- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (134 opinie)
- 2 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (89 opinii)
- 3 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (62 opinie)
- 4 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (106 opinii)
- 5 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (229 opinii)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (405 opinii)
Gdańsk i Sopot wciąż myślą o tunelu pod Pachołkiem
Na wieży widokowej na Pachołku prezydenci Gdańska i Sopotem przypomnieli, że będą wspólnie starali się o pieniądze na budowę Drogi Zielonej, ul. Nowej Spacerowej oraz tunelu pod Pachołkiem. Trzy dni temu Paweł Adamowicz przyznał publicznie, że nie ma pieniędzy na ten niezwykle kosztowny, bo warty prawie 2 mld zł, projekt.
Za 1 mln zł ma powstać studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Są one niezbędne, by móc starać się o pieniądze na tę inwestycję w ramach rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TENT.
- To działania przedinwestycyjne, które musimy wykonać nim podejmiemy decyzję o tym, czy wydamy zdecydowanie większą kwotę na opracowanie projektu budowlanego - mówił na Pachołku Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ale to, czy powstanie projekt budowlany, nie jest wcale pewne. Miasto bowiem wciąż nie podjęło ostatecznej decyzji, czy faktycznie będzie budowało Drogę Zieloną i ul. Nową Spacerową.
Warto zauważyć, że trzy dni temu, w publicznej dyskusji toczonej na swoim profilu facebookowym, Paweł Adamowicz przyznał, że "na tunel na razie nie mamy pieniędzy i nie mamy ich zaplanowanych". A jeżeli wzrośnie kwota wolna od podatku, co wpłynie na wysokość pobieranego przez państwo podatku PIT, który częściowo pozostaje w samorządach, to "jesli takie regulacje wejdą w życie, musimy w ogóle porzucić ten projekt".
Nic dziwnego, bo budowa tego połączenia jest ogromnie kosztowna. Nie tylko zakłada wydanie aż 1,98 mld zł, z czego sam tunel pod Pachołkiem pochłonąłby ok. 900 mln zł. Do tego doszłyby wielomilionowe coroczne wydatki na utrzymanie tunelu.
- Gdybyśmy nic nie chcieli wybudować do 2020 r., to tunel jesteśmy w stanie zrealizować, ale mamy długą listę inwestycje z myślą o nowych środkach unijnych. Będziemy więc walczyć o jak najwyższy poziom dofinansowania [Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej - dop. red.]. Będzie to też duży test polityczny dla nowego rządu na to, czy będzie wspierał regiony, miasta, które mogą zagłosować inaczej niż większość parlamentarna - mówił w piątek Adamowicz.
Czytaj też: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?
Gdańsk i Sopot będą walczyć o prawie 1,7 mld zł dotacji. To 85 proc. kosztów inwestycji, czyli tyle, ile uzyskała Pomorska Kolej Metropolitalna.
Po cichu liczy się także, że budowa może być tańsza o ok. 200 mln zł, jeżeli w ewentualnym przetargu na roboty budowlane wystartuje firma, która wykorzysta znajdująca się w Gdańsku tarczę TBM, użytą do wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą.
Czytaj też: Tunel pod Martwą Wisłą będzie otwarty po 1 kwietnia
Po wakacjach ma rozpocząć się debata z mieszkańcami na temat inwestycji, które mają być realizowane w Gdańsku w latach 2015-20. Niewykluczone więc, że sami mieszkańcy uznają koszty budowy nowego układu drogowego za zbyt wysokie i wówczas, zgodnie z ich wolą, do inwestycji nie dojdzie.
Czytaj też: Miasto promuje budowę Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem
- Powiązanie Drogi Zielonej z obwodnicą Trójmiasta pomoże nie tylko mieszkańcom Sopotu, ale także usprawni komunikację wewnątrz Gdańska - szczególnie ułatwi życie mieszkańcom Osowy i Oliwy - przekonuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.
W podobnym tonie wypowiada się też prezydent Gdańska.
- Innego rozwiązania technicznego nie ma. Przez wiele lat prowadziliśmy rozmaite studia, co zrobić, by odkorkować ul. Opata Jacka Rybińskiego i uczynić ją bardziej drożną - aby poruszające się powoli samochody i autobusy nie zatruwały spalinami Oliwy. I to jest jedyne rozwiązanie, które będzie też korzystne dla Sopotu, bo cały ruch tranzytowy zostanie skanalizowany [przez tunel do obwodnicy - dop. red.], odciążając tym samym główny trakt komunikacyjny - zwraca uwagę Adamowicz.
Czytaj też: Jaka będzie Droga Zielona: miejska ulica czy szeroka arteria?
Ale na inwestycji skorzystają nie tylko gdańszczanie i sopocianie, ale przede wszystkim mieszkańcy podmiejskich gmin znajdujące się w pobliżu obwodnicy. Dzięki połączeniu ich mieszkańcy szybciej i łatwiej dotrą do centrum Trójmiasta. Mimo to, gminy ościenne nie będą partycypowały w kosztach przygotowawczych inwestycji.
Wyjątkiem może być jednak Gdynia, w granicach której znajduje się częściowo węzeł z obwodnicą , wymagający przebudowy.
- Jest wstępna deklaracja prezydenta Wojciecha Szczurka, że rozważy wkład finansowy w inwestycję. Jeżeli chodzi o inne gminy, w tym np. Chwaszczyno, to jest to tak podzielone, że to, co budujemy na swoim terenie, to finansujemy - wyjaśnia prezydent Sopotu.
Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł
- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej = ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu do Węzła Marynarki Polskiej (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) = ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową do Węzła Elbląska = ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza do Węzła Ku Ujściu (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska = ok. 1,133 mld zł,
- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,
- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),
- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,
- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł
Opinie (231) 5 zablokowanych
-
2015-08-15 22:25
Niech Gdańsk nie płaci za tunel dla Sopotu.
Ten tunel jest potrzebny dla Sopotu nie dla Gdańska tak więc niech Karnowski wykłada całą kasę potrzebną na realizację tej inwestycji.
- 9 4
-
2015-08-16 07:04
Dlaczego Południowa Obwodnica Gdańska ???
Dlaczego POG znalazła się wśród inwestycji miejskich??
Miasto Gdańsk nie miało z nią nic wspólnego, inwestycja rządowa prowadzona przez GDDKiA. Już jak były zdjęcia z otwarcia to się tam Adamowicz strasznie pchał przed szkiełko - było widać. I chyba mu zostało, ale to nie jego inwestycja ! :) złotówki tam miast nie dołożyło ....- 4 0
-
2015-08-16 08:05
lodowisko
a może by tak pomyśleć żeby wreszcie odremontować śliczny obiekt Hali Olivia? zanim odejdzie w ruine? Coraz wiecej młodziezy wyjeżdza z Trojmiasta do Warszawy i innych miast ktore sa bardziej konkurencyjnie sportowe
- 5 3
-
2015-08-16 10:16
Nie moge sie w koncu polapac. Gdansk wprowadza smrody do miasta czy wyprowadza?
- 5 3
-
2015-08-16 11:47
Ekspresówka wzdłuż parku i plaży (3)
Raczej niespotykane na świecie żeby wprowadzać szybki ruch pod strefę relaksu miasta - czyli pod Park Reagana. Po prostu szacunek za takie pomysły.
- 9 2
-
2015-08-16 14:18
to po to, żeby panowie pokroju Pazury i Żaka (właściciele apartamentów w pasie nadmorskim) mogli łatwiej do Warszawki dojechać (2)
- 1 2
-
2015-08-16 23:22
Szaleństwo za miliony (1)
Każdy kto widział jak wygląda odcinek Zielonej od Hali Ergo, może sobie łatwo wyobrazić jak 4 pasy ruchu i ekrany dźwiękowe odetną park Reagana - szaleństwo! Rozumiem, że plany powstawały gdy na Przymorzu rządzili działkowicze i wstęp był tam utrudniony, ale teraz to jedna z największych atrakcji Trójmiasta. Czy Ci ludzie w Ratuszu nie mają wyobraźni?
- 2 0
-
2015-08-17 05:06
mają wyobraźnię i mają narzucone z góry jewropejskie plany
ponieważ POG i ZOT się notorycznie korkują (przez nadmiar samochodów i p***y za kółkiem) - wraca pomysł budowy tranzytówki Via Hanzeatica starym przebiegiem.
- 0 0
-
2015-08-16 12:17
Myślenie ma przyszłość
Ale pewnie na myśleniu się skończy.
- 1 1
-
2015-08-16 12:31
Polacy nie lubią tuneli (2)
a szkoda, bo ten zmieniłby bardzo dużo,
Nie tylko usprawniłby komunikacją, ale też dzięki niemu Oliwa zamieniłaby się w czarujące miejsce, a tak niszczeje przy korkach, hałasie i spalinach.- 5 2
-
2015-08-16 13:01
do momentu jak pierwszy TIR wbije się tam i zapali
- 0 1
-
2015-08-16 14:19
nic by nie zmienił
wszyscy stanęliby na krzyżówce z Grunwaldzką (sama Grunwaldzka też by się przytkała). Jedynie korek byłby dwa razy szerszy.
- 1 1
-
2015-08-16 16:27
spacerowa (1)
a dlaczego nie wyciąć trochę lasu wzdłuż spacerowej i dobudować 2 jezdnie .
Na skrzyżowaniu z Czyżewskiego duże rondo lub rozbudowane światła
Ruch do góry puścić Opata Rybińskiego a w dół Czyżewskiego- 4 6
-
2015-08-16 19:21
wycięto juź niektórym
... rozum
- 4 3
-
2015-08-16 17:18
Gdańsk niestety wyrzuca setki milionów na bzdety...
1.ECS (Europejskie Centrum Solidarności - kompletne pustki w nowym obiekcie który kosztował setki milionów setki urzędników tylko chętnych do zwiedzania brak 2. Teatr Szekspirowski - kompletny niewypał, niefunkcjonalny , po otwarcie okazało się , że z części miejsc na widowni nie widać sceny, wąskie korytarze, bezsensowne zakamarki i ciagle psujący sie otwierany dach
- 8 3
-
2015-08-16 17:21
Rządzi PO to nas stać - a potem choćby POtop
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.