• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Efekt tunelu: mniej aut w centrum, więcej na Drodze Zielonej

Krzysztof Koprowski
25 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Średnio w ciągu doby tunel pod Martwą Wisłą pokonuje ponad 25 tys. pojazdów. Średnio w ciągu doby tunel pod Martwą Wisłą pokonuje ponad 25 tys. pojazdów.

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska znacznie zmniejszyło liczbę aut przejeżdżających przez centrum miasta, ale jednocześnie przyczyniło się do zwiększenia liczby pojazdów na Drodze Zielonej. Urzędnicy zapewniają, że wykorzystają tę okazję do poprawy ruchu pieszego, ale zmiany, poza Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, będą kosmetyczne.



Czy odczuwasz, że tunel usprawnił poruszanie się po mieście?

We wtorek minął równo miesiąc od uruchomienia dla kierowców przejazdu pod Martwą Wisłą. Przed i po otwarciu tunelu postanowiono dokonać pomiarów natężenia ruchu w 16 newralgicznych punktach - przede wszystkim na drogach w centrum miasta oraz na dojazdach do tunelu.

- Tunel przyniósł ogromną ulgę w Śródmieściu i na ulicach do niego prowadzących. Im bliżej centrum miasta, tym spadki w ruchu są większe - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej - Widzimy pogorszenie sytuacji tam, gdzie to było prognozowane, czyli na skrzyżowaniu al. Hallera i ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. Tutaj na pewno musi być podjęty pewien zakres działań, by zmierzyć się z nowym wyzwaniem.
Na razie tym rozwiązaniem ma być włączenie do systemu Tristar kolejnych skrzyżowań w pasie nadmorskim, a docelowo niewykluczona jest budowa kolejnego etapu Drogi Zielonej.

- Mamy 50 proc. ulic z prędkościami maksymalnymi 30 km/h i skrzyżowaniami równorzędnymi i tam, gdzie mamy ulice w bezpośrednim otoczeniu zabudowy mieszkaniowej, tam ruch uspokajamy. Dajemy jednak kierowcom alternatywę - budujemy ramę komunikacyjną, która pozwoli uspokoić ruch tam, gdzie jest to potrzebne - dodaje Grzelak.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Zasada ograniczania ruchu ma działać częściowo również w centrum miasta. Urzędnicy, poza wprowadzeniem w przyszłym roku zmian na Podwalu Przedmiejskim, zapowiadają także - mniej odległe w czasie - przeprogramowanie świateł z korzyścią dla pieszych.

- Spadek liczby aut daje możliwość zmian cykli w kierunku krótszego oczekiwania na światło zielone dla pieszych oraz pozwoli na wytyczenie jednoetapowego przejścia przez Hucisko zobacz na mapie Gdańska - zapowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Jednocześnie już sama myśl o wytyczeniu przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańskadworcu głównym zobacz na mapie Gdańska, gdzie po otwarciu tunelu zniknęło średnio w ciągu doby więcej aut niż na Podwalu Przedmiejskim, paraliżuje włodarzy.

- Dzisiaj tego nie rozważamy [wytyczenia przejść naziemnych - red.]. Nadal jest to główna arteria komunikacyjna Gdańska. Mówmy o zrównoważonym rozwoju. Uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów jak najbardziej "tak", ale to musi być robione z głową - przekonuje zastępca prezydenta Gdańska.
Trudno powiedzieć, ile jeszcze dróg trzeba zbudować w Gdańsku, by władze odważyły się zlikwidować przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej. Trudno powiedzieć, ile jeszcze dróg trzeba zbudować w Gdańsku, by władze odważyły się zlikwidować przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej.
Przypomnijmy, że na Podwalu Grodzkim i tak wkrótce powstanie nowa sygnalizacja świetlna. Będzie ona zlokalizowana na wysokości dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska i posłuży do kolizyjnego włączenia się aut z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego, czyli nowej ulicy budowanej wraz z centrum handlowym na Targu Siennym i Rakowym.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym, Piesi w potrzasku przez budowę centrum handlowego

Dla kierowców planuje się wkrótce podniesienie maksymalnych prędkości na Trasie Sucharskiego i w tunelu pod Martwą Wisłą. Na Trasie Sucharskiego od węzła z Południową Obwodnicą Gdańska zobacz na mapie Gdańska aż po Węzeł Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska będzie obowiązywała maksymalna prędkość 100 km/h, zaś w samym tunelu 70 km/h.

Dodatkowo w oparciu o pozytywne efekty zmiany ronda w ciągu ul. Marynarki Polskiej na rondo turbinowe, także rondo na Węźle Ku Ujściu zyska podobną organizację ruchu.

Czytaj też: Trasą Sucharskiego pojedziemy 100 km/h, Umiesz jeździć po rondach? Wydaje ci się

Tunel pod Martwą Wisłą z lotu ptaka.

Tunel pod Martwą Wisłą okiem kierowcy.

Opinie (310) 3 zablokowane

  • Ta banda o niczym nie ma pojęcia zygam na te ich wizje od lat to są ludzie oderwani odcrzeczywistosci całe miasto stoi poczynając od morza kończąc na osiedlach południowych ich interesuje tylko stawianie wszędzie klocków pod developerow a k... Gdzie drogi dojazdowe!!!

    • 6 2

  • Mam nadzieje ze jak Ministrant pójdzie do pierdla wezmę się za ta cała machinę urzędnicza i w końcu bedą pracować osoby kompetentne a nie po układach PO

    • 7 0

  • Gorzelak to pierwszy pączuś Pawełka myśle ze tez piżamkę i czyste majtki powinien sobie szykować do nowego miejsca zamieszkania

    • 3 1

  • Ble Ble Ble

    zrzędliwość tego "dziennikarza" nie zna granic

    • 2 3

  • tunel jest dobry

    W końcu powstała alternatywna droga Wrzeszcz - Rafineria. To, że zwiększy się ruch nad morzem, było oczywiste, jednak mimo wszystko, pozytywnie oceniam powstanie tunelu. Zmniejszy on blokadę ruchu, podczas imprez organizowanych na stadionie, umożliwi wyjazd z miasta w kierunku Elbląga w razie jakiejś istotnej awarii na drodze Wrzeszcz - Śródmiescie. Poza tym korki pojawiają się okresowo w różnych miejscach. Posiadając nawigację pokazującą natężenie ruchu na różnych trasach, kierowca może teraz zdecydować, czy jedzie tunelem, czy koło Zieleniaka.

    • 2 8

  • Oto własnie chodziłowpompowac ruch w najlepsze dzielnice miasta nad morzem

    zatruć spalinami płuca Parku Reagana!!

    • 11 1

  • slabo oznakowany

    Słabo oznakowany jest zjazd na wersteplate

    • 0 1

  • Gratulacje dla planistów i ubogacenia nadmorskiego powietrza spalinami ;)

    więcej hałasu, wibracji w cennych terenach rekreacji, wypoczynku, mieszkaniówki ;)

    • 14 0

  • Mniej aut w centrum? O której godzinie?

    Polecam pojeździć po centrum w godz. 15:00 - 18:00, zwłaszcza przy pomniku króla Sobieskiego, po ul. Szerokiej, po ul. Grobla IV, po Podwalu Staromiejskim.
    Dzisiejszy standard w w/w godzinach: z ul. Grobla IV do Huciska - 30 min. - dzięki ci Tristar!

    P.S. Gdybym nie musiał jeździć, chodziłbym z laczka!
    Powodzenia!

    • 10 0

  • Redakcjo Trójmiasta.pl - Na pewno do "KOLIZYJNEGO włączenia się"?

    "(...) Będzie ona zlokalizowana na wysokości dawnej przychodni kolejowej i posłuży do KOLIZYJNEGO włączenia się aut z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego, czyli nowej ulicy budowanej wraz z centrum handlowym na Targu Siennym i Rakowym."

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane