• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupi 15 nowych tramwajów

Krzysztof Koprowski
31 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ostatnim zakupem ZKM (obecnie GAiT) było pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które dostarczono do Gdańska w 2014 i 2015 roku. Ostatnim zakupem ZKM (obecnie GAiT) było pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które dostarczono do Gdańska w 2014 i 2015 roku.

Dwukierunkowe, całkowicie niskopodłogowe, z klimatyzacją, gniazdami USB do ładowania telefonów oraz defibrylatorami - takie będą nowe tramwaje dla Gdańska. Pasażerowie skorzystają z nich w 2018 r.



Jak często podróżujesz tramwajami w Gdańsku?

O zakupach nowego taboru szynowego oficjalnie mówiono już w 2015 r. Wówczas planowano, że nowe tramwaje będą dostarczone w kolejnym roku. Termin ten wprawdzie nie został dotrzymany, ale z nabycia pierwszej partii 15 nowych pojazdów się nie wycofano.

- Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje [nowa nazwa Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku - dop. red.] chce kupić tramwaje niezawodne technicznie, które będą gwarantowały bezpieczeństwo pasażerów, prowadzących pojazd oraz innych użytkowników dróg - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej. - Zależy nam na niskim wskaźniku awaryjności, niezawodności eksploatacyjnej, a także na aspektach ochrony środowiska, dlatego zwracamy też uwagę na normy hałasu czy drgań.
Wszystkie tramwaje będą dwukierunkowe (z kabinami po obu stronach, dzięki czemu nie będzie potrzebna pętla do zawracania) i całkowicie niskopodłogowe. Producent musi dostarczyć pojazd nie dłuższy niż 32,5 m (dla porównania najnowsze w gdańskim taborze Pesy 128NG Jazz Duo mają dł. 29,7 m) oraz mieszczący co najmniej 200 osób, w tym 28 na miejscach siedzących (Pesa 128NG oferuje odpowiednio 207 i 28 miejsc).

W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Siedzenia będą mogły być ustawione wyłącznie przodem lub tyłem do kierunku jazdy, a materiały użyte do ich wykonania muszą być wandaloodporne. Pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych - pojawi się dla nich wydzielona przestrzeń oraz ręcznie odkładane platformy. Z myślą o osobach niedowidzących wszystkie poręcze będą wykonane w kolorze żółtym, a przyciski zostaną opisane w alfabecie Braille'a, co pomoże osobom niewidomym.

Każdy tramwaj będzie wyposażony w klimatyzację, monitoring, System Informacji Pasażerskiej, defibrylator AED (umieszczony w kabinie motorniczego) oraz system ostrzegający prowadzącego pojazd przed groźbą kolizji z przeszkodami na torach.

Zgodnie ze specyfikacją przetargową, pojazdy muszą być zaprojektowane do pokonywania tras o pochyleniu podłużnym do 6 proc. z możliwością zatrzymania na takim odcinku, co powinno wystarczyć przy kursach po torowiskach górnego tarasu.

Wnętrze kabiny nowego tramwaju ma być lepiej dostosowane do potrzeb motornicznych. Nz. kabina w Pesie Jazz Duo. Wnętrze kabiny nowego tramwaju ma być lepiej dostosowane do potrzeb motornicznych. Nz. kabina w Pesie Jazz Duo.
- Podobnie jak nowe Mercedesy Citaro, także i tramwaje zostaną wyposażone w podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Dodatkowo w tramwajach będzie wyznaczone co najmniej jedno stanowisko do przewozu roweru z mocowaniem, które pozwoli na sztywne zawieszenie jednośladu w pionie - dodaje Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Wzorem ostatniego zamówienia na autobusy, także tym razem uwzględniono uwagi zgłaszane przez pracowników spółki. W kabinach motorniczego pojawią się więc wygodniejsze fotele, schowki na rzeczy osobiste, chłodziarka na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik, a nawet czujnik wykrywający dym papierosowy wewnątrz pojazdu.

Pierwszych pięć tramwajów musi być gotowych w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy. Kolejnych pięć pojazdów miesiąc później, a pięć ostatnich w sumie po 20 miesiącach. Ogłoszenie przetargu zaplanowano na najbliższy poniedziałek, zaś podpisanie umowy z wyłonionym w nim producentem na marzec - kwiecień.

O wyborze producenta zdecyduje kryterium ceny (60 proc.) oraz przyjętych rozwiązań technicznych (40 proc.).

Niewykluczone, że zamówienie zostanie poszerzone jeszcze o zakup kolejnych co najmniej 15 tramwajów, jednak obecnie nie zapadły w tym zakresie żadne decyzje. W połowie roku planowany jest także zakup 46 fabrycznie nowych autobusów.

Miejsca

Opinie (222) 8 zablokowanych

  • Nowe tramwaje z Bydgoszczy (1)

    Nowe tramwaje z Bydgoszczy Super :)

    • 1 6

    • lecz się

      wszystko tylko nie PESA, niech robią w Bolechowie, tym kibicuję, ale jeżeli w podobnej cenie będą lepsze Skody - brać Skodę!!!!

      • 2 0

  • Sami specjalisci się wypowiadają jak zwykle. (1)

    Każdy pojazd szynowy niezależnie od wieku, po osiągnięciu odpowiedniego przebiegu musi przejść naprawę główną odpowiedniego poziomu, podczas której obowiązkowa jest wymiana rożnych elementów, niezależnie od stopnia ich zużycia. Bez tego nie może zostać dopuszczony do użytku.

    • 5 3

    • ciekawe czy te co w niemczech w krzakach stały takie naprawy przeszły chyba nie bo wieczne awarie mają

      • 3 2

  • ten motorniczy ze zdjęcia miał już dość pasażerów i w tramwaju już go nie zobaczycie (4)

    hahaha ale propaganda zkm musi być hahaha że super firma

    • 5 0

    • (3)

      Tzn ? Rozwiń wątek.

      • 0 1

      • na zewnątrz super firma a w środku bagno każdy motorowy to powie a kolega miał dość donosów pasażerów i sprzedaży biletów i (2)

        Przeniósł się na 21

        • 2 1

        • a co to jest 21? (1)

          • 0 0

          • sala psychiatryka na srebrzysku

            • 0 0

  • lenistwo

    • 1 1

  • Dobra informacja, tylko żeby te tramwaje szybciej jeździły - a nie mają przystanki co 2 minuty i jeszcze na światłach co chwilę stoją - koszmar. I jak najszybciej powinni wybudować nową bulonska i nowa warszawska

    • 4 0

  • To dopiero będzie syf! Już teraz "lisek" nie wyrabia ze sprzątaniem i porządkami

    w taborze (vide dziś T 1027: brud, okna nie myte od tyg., podłoga syf-malaria!), a co dopiero, gdy dojdą nowe jednostki?! Ten "zarządca" wyraźnie się do niczego nie nadaje-rozłożył UM, rozkłada k o l e j n ą jednostkę! Próbuje się ukryć przed ODpoWIEDZIALNOŚCIĄ, ale pewnie i tam go znajdą!

    • 8 3

  • "O wyborze producenta zdecyduje kryterium ceny (60 proc.) oraz przyjętych rozwiązań technicznych (40 proc.)".

    Jakby nie było jest to jakiś postęp! Kiedyś 95-100% była cena. Teraz dochodzimy do 60%. Może za kilkanaście lat najważniejsza będzie funkcjonalność i jakość a nie cena.
    Pozdrawiam

    • 10 0

  • Dla elity (2)

    Nie trudno się domyślić na której trasie pojadą. Ja obstawiam Chełm. A wy??

    • 4 4

    • Kokoszki

      • 1 0

    • Pojadą tam gdzie są tory tramwajowe. Logiczne?!

      • 3 1

  • Chciałbym w czasie podróży pograć na konsoli..

    ..popijając porannego VIP-a,obejrzeć serial "zdrady" i wytoczyć się pod samą bramę stoczni..To marzenie każdego Janusza. Pozdrawiam ze słonecznego Miami Beach z Moją ukochaną Sami Yoko!

    • 2 3

  • Linia 5 i 3

    Może wreszcie na linii 5 i 3 przestaną jeździć same stare graty.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane