• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk oszczędzi 20 mln na śmieciach. Mieszkańcy także?

Katarzyna Moritz
25 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Obecnie 67 proc. rynku śmieciowego w Gdańsku ma PRSP, ale w trwającym przetargu złożyła najtańszą ofertę tylko na dwie z sześciu stref, na jakie podzielono Gdańsk. Obecnie 67 proc. rynku śmieciowego w Gdańsku ma PRSP, ale w trwającym przetargu złożyła najtańszą ofertę tylko na dwie z sześciu stref, na jakie podzielono Gdańsk.

W poniedziałek w Zarządzie Dróg i Zieleni otwarto koperty z ofertami pięciu firm, które chcą odbierać i wywozić śmieci w Gdańsku. Oferty są tańsze o ok. 20 mln zł, niż zakładało miasto.



Ogłoszony w lutym przetarg na odbiór i transport odpadów od początku cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem. Zgłosiły się firmy z całej Polski, a nawet z Niemiec.

Firmy miały składać oferty do 8 marca, jednak z powodu odwołania jednej z nich termin ten przesunięto do 25 marca. Początkowe zainteresowanie przetargiem nie przełożyło się na ilość złożonych ofert. W sumie złożyło je pięć firm.

- Oferty są dużo niższe od zakładanych. Szacowaliśmy koszt odbioru odpadów na 71 mln zł, obecne oferty oscylują na poziomie 50 mln zł, czyli o jedną trzecią mniej niż zakładaliśmy - wyjaśnia Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.

Gdańsk został podzielony na sześć sektorów po ok. 75 tys. mieszkańców każdy. Każda firma złożyła oddzielną ofertę na każdą ze stref. Aż na trzy sektory najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Komunal ExpressCespa Compania Espanola de Servicios. Obecny lider rynku śmieci w Gdańsku, firma PRSP złożyła najniższe oferty na dwa sektory, na jeden firma Remondis z Warszawy.

Firma, która wygra przetarg, będzie też dostarczać zaczipowane pojemniki na odpady. Kiedy miasto planuje rozstrzygnąć przetarg, a także zweryfikować stawki podatku śmieciowego?

- Mamy na to 90 dni, ale myślę, że jeżeli nie będzie odwołań może to nastąpić w przyszłym tygodniu - zapowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ.

- Wybrana oferta przełoży się na obniżkę, ale możemy rozmawiać o zmianach stawki za wywóz śmieci na przełomie roku. Patrzymy na to bardzo optymistycznie - zapowiada Lisicki.

Z nowymi odbiorcami odpadów zostanie zawarta umowa na dwa lata i trzy miesiące. Przy rozpatrywaniu ofert pod uwagę brane będą: cena ofertowa ogółem brutto: 60 proc. oraz cena jednostkowa netto za odbiór i transport 1 tony odpadów mokrych, suchych i nieposegregowanych - 40 proc.

Gdy w styczniu podobny przetarg rozstrzygnięto w Gdyni, proponowana stawka ryczałtu spadła z zakładanych 35 zł do 30 zł (później Gdynia zaproponowała swoim mieszkańcom jeszcze korzystniejsze stawki).

Sektor I: Wyspa Sobieszewska, Krakowiec - Górki Zachodnie, Rudniki, Olszynka, Orunia - Św. Wojciech - Lipce, Chełm, Wzgórze Mickiewicza (razem 7574 punktów adresowych, powierzchnia - 97,5647 km kw., 77 205 mieszkańców).

Najniższa oferta: konsorcjum Komunal Ekspress i Cespa Compania Espanola de Servicios - 9,5 mln zł.

Sektor II: Stogi, Przeróbka, Nowy Port, Letnica, Młyniska, Śródmieście (3799 punktów adresowych, powierzchnia - 34,1746 km kw., 60 802 mieszkańców).

Najniższa oferta: konsorcjum Komunal Ekspress i Cespa Compania Espanola de Servicios - 7,4 mln zł.

Sektor III: Brzeźno, Wrzeszcz Dolny, Wrzeszcz Górny, Aniołki, Strzyża (6698 punktów adresowych, powierzchnia - 16,1142 km kw., 74 050 mieszkańców).

Najniższa oferta: PRSP SA - 8,4 mln zł.

Sektor IV: Przymorze Wielkie, Przymorze Małe, Zaspa Młyniec, Zaspa Rozstaje (2807 punktów adresowych, powierzchnia - 8,7088 km kw., 71 526 mieszkańców).

Najniższa oferta: konsorcjum Komunal Ekspress i Cespa Compania Espanola de Servicios - 8,2 mln zł.

Sektor V: Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia, Oliwa, Osowa, Matarnia, Kokoszki, Jasień (9274 punktów adresowych, powierzchnia - 80,6219 km kw., 81 497 mieszkańców).

Najniższa oferta: Remondis - 9,6 mln zł.

Sektor VI: VII Dwór, Brętowo, Piecki - Migowo, Suchanino, Siedlce, Ujeścisko-Łostowice (6736 punktów adresowych, powierzchnia - 26,2508 km2, 79 211 mieszkańców).

Najniższa oferta: PRSP SA - 8,6 mln zł.


Gdańsk: od 1 lipca opłata będzie zależeć od metrażu lokalu i wyniesie 0,66 zł za 1 m kw. mieszkania i 0,05 zł za każdy dodatkowy 1 m kw. powyżej 110 m kw. w przypadku śmieci posegregowanych na mokre i suche. Przy braku segregacji odpadów stawki są wyższe i  wynoszą odpowiednio 0,88 zł i 0,07 zł.

Gdynia: 19 zł za mieszkanie do 40 m kw., (28 zł przy braku segregacji), 32 zł za mieszkanie do 80 m kw. (48 zł) i 39 zł - gdy lokal przekracza 80 m kw. (58 zł).

Sopot: będzie głosował stawki 5 kwietnia, proponowane są dwie wersje. Metrażowa: lokale o powierzchni do 110 m kw. opłata 1,14 zł od m kw. w wypadku śmieci zmieszanych i 0,57 zł od m kw. w wypadku odpadów posegregowanych. Za każdy kolejny m kw. zapłacić trzeba będzie 20 gr (w wypadku braku segregacji śmieci) i 10 gr (w wypadku segregowania odpadów).

Drugi wariant ryczałtowy zależny od powierzchni lokalu: do 45 m kw. powierzchni - 34 zł za śmieci nieposegregowane, bądź 17 zł za śmieci po segregacji. Od 45 do 90 m kw., odpowiednio: 82 zł lub 41 zł. Większe niż 90 m kw.: 124 zł lub 62 zł

Opinie (198) 9 zablokowanych

  • To ładnie nas okradało PRSP

    Z artykułu wypływa jeszcze jedne wniosek - PRSP przez lata nas okradało zawyżając stawki. DObrze im !!!

    • 6 4

  • Zwolnienia w PRSP (1)

    czyli masowe zwolnienia w PRSP ojjo

    • 9 1

    • Nie ma się z czego śmiać ludZie zapieprzali od rana do wieczora mają dzieci i rodziny z czego wyżyja rąban e podatki i umowy smieciowe

      • 2 2

  • To teraz czekamy kiedy ` śmiecie` zaoszczedza na Gdansku.

    • 11 1

  • Ceny z kapelusza (1)

    poniżej pismo jakie w imieniu własnym i 118 mieszkańców Gdańska złożyłem 14.03.2013 w Biurze Rady Miasta Gdańsk. Ponadto uważam, że media powinni w sposób szczególny wymuszać na władzach miasta informację dotyczącą kosztów związanych z wywozem i utylizacją nieczystości od mieszkańców na dzień dzisiejszy tj. za 2012 rok. Brak tych informacji powoduje, że wprowadzona Uchwałą RM stawka 0,66zł za odpady segregowane i 0,88 zł za nie segregowane jest stawką wymyślona do dodatkowego opodatkowania mieszkańców co potwierdza tytuł artykułu. Kolejny bardzo ważny temat dotyczy rozliczenia za wywóz i utylizację, czyli kto kogo będzie obciążał kosztami. Przysłuchując się dyskusji w trakcie obrad RM 28.02 usłyszałem od Pana Prezydenta Lisickiego , że problem rozliczenia opłat powinna ustalić Wspólnota Mieszkaniowa lub Spółdzielnia, gdyż to że RM ustala stawkę za metr kw. powierzchni nie koniecznie musi być stosowane w rozliczeniach mieszkańców Wspólnot i Spółdzielni. Tak zrozumiałem odpowiedź Pana Prezydenta Lisickiego, że dana wspólnota lub spółdzielnia będzie obciążona przez miasto kosztem wyliczonym z ilości powierzchni m kw. będących w zasobach danej Wspólnoty czy Spółdzielni razy zadeklarowana stawka i nikogo nie będzie interesowało czy w danej wspólnocie lub Spółdzielni są pustostany czy nie gdyż zgodnie z przyjętą Uchwała w Gdańsku producentem śmieci jest powierzchnia liczona w m kw a nie mieszkańcy. Co w tej sytuacji zrobi Zarząd Wspólnoty czy Spółdzielni , zapewne wyliczone koszty z całego stanu posiadania podzieli na mieszkańców i to dodatkowo obciąży nasze budżety bo będziemy płacić za pustostany. Zainteresowanym przesyłam link na stronę Rady Miasta z nagraniem Sesji z dnia 28.08 w tym dyskusja o śmieciach. Projekty omawiane są od 34 minuty obrad . Problem rozliczeń miasta z wspólnotami i spółdzielniami jest zawarty w odpowiedzi Prezydenta Lisickiego czas na ścieżce dźwiękowej 2:21:10 2:23:45 . W tym miejscu można usłyszeć, że to miasto będzie obciążać wspólnoty i spółdzielnie za metraż a jak rozliczą zarządy tych wspólnot i spółdzielni z mieszkańcami to problem tychże wspólnot.



    Projekt Pisma .
    Gdańsk, dnia 11.03.2013 r.

    .
    Imię nazwisko

    ..
    adres
    RADA MIASTA GDAŃSKA
    ul. Wały Jagiellońskie 1
    80-853 Gdańsk

    WEZWANIE
    do usunięcia naruszenia prawa

    W imieniu własnym oraz grupy mieszkańców Gdańska, których pisemne zgody na ich reprezentowanie załączam, działając na podstawie art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 3 § 2 pkt 5 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) wzywam Radę Miasta Gdańska do usunięcia naruszenia prawa w uchwale nr XXXV/745/13 z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty dla nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.

    UZASADNIENIE
    Rada Miasta Gdańska w dniu 28 lutego 2013 r. podjęła uchwałę nr XXXV/745/13 w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty dla nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, drastycznie podnoszącej opłaty. Cytowana Uchwała została przyjęta z naruszeniem interesu i prawa mieszkańców do informacji o rzeczywistych kosztach za gospodarowanie odpadami.
    Ponadto w ocenie mojej oraz mieszkańców Gdańska, wskazana uchwała jest rażąco sprzeczna z prawem i w związku z tym nieważna.
    Uchwała została podjęta na podstawie przepisu art. 6k ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, który deleguje radę gminy do ustalenia metody opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty.
    Należy podkreślić, iż uchwała Rady Miasta Gdańska jest w tym zakresie sprzeczna z art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. W myśl przytoczonego przepisu ustawy zasadniczej nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy. Norma z art. 217 Konstytucji RP nie oznacza tylko obowiązku uregulowania tych kwestii w ustawie. Zgodnie bowiem z zasadą określoności, powyższe elementy powinny być w akcie rangi ustawowej w sposób bardzo precyzyjny, przejrzysty i jasny uregulowane (zob. wyrok NSA w Warszawie z dnia 12 listopada 2010 r., I FSK 1957/09, LEX nr 744502).
    Należy przez to rozumieć precyzyjne wyznaczenie dopuszczalnego zakresu ingerencji (zob. orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 19 czerwca 1992 r., U 6/92, OTK 1992, nr 1, poz. 13.). Adresat normy prawnej musi bowiem wiedzieć, w jaki sposób ma się zachować (zob. wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 listopada 1998 r., K 39/97, OTK 1998, nr 6, poz. 99).
    Tymczasem przepisy ustawy pozostawiły organom stanowiącym i wykonawczym jednostki samorządu terytorialnego dowolność w kształtowaniu wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami. Rada gminy może swobodnie wybrać jedną z kilku wskazanych w ustawie metod ustalania wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami - w przedmiotowej uchwale z 28 lutego 2013 r. jest to iloczyn powierzchni lokalu mieszkalnego - a następnie np. po 2 miesiącach zmienić powyższe rozwiązanie. Ustawodawca nie wskazał przy tym, maksymalnej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, co stoi w sprzeczności z zasadą demokratycznego państwa prawnego.
    Mając powyższe na względzie, wezwanie jest uzasadnione i konieczne.

    .
    Podpis

    W załączeniu:
    I. lista osób, w imieniu których wznoszone jest wezwanie z pisemnymi zgodami na występowanie w ich imieniu

    • 16 2

    • Hmmm... a czy to nie są raczej argumenty do

      skierowania tego pisma do RPO z wnioskiem o zaskarżenie przez niego ustawy do TK jako sprzecznej z konstytucją?
      Uchwała jako akt samorządowy opiera się na ustawie, która jest jaka jest i to z nią trzeba "walczyć".

      Usuńcie z tego pisma odnośniki do uchwały Rady Miasta i pchnijcie to do RPO.

      • 1 0

  • gdansk oszczedzi

    mieszkańcy zapłacą wiecej,taki k....i system teraz mamy.

    • 7 1

  • jak tylko się okaże, że nie zmniejszą opłaty

    wnoszę wniosek do prokuratury o podejrzenie popełnienia przestępstwa!

    • 14 1

  • oddać kasę za bilety!

    a potem przeprosić i s... .

    • 6 0

  • tia Lisicki, juz widze te obniżki, przytulicie siano jak zawsze, ale poczekaj do wyborów cwaniaku, poczekaj

    • 15 0

  • Śmieci

    Co z tego że oferty są tańsze niż przewidywano skoro mieszkańcy nic z tego nie będą mieli. Lisicki i spółka zabierze oszczędności sobie jako premie roczne a Tusek da im na to swoje błogosławieństwo.

    • 12 0

  • No to Lisicki dał sygnał

    Dla firm startujacych w przetargu "mogliscie zaspiewac wiecej" Przy renegocjacji umowy chlopaki sie poprawia.

    • 18 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane