• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupi 15 nowych tramwajów

Krzysztof Koprowski
31 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ostatnim zakupem ZKM (obecnie GAiT) było pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które dostarczono do Gdańska w 2014 i 2015 roku. Ostatnim zakupem ZKM (obecnie GAiT) było pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które dostarczono do Gdańska w 2014 i 2015 roku.

Dwukierunkowe, całkowicie niskopodłogowe, z klimatyzacją, gniazdami USB do ładowania telefonów oraz defibrylatorami - takie będą nowe tramwaje dla Gdańska. Pasażerowie skorzystają z nich w 2018 r.



Jak często podróżujesz tramwajami w Gdańsku?

O zakupach nowego taboru szynowego oficjalnie mówiono już w 2015 r. Wówczas planowano, że nowe tramwaje będą dostarczone w kolejnym roku. Termin ten wprawdzie nie został dotrzymany, ale z nabycia pierwszej partii 15 nowych pojazdów się nie wycofano.

- Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje [nowa nazwa Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku - dop. red.] chce kupić tramwaje niezawodne technicznie, które będą gwarantowały bezpieczeństwo pasażerów, prowadzących pojazd oraz innych użytkowników dróg - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej. - Zależy nam na niskim wskaźniku awaryjności, niezawodności eksploatacyjnej, a także na aspektach ochrony środowiska, dlatego zwracamy też uwagę na normy hałasu czy drgań.
Wszystkie tramwaje będą dwukierunkowe (z kabinami po obu stronach, dzięki czemu nie będzie potrzebna pętla do zawracania) i całkowicie niskopodłogowe. Producent musi dostarczyć pojazd nie dłuższy niż 32,5 m (dla porównania najnowsze w gdańskim taborze Pesy 128NG Jazz Duo mają dł. 29,7 m) oraz mieszczący co najmniej 200 osób, w tym 28 na miejscach siedzących (Pesa 128NG oferuje odpowiednio 207 i 28 miejsc).

W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Siedzenia będą mogły być ustawione wyłącznie przodem lub tyłem do kierunku jazdy, a materiały użyte do ich wykonania muszą być wandaloodporne. Pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych - pojawi się dla nich wydzielona przestrzeń oraz ręcznie odkładane platformy. Z myślą o osobach niedowidzących wszystkie poręcze będą wykonane w kolorze żółtym, a przyciski zostaną opisane w alfabecie Braille'a, co pomoże osobom niewidomym.

Każdy tramwaj będzie wyposażony w klimatyzację, monitoring, System Informacji Pasażerskiej, defibrylator AED (umieszczony w kabinie motorniczego) oraz system ostrzegający prowadzącego pojazd przed groźbą kolizji z przeszkodami na torach.

Zgodnie ze specyfikacją przetargową, pojazdy muszą być zaprojektowane do pokonywania tras o pochyleniu podłużnym do 6 proc. z możliwością zatrzymania na takim odcinku, co powinno wystarczyć przy kursach po torowiskach górnego tarasu.

Wnętrze kabiny nowego tramwaju ma być lepiej dostosowane do potrzeb motornicznych. Nz. kabina w Pesie Jazz Duo. Wnętrze kabiny nowego tramwaju ma być lepiej dostosowane do potrzeb motornicznych. Nz. kabina w Pesie Jazz Duo.
- Podobnie jak nowe Mercedesy Citaro, także i tramwaje zostaną wyposażone w podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Dodatkowo w tramwajach będzie wyznaczone co najmniej jedno stanowisko do przewozu roweru z mocowaniem, które pozwoli na sztywne zawieszenie jednośladu w pionie - dodaje Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Wzorem ostatniego zamówienia na autobusy, także tym razem uwzględniono uwagi zgłaszane przez pracowników spółki. W kabinach motorniczego pojawią się więc wygodniejsze fotele, schowki na rzeczy osobiste, chłodziarka na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik, a nawet czujnik wykrywający dym papierosowy wewnątrz pojazdu.

Pierwszych pięć tramwajów musi być gotowych w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy. Kolejnych pięć pojazdów miesiąc później, a pięć ostatnich w sumie po 20 miesiącach. Ogłoszenie przetargu zaplanowano na najbliższy poniedziałek, zaś podpisanie umowy z wyłonionym w nim producentem na marzec - kwiecień.

O wyborze producenta zdecyduje kryterium ceny (60 proc.) oraz przyjętych rozwiązań technicznych (40 proc.).

Niewykluczone, że zamówienie zostanie poszerzone jeszcze o zakup kolejnych co najmniej 15 tramwajów, jednak obecnie nie zapadły w tym zakresie żadne decyzje. W połowie roku planowany jest także zakup 46 fabrycznie nowych autobusów.

Miejsca

Opinie (222) 8 zablokowanych

  • (5)

    Przejechałem sie ostatnio tramwajami i mam dość. W Dortmundzie zamarznięte od środka szyby z braku ogrzewania. W Pesie taki układ siedzeń że ani stać ani siedzieć. Tramwaj stał co chwila na światłach, chyba specjalnie mają czerwoną falę.

    • 119 19

    • Zastanawiam się co lepsze: Brak ogrzewania czy też nawiew gorącego powietrza wtedy gdy stoisz w płaszczu i czapce (Latem odwrotnie- zimowe podmuchy,gdy na dworze jest +30 i stoisz w bluzeczce) ???

      • 8 3

    • o PESIE i siedzeniach (i oknach i profilach i ciemnicy) nic gadać nie można było (3)

      zaraz cię zakrzyczeli, że to nowoczesność a twoje uwagi są wieśniackie (mimo, że 28 miejsc siedzących i to ludzie, nie bydło, stoi w przeciągu)

      Wreszcie po 5 latach propagandy idiiotyzmu, trochę do ludzi dociera, ale teraz wrzeszczą, że może być najgorsze, byle polskie... no ręce opadają nad krajem idiotów i skretyniałych dziennikarzy.

      • 32 7

      • (2)

        Nie chcieliście autobusów na bus pasach, to jeździjcie skretyniałymi tramwajami.

        • 0 14

        • Zamiana tramwajów na busy to jak leczenie dżumy cholerą.

          • 9 0

        • autobusy są beznadziejne

          • 5 0

  • skoro tyle zamawiamy

    to czemu fabryka jest w Bydgoszczy a nie w Gdańsku przed wojną Gdańsk miał fabrykę tramwajową

    • 1 1

  • (2)

    bardzo ładne. ciepło w środku, można wysiadać z jednej czy drugiej strony

    • 38 9

    • Porty do ładowania telefonów komórkowych (1)

      zamiast tego wolał bym biletomat...

      • 15 3

      • Ja wolałbym piwomat.

        • 3 2

  • Wszystko pięknie (1)

    Ale ile będzie kosztować przejazd komunikacją miejską w Gdańsku?!

    • 2 0

    • Bilet plus to, co płacisz w podatkach :)
      Czyli zawsze zapłacisz za przejazd dwa razy. Jeżeli tramwaj/bus przyjedzie oczywiście.

      • 1 1

  • no ja pier...

    jeszcze tylko ścieżki rowerowej brakuje w tym pojeździe!!! a automat z biletami, to na h..!!! i co, ja mam płacić w bilecie za melomanów, graczy i palcujących smsy!!! a motorniczemu to po co port usb, żeby mógł się tłumaczyć, że rozjechał kogoś bo telefon podłączał bo mu się rozładował przez gadanie!! i jeszcze łapy zabierzcie od rozkładów jazdy, co się człowiek ustawi do tego co jest to zaraz jakiś musi wykazać swoją przydatność i zasługi na premię!!!

    • 4 2

  • SUPER (2)

    Witam

    Fajne podejście do sprawy,tramwaje niezawodne technicznie a przepraszam samochody też są nie zawodne technicznie ?

    Pierwszą nauczkę miasto powinno dostać po sprowadzeniu składów 1001, 1002, 1003, 1004 miały 30 lat się nie psuć a nie dostrwały do polowy i już nie jeżdżą.

    Drugą nauczkę miasto powinno dostać po sprowadzeni składów z Kessel, po dziś dzień niektóre nie wyjechały a one non stop się psują.

    Trzecią nauczkę miasto powinno dostać po sprowadzeniu Pes słabej dokumentacji technicznej, cienkiemu zaopatrzeniu, nie wprowadzaniu poprawek które ułatwiły by serwisowanie i bierzące naprawy.

    Czwartą nauczkę miasto powinno dostać po sprowadzeniu składów 501, 502 które na dzień dzisiejszy też nie są rewelacyjne ani w sprawne.

    Po piąte osoba, która zamawia każdy skład inny powinna przemyśleć i zorganizować zaplecze techniczne, szkolenia, dokumentację, a nie zwykłe widzi mi się bo Gdańsk ma każdy inny tramwaj i ma się czym szczycić, Wszystko stoi na zajezdni, bo nikt nie wie jak się za to zabrać.

    Z czterech nauczek nikt nie wyciągnął wniosków, tramwaje w gdańsku są dla wyglądu i każdy ma być inny, wtedy nikt tego nie naprawi ani nie będzie części zamiennych. Począwszy od 105 tek w Gdańsku tramwaje idą w odstawkę i się psują nie z powodu użytych materiałów lecz z powodu organizacji, nakładu materiału, siły roboczej zaplecza technicznego oraz tego, że firma znowu zakupi sprzęt bez instrukcji obsługi, schematów itp, itd i 20 ludzi będzie na oko naprawiało 150 składów a pasażerowie jak narzekali tak będą narzekać.

    • 13 0

    • prawda

      • 1 0

    • Królik to znowu ty ??

      • 0 1

  • ten motorniczy ze zdjęcia miał już dość pasażerów i w tramwaju już go nie zobaczycie (4)

    hahaha ale propaganda zkm musi być hahaha że super firma

    • 5 0

    • (3)

      Tzn ? Rozwiń wątek.

      • 0 1

      • na zewnątrz super firma a w środku bagno każdy motorowy to powie a kolega miał dość donosów pasażerów i sprzedaży biletów i (2)

        Przeniósł się na 21

        • 2 1

        • a co to jest 21? (1)

          • 0 0

          • sala psychiatryka na srebrzysku

            • 0 0

  • siwek (1)

    Lepiej niech zamontujom czujnik na smrud w tramwajach a nie smierdziele jerzdzom

    • 8 3

    • i wykrywacz analfabetów

      • 1 0

  • Zabawne (1)

    Pojemność na 200 osób w tym 28 na miejscach siedzących? Stare 105-tki mają 125 miejsc ogółem i 20 siedzących. W jednym wagonie! Czyli razem mamy 250 miejsc ogółem i 40 siedzących. Konstal 105Na to najlepiej zaprojektowany tramwaj.

    • 26 4

    • bo to poamerykańska konstrukcja dostosowana do PRL

      • 0 0

  • Żadnych d*perel w tramwajach . Lepiej zadbać o stan techniczny czyli żadnych świecących kontrolek świadczących o awarii czegoś tam .

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane