• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupi 15 nowych tramwajów

Krzysztof Koprowski
31 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ostatnim zakupem ZKM (obecnie GAiT) było pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które dostarczono do Gdańska w 2014 i 2015 roku. Ostatnim zakupem ZKM (obecnie GAiT) było pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które dostarczono do Gdańska w 2014 i 2015 roku.

Dwukierunkowe, całkowicie niskopodłogowe, z klimatyzacją, gniazdami USB do ładowania telefonów oraz defibrylatorami - takie będą nowe tramwaje dla Gdańska. Pasażerowie skorzystają z nich w 2018 r.



Jak często podróżujesz tramwajami w Gdańsku?

O zakupach nowego taboru szynowego oficjalnie mówiono już w 2015 r. Wówczas planowano, że nowe tramwaje będą dostarczone w kolejnym roku. Termin ten wprawdzie nie został dotrzymany, ale z nabycia pierwszej partii 15 nowych pojazdów się nie wycofano.

- Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje [nowa nazwa Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku - dop. red.] chce kupić tramwaje niezawodne technicznie, które będą gwarantowały bezpieczeństwo pasażerów, prowadzących pojazd oraz innych użytkowników dróg - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej. - Zależy nam na niskim wskaźniku awaryjności, niezawodności eksploatacyjnej, a także na aspektach ochrony środowiska, dlatego zwracamy też uwagę na normy hałasu czy drgań.
Wszystkie tramwaje będą dwukierunkowe (z kabinami po obu stronach, dzięki czemu nie będzie potrzebna pętla do zawracania) i całkowicie niskopodłogowe. Producent musi dostarczyć pojazd nie dłuższy niż 32,5 m (dla porównania najnowsze w gdańskim taborze Pesy 128NG Jazz Duo mają dł. 29,7 m) oraz mieszczący co najmniej 200 osób, w tym 28 na miejscach siedzących (Pesa 128NG oferuje odpowiednio 207 i 28 miejsc).

W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Siedzenia będą mogły być ustawione wyłącznie przodem lub tyłem do kierunku jazdy, a materiały użyte do ich wykonania muszą być wandaloodporne. Pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych - pojawi się dla nich wydzielona przestrzeń oraz ręcznie odkładane platformy. Z myślą o osobach niedowidzących wszystkie poręcze będą wykonane w kolorze żółtym, a przyciski zostaną opisane w alfabecie Braille'a, co pomoże osobom niewidomym.

Każdy tramwaj będzie wyposażony w klimatyzację, monitoring, System Informacji Pasażerskiej, defibrylator AED (umieszczony w kabinie motorniczego) oraz system ostrzegający prowadzącego pojazd przed groźbą kolizji z przeszkodami na torach.

Zgodnie ze specyfikacją przetargową, pojazdy muszą być zaprojektowane do pokonywania tras o pochyleniu podłużnym do 6 proc. z możliwością zatrzymania na takim odcinku, co powinno wystarczyć przy kursach po torowiskach górnego tarasu.

Wnętrze kabiny nowego tramwaju ma być lepiej dostosowane do potrzeb motornicznych. Nz. kabina w Pesie Jazz Duo. Wnętrze kabiny nowego tramwaju ma być lepiej dostosowane do potrzeb motornicznych. Nz. kabina w Pesie Jazz Duo.
- Podobnie jak nowe Mercedesy Citaro, także i tramwaje zostaną wyposażone w podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Dodatkowo w tramwajach będzie wyznaczone co najmniej jedno stanowisko do przewozu roweru z mocowaniem, które pozwoli na sztywne zawieszenie jednośladu w pionie - dodaje Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Wzorem ostatniego zamówienia na autobusy, także tym razem uwzględniono uwagi zgłaszane przez pracowników spółki. W kabinach motorniczego pojawią się więc wygodniejsze fotele, schowki na rzeczy osobiste, chłodziarka na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik, a nawet czujnik wykrywający dym papierosowy wewnątrz pojazdu.

Pierwszych pięć tramwajów musi być gotowych w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy. Kolejnych pięć pojazdów miesiąc później, a pięć ostatnich w sumie po 20 miesiącach. Ogłoszenie przetargu zaplanowano na najbliższy poniedziałek, zaś podpisanie umowy z wyłonionym w nim producentem na marzec - kwiecień.

O wyborze producenta zdecyduje kryterium ceny (60 proc.) oraz przyjętych rozwiązań technicznych (40 proc.).

Niewykluczone, że zamówienie zostanie poszerzone jeszcze o zakup kolejnych co najmniej 15 tramwajów, jednak obecnie nie zapadły w tym zakresie żadne decyzje. W połowie roku planowany jest także zakup 46 fabrycznie nowych autobusów.

Miejsca

Opinie (222) 8 zablokowanych

  • SUPER (2)

    Witam

    Fajne podejście do sprawy,tramwaje niezawodne technicznie a przepraszam samochody też są nie zawodne technicznie ?

    Pierwszą nauczkę miasto powinno dostać po sprowadzeniu składów 1001, 1002, 1003, 1004 miały 30 lat się nie psuć a nie dostrwały do polowy i już nie jeżdżą.

    Drugą nauczkę miasto powinno dostać po sprowadzeni składów z Kessel, po dziś dzień niektóre nie wyjechały a one non stop się psują.

    Trzecią nauczkę miasto powinno dostać po sprowadzeniu Pes słabej dokumentacji technicznej, cienkiemu zaopatrzeniu, nie wprowadzaniu poprawek które ułatwiły by serwisowanie i bierzące naprawy.

    Czwartą nauczkę miasto powinno dostać po sprowadzeniu składów 501, 502 które na dzień dzisiejszy też nie są rewelacyjne ani w sprawne.

    Po piąte osoba, która zamawia każdy skład inny powinna przemyśleć i zorganizować zaplecze techniczne, szkolenia, dokumentację, a nie zwykłe widzi mi się bo Gdańsk ma każdy inny tramwaj i ma się czym szczycić, Wszystko stoi na zajezdni, bo nikt nie wie jak się za to zabrać.

    Z czterech nauczek nikt nie wyciągnął wniosków, tramwaje w gdańsku są dla wyglądu i każdy ma być inny, wtedy nikt tego nie naprawi ani nie będzie części zamiennych. Począwszy od 105 tek w Gdańsku tramwaje idą w odstawkę i się psują nie z powodu użytych materiałów lecz z powodu organizacji, nakładu materiału, siły roboczej zaplecza technicznego oraz tego, że firma znowu zakupi sprzęt bez instrukcji obsługi, schematów itp, itd i 20 ludzi będzie na oko naprawiało 150 składów a pasażerowie jak narzekali tak będą narzekać.

    • 13 0

    • Królik to znowu ty ??

      • 0 1

    • prawda

      • 1 0

  • tram44

    W koncu,bo te stare graty linia numer 3 bez komentarza.Motorniczy +20 a w tramwaju tylko +5 stopni.

    • 4 0

  • A pensje motorniczy (6)

    Niech jeszcze dadzą lepsza kasę motorniczym. Bo to wstyd dawać 2300netto przez pierwsze 1,5 roku. A człowiek na ciągłej dyspozycji od świtu do wieczora i jeszcze w weekendy i święta. Tragedia!!!

    • 6 3

    • a po 1,5 roku spodziewaj się 2350netto bo po co płacić więcej jak i za to motorniczy pracuje

      • 1 2

    • (4)

      Ooo tak pensje dla motorniczych i kierowców to są jakieś żarty muszą być na każde za wołanie
      A jak kierowca przyjdzie z prośbą o wolne to kierownik kierowców autobusów odrazu się burzy i denerwuje a jak kierowca powie co myśli to słyszy się niech pan nie będzie bezczelny
      Kpina jakas kierownik ma być dla swoich pracowników miły a nie ich straszyć
      Porażka
      Dyrekcja niech zajmie się kierownictwem które nie szanuje swoich pracowników tylko wykorzystuje ich co chwila a rodziny nie widzą swoich mężów ojców narzeczonych dziadków dzieci
      Kierowca i motorniczy to nie robot!!! Też ma swoje prawa
      Każdy pracownik ma prawo do dnia wolnego
      A jak z wolnego nie przyjdzie to ucinaja premie lub dają najgorsze linie na zmianę
      Zero szacunku dla swoich pracowników

      • 2 2

      • (3)

        Ktoś mądry powiedział mi kiedyś: "Jak sobie pozwalacie, tak macie".

        • 4 1

        • święte słowa w 100% się zgadzam (2)

          • 2 0

          • pracownicy tylko płakać umieją (1)

            A żeby coś z tym zrobić to brak odwagi dla tego jeszcze im śrubkę podkręcić może się naucza szacunku dla siebie samego a nie tylko płakać

            • 2 1

            • Widać ty lubisz wlazic w tylek kierownikom lub jesteś bezdusznym kierownikiem i pewnie co jakiś czas zmieniasz Pracę

              • 0 1

  • To fajnie. Szkoda, ze nowe busy ciagle sie psuja (problemy z drzwiami).

    • 1 0

  • Danziger

    lepiej to niż w nieskonczoność remontować 50- letnie duseldorfy

    • 1 2

  • zlom (1)

    I znowu przysla z bydgoszczy zlom co bedze sie psul na torach. Co gdanski magistrat widzi w nich takiego? Wszedzie w wiekszych miastach Polsku i Eurooy kupuje sie tramwaje, w ktorych jest duzo miejsc siedzacych, a w tych z Bydgiszczy to ani usiasc ani stanac bo tak sa rozmieszczone siedzenia dla nielicznych.

    • 5 7

    • lepiej, jak szczęśliwie siedzisz, to również i tobie niewygodnie

      z tymi nogami, bokiem do okno, albo mordą w profil a nie w szybę

      • 0 0

  • (1)

    Pieniądze poszły w błoto!!!!
    Tramwaje to nie jest żadna przyszłość... Co chwila przystanki zatłoczone ludziskami ( warto się myć ludzie mydło nie gryzie!)
    Co rusz słyszy się że tramwaj popsuty wystarczy odrobinę deszczu by tramwaje stanęły odrobina przymrozku i też stoją i co wtedy na kogo muszą liczyć na kierowców autobusów i gdyby nie kierowcy to ludzie by nie dojechali do pracy, szkoły, lekarzy i do domów.
    Parę razy musiałam z przymusu jechać tramwaje i to najgorsze co było ludzi jak mrówek masakra co sekunda przystanek miejsca w tramwaju tak rozmieszczone że to masakra. A autobusem wsiadam i jadę sobie tak są zapchane ale nie jak tramwaje...

    Tramwaje miały podobno być skomunikowane z autobusami ale chyba ten wasz pomysł to nie wypał.. Tramwaje zawsze przyjeżdżają spóźnione

    Gratulacje dla "geniusza" świateł z emaus do pętli łostowickiej... Światła masakra totalne dno tylko geniusz potrafi tak schrzanic zero skomunikowane co się rusza z zielonego to zaraz na kolejnych czerwone się pojawia i tak się traci cenny czas i paliwo. Geniusz powinien zwrócić każdemu kierowcy za paliwo.

    Autobusy to jest przyszłość!!!!

    • 3 12

    • Autobusy tak, ale z pedałami, niech pasażerowie je napędzają :D

      • 1 0

  • Żadnych d*perel w tramwajach . Lepiej zadbać o stan techniczny czyli żadnych świecących kontrolek świadczących o awarii czegoś tam .

    • 4 0

  • (5)

    Jak już muszę jechać tramwajem to modlę się, żeby przyjechał Bombardier... Niestety przyjeżdża rzadko.
    Jazzy i Swingi są straszne.

    • 6 3

    • To z tą modlitwą jest nas dwóch. Czasami wolę poczekać na następny niż jechać jazzem! Model masakra!!!

      • 4 2

    • trzech - ciemno, fatalne siedzenia i ich fizyczny brak, całość źle pomyślana od wewnątrz (1)

      • 1 0

      • Piszesz o Pesach mam nadzieję?

        • 1 0

    • (1)

      ale co, kleczysz na przystanku przed wiata czy za? i do kogo sie modlisz? pytam powaznie, bo mnie zaciekawil twoj przypadek.

      • 0 3

      • Wchodzę na wiatę i wykrzykuję:
        "Thorze, obrońco ludzkości, synu Odyna i Hldyn, spraw aby ta dwójka, na którą tak niecierpliwie czekam, to był Bombardier, nie Pesa!"
        Ludzie zazwyczaj dziwnie się na mnie patrzą, ale czasem ta modlitwa działa (dzięki Ci Thorze!).

        • 1 0

  • no ja pier...

    jeszcze tylko ścieżki rowerowej brakuje w tym pojeździe!!! a automat z biletami, to na h..!!! i co, ja mam płacić w bilecie za melomanów, graczy i palcujących smsy!!! a motorniczemu to po co port usb, żeby mógł się tłumaczyć, że rozjechał kogoś bo telefon podłączał bo mu się rozładował przez gadanie!! i jeszcze łapy zabierzcie od rozkładów jazdy, co się człowiek ustawi do tego co jest to zaraz jakiś musi wykazać swoją przydatność i zasługi na premię!!!

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane