- 1 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (87 opinii)
- 2 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (29 opinii)
- 3 Remont przed budową Drogi Zielonej (139 opinii)
- 4 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (213 opinii)
- 5 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (360 opinii)
- 6 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (292 opinie)
Gdańsk i Sopot wciąż myślą o tunelu pod Pachołkiem
Na wieży widokowej na Pachołku prezydenci Gdańska i Sopotem przypomnieli, że będą wspólnie starali się o pieniądze na budowę Drogi Zielonej, ul. Nowej Spacerowej oraz tunelu pod Pachołkiem. Trzy dni temu Paweł Adamowicz przyznał publicznie, że nie ma pieniędzy na ten niezwykle kosztowny, bo warty prawie 2 mld zł, projekt.
Za 1 mln zł ma powstać studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Są one niezbędne, by móc starać się o pieniądze na tę inwestycję w ramach rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TENT.
- To działania przedinwestycyjne, które musimy wykonać nim podejmiemy decyzję o tym, czy wydamy zdecydowanie większą kwotę na opracowanie projektu budowlanego - mówił na Pachołku Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ale to, czy powstanie projekt budowlany, nie jest wcale pewne. Miasto bowiem wciąż nie podjęło ostatecznej decyzji, czy faktycznie będzie budowało Drogę Zieloną i ul. Nową Spacerową.
Warto zauważyć, że trzy dni temu, w publicznej dyskusji toczonej na swoim profilu facebookowym, Paweł Adamowicz przyznał, że "na tunel na razie nie mamy pieniędzy i nie mamy ich zaplanowanych". A jeżeli wzrośnie kwota wolna od podatku, co wpłynie na wysokość pobieranego przez państwo podatku PIT, który częściowo pozostaje w samorządach, to "jesli takie regulacje wejdą w życie, musimy w ogóle porzucić ten projekt".
Nic dziwnego, bo budowa tego połączenia jest ogromnie kosztowna. Nie tylko zakłada wydanie aż 1,98 mld zł, z czego sam tunel pod Pachołkiem pochłonąłby ok. 900 mln zł. Do tego doszłyby wielomilionowe coroczne wydatki na utrzymanie tunelu.
- Gdybyśmy nic nie chcieli wybudować do 2020 r., to tunel jesteśmy w stanie zrealizować, ale mamy długą listę inwestycje z myślą o nowych środkach unijnych. Będziemy więc walczyć o jak najwyższy poziom dofinansowania [Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej - dop. red.]. Będzie to też duży test polityczny dla nowego rządu na to, czy będzie wspierał regiony, miasta, które mogą zagłosować inaczej niż większość parlamentarna - mówił w piątek Adamowicz.
Czytaj też: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?
Gdańsk i Sopot będą walczyć o prawie 1,7 mld zł dotacji. To 85 proc. kosztów inwestycji, czyli tyle, ile uzyskała Pomorska Kolej Metropolitalna.
Po cichu liczy się także, że budowa może być tańsza o ok. 200 mln zł, jeżeli w ewentualnym przetargu na roboty budowlane wystartuje firma, która wykorzysta znajdująca się w Gdańsku tarczę TBM, użytą do wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą.
Czytaj też: Tunel pod Martwą Wisłą będzie otwarty po 1 kwietnia
Po wakacjach ma rozpocząć się debata z mieszkańcami na temat inwestycji, które mają być realizowane w Gdańsku w latach 2015-20. Niewykluczone więc, że sami mieszkańcy uznają koszty budowy nowego układu drogowego za zbyt wysokie i wówczas, zgodnie z ich wolą, do inwestycji nie dojdzie.
Czytaj też: Miasto promuje budowę Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem
- Powiązanie Drogi Zielonej z obwodnicą Trójmiasta pomoże nie tylko mieszkańcom Sopotu, ale także usprawni komunikację wewnątrz Gdańska - szczególnie ułatwi życie mieszkańcom Osowy i Oliwy - przekonuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.
W podobnym tonie wypowiada się też prezydent Gdańska.
- Innego rozwiązania technicznego nie ma. Przez wiele lat prowadziliśmy rozmaite studia, co zrobić, by odkorkować ul. Opata Jacka Rybińskiego i uczynić ją bardziej drożną - aby poruszające się powoli samochody i autobusy nie zatruwały spalinami Oliwy. I to jest jedyne rozwiązanie, które będzie też korzystne dla Sopotu, bo cały ruch tranzytowy zostanie skanalizowany [przez tunel do obwodnicy - dop. red.], odciążając tym samym główny trakt komunikacyjny - zwraca uwagę Adamowicz.
Czytaj też: Jaka będzie Droga Zielona: miejska ulica czy szeroka arteria?
Ale na inwestycji skorzystają nie tylko gdańszczanie i sopocianie, ale przede wszystkim mieszkańcy podmiejskich gmin znajdujące się w pobliżu obwodnicy. Dzięki połączeniu ich mieszkańcy szybciej i łatwiej dotrą do centrum Trójmiasta. Mimo to, gminy ościenne nie będą partycypowały w kosztach przygotowawczych inwestycji.
Wyjątkiem może być jednak Gdynia, w granicach której znajduje się częściowo węzeł z obwodnicą , wymagający przebudowy.
- Jest wstępna deklaracja prezydenta Wojciecha Szczurka, że rozważy wkład finansowy w inwestycję. Jeżeli chodzi o inne gminy, w tym np. Chwaszczyno, to jest to tak podzielone, że to, co budujemy na swoim terenie, to finansujemy - wyjaśnia prezydent Sopotu.
Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł
- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej = ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu do Węzła Marynarki Polskiej (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) = ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową do Węzła Elbląska = ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza do Węzła Ku Ujściu (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska = ok. 1,133 mld zł,
- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,
- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),
- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,
- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł
Opinie (231) 5 zablokowanych
-
2015-08-14 23:24
1,98 mld za 1 drogę vs 1,3 mld za 5 dróg z tramwajem, ściezkami rowerowymi i chodnikami. Nie ma się co zastanawiać
- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,
- 18 4
-
2015-08-14 23:30
Przecież na Przymorzu i między Piastowską a Pomorską, wybudowano kosztem milionów złotych tereny rekreacyjne dla mieszkańców Tereny te są położone na ujęciach wody z wodą o najwyższej jakości.Widzimy jaki jest deficyt wody w kraju Teraz ma tamtędy przebiegać droga z tysiącami na godzinę smrodzących spalinami samochodów,zatruwających mieszkańców i środowisko
Ktoś tu nie myśli w Urzędzie Miejskim
Tu jest informacja o ujęciach wody
http://gdanskpasnadmorski.vgh.pl/viewpage.php?page_id=8- 20 7
-
2015-08-14 23:49
(1)
jest pewne za adamowicza jak kto woli za budynia niby nic a jednak jest zarąbiscie duzo inwestycji niepopieram po ale facet ma leb
- 8 8
-
2015-08-15 07:18
do inwestycji tak, ale własnych w siebie i swoją rodzinę ;)
- 5 2
-
2015-08-14 23:51
nie niszczyc pasa nadmorskiego!!!!!
raz ze to unikalny krajobraz,
miejsce wypoczynku gdanszczan i turystów
ujęcie wody - bardzo dobrej jakosci
Zadnych autostrad w tym miejscu,
jedynie Czarny Dwor powinien zostac poszerzony do 2x2 plus tramwaj jako normalna aleja miejska.- 12 4
-
2015-08-15 00:00
wesoly romek (1)
Soltys daj se siana i sie plaza zajmuj, oznajmiam Ci ze Gdansk juz sie tak wykosztowal ze nawet blacharka nie pomoze co Daj Panie Boze
- 4 2
-
2015-08-15 00:23
debesciaka
tak blacharko dorwalas sie do koryta zamiast na emeryture, i jeszcze w spolkach od.. chalture. Nikt cie nie lubi bo po co
jestes bo jestes ale za co
Nas to pokaralo
Twoje Calo . Amen- 0 1
-
2015-08-15 00:19
Oliwa nie ma dobrego połączenia z obwodnica co jest słabe, tam jest teraz wiele miejsc pracy i ludzie z całego trójmiasta i okolic stoją w tych okropnych korkach na spacerowej
- 6 5
-
2015-08-15 00:39
chodzi o kasę (1)
Im droższa inwestycja tym więcej kasy można przytulić
- 17 4
-
2015-08-15 09:14
Dokladnie!!
To jest Miś na miarę naszych czasów!!... ;-)
- 1 0
-
2015-08-15 00:46
To już jest megalomania Kudłatego (aka Karnowski)
Megaloman Szczurek skompromitował się znacznie jednak tańszym ostatecznym rozrachunku lotniskiem, a Kudłaty chce przebić wszystkich - tunel. Chyba przestał sobie roić tunek pod Niepodległości, wiec jak nie wzdłuż to teraz wszerz. A przecież znacznie taniej można rozbudować jezdnie ul Spacerowej na ziemi zamiast ryć pod zalesionymi wzgórzami. Za połowę tej ceny pewnie dało by radę dodać 3 pas o zmodernizować węzły na Al. Jagiellończyka. W rezultacie tylko strata kasy, której Sopot nie ma i mieć nie będzie sam, a w interesie Gdańska nie leży budowa kolejnej dojazdówki dla wąsatych Kaszubów, mieszkańców Szemudu, Chwaszczyna itp.
- 11 4
-
2015-08-15 00:49
Stosowny tytuł dla powyuższego artykułu:
"Gdańsk i Sopot mają urojenia o tunelu pod Pachołkiem"
- 17 4
-
2015-08-15 01:27
Nie rozumiem
Przecież jak ostatnio modernizowali Spacerową to się zarzekali, że nie ma potrzeby poszerzania do 2 pasów w każdą stronę...? Czyżby trzeba było wyciągnąć kasę na kolejny projekt?
- 15 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.