- 1 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (59 opinii)
- 2 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (102 opinie)
- 3 Remont przed budową Drogi Zielonej (148 opinii)
- 4 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (296 opinii)
- 5 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (234 opinie)
- 6 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (360 opinii)
Gdańsk i Sopot wciąż myślą o tunelu pod Pachołkiem
Na wieży widokowej na Pachołku prezydenci Gdańska i Sopotem przypomnieli, że będą wspólnie starali się o pieniądze na budowę Drogi Zielonej, ul. Nowej Spacerowej oraz tunelu pod Pachołkiem. Trzy dni temu Paweł Adamowicz przyznał publicznie, że nie ma pieniędzy na ten niezwykle kosztowny, bo warty prawie 2 mld zł, projekt.
Za 1 mln zł ma powstać studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Są one niezbędne, by móc starać się o pieniądze na tę inwestycję w ramach rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TENT.
- To działania przedinwestycyjne, które musimy wykonać nim podejmiemy decyzję o tym, czy wydamy zdecydowanie większą kwotę na opracowanie projektu budowlanego - mówił na Pachołku Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ale to, czy powstanie projekt budowlany, nie jest wcale pewne. Miasto bowiem wciąż nie podjęło ostatecznej decyzji, czy faktycznie będzie budowało Drogę Zieloną i ul. Nową Spacerową.
Warto zauważyć, że trzy dni temu, w publicznej dyskusji toczonej na swoim profilu facebookowym, Paweł Adamowicz przyznał, że "na tunel na razie nie mamy pieniędzy i nie mamy ich zaplanowanych". A jeżeli wzrośnie kwota wolna od podatku, co wpłynie na wysokość pobieranego przez państwo podatku PIT, który częściowo pozostaje w samorządach, to "jesli takie regulacje wejdą w życie, musimy w ogóle porzucić ten projekt".
Nic dziwnego, bo budowa tego połączenia jest ogromnie kosztowna. Nie tylko zakłada wydanie aż 1,98 mld zł, z czego sam tunel pod Pachołkiem pochłonąłby ok. 900 mln zł. Do tego doszłyby wielomilionowe coroczne wydatki na utrzymanie tunelu.
- Gdybyśmy nic nie chcieli wybudować do 2020 r., to tunel jesteśmy w stanie zrealizować, ale mamy długą listę inwestycje z myślą o nowych środkach unijnych. Będziemy więc walczyć o jak najwyższy poziom dofinansowania [Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej - dop. red.]. Będzie to też duży test polityczny dla nowego rządu na to, czy będzie wspierał regiony, miasta, które mogą zagłosować inaczej niż większość parlamentarna - mówił w piątek Adamowicz.
Czytaj też: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?
Gdańsk i Sopot będą walczyć o prawie 1,7 mld zł dotacji. To 85 proc. kosztów inwestycji, czyli tyle, ile uzyskała Pomorska Kolej Metropolitalna.
Po cichu liczy się także, że budowa może być tańsza o ok. 200 mln zł, jeżeli w ewentualnym przetargu na roboty budowlane wystartuje firma, która wykorzysta znajdująca się w Gdańsku tarczę TBM, użytą do wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą.
Czytaj też: Tunel pod Martwą Wisłą będzie otwarty po 1 kwietnia
Po wakacjach ma rozpocząć się debata z mieszkańcami na temat inwestycji, które mają być realizowane w Gdańsku w latach 2015-20. Niewykluczone więc, że sami mieszkańcy uznają koszty budowy nowego układu drogowego za zbyt wysokie i wówczas, zgodnie z ich wolą, do inwestycji nie dojdzie.
Czytaj też: Miasto promuje budowę Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem
- Powiązanie Drogi Zielonej z obwodnicą Trójmiasta pomoże nie tylko mieszkańcom Sopotu, ale także usprawni komunikację wewnątrz Gdańska - szczególnie ułatwi życie mieszkańcom Osowy i Oliwy - przekonuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.
W podobnym tonie wypowiada się też prezydent Gdańska.
- Innego rozwiązania technicznego nie ma. Przez wiele lat prowadziliśmy rozmaite studia, co zrobić, by odkorkować ul. Opata Jacka Rybińskiego i uczynić ją bardziej drożną - aby poruszające się powoli samochody i autobusy nie zatruwały spalinami Oliwy. I to jest jedyne rozwiązanie, które będzie też korzystne dla Sopotu, bo cały ruch tranzytowy zostanie skanalizowany [przez tunel do obwodnicy - dop. red.], odciążając tym samym główny trakt komunikacyjny - zwraca uwagę Adamowicz.
Czytaj też: Jaka będzie Droga Zielona: miejska ulica czy szeroka arteria?
Ale na inwestycji skorzystają nie tylko gdańszczanie i sopocianie, ale przede wszystkim mieszkańcy podmiejskich gmin znajdujące się w pobliżu obwodnicy. Dzięki połączeniu ich mieszkańcy szybciej i łatwiej dotrą do centrum Trójmiasta. Mimo to, gminy ościenne nie będą partycypowały w kosztach przygotowawczych inwestycji.
Wyjątkiem może być jednak Gdynia, w granicach której znajduje się częściowo węzeł z obwodnicą , wymagający przebudowy.
- Jest wstępna deklaracja prezydenta Wojciecha Szczurka, że rozważy wkład finansowy w inwestycję. Jeżeli chodzi o inne gminy, w tym np. Chwaszczyno, to jest to tak podzielone, że to, co budujemy na swoim terenie, to finansujemy - wyjaśnia prezydent Sopotu.
Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł
- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej = ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu do Węzła Marynarki Polskiej (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) = ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową do Węzła Elbląska = ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza do Węzła Ku Ujściu (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska = ok. 1,133 mld zł,
- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,
- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),
- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,
- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł
Opinie (231) 5 zablokowanych
-
2015-08-16 22:25
Jasne ,że kopać
Bo przeskoczyć się nie da. Tunele w Europie to normalka i tam gdzie trzeba już są albo będą. GO AHEAD!
- 3 0
-
2015-08-17 00:00
maruda (1)
To jakis chory pomysł z tym tunelem, bo gdzie leży Pachołek a gdzie początek Zielonej Drogi na Grunwaldziej ? to trzeba prawie kilometr ciągnąć powyżej Czyżewskiego. Wystarczy popatrzeć na mapę i na wprost przez las i wchodzimy w Spacerową prawie kilometr od Pachołka. To nie jest Park Narodowy, gdzie nie można budować takiej drogi.
Wogóle nie rozumiem przebiegu tunelu pod Pachołkiem, może ktos mi wyjaśni ?- 0 5
-
2015-08-17 12:03
wiesz ile mozna wybudowac za te 2mld?
Poza tym tunel to nie wszystko, będzie trzeba rozbudowywać układ w mieście.
Rozkopać tereny rekreacyjne.
Stworzy się obwodnica obwodnicy S6 przez najgęściej zaludnione tereny miasta i tereny rekreacyjne. Niech spadają.
Są ważniejsze inwestycje których koszt to promil tego, a nie mogą zrobić.- 1 2
-
2015-08-21 02:12
Budować ten tunel i nową spacerową !!!!
- 3 0
-
2015-08-24 09:57
Nareszcie coś dla ludzi !!! Niestety malkontentów nie brakuje.
Inwestycja potrzebna jak tlen do oddychania.
Wolę jeden taki tunel niż 100 ECS i Teatrów Szekspirowskich.- 2 0
-
2015-08-26 01:56
A może inaczej ?
Tunel pod Pachołkiem jest rzeczywiście bardzo drogi w stosunku do oferowanych korzyści ( nieproporcjonalnych np. w porównaniu do Tunelu pod Martwą Wisłą ) . Proponowałbym przeanalizowanie raz jeszcze , albo dodatkowo , następujących wariantów :
1. a/ Tunel , po przekroczeniu Al.Niepodległości , po ok. 500 m skręca w prawo, w kierunku Sopotu i następnie idzie skrajem doliny świemirowskiej do rejony leśnictwa Sopot , dalej po wyrąbanej przecince pod linię wysokiego napięcia dochodzi do rozety ze Spacerową w rejonie Centrum Handlowego - dalej - nowa kielneńska itd.
b/ tunel budowany jest ( całkowicie lub częściowo ) przez wkopywanie półki w zboczu góry , położenie silnego podłoża , i jezdni , przykrycie łukowatątymi elementami , zasypanie ziemią , posadzenie z powrotem drzew - by minimalnie ingerować w środowisko. - powinno być taniej .
2. Dawna spacerowa ( z wyłączeniem ul. Opata hackiego , ale z dołączeniem ewentualnej przebitki Czyżewskiego - Al.Niepodległości , obsługuje jedynie ruch
jednokierunkowy - z dołu do osowej .
Tunel , tylko z dwoma pasami , zbudowany jak w pkt. 1 jw. obsługuje ruch z góry na dół . Na górze oba ciągi łączą się przy obwodnicy .
Powinno załatwiać sprawę, być dużo tańsze i w proporcji do potrzeb
Poza tem - czy Sopot zawsze musi tak .. na cudzej d...pie do raju ? A z siebie dać coś innym to nie ?
Może ktoś w administracji miejskiej zacznie główkować , a nie rzucać się na projekty które kosztują nieproporcjonalnie drogo ?- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.