• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poprawią zdublowaną estakadę w Gdyni

Michał Sielski
28 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Powstaje estakada rowerowa dla odważnych
Zjazdy z estakady będą łagodniejsze i szersze. Zjazdy z estakady będą łagodniejsze i szersze.

Poszerzone promienie skrętu i dowiązanie nowej drogi do ścieżki przy ul. Janka Wiśniewskiego - po kilkumiesięcznych protestach okazało się, że krytykowany przez rowerzystów projekt można poprawić.



Droga zostanie połączona z ciągiem pieszo-rowerowym przy ul. Janka Wiśniewskiego. Droga zostanie połączona z ciągiem pieszo-rowerowym przy ul. Janka Wiśniewskiego.

Czy "zwykli" ludzie mają wpływ na decyzje władzy?

Estakada dla rowerzystów, biegnąca wzdłuż Estakady Kwiatkowskiego to najgłośniejsza inwestycja w Gdyni. Jednak nie z powodu rozmachu, który jest spory: droga będzie wiodła od ul. Unruga zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania ul. Janka Wiśniewskiego z ul. Energetyków zobacz na mapie Gdyni. Kwestią sporną jest przede wszystkim 367-metrowa estakada na wysokości bazy kontenerowej zobacz na mapie Gdyni, przeciwko której protestują... sami rowerzyści.

Najpierw nie mogli pogodzić się z tym, że miasto wykona warty 10 mln zł projekt, który wcale nie był priorytetowy. Potem - gdy okazało się, że rozpisany został przetarg i wyłoniony wykonawca - inżynierowie zaczęli wytykać błędy projektowe. M.in. zbyt ostre łuki zjazdów, które mogłyby być niebezpieczne dla mniej wytrawnych rowerzystów.

Przez kilka miesięcy władze miasta odrzucały argumenty rowerzystów, twierdząc, że droga została zaprojektowana zgodnie ze wszystkimi przepisami. Dobrze jednak wiemy, że część polskich norm nie ma wiele wspólnego ze zdrowym rozsądkiem. Wygląda na to, że pogląd ten - przynajmniej częściowo - zaczęli także podzielać urzędnicy. Projekt zostanie bowiem zmodyfikowany.

- Małe promienie łuków w rejonie zjazdu z estakady rowerowej zostały zastosowane właśnie ze względu na bezpieczeństwo ruchu - przekonuje naczelnik gdyńskiego wydziału inwestycji Teresa Horiszna. - Mają na celu wymuszenie wyhamowania prędkości - dodaje.

Promień łuku zostanie jednak zwiększony z sześciu do ośmiu metrów, co spowoduje poszerzenie drogi rowerowej z 2,95 m do 3,25 m. To pozwoli pokonać zakręt łagodniej i jednocześnie niewiele szybciej. Będzie więc wygodniej, a bezpieczeństwo rowerzystów pozostanie niezagrożone. Okazuje się również, że nowa droga rowerowa może zostać połączona z biegnącą wzdłuż ul. Janka Wiśniewskiego.

- Zostanie dowiązana do jednokierunkowych ciągów pieszo-jezdnych wzdłuż ul. Janka Wiśniewskiego przez wyznaczenie dodatkowego przejazdu rowerowego przez ulicę - informuje Teresa Horiszna.

Te informacje cieszą przedstawicieli Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, którzy domagali się zmian.

- Bardzo się cieszymy, że mimo dużych emocji wywołanych naszym protestem w mediach, udało się podejść do sprawy w sposób racjonalny. Nie ukrywamy, że zakres naszych uwag był o wiele szerszy, ale traktujemy to ustępstwo jako sygnał, że klimat do dialogu się ociepla - mówi Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni.

Rowerzyści planują teraz publikację tzw. "białej księgi". Będzie to dokument opisujący sprawę w oparciu o oficjalne dokumenty. - Zamierzamy ją kolportować w środowisku akademickim jako podstawę do zbioru dobrych praktyk przy organizacji tak dużych inwestycji rowerowych - zaznacza Łukasz Bosowski.

Opinie (116) 6 zablokowanych

  • kasa w błoto (6)

    nie pierwszy raz

    • 89 20

    • co to znaczy w błoto? nikt nie będzie jeździł? latać mają nad torami? 3 pas ruchu obok tirów mieli zrobić? (2)

      • 6 18

      • ja będę jeździł po staremu na Obłuże i mogą mnie pocałować w d... nikt mi tego nie zabroni szczam na tę estakadę

        • 7 3

      • Ktoś zawsze pojedzie, pytanie tylko czy taka jazda warta 10 mln złotych

        nie powinna zostać zasponsorowana przez decydentów.

        Zastrzeżenia co do tej kładki były dwojakie:
        1. jest zbędna i oznacza zmarnowanie 10 mln złotych
        2. jest niebezpieczna

        Jak widać, miasto zgodziło się co do punktu 2.
        Pogodzenie się z punktem 1. jeszcze przed przetargiem oznaczałoby, że znajomi królika nie dostaną konfitur.
        10 mln złotych to pewnie spora część tego, co miasto musiałoby zapewne wyłożyć na wykup działek, na których powstać ma Forum (na które już poszły miliony złotych, a sprawa własności działek jeszcze nie wyszła z sądów).

        • 6 3

    • ! (1)

      "Gdyńska robota", jak zawsze.

      • 10 5

      • Może niech oni juz nic nierobią, bo jak coś zrobią to mam wrażenie, że zamiast iść do przodu, cofamy się.

        Gdynio obudź się! Przy wyborach.

        • 3 1

    • A no zgodzę się... kasa w błoto

      1) nową ściezką nadrabiamy kawał drogi - będę jeździł dalej przez parking obok Steny i estakadą przy budybku BCT
      2) projekt miałby sens istnienia nie w tym miejcu, a nad torami oddzielającymi wiśniewskkiego od hutniczej. W tej chwili jedynym sposobem żeby przedostac się na morską z obłuża jest przeniesienie roweru przez tory towarowe lub objazd przez leszczynki albo wiadukt pieszy nad stacją Gdynia stocznia... Tym się zajmijcie kurna balans...!

      • 6 0

  • A może by tak naprawić kilka dziur w jezdniach? (1)

    Rower może na złym łuku da sobie radę a le auto na dziurawych drogach nie.

    • 39 57

    • dziurawe drogi są dla twojego i innych bezpieczeństwa

      Mają na celu wymuszenie wyhamowania prędkości

      • 27 8

  • zamiast tworzyć cuda (10)

    zróbcie sobie w Gdyni porządną ścieżkę w kierunku Gdańska

    • 96 23

    • są przyjemniejsze kierunki niż gdańsk (1)

      • 30 16

      • yhym Wejherowo

        • 17 7

    • po cholere do gdańska? (7)

      nie wszyscy chcą jeździć tylko do gdańska, w drugą strone są bardziej ustronne i malownicze miejsca,

      • 20 4

      • chodzi o to by ludzie jak do pracy mieli wewnątrz aglomeracji jeździć (6)

        a nie o twoje uprzedzenia i kompleksy. Mieszkam w Gdynia, pracuje w Gdańśku. Przez Gdańsk jedzie sie dorbze, przez Sopot niewiele goerzej. W Gdyni jest tragedia...

        • 28 5

        • i co rowerem codziennie do pracy jezdzisz? (5)

          25km w jedna strone? niezla kondycja podziwiam, na pewno sie nie pocisz, zwlaszcza latem, a zima pewnie specjalne oponki sniegowe?

          • 9 16

          • twoja opinia niewiele dodaje wartości (jeśli w ogóle) (3)

            rowerem można połączyć rekreację z dojazdem do pracy i z pracy. Po co antagonizujesz normalnych ludzi? Nikt ci prawa do rekreacji nie podważa, problemem jest traktowanie roweru jako formy rekreacji (vide: porównanie z kajakiem na tym portalu) a nie jako środka transportu, który może także służyć do rekreacji nikomu nie przeszkadzając.

            • 11 2

            • (2)

              kajak lub jakaś łódka też może służyć do dojazdu do pracy. Wszelkiego rodzajami łódek na świecie transportuje się więcej osób niż rowerami. W wielu miejscach na ziemi to podstawowy transport. Nie wiem dlaczego nie możesz tego zrozumieć.

              • 0 6

              • zrozumieć mogę, ale weź pod uwagę gęstość dróg wodnych w Gdyni nadających się na kajak (1)

                chyba zobaczysz różnicę? Przy ujemnych temperaturach kajak będzie miał trudności poruszania się. Pozdrawiam trolla.

                • 1 0

              • ale w Gdańsku można przemieszczać się kajakiem, dróg wodnych jest sporo, a w Gdyni np. z centrum na Oksywie, może nie kajakiem, ale jakąś większą łodzią to całkiem niezły i szybki skrót, szybciej niż autobusem dookoła.

                • 1 2

          • Dla Twojej informacji

            Rano SKM, rower gratis. Właśnie po to by nie być spoconym. Powrót rowerem i nie 25 tylko około 30 km (z centrum, okolice Armi Krajowej/3 maja na Leszczynki). Jak przycisnę to cały odcinek 1g20m. Dla porównania SKM 40 minut jazdy + 15 minut dojście do SKM + 10 od SKM do domu + czekanie na a potem spóźnienie SKM, łacznie niecałe 1g30m. Samochodem w zależnosci od sytuacji na obwodowej od 40m do 1g40m. Czy mam super kondycję? Nieprzesadnie dobrą. Natomiast żałośc budzi we mnie agresja u kierowców widzących jak mijam ich w korku. PS. jesli ktoś nie jest w stanie przejechać na rowerze 25 km to nie wróżę mu długiego życia.

            • 15 1

  • Gdynia stolicą pomorskich rowerzystów ! (3)

    brawo !

    • 14 55

    • JOanna od PR'owych bzdur? (2)

      właśnie widać...

      • 16 2

      • czyzby chodzilo o Grajter

        • 10 1

      • .

        To samo pomyślałem: PR pani Joanny.

        • 9 1

  • żeby była jasność - nie poprawią estakady rowerowej tylko fragment ścieżki na ziemi...

    • 43 0

  • No i ten nieszczęsny słup na środku ścieżki (10)

    za przystankiem przy Enargetyków , ścieżkę musiał zaprojektować kompletny debil , bo inaczej tego nazwać nie można ."ze wszystkimi przepisami" koń by się uśmiał

    • 47 3

    • Ej , no przecież tego słupa w docelowym kształcie drogi nie będzie. jej zarys jest widoczny już teraz przecież.

      • 2 2

    • stado barnow (5)

      Polacy potrafią tylko narzekać, dla was wszystko jest zle sami pesymiści w tym kraju!!! chcielibyście wszystko od razu i za darmo a nic samo nie zrobi, moze zamiast siedzieć całymi dniami przed komputerem i narzekacie na wszystko bo nic wam się nie podoba to ruszyli byście drogę i sami cos zrobili??. przecież to nie są tanie pieniądze wam sie wydaje ze to jest tak od hop siup i zapłacone ... zaraz na pewno ktoś wyjedzie ze urzędnicy zarabiają ogromna forsę i mogli by się podzielić .. a wydaje mi się ze nikt tak naprawdę z was nie ma pojęcia ile dokładnie zarabia taki urzędnik , i nie są to takie kolosalne sumy. a zauważmy ze powstanie akcja że każdy mieszkaniec Gdyni będzie musiał zapłacić 5zł więcej podatku a te pieniądze pójdą na modernizacje miasta itp ilu z was by się zgodziło ? 5%? wiec nie rozumiem czemu chcecie odbierać pensje innym.

      • 2 7

      • nie narzekaj

        • 0 0

      • majka, po co uogólniasz? konstruktywna krytyka ma sens

        poprawa geometrii tej drogi rowerowej to udowadnia: pesymistów i malkontentów ciągle wielu (tutaj jest ich nadreprezentacja), ale sprawy idą w wielu miejscach do przodu.

        • 4 0

      • Jak się jakis rowerzysta na słupie się roizpier doli

        to dopiero będzie sensacja , no i barierka powinna tam być mięzdy przystankiem a ścieżką

        • 0 2

      • Chyba nie do końca rozumiesz o co w tym sporze chodzi ;)

        • 0 0

      • idiotko a ja mam dość bycia uszczęśliwianym na siłę tak trudno to pojąć czy wymaganie żeby droga rowerowa miała logiczny przebieg to tak dużo?Robi się zwykłe g.... i buble bo inaczej nie można nazywać np tej estakady czy końcówki tej epokowej budyniowej trasy słowackiego gdzie rowerzysta do Grunwaldzkiej ma robić 3 km objazd no sorry za co ci kretyni biorą pieniądze skoro nawet amatorzy bez dyplomów inżynierskich gołym okiem widzą niebezpieczne błędy?Pani Horiszna to niech lepiej się już zamknie z tym ograniczaniem prędkości, na Chylońskiej pięknie ograniczyli przy Północnej,połozyli nawierzchnię która sprawia że od samochodów odpadają różne rzeczy nie da się po niej jechać na rowerze czy motocyklu ale urzędasom takim jak ona nie mieści się w głowie że nie tylko samochody istnieją ale oczywiście mamy siedzieć cicho nic nie mówić i patrzeć potem jak marnują się pieniądze na poprawianie debilnych projektów

        • 9 0

    • wykopać wszystkie słupy na koszt Stowarzyszenia Rowerzystów

      • 0 4

    • Słup ma zostać zlikwidowany (1)

      Zgłosiłem problem ze słupem w ZDiZ, poprzez stronę "Zgłoś problem na ścieżce" i dostałem odpowiedź, że ma być przesunięty na koszt MTM

      • 3 1

      • w jaki sposób ma być zlikwidowany ???

        to słup bramownicy tablic kierunowych, ZDiZ leci w kulki żeby tylko zbyć ma głęboko w D.. Rowerową Gdynię to nie wina , MTM tylko debila co tak trasę zaprojektował

        • 0 0

  • A to Polska właśnie

    i poprawki, z a które całe życie płacimy!

    • 17 6

  • moja opinia

    To jest gdyński styl pracy urzędników.

    • 25 5

  • o co Ci ludzie walczą? (6)

    o jakieś pierdoły typu łuki, ok ważna sprawa, ale bardziej powinni postarać się o to żeby zrobili przejazd nad torami na ul. Morską, jakąś mega kładkę wzdłuż estakady. To by było wielkie udogodnienie dla rowerzystów. Bo póki co chcąc dostać się z Obłuża na Grabówek trzeba nadkładać dużo kilometrów...

    • 57 0

    • (5)

      Dokładnie. Taka kładka powinna być właśnie pomiędzy Hutniczą a Wiśniewskiego - nad torami. Tam gdzie ją teraz zbudowali można było np. wydzielić jeden obecny chodnik na ścieżkę rowerową. Piesi żeby np. dojść z Obłuża na przystań promową mieliby do dyspozycji drugi chodnik. Wg mnie obecnie to jest chybiona inwestycja.

      • 16 2

      • Kładka powinna być otwierana z Oksywia nad kanałem portowym w stronę ulicy Świętojańskiej (3)

        byłby to niezły skrót - eliminujący potrzebę korzystania z trasy wzdłuż estakady.
        Potrzeba tylko odwagi i wyobraźni.

        • 6 4

        • (1)

          Nierealne

          • 3 4

          • obalenie muru berlińskiego także wielu ludziom wydawało się nierealne

            Bądźmy realistami: żądajmy niemożliwego!

            • 3 0

        • Gdyby nie wykopali kanału, nie trzeba by było żadnych ścieżek ;-)

          • 2 2

      • dokładnie tak jak piszesz

        wydali fortunę na drogę rowerową tam gdzie była najmniej potrzebna.

        • 2 0

  • "Mają na celu wymuszenie wyhamowania prędkości"

    żeby rowerzyści się nie pozabijali na drzewie wpadając w poślizg od nadmiernej prędkości :D, bo przecież nikt w Polsce nie przestrzega ograniczenia do 50.

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane