- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (212 opinii)
- 2 Ukradli 25 tysięcy złotych przez kody BLIK (37 opinii)
- 3 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (220 opinii)
- 4 Ławka robi za śmietnik w centrum Gdańska (81 opinii)
- 5 Wałęsa apeluje, Bodnar wraca do spraw (171 opinii)
- 6 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (88 opinii)
Gdańsk i Sopot wciąż myślą o tunelu pod Pachołkiem
Na wieży widokowej na Pachołku prezydenci Gdańska i Sopotem przypomnieli, że będą wspólnie starali się o pieniądze na budowę Drogi Zielonej, ul. Nowej Spacerowej oraz tunelu pod Pachołkiem. Trzy dni temu Paweł Adamowicz przyznał publicznie, że nie ma pieniędzy na ten niezwykle kosztowny, bo warty prawie 2 mld zł, projekt.
Za 1 mln zł ma powstać studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Są one niezbędne, by móc starać się o pieniądze na tę inwestycję w ramach rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TENT.
- To działania przedinwestycyjne, które musimy wykonać nim podejmiemy decyzję o tym, czy wydamy zdecydowanie większą kwotę na opracowanie projektu budowlanego - mówił na Pachołku Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ale to, czy powstanie projekt budowlany, nie jest wcale pewne. Miasto bowiem wciąż nie podjęło ostatecznej decyzji, czy faktycznie będzie budowało Drogę Zieloną i ul. Nową Spacerową.
Warto zauważyć, że trzy dni temu, w publicznej dyskusji toczonej na swoim profilu facebookowym, Paweł Adamowicz przyznał, że "na tunel na razie nie mamy pieniędzy i nie mamy ich zaplanowanych". A jeżeli wzrośnie kwota wolna od podatku, co wpłynie na wysokość pobieranego przez państwo podatku PIT, który częściowo pozostaje w samorządach, to "jesli takie regulacje wejdą w życie, musimy w ogóle porzucić ten projekt".
Nic dziwnego, bo budowa tego połączenia jest ogromnie kosztowna. Nie tylko zakłada wydanie aż 1,98 mld zł, z czego sam tunel pod Pachołkiem pochłonąłby ok. 900 mln zł. Do tego doszłyby wielomilionowe coroczne wydatki na utrzymanie tunelu.
- Gdybyśmy nic nie chcieli wybudować do 2020 r., to tunel jesteśmy w stanie zrealizować, ale mamy długą listę inwestycje z myślą o nowych środkach unijnych. Będziemy więc walczyć o jak najwyższy poziom dofinansowania [Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej - dop. red.]. Będzie to też duży test polityczny dla nowego rządu na to, czy będzie wspierał regiony, miasta, które mogą zagłosować inaczej niż większość parlamentarna - mówił w piątek Adamowicz.
Czytaj też: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?
Gdańsk i Sopot będą walczyć o prawie 1,7 mld zł dotacji. To 85 proc. kosztów inwestycji, czyli tyle, ile uzyskała Pomorska Kolej Metropolitalna.
Po cichu liczy się także, że budowa może być tańsza o ok. 200 mln zł, jeżeli w ewentualnym przetargu na roboty budowlane wystartuje firma, która wykorzysta znajdująca się w Gdańsku tarczę TBM, użytą do wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą.
Czytaj też: Tunel pod Martwą Wisłą będzie otwarty po 1 kwietnia
Po wakacjach ma rozpocząć się debata z mieszkańcami na temat inwestycji, które mają być realizowane w Gdańsku w latach 2015-20. Niewykluczone więc, że sami mieszkańcy uznają koszty budowy nowego układu drogowego za zbyt wysokie i wówczas, zgodnie z ich wolą, do inwestycji nie dojdzie.
Czytaj też: Miasto promuje budowę Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem
- Powiązanie Drogi Zielonej z obwodnicą Trójmiasta pomoże nie tylko mieszkańcom Sopotu, ale także usprawni komunikację wewnątrz Gdańska - szczególnie ułatwi życie mieszkańcom Osowy i Oliwy - przekonuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.
W podobnym tonie wypowiada się też prezydent Gdańska.
- Innego rozwiązania technicznego nie ma. Przez wiele lat prowadziliśmy rozmaite studia, co zrobić, by odkorkować ul. Opata Jacka Rybińskiego i uczynić ją bardziej drożną - aby poruszające się powoli samochody i autobusy nie zatruwały spalinami Oliwy. I to jest jedyne rozwiązanie, które będzie też korzystne dla Sopotu, bo cały ruch tranzytowy zostanie skanalizowany [przez tunel do obwodnicy - dop. red.], odciążając tym samym główny trakt komunikacyjny - zwraca uwagę Adamowicz.
Czytaj też: Jaka będzie Droga Zielona: miejska ulica czy szeroka arteria?
Ale na inwestycji skorzystają nie tylko gdańszczanie i sopocianie, ale przede wszystkim mieszkańcy podmiejskich gmin znajdujące się w pobliżu obwodnicy. Dzięki połączeniu ich mieszkańcy szybciej i łatwiej dotrą do centrum Trójmiasta. Mimo to, gminy ościenne nie będą partycypowały w kosztach przygotowawczych inwestycji.
Wyjątkiem może być jednak Gdynia, w granicach której znajduje się częściowo węzeł z obwodnicą , wymagający przebudowy.
- Jest wstępna deklaracja prezydenta Wojciecha Szczurka, że rozważy wkład finansowy w inwestycję. Jeżeli chodzi o inne gminy, w tym np. Chwaszczyno, to jest to tak podzielone, że to, co budujemy na swoim terenie, to finansujemy - wyjaśnia prezydent Sopotu.
Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł
- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej = ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu do Węzła Marynarki Polskiej (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) = ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową do Węzła Elbląska = ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza do Węzła Ku Ujściu (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska = ok. 1,133 mld zł,
- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,
- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),
- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,
- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł
Opinie (231) 5 zablokowanych
-
2015-08-15 13:15
panie Adamowicz czy z pozycji na Pachołku widział pan poźarowisko przy Kwietniej 28?
tak to właśnie które zostało spowodowane umyślną polityką mieszkaniową pańskiej ekipy by do budynku / kaźdego/ komunalnego wprowadzić lokatora który będzie stanowił zagroźenie dla reszty.
az wreszcie w odpowiednim momencie spowoduje np pozar?- 9 2
-
2015-08-15 13:41
Tunel, tunelem...
Najpierw niech skończą ten pod martwą wisłą.
- 2 1
-
2015-08-15 14:13
Ulica Reja
Zawsze w tego typu pomysłach brakuje mi, że nikt nie pochyli się nad alternatywnym rozwiązaniem. Tunel pod Pachołkiem jest bardzo drogi w projektowaniu i budowie, ale koszty generuje także w czasie eksploatacji. 24h obsługa, utrzymanie całej maszynerii odpowiedzialnej za usunięcie spalin i coroczne bardzo drogie ubezpieczenie. Jest przecież w Sopocie ulica Reja, naturalna dolina którą można wykorzystać. Połączenie jej z drogą zieloną po jednej stronie i ulicą Spacerową na wysokości dawnego fotoradaru, byłoby na pewno o połowę tańsze i nie generowałby dużych kosztów w przyszłości.
- 7 3
-
2015-08-15 15:08
Adamowicz nie ma pieniędzy? (1)
To niech nie wywala ką na ECS, Tristar i kolejne mieszkania. Za takie zarządzanie a dokładnie celową niegospodarność, lokowanie kasy w prywatny biznes, juz dawno powinien miec zarzuty prokuratorskie.
- 12 2
-
2015-08-15 18:58
Prokurator to pewnie kolega z po, miszkan się nie doliczył i nic się nie stało
- 0 0
-
2015-08-15 15:19
tunel...
a co z tunelem pod Bałtykiem do skandynawi..?
- 4 2
-
2015-08-15 16:10
NOWA KOŚCIUSZKI. !!!!
a co z Nową Kościuszki (między RZECZPOSPOLITą a HALLERA), CICHO,ZDECHŁO . Skończcie co się zaczeło,Tunel pod M.Wisła tez już ma niezły poślizg.A jak się ma Droga Zielona do bliskich ujęć wody z których korzysta 30 % gdanszczan..
- 4 2
-
2015-08-15 17:11
2 mld za tunel pod Pachołkiem !!!#?#!!! (2)
Zatrudnić Kaszubów - zrobią za 1/10 tej ceny !!!
I terminowo, nie tak jak pod Wisłą.- 9 2
-
2015-08-15 17:28
A pamiętacie jak rozebrano górę, gdzie teraz jest plac Zebrań Ludowych w Gdańsku i usypano na bagnach nabrzeża w stoczni (1)
W 1890 piorunem im to poszło, nawet kolejkę z wagonikami zbudowali nad ulicą. I wcale nie wydali takiej góry kasy. Kiedyś się robiło, a teraz tylko gada i analizuje.
- 1 0
-
2015-08-17 05:07
no raczej nie pamiętamy 1890. Ale w tamtych czasach do prac ziemnych wykorzystywano szeregowców
- 0 0
-
2015-08-15 18:36
zara zara
jak to Gdańsk i Sopot, a te rejestracje GWE, GA, GKA na Spacerowej to niby co? Zawala to całą ulicę. Do Chwaszczyna? przez Gdynię...kurna
G i S mają wybulić kasę na drogę dla cebulaków? nołfiucze- 5 2
-
2015-08-15 18:41
Najpierw niech skończą jeden tunel
ten pod Wisłą, a tu końca nie widać i coraz bardziej wątpliwe staje sie, że ten tunel kiedyś będzie otwarty.
- 3 4
-
2015-08-15 19:50
Najlepiej caly ruch samochodowy wrzucic do tuneli pod ziemie. Bylby wreszcie spokoj
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.