• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi tunel pod Martwą Wisłą. Najtańsza Hydrobudowa chce 885 mln zł

Maciej Naskręt
27 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tunel Boring Machine (TBM) - maszyną tego rodzaju drogowcy będą przekopywać się pod dnem Martwej Wisły. Tunel Boring Machine (TBM) - maszyną tego rodzaju drogowcy będą przekopywać się pod dnem Martwej Wisły.

Najkorzystniejszą ofertę na budowę tunelu pod Martwą Wisłą złożyło konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia. Z budową planuje uporać w 3 lata i chce za to 885 mln zł. To o 375 mln zł więcej niż planowało wydać miasto, ale dwukrotnie mniej niż proponował najdroższy oferent.



Tak kilkanaście lat temu wyglądała budowa mostu wantowego nad lustrem Martwej Wisły będącego częścią Trasy Sucharskiego. Teraz, na drugim końcu rzeki, droga przejdzie pod jej dnem w ramach budowy Trasy Słowackiego. Tak kilkanaście lat temu wyglądała budowa mostu wantowego nad lustrem Martwej Wisły będącego częścią Trasy Sucharskiego. Teraz, na drugim końcu rzeki, droga przejdzie pod jej dnem w ramach budowy Trasy Słowackiego.
W środę w miejskiej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne otwarto oferty przetargowe na budowę tunelu pod Martwą Wisłą wraz z dojazdami od strony ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska i przyszłego Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Ten 2,4-kilometrowy odcinek jest najbardziej skomplikowanym spośród czterech, których budowa zaplanowana jest na najbliższe trzy lata.

O wyborze najkorzystniejszej oferty decyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. termin wykonania zadania. Najbardziej atrakcyjną propozycję złożyło konsorcjum firm konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska SA (lider), PBG SA, Aprivia SA. Oszacowało ono budowę inwestycji drogowej na 885,6 mln zł (brutto) i ma zamiar z nią uporać się w ciągu 36 miesięcy.

Budżet miasta nie zaoszczędzi na inwestycji. Inwestor - spółka GIK - przedsięwzięcie wyceniło na kwotę ok. 510 mln zł. Najtańsza oferta jest o 375 mln zł wyższa niż planowało wydać miasto.

- Miasto będzie musiało teraz wysupłać w budżecie dodatkowe środki. Nie wyobrażam sobie budowy Trasy Słowackiego bez tunelu pod Martwą Wisłą. To najważniejszy element tej inwestycji - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.

- Mieliśmy świetny kosztorys. Szkoda, bo mogliśmy bez obaw złożyć wyższą ofertę, na ponad miliard złotych - powiedział nam po otwarciu ofert przedstawiciel [imię i nazwisko do wiad. red.] konsorcjum, które złożyło najkorzystniejszą ofertę.

Czy w codziennych podróżach będziesz korzystał z tunelu pod Martwą Wisłą?

Budowa tunelu, a w zasadzie jego drążenie, będzie odbywało się przy użyciu maszyny TBM - Tunnel Boring Machine. Potrwa ono nie dłużej niż ok. 12-14 miesięcy. W tym czasie powstaną dwa równoległe tunele, a wiercąca je maszyna-kret będzie dwukrotnie przedzierać się pod dnem Martwej Wisły. Większość czasu pochłonie przygotowanie terenu do budowy dwujezdniowej drogi i do drążenia tunelu.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Wykonawca będzie musiał m.in. wykonać wykop (wanny) o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu, również pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę

Teraz na rozstrzygnięcie przetargu oczekuje już tylko trzeci odcinek Trasy Słowackiego - Droga Zielona. Dwujezdniową ulica ma powstać między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańskaal. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Otwarcie kopert w przetargu na budowę nastąpi 9 maja.

Prace od marca tego roku trwają już na lotniskowym, 2,8-kilometrowym odcinku Trasy Słowackiego. Prowadzi je firma Wakoz z Luzina za ok. 31 mln zł. Droga do lotniska ma być gotowa późną jesienią tego roku. Rozpoczęła się też budowa Trasy Słowackiego o długości 3,3 km przez Wrzeszcz, która potrwa ok. 19 miesięcy. Generalnym wykonawcą tego zadania jest konsorcjum Hydrobudowy Polska, PBG i Aprivii, za co dostanie ok. 159 mln zł.

Infrastruktura tunelu pod Martwą Wisłą. Infrastruktura tunelu pod Martwą Wisłą.
Budowa tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Budowa tunelowego odcinka Trasy Słowackiego.

Kolejny raz prezentujemy wizualizację budowy czterech odcinków Trasy Słowackiego.



Oferty złożone w przetargu na tunelowy odcinek Trasy Słowackiego.

1. Konsorcjum: Lider: FCC Construction S.A., Alpine Bau GmbH, Alpine BeMo Tunnelling GmbH; Cena ofertowa: 1,180 mld zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.
2. Konsorcjum: Lider: Mostostal Warszawa S.A.; Cena ofertowa: 1,354 mld zł, Termin wykonania: 39 miesięcy.
3. Konsorcjum: STRABAG Sp. z o.o; STRABAG AG; Cena ofertowa: 1,532 mld zł, Termin wykonania: 42 miesiące.
4. Konsorcjum: Lider: HOCHTIEF POLSKA S.A., Partner: HOCHTIEF Construction AG; Cena ofertowa: 1,639 mld, Termin wykonania: 42 miesięcy.
5. Konsorcjum: Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A., Aprivia S.A.; Cena ofertowa: 885,6 mln zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.

Miejsca

Opinie (199) 7 zablokowanych

  • Europejskie Centrum Solidarności to brakujące 375 mln zł.

    Tunel ma służyć wszystkim a ECS tylko politykom.

    • 12 2

  • A może jednak dla rowerzystów w tym tunelu znalazłaby się ścieżka?

    to by była duża atrakcja!

    • 5 8

  • czy tam w ogóle ktoś jeździ?

    • 2 2

  • Sucharskiego czy Slowackiego bo juz sie pogubilem...

    Myslalem ze trasa przy Westerplatte razem z mostem wantowym i tunelem to trasa Sucharskiego, a tu niespodzianka bo podobno ma to byc przedluzenie sSlowackiego... maja rozmach nie ma co :)

    • 3 3

  • postawione na głowie

    miasto rządzone od kilkunastu lat przez tego samego Pawła Adamowicza - nie zbudowało nigdzie żadnego tunelu dla pieszych- zabiera się teraz za budowę tunelu pod największą polską rzeką. Ot pomyślunek ekipy nieudacznika.

    • 2 4

  • PeBeKa nie zainteresowana....

    Widzę, że Najlepsza w tym polska firma PeBeKa nei zaintresowana budowa tego tunelu:):)

    nei ma co sie dziwic maja lepsze komntrakty

    pozdro dla inż. górnictwa i geologi:)

    • 0 1

  • wiem ze nie na temat ale znowy zaczyna sie problem z ogrodkami w sopocie

    czyzby waszystko zostalo ustalone znowu Welman mial wygrac nigdzie nie mnozna sie dodzwonic z zieleni odsylaja do miasta z miasta do zieleni ostatnio msie dodzwonilem zo zieleni oni przelanczali mnie z pokoj do kkoj nikt nic nie wie

    • 1 2

  • I po co ten most?

    Te kilka samochodów może jechać wbród, nowych nie trzeba. Więcej dróg (i tuneli samochodowych) = więcej samochodów = więcej korków.

    • 0 4

  • A rowery? (6)

    Trzeba być debilem, żeby zaakceptować projekt, który nie uwzględnia ruchu pieszego i rowerowego w tunelu do miejsc bardzo atrakcyjnych turystycznie jak Twierdza Wisłoujście, Westerplatte, czy plaża w Stogach. Żenada. W Holandii np. w Rotterdamie czy Amsterdamie rzecz nie do pomyślenia. Kto to projektował, kto akceptował? Znowu pewnie kolesie od Budynia i PO...

    • 12 6

    • trzeba być liberałem

      to rozwiązanie nie uwzględniające ruchu rowerowego to największa porażka tego planu, ale w inwestycjach gdańskiego magistratu człowiek-obywatel jest na szarym końcu
      droga rowerowa poporowadzona wzdłuż budowanej tyrasy (tunel oczywiście to wykluczył) zmieniłaby kierunek weekendowego wypoczynku na "Sobieszewski", który na dzień dzisiejszy jest zmarginalizowany przez niemożliwość komfortowego przejazdu rowerem przez centrum Gdańska i Elblaską (o skróceniu trasy nie wspomnę)

      • 6 3

    • "Trzeba być debilem"... (4)

      ...żeby myśleć o ruchu pieszym i rowerowym w takim tunelu.

      Kto normalny chciał by się znaleźć w długiej, pełnej hałaśliwych i pędzących samochodów rurze pod ziemią?

      Nielicznym pieszym i rowerzystom, którzy udają się w tym kierunku z pewnościom wystarczył by autobus kursujący przez tunel a koszty jego utrzymania były by na pewno nieporównywalnie mniejsze niż budowy i eksploatacji dodatkowego tunelu czy kładki dla nich.

      • 3 1

      • Pojedź do Hamburga i się zapytaj co za debil planował (1)

        tunel pod Elbą

        • 1 1

        • może sam się najpierw wybierz do Hamburga zobaczyć jak wygląda tamten tunel i do czego służy

          Co ma tunel, który projektowano kiedy prawie nie było samochodów i który obecnie w praktyce nie jest przez nie używany do naszego?

          • 0 0

      • (1)

        a ja sobie wyobrażam słucham co dadzą w zamian podróż autobusem to sa jakieś żarty pytam się?Skoro nie chca tunelem proszę zbudować rowerzystom zwodzony most nad Martwą Wisłą to jest pieprzenie głupot można zbudować tę maszynkę do wiercenia szerszą o 2-3 metry i będzie grało po wydrążeniu odgrodzić rowerzystów od samochodów ścianą-ekranem akustycznym i szafa gra na zachodzie tak się robi

        • 0 1

        • "na zachodzie tak się robi"

          a jakieś przykłady?

          • 0 0

  • i to są inwestycje, które mają sens - w przeciwieństwie do PGE Areny, pomnika próżności Adamowicza

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane