakada rowerowa dla odważnych
Dwie estakady zamiast jednej. Czy ta inwestycja ma sens? Według rowerzystów - nie. Dwie estakady zamiast jednej. Czy ta inwestycja ma sens? Według rowerzystów - nie.

Gdyby policzyć wszystkie słowa "nie"*, które padły z ust rowerzystów i urzędników w kontekście budowy tej trasy, pewnie padłby rekord Guinessa w kategorii najbardziej niechcianej inwestycji. Gdyńska estakada rowerowa jest już niemal gotowa, ale tak naprawdę - nikt na nią nie czeka.



Czy władza słucha głosu mieszkańców planując inwestycje?

Gdy poinformowaliśmy o tym, że w Gdyni powstanie druga estakada, rowerzyści zareagowali zdumieniem. Było ono tak wielkie, że dopiero kilka miesięcy później zaczęły się pierwsze protesty.

Rowerzyści byli zdumieni przede wszystkim kosztem inwestycji, który początkowo szacowano na 17 mln zł. Za te pieniądze miała powstać nowa droga od ul. Unruga zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania ul. Janka Wiśniewskiego z ul. Energetyków zobacz na mapie Gdyni. Kwestią sporną była przede wszystkim 367-metrowa estakada nad ul. Hutniczą i torami kolejowymi na wysokości bazy kontenerowej zobacz na mapie Gdyni.

Dlaczego rowerzyści protestowali? Bo pokonanie tego odcinka nie stanowiło dla nich problemu, dopóki urzędnicy nie zamknęli przed nimi szerokich, prawie dwumetrowych chodników, biegnących po obu stronach estakady samochodowej. Wcześniej rowerzyści swobodnie nimi jeździli, ale urzędnicy stwierdzili, że było to niezgodne z przepisami i niebezpieczne. Więc przejazdu ani przejścia już tam nie ma, mimo, że jednoślady od dwuśladów odgradzała solidna metalowa barierka.

Jest za to niechciana estakada, która ostatecznie powstała za 10 mln zł. Ale nie rozwiązuje ona problemów rowerzystów, bo wciąż nie jest powiązana z drogą dla rowerów w ciągu ul. Janka Wiśniewskiego, a zjazdy z niej są niebezpieczne. Na szczęście usterki zostaną poprawione, choć dopiero po oddaniu inwestycji. Urzędnicy zrobią to później, by nie tracić unijnej dotacji.

Szkopuł też w tym, że 10 mln zł wydane na niespełna 400-metrową estakadę kole w oczy, gdy porówna się to z kosztem budowy 17-kilometrowej asfaltowej ścieżki pomiędzy Swarzewem a Krokową. Fakt, została ona wybudowana na nasypie kolejowym, więc część kosztów odpadła, ale wydano na nią trzykrotnie mniej niż na estakadę (ok. 3 mln zł)!

Pytanie, czy gdyńscy rowerzyści nie woleliby np. 50 km dróg łączących ul. Morską z dzielnicami zamiast - jak sami ją nazwali - zdublowanej estakady, nigdy nie padło. A szkoda, bo gdyby ktoś zdecydował się je zadać przed puszczeniem w ruch machiny inwestycyjnej, pewnie nie byłoby tylu protestów.

Inwestycja powinna być odebrana w ciągu najbliższego miesiąca, w tym czasie poprawiony zostanie odcinek przy ul. Energetyków.

* Słowo "nie" padło w tym tekście 13 razy. Czy to już koniec w kontekście Rowerowej Estakady? Nie zakładałbym się.

Opinie (252) 3 zablokowane

  • achaaa, nie wiedziałem, że Szczurek buduje zapasowe lotnisko dla Rębiechowa... (1)

    Faktycznie, w czasie mgły nad Gdańskiem, zamiast lecieć do Wawy , polecimy do Gdyni :-)

    No to inna sprawa :-)

    • 1 0

    • tak tylko nikt nie pomyslal o drodze dojazdowej na to lotnisko... bo bez tego juz sala estakada i janka stoi w godzinach szczytu

      • 2 2

  • Możecie wierzyć albo nie, powiem wam po co powstaje lotnisko w Gdyni.

    Za waszą kasę budują lotnisko dla grupki ustawionych chłopaków, którzy zobaczyli, ze teraz by poszpanować nie wystarczy skóra, fura i komóra, ale trzeba mieć prywatny samolocik.

    a co po samolociku jak na miejscu nie ma lotniska? Chłopaki z innych miast by się naśmiali...

    Pracujcie by kupić awiontetkę , może być Cesna , będziecie także beneficjentami tej inwestycji :-))

    • 9 2

  • "nikt na nią nie czeka" (7)

    - jak to NIKT? Ja czekam, zwłaszcza po dokładnym przeczytaniu opracowania" Analiza techniczna zapewnienia połączenia rowerowego
    północnych dzielnic Gdyni i Gminy Kosakowo z ul. Morską
    w Gdyni". I zauważyłem tam same zalety. No i Gdynia poprzez to opracowanie, wybudowanie i eksploatacje nabierze większego doświadczenia w budowie następnych.
    1. łącznika z Morską,
    2. nad klifami redłowsko-orłowskimi,
    3. nad wodami zatoki - centrum Gdyni z Oksywiem, który to przedwojenni urbaniści planowali z rozmachem rozwiązania komunikacyjne dla budowanej od podstaw Gdyni - szkoda, że coraz mniej takich w mieście. Wtedy nie trzeba by było robić spektakularnych akcji"SEGMENT" i wyciągać ludzi na rowery. Także mających pretensje do całego świata i "narzekaczy ze stowarzyszenia", a na ostatnią "masę" jak podała prasa przyszło 60-ciu rowerzystów;))) Wystawianiu dwadzieścia choć całkiem ładnie przystrojonych gdyńskich rowerów, zachęcających mieszkańców do przesiadki z samochodów na ten ekologiczny środek transportu.
    Ponieważ taka kładka przez zatokę naturalnie wytrąciłaby atut kierowcom z Gdyni, dzisiaj stojącym w korkach. Na dodatek ta trasa pozwoliłaby uzupełnić i zbudować ciekawą destynacje turystyczną "od emigracji ludów do emigracji polskiej". Rozpocząć projekt "Oksywskiej grupa kultury grobów jamowych", począwszy od rekonstrukcji cmentarzyska liczącego ok. 200 grobów w Oksywiu a na odbudowaniu z tamtego okresu kultury(rolniczo-rybackiej) z okresu lateńskiego, która przetrwała do wędrówki ludów (I w. p.n.e. - IV-V w. n.e.) a była bardzo rozwojowa i rozwijała się na północy dzisiejszej Polski,

    Na dodatek Gdynia w większości jest terenem prywatnym więc możemy ją rozwijać albo na działkach powietrznych lub pod ziemią bo to często wychodzi taniej niż ciągnące się latami uwarunkowania prawne i drogie działki bądź służebności.

    • 5 14

    • (5)

      słit dżizus - ale pitolenie, pitolenie do kwadratu
      nawet jak Gdynia pobije kolejny rekord arcygłupoty - np poziome windy w UM
      to imć Bezstronny naukowo to wytłumaczy

      • 4 2

      • to ty kolego i to całe twoje śmieszne stowarzyszenie PITOLI (4)

        Poczytaj moje wczesniejsze posty na ten temat one sa sukcesywnie rozwijane i maja zawsze jakieś podteksty.

        Natomiast to Wasze śmieszne stowarzyszenie mając za sobą wszelkie istniejące TU MEDIA nie potrafi MASY KRYTYCZNEJ właściwie zorganizować a już apogeum było ostatnie. Myślę, że gdyby na nim zaistniała faktycznie Shakira to by sie tylko ośmieszyła. WY NIC NIE PROPONUJECIE jeśli juz to demagogie, bylejakość, niską kulture techniczną i drogową. Namawiacie do łamania PRD.

        Jeśli tak Wam się ten projekt nie podobał i wyczerpaliście miejscowe warunki do negatywnego jego zaopiniowania, to czemu nawet nie potrafiliście przygotować oraz występować przed sądem jako oskarżyciel posiłkowy lub powód cywilny, czy jako oskarżyciel publiczny. Bo jako stowarzyszenie macie takie prawo.

        Jesteście BEZNADZIEJNI MIESZACZE!!!

        • 1 10

        • Drogi Bezstronny (3)

          skoro tak bardzo nie podoba Ci się działalność stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, to skąd zachwyty nad opracowaniem "opracowania" Analiza techniczna zapewnienia połączenia rowerowego północnych dzielnic Gdyni i Gminy Kosakowo z ul. Morską w Gdyni", które zostało opracowane właśnie przez SRG?

          • 5 1

          • więc PODSUMOWUJĄĆ

            ".... naleŜy mieć na uwadze pięć wymogów:
            - spójności,
            - bezpośredniości,
            - wygody,
            - bezpieczeństwa,
            - atrakcyjności.
            Mając na uwadze zaprojektowaną juŜ estakadę rowerową naleŜy powaŜnie zastanowić
            się, czy posiadanej juŜ dokumentacji technicznej nie wykorzystać na potrzeby
            zrealizowania przetargu w systemie Projektuj i Buduj połączenia rowerowego
            pomiędzy ul. Unruga a ul. Morską".

            • 1 0

          • nie zachwyt nad całością a łącznikiem. (1)

            A moim zdaniem powinna powstać firma handlu jednośladami w Gdyni, która zacznie sprowadzać z Francji rowery z silniczkiem na przednie koło, 2 litry mieszanki wystarczy na tydzień jazdy do pracy do domu i na zakupy i bez przeszkód pokona wszelkie wzniesienia w mieście. A może i zamiast we Francji, która wznowiła produkcje tych rowerów od nowa po przerwie w roku 1980, zacząć składać takie w Gdyni, bo okazuje się, że takim rowerkiem można jechać 35km na godz i jest się szybciej w domu niż samochodem.

            • 0 1

            • takie rowery hałasują

              lepiej wziąć pod uwagę rowery elektryczne. Do tego potrzeba jednak infrastruktury rowerowej tworzonej z jezdni a nie z chodników, tak jak dotąd w 3 mieście w większości przypadków.

              • 0 0

    • Michale Sielski

      proponuje się przeprowadzić się na tereny"pomiędzy Swarzewem a Krokową" może wtedy coś Pan zrozumie i nie będzie tu takich bzdurnych porównań. Całe szczęście, że unijne aplikacje i ich oceniający mają trochę więcej oleju w głowie.

      - to tak w uzupełnieniu po przeczytaniu tego artykułu.

      • 0 5

  • jakoś tak widze ,że gyńska Wadza realizuje tylko te inwestycje które mają poparcie i są wymuszane przez "silne lobby" ,,,

    weżmy np. Stadion nazywany GOSiRu { kto teraz będzie na nim grał ?} i Stadion Rugby i dalej - kładka nad trasą Różową { potrzebna ale wcale nie pilna!, przejazd na Puckiej !!! chyba ważniejszy i pilniejszy !}, czy te inwestycje nie były realizowane w strachu przed całą rzeszą gdyńskich kibiców którzy zostali oszukani i domagali się powrotu klubu Arka na obiekty przy Ejsmonda ?...Szczurek wie ,że do dziś sprawa się tli i gdynianie uważają ,że Arka powinna wrócić na swoje obiekty ! a pobyt przy Olimpijskiej jest tylko tymczasowy ...Podobnie uważam jest z budową obecnej estakady i trasy rowerowej , bojażń ,strach ? co wadzom powodowało ?

    • 7 2

  • tak oto urzędnicy w Gdyni marnotrawią

    publiczne pieniądze, nie budują sensownych i potrzebnych ścieżek rowerowych tylko z d... wzięte i wymyślone przez jakiegoś skończonego cymbała i za grube miliony, powinien się tym zainteresować ktoś wyżej - ktoś kto skontroluje co te cymbały robią - może NIK?

    • 5 3

  • Gdynia XXIw.

    To już taka uroda zasiedziałych gdyńskich włodarzy."My wiemy czego wam trzeba"
    czyli plebs wyborczy poddany presji PR. A Dr Stępa to już 7. lat temu obiecał barierę akustyczną Obwodowa/Dąbrowa. I co ?

    • 1 2

  • Arogancja decydentów

    Moim zdaniem w urzedzie miejskim w Gdyni panuje megalomania, której wyrazem jest wieczna rywalizacja z Gdańskiem zamiast współpracy. Co gorsza ludzie którzy odpowiadają za porjekty inwestycji drogowych są nie kompetentni. To wygląda trochę jak ostanie bastiony komunizmu takie jak PKP czy Poczta. Jak powstanie jakieś nowe skrzyżowanie lub węzeł to jego projekt zdumiewa bo jest zupełnie nie praktyczny.
    Budowanie niechcianych inwestycji za ogromne pieniądze to już bardzo wysoki wyraz arogancji. Szkoda tej kasy bo można by za nią wybudować dużo nowych ścieżek rowerowych albo jakieś przedszkole np. na Fikakowie. Natomiast lotnisko w Gdyni Kosakowie to czysty absurd i glupota. Tyle gremiów wypowiadało się, że ono jest niepotrzebne. Apeluję do władz miasta, żeby wycofali się z tej inwestycji póki nie jest za późno.

    • 9 1

  • marudy

    ECS Wam zbudować, nie estakadę.

    • 1 2

  • a mnie zastanawia jak to mozliwe ze od 6 rano jest tyle postów w pracy powinniscie pracowac a nie sobie neta komentowac:) (1)

    a tak poza tym to dzisiaj święto łapania za biust :) Ciekawa czy ktoś będzie świętował.:)

    • 4 1

    • uhm///

      a jeśli.... trafię...

      na amazonkę...?

      • 0 1

  • TZW. KONSULTACJE SPOŁECZNE...

    ... znowu na najwyższym poziomie.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane