- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (124 opinie)
- 2 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (77 opinii)
- 3 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (35 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (230 opinii)
- 5 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (268 opinii)
- 6 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (165 opinii)
Gdańsk kupi 15 nowych tramwajów
Dwukierunkowe, całkowicie niskopodłogowe, z klimatyzacją, gniazdami USB do ładowania telefonów oraz defibrylatorami - takie będą nowe tramwaje dla Gdańska. Pasażerowie skorzystają z nich w 2018 r.
- Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje [nowa nazwa Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku - dop. red.] chce kupić tramwaje niezawodne technicznie, które będą gwarantowały bezpieczeństwo pasażerów, prowadzących pojazd oraz innych użytkowników dróg - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej. - Zależy nam na niskim wskaźniku awaryjności, niezawodności eksploatacyjnej, a także na aspektach ochrony środowiska, dlatego zwracamy też uwagę na normy hałasu czy drgań.
Wszystkie tramwaje będą dwukierunkowe (z kabinami po obu stronach, dzięki czemu nie będzie potrzebna pętla do zawracania) i całkowicie niskopodłogowe. Producent musi dostarczyć pojazd nie dłuższy niż 32,5 m (dla porównania najnowsze w gdańskim taborze Pesy 128NG Jazz Duo mają dł. 29,7 m) oraz mieszczący co najmniej 200 osób, w tym 28 na miejscach siedzących (Pesa 128NG oferuje odpowiednio 207 i 28 miejsc).
Siedzenia będą mogły być ustawione wyłącznie przodem lub tyłem do kierunku jazdy, a materiały użyte do ich wykonania muszą być wandaloodporne. Pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych - pojawi się dla nich wydzielona przestrzeń oraz ręcznie odkładane platformy. Z myślą o osobach niedowidzących wszystkie poręcze będą wykonane w kolorze żółtym, a przyciski zostaną opisane w alfabecie Braille'a, co pomoże osobom niewidomym.
Każdy tramwaj będzie wyposażony w klimatyzację, monitoring, System Informacji Pasażerskiej, defibrylator AED (umieszczony w kabinie motorniczego) oraz system ostrzegający prowadzącego pojazd przed groźbą kolizji z przeszkodami na torach.
Zgodnie ze specyfikacją przetargową, pojazdy muszą być zaprojektowane do pokonywania tras o pochyleniu podłużnym do 6 proc. z możliwością zatrzymania na takim odcinku, co powinno wystarczyć przy kursach po torowiskach górnego tarasu.
- Podobnie jak nowe Mercedesy Citaro, także i tramwaje zostaną wyposażone w podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Dodatkowo w tramwajach będzie wyznaczone co najmniej jedno stanowisko do przewozu roweru z mocowaniem, które pozwoli na sztywne zawieszenie jednośladu w pionie - dodaje Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Wzorem ostatniego zamówienia na autobusy, także tym razem uwzględniono uwagi zgłaszane przez pracowników spółki. W kabinach motorniczego pojawią się więc wygodniejsze fotele, schowki na rzeczy osobiste, chłodziarka na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik, a nawet czujnik wykrywający dym papierosowy wewnątrz pojazdu.
Pierwszych pięć tramwajów musi być gotowych w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy. Kolejnych pięć pojazdów miesiąc później, a pięć ostatnich w sumie po 20 miesiącach. Ogłoszenie przetargu zaplanowano na najbliższy poniedziałek, zaś podpisanie umowy z wyłonionym w nim producentem na marzec - kwiecień.
O wyborze producenta zdecyduje kryterium ceny (60 proc.) oraz przyjętych rozwiązań technicznych (40 proc.).
Niewykluczone, że zamówienie zostanie poszerzone jeszcze o zakup kolejnych co najmniej 15 tramwajów, jednak obecnie nie zapadły w tym zakresie żadne decyzje. W połowie roku planowany jest także zakup 46 fabrycznie nowych autobusów.
Miejsca
Opinie (222) 8 zablokowanych
-
2017-02-01 12:53
O, fajnie. Będzie się miało co psuć.
- 2 2
-
2017-02-01 13:07
Niech zastąpią złom z Niemiec
a z nowoczesnych gadżetów niech mają w końcu niezawodnie działające monitory, bo czasem nawet nie można w środku się dowiedzieć, jaka to linia.
- 2 0
-
2017-02-01 13:51
strzałka
Witam, na skrzyżowaniu grunwalszkiej z jaśkową doliną nie ma strzałki do skretu w prawo,tragedia korki zarąbiste tym sie zajmijcie lepiej
- 0 0
-
2017-02-01 14:02
Ale czy będą jeździły do SAN ESCOBAR??
oto jest pytanie :-)
- 2 2
-
2017-02-01 14:21
Radioodbiornik? (1)
W kabinach motorniczego pojawią się więc (...) radioodbiornik, (...)
A kto będzie płacił Prezesowi Kurskiemu abonament RTV?
O ile pamiętam, z tego względu kilka lat temu w PKS Słupsk wymontowano wszystkie odbiorniki z autobusów. A poza tym, czy motorniczemu wolno słuchac radia w czasie jazdy?- 3 1
-
2017-02-01 15:04
a dlaczego nie?
- 0 2
-
2017-02-01 14:42
Niech sie zajmą tymi co sa. Prawie codziennie jakas awaria zwłaszcza jak sie wraca z pracy. Niech 4 w godzinach szczytu puszcza czesciej niz co 20 min.
- 3 0
-
2017-02-01 16:55
UE
a przedział dla matek karmiących piersią gdzie ?
- 2 2
-
2017-02-01 18:21
A mnie przeszkadza
choć to nie wielka wada ale wkurza , otóż chodzi o wcięcia na stopy w obudowach siedzeń czy innych zabudowach , coś na zasadzie podcięcia w zabudowie wanny w łazience , o wiele wygodniej się stoi w takim miejscu a zwłaszcza w tłoku . :) poza tym nowe tramwaje są ok.
- 0 1
-
2017-02-01 18:23
Na stronie gdańsk.pl
Władze miasta cieszą się z coraz większej liczby pasażerów.
podobno dzięki bezwzględnym kanarom mniej jest gapowiczów.
no to czas na obniżenie cen biletów szczególnie okresowych.
obniżenie cen spowoduje przesiadkę wielu kierowców na komunikację miejską.
będą mniejsze korki na ulicach i...Mniej smogu.- 1 0
-
2017-02-01 18:55
Stanowisko do przewozu roweru w pionie - głupota dla tramwajów i autobusów
Moim zdaniem takie stanowisko znacznie ogranicza miejsce w tramwaju dla innych pasażerów. Rozumiem przewożenie rowerów na dalsze odległości - kilkanaście kilometrów - SKM. Ale w gdańskich tramwajach i autobusach nie ma na to miejsca i szkoda na to pieniędzy. Tłok jest prawie zawsze. Za mała częstotliwość kursowania itd.
Po prostu głupota - pieniądze wyrzucone w błoto.
Dla rowerów są ścieżki rowerowe i tyle...- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.