• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zapłacił pół miliona za piknik

Maciej Korolczuk
5 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Budżet Gdańska na 2024 r. przyjęty przez radnych
Reni Jusis za 50-minutowy występ podczas sobotniego pikniku dostała od miasta 25 tys. zł. Reni Jusis za 50-minutowy występ podczas sobotniego pikniku dostała od miasta 25 tys. zł.

W sobotę w Parku Reagana zobacz na mapie Gdańska odbył się edukacyjny piknik rodzinny, poświęcony ekologii i sortowaniu śmieci "Uwaga szkło". Magistrat za 5-godzinną imprezę zapłacił zewnętrznej agencji ponad pół miliona zł. Gwiazda - Reni Jusis - za 50-minutowy występ otrzymała 25 tys. zł. Tymczasem wśród nagród przewidzianych dla dzieci biorących udział w zabawie, poza drobnymi upominkami był... jeden rower. - Za taką kwotę mógłbym zorganizować trzydniową imprezę z udziałem 40 kapel muzycznych - mówi nam Arkadiusz Hronowski, właściciel dwóch klubów i organizator koncertów w Trójmieście.



Czy ponad pół miliona złotych na piknik rodzinny to racjonalny wydatek miasta?

Piknik był inauguracją kampanii informacyjnej związanej z wprowadzeniem od 1 lipca obowiązku sortowania szkła.

- To wydarzenie jest początkiem szerokiej kampanii informacyjnej o segregacji szkła. Za jej pośrednictwem chcemy dotrzeć do każdego mieszkańca Gdańska i wyjaśnić nowe zasady gromadzenia odpadów. Nie ma się czego bać - segregacja jest niezwykle prosta, wymaga jedynie niewielkiego przeorganizowania gospodarstwa domowego - zapowiadał przed imprezą Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
- Chcemy w ten sposób nie tylko poinformować mieszkańców o nadchodzących zmianach, ale też zwrócić ich uwagę na temat recyklingu i selektywnej zbiórki odpadów. Obowiązkowa segregacja szkła jest kolejnym krokiem w dążeniu do uzyskania wysokich poziomów odzysku odpadów narzuconych nam przez Unię Europejską - dodawał zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak.
25 tys. zł za 50-minutowy występ

Miasto na organizację imprezy przeznaczyło aż 507 tys. zł brutto (400 tys. netto). Impreza miała być adresowana szczególnie do dzieci. W programie znalazły się m.in. przedstawienia, występy kabaretów, gimnastyczek, spektakle oraz konkursy z nagrodami. Przygotowano też namioty edukacyjne, w których najmłodsi mogli tworzyć m.in. łódki z plastikowych opakowań, lampiony ze słoików, ekologiczne gry planszowe czy recyclingowe kalejdoskopy z rolek po papierze. W ramach rywalizacji można było budować wieże z puszek czy przemieszczać się po gigantycznej grze planszowej tak, by zaoszczędzić jak najwięcej wody.

Nie zabrakło też występu gwiazdy. Była nią Reni Jusis, artystka znana z propagowania zdrowego trybu życia, oraz zespół Recykling Band, grający na instrumentach wykonanych z opadów i śmieci.

Za 50-minutowy występ artystka otrzymała 25 tys. zł. Kolejne 7,9 tys. zł trafiło do zespołu Recykling Band. Honoraria artystów, ale i całkowity koszt imprezy wydają się wysokie, szczególnie że np. nagroda główna przewidziana dla zwycięzcy konkursu na najlepsze hasło promujące segregację szkła to zwykły rower. Ponadto organizatorzy za zabawę w poszczególnych strefach przewidzieli dla uczestników specjalne kupony, które można było wymienić na ekologiczne upominki oraz zdrowe przekąski.

Na pikniku wystąpił też zespół Recykling Band, grający na instrumentach wykonanych z odpadów. Na pikniku wystąpił też zespół Recykling Band, grający na instrumentach wykonanych z odpadów.

- Oprócz koncertu podczas pikniku, zespół Recycling Band promuje również imprezę. Był w Gdańsku w poniedziałek i wtorek i grał na ulicach miasta, zapraszając na wydarzenie oraz podczas pikniku prowadził z dziećmi warsztaty z budowy instrumentów z odpadów - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ.
Zamówienie z wolnej ręki

Miasto organizację imprezy powierzyło firmie Red Door, gdańskiej spółce należącej do Radosława Tracza, prezesa zarządu agencji Angel Sport Promotion, która w przeszłości wspierała m.in. gdańskiego florecistę Radosława Glonka. Dlaczego akurat Red Door? Jak czytamy w uzasadnieniu zamówienia, które rozstrzygnięto w trybie z wolnej ręki "wykonawca jest jedynym przedstawicielem artysty w Polsce, który w określonym terminie posiada prawa do udostępnienia jego wizerunku oraz możliwość zorganizowania imprezy artystyczno-muzycznej".

- Firma złożyła ofertę, która spełniała kryteria postępowania. Pozostałe firmy nie były w stanie zrealizować naszego zamówienia z powodu wcześniej podpisanych już umów i innych zobowiązań. Firma nie pracowała wcześniej na rzecz ZDiZ. Nie mam wiedzy na temat tego, czy współpracowała już z miastem przy jakichkolwiek imprezach - dodaje Kaczmarek.

Miasto: płacimy nie tylko za imprezę

Miasto zaznacza, że w kwocie przekraczającej pół miliona złotych oprócz kosztów organizacji samego pikniku, zawierają się także inne opłaty związane m.in. z kampanią informacyjną nowych zasad segregacji odpadów.

- Na kwotę składają się, oprócz honorariów wykonawców, także koszty przygotowania, zabezpieczenia terenu, nagłośnienia i zabezpieczenia medycznego, przygotowania wszystkiego zgodnie z wymogami bezpieczeństwa. To także koszty przeprowadzenia warsztatów, zajęć dla najmłodszych, konkursów, zajęć sportowych, przedstawień teatralnych, obsługi wszystkich stoisk informacyjnych i edukacyjnych - wylicza Katarzyna Kaczmarek.
W odpowiedzi na nasze pytanie czy kwota 507 tys. zł. jest przeznaczona tylko na organizację imprezy czy też całej kampanii promującej segregację odpadów czytamy, że pieniądze są przeznaczone także na koszy kampanii.

- To koszt przygotowania materiałów edukacyjnych oraz informacyjnych, które były rozdawane uczestnikom pikniku, koszt zabezpieczenia zaplecza sanitarnego oraz higienicznego dla uczestników. To także koszt kampanii informacyjnej związanej z nowymi zasadami segregacji szkła oraz z samym piknikiem, a także koszt materiałów, które podczas późniejszych spotkań urzędników z mieszkańcami - przekazywane będą jako materiały infomacyjno-edukacyjne oraz promocyjne kampanii edukacyjnej segregacji odpadów, projekty druków, wydruku plakatów, citilightów, ulotek informacyjnych, broszur dla mieszkańców oraz koszt zakupu mediów do kampanii informacyjno-edukacyjnej - dodaje rzecznik ZDiZ.
W ogłoszeniu ani słowa o finansowaniu kampanii

W ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia nie ma jednak ani słowa, by kwota była przeznaczona na finansowanie kampanii. Opis przedmiotu zamówienia dotyczy jedynie "organizacji imprezy artystycznej o tematyce ekologicznej oraz promującej segregację odpadów".

Poprosiliśmy więc ZDiZ o udostępnienie treści zamówienia przedstawionego przez urzędników potencjalnym wykonawcom. W przesłanym zapytaniu ofertowym, które ZDiZ przedstawiło agencji, czytamy o "zorganizowaniu występu artystycznego wykonawcy lub wykonawców jednoznacznie kojarzących się z ekologią oraz zdrowym stylem życia i mogących promować segregację odpadów komunalnych wraz z przygotowaniem towarzyszącej występowi wymaganej oprawy". O późniejszym finansowaniu kampanii nie ma w ofercie ani słowa.

W tej cenie 3-dniowa impreza i 40 zespołów

O to, czy koszty organizacji imprezy są przeszacowane, zapytaliśmy właściciela Spatifu i klubu B90, organizatora wielu imprez muzycznych Arkadiusza Hronowskiego.

- Wartość rynkowa takich artystów jak Reni Jusis to 5-10 tys. zł za występ - mówi Hronowski. - Jeśli rzeczywiście organizacja tej imprezy kosztowała ponad 500 tys. zł, to koszty wydają się wysokie. Za taką kwotę mógłbym zorganizować trzydniową imprezę z udziałem 40 kapel muzycznych, spośród których kilka z nich otrzymałoby wyższe honoraria niż wspomniani artyści.
  • Sobotni piknik ekologiczny w Parku Reagana.

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (454) ponad 10 zablokowanych

  • zadowolony (2)

    dla dzieci to była wspaniała impreza. Czy gwiazda była potrzebna? Chyba nie. Dzieciom bardziej odpowiadały by 'fasolki' lub tego typu.

    Koszty? nie mnie oceniać. Grunt, że dzieci były zadowolone.

    Dla porównania. W sobotę piknik rodzinny był w Sopocie. Dno!!!!!

    • 4 16

    • nie tobie ocenieć koszty??? ale w artykule ocenił je specjalista

      wiec nie pierdziel tu człowieczku z UM Gdańsk

      • 13 0

    • a właśnie, że NAM TO OCENIAĆ- bo to idzie z moich pieniędzy z podatków, które

      płacę- więc głupio nie broń budynia z ekipą

      • 11 0

  • Ja tam za jedyne 10 tys. był zaśpiewał... 15 tys. do przodu ;)

    Pozdrawiam i miłego dnia :) WIOSNA

    • 8 0

  • przeciez niewiele wiecej dostaja duze gwiazdy na wielkich imprezach sylwestrowych gdzies w polsacie czy dwojce. a tu piknik o ktorym malokto wiedzial

    • 9 1

  • Zlodziejskie miasto

    • 13 0

  • Budyn sie bawi!

    Budyn sie bawi!

    • 22 0

  • Haha a jak był artykuł że lotos i Energa

    Się wycofują ze sponsorowania takich właśnie pikników, to było oburzenie że jak to tak?
    A co mają robić, jak pieniądze są jawnie, legalnie rozkradane

    • 19 1

  • Jaworski tradycyjnie zrobiłby to lepiej i taniej (5)

    nieustanny ciąg nagonki na Gdańsk. Chyba dlatego, że tak szybko się rozwija i jest super miejscem do życia.

    • 6 28

    • To akurat nie jest zasługa żadnej sitwy

      Tylko lokalizacji i faktu że mamy tu trójmiasto

      • 3 4

    • jaka nagonka ???

      jakiej nagonki ?? jeden artykul raz na jakis czas i to calkiem sluszny? od tego sa media! chcesz zobaczyc nagonke to wejdz na gazeta.pl . chyba ze uwazasz to co uwazal gras jak dyskutowal jakby to wplynac na merkel zeby zalatwila u niemieckiego wydawcy najpopularniejszego polskiego dziennika zmiane redaktora naczelnego bo osmiela sie krytykowac rzad PO. i zalatwili, zmienil sie naczelny a kolegia redakcyjne byly wizytowane.

      • 8 2

    • nie mówimy teraz o jaworskim tylko o kolejnej aferze platformy, więc nie odwracaj (1)

      uwagi od swoich pupilów złodziei

      • 9 1

      • widze kolega na kazdej stronie komentarzy sie udziela

        z tym samym wpisem

        • 1 3

    • kij z Jaworskim, mówimy o kiju Budyniowym

      • 1 0

  • 500.000PLN bez przetargu... to niepojęte, oni Boga się nie boją... (1)

    miasto powinno publikować na swojej stronie wszystkie zapytania ofertowe, powinien odbyć się konkurs ofert i opublikowana zwycięska oferta.
    Pełna transparentność wydatków miasta.
    A oni nawet konkursu ofert nie robią.

    • 29 0

    • oni w Boga nie wierzą, tylko się w kościele pokazują, by zrobić niby wrażenie że

      coś wspólnego mają z wiarą- ich bogiem jest kasa

      • 9 0

  • dobrze ze jest taki portal

    Dziekuje Trojmiasto.pl ze czasem potraficie spojrzec wladzy na rece. bo inne media lokalne, szczegolnie dziennik baltycki, wyborcza i do niedawna radio gdansk byly rzecznikami urzedow a nie mieszkancow. i dlatego uklady trojmiejskie i pomorskie slynne sa jyz na cala polske. zle ze pis nie odpartyjnil mediow publicznych tylko wymienil na swoich, ale przynajniej jakas rownowaga jest i wladza musi sie pilnowac. bo lokalne media swojej roli nie wypelnialy. nie chodzi o hejt czy krytyke w czambul ale o zwykla kontrole wladzy, zwlaszcza wydawania publicznych pieniedzy. co potrafi PO to przekonalismy sie z ostatnich tasm z Grasiem- interwencja u wladz obcego panstwa zeby wplynela na wydawce dziennika, ktory osmielil sie skrytykowac rzad ! plus dla Waszego portalu za to, ze potraficie isc pod prad.

    • 27 1

  • mam pytanie, (1)

    - jak była ta impreza (oraz kampania) monitorowana i ewaluowana ? Jeśli ktoś kompetentny mi odpowie będą następne bardziej merytoryczne :))

    • 10 0

    • tak jak w filmie miś "im wiecej wydacie tym wiecej będzie do podziału w kopertach"

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane