• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie ulice będą bezpieczniejsze?

Maciej Naskręt
3 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Trwa uspokajanie ruchu w Gdańsku. W zeszłym roku zwiększyła się liczba skrzyżowań równorzędnych. W tym roku przybędzie progów zwalniających. Trwa uspokajanie ruchu w Gdańsku. W zeszłym roku zwiększyła się liczba skrzyżowań równorzędnych. W tym roku przybędzie progów zwalniających.

Zarząd Dróg i Zieleni chce, by na gdańskich ulicach powstały kolejne progi zwalniające, wyniesienia przejść dla pieszych, wyspy segregujące jezdnie i barierki ochronne. Będzie też więcej skrzyżowań równorzędnych, co jest ostro krytykowane przez wielu kierowców.



Kolizja samochodów na ul. Długie Ogrody, gdzie występują skrzyżowania równorzędne.

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku kontynuuje program uspokajania ruchu w mieście. Za kilkanaście dni ruszy przetarg na wykonanie w 11 nowych miejscach w Gdańsku elementów spowalniających ruch. Mają one poprawić bezpieczeństwo na gdańskich ulicach.

- Pojawią się nowe progi zwalniające, wyniesione przejścia dla pieszych, wyspy segregujące i barierki. Koszt całości to ok. 270 tysięcy złotych - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy gdańskiego ZDiZ.

Gdańscy drogowcy sukcesywnie wdrażają strategię zwiększenia bezpieczeństwa w mieście poprzez przypisanie poszczególnym ulicom tzw. zadań przewozowych. Zmiany w ruchu można było w zeszłym roku zauważyć m.in. w Śródmieściu, a także na Zaspie.

Czy progi zwalniające poprawiają bezpieczeństwo na drogach?

Elementami tej strategii jest między innymi wydzielenie stref skrzyżowań równorzędnych z równoczesnym umieszczeniem w nich dodatkowych elementów poprawiających bezpieczeństwo - to m.in. azyle, progi, wyniesione skrzyżowania.

Założeniem programu jest poprawa przepustowości ulic, przy równoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa w mieście, na głównych ulicach w osiedlach - na przykład ul. Kościuszki czy al. Hallera - poprzez obniżanie lub podwyższanie dopuszczalnych prędkości, z jakimi mogą poruszać się pojazdy. Natomiast na ulicach lokalnych - osiedlowych - w celu zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców tworzona jest sieć tak zwanej "niewidzialnej infrastruktury", czyli - skrzyżowań równorzędnych przy równoczesnym obniżeniu dopuszczalnej prędkości do 30 km/h.

Sieć skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w mieście - czyli ok. 70 proc. wszystkich gdańskich ulic. - Obecnie skrzyżowania równorzędne w połączeniu z ograniczeniem prędkości do 30 km/h funkcjonują na ok. 35-40 proc. ulic - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek.

Jednak pomysły gdańskich drogowców krytykowane są przez część kierowców. Uważają oni, że zmiany na drogach wprowadzają duże zamieszanie i potęgują niebezpieczne sytuacje. Dlaczego? Część głównych dróg zamienia się w ulice równorzędne, a wielu kierowców jeździ z przekonaniem, że skoro jedzie ulicą szeroką lub o dużym natężeniu, nie musi ustępować pierwszeństwa pojazdom znajdującym się z prawej strony pojazdu. Tak jest chociażby na ul. Długie Ogrody lub ul. Morenowej.

Nowe progi zwalniające, wyniesione przejścia dla pieszych, wyspy segregujące i barierki pojawią się w następujących lokalizacjach:

- ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska - dwa progi z wyspą segregującą na przejściu dla pieszych,
- ul. Opacka zobacz na mapie Gdańska - dwa progi wyspowe oraz wyniesione przejście dla pieszych (Rada Osiedla finansuje 2 progi wyspowe),
- ul. Polanki zobacz na mapie Gdańska (rejon skrzyżowania z ul. Tetmajera) - dwa progi wyspowe z wyspą segregującą na przejściu dla pieszych,
- ul. Chałubińskiego zobacz na mapie Gdańska - wyniesione przejście dla pieszych plus wymiana nawierzchni (Rada Osiedla finansuje przejścia),
- ul. Raduńska zobacz na mapie Gdańska - wyniesione przejście dla pieszych, obniżenie krawężnika,
- ul. Gościnna-ul. Dworcowa zobacz na mapie Gdańska - strefa ograniczonej prędkości, wyniesione przejście dla pieszych,
- ul. Raduńska zobacz na mapie Gdańska (przy ul. Diamentowej) - wyniesione przejście dla pieszych, obniżenie krawężnika,
- ul. Radarowa-ul. Radiowa zobacz na mapie Gdańska - strefa ograniczonej prędkości plus dwa progi wyspowe,
- ul. Pstrowskiego zobacz na mapie Gdańska - szykana i próg płytowy,
- ul. Gospody zobacz na mapie Gdańska - dwa zestawy progów wyspowych z wyspą segregującą na istniejącym oraz na nowym przejściu dla pieszych, nowy chodnik, obniżenie krawężnika, barierki,
- ul. Dmowskiego zobacz na mapie Gdańska - dwa progi wyspowe z azylem na przejściu dla pieszych, korekta krawężnika.

Miejsca

Opinie (191) 5 zablokowanych

  • Mobilki dużo wody we Wrzeszczu, da się przejechać? (3)

    Czy wyciągać łódkę?

    • 5 1

    • jaśkowa płynie, ale da radę

      :) łódka, kajak, ponton może się przydać

      • 1 0

    • ja dmucham w ponton bo niedługo będę we Wrzeszczu ;)

      • 0 1

    • A kolega patrzy na drogę czy czyta internet w komórce podczas jazdy ??

      • 1 0

  • zalało czyżewskiego

    W gdańsku oliwie na Czyżewskiego ulica jest nie przejezdna, zalało tak że woda z ulicy zalewa budynek przed TV.

    • 1 0

  • Policja powinna pokierować ruchem (1)

    na Czyżewskiego bo samochodami jeżdżą po chodnikach

    • 5 0

    • teraz jestemy w maku i nie mamy czasu na stanie na deszczu

      • 1 0

  • Sygnalizacja świetlna z czujnikiem prędkości (1)

    Dlaczego nie zainwestować w w/w sygnalizacje tylko w progi niszczące zawieszenie ? Przekraczasz prędkość - zapala się czerwone światło. Zbyt proste ?Czy tylko ja zauważyłem, że autobusy i samochody ciężarowe jeżdżące po takich progach, maksymalnie rozjeżdżają okolice progu tak, że zamiast wymaganej wysokości jest sporo wyższy ? Drogowcy oczywiście mają to gdzieś.

    • 5 3

    • światła zmniejszają przepustowość

      uspokojenie ruchu powoduje, że ludzie jeżdżą wolniej, ale płynniej

      • 1 1

  • smieje sie z Was polaki w (1)

    eskortach, avensisach z 97 oraz golfach 3. Ha jakie panstwo taka motoryzacja

    • 0 8

    • Już się napisałeś więc wracaj na zmywak, po roku już będziesz mógł

      tutaj wrócić to za zarobione pieniążki też sobie kupisz pewnie takiego Golfa.

      • 2 0

  • Tak trzymać ZDiZ

    Jeszcze tylko zweryfikujcie swoje podejście do Tristara, który dyskryminuje pieszych i rowerzystów

    • 5 2

  • na ulicy bajki powinien byc prog zwalniajacy

    • 2 0

  • przydalty by sie bramki zwalniajace rowerzustow przed kazdym koncem drogi a nie ze skrrecam aute,m np, w prawo a tu mi wyjeżdża rower bo zawszd ma pierwszensywo

    • 4 7

  • KIEROWCY!!! Dosyć już tych głupot! Musimy się temu sprzciwić! (1)

    Faktycznie - progi są bardzo słabo oznakowane i praktycznie zauważalne w ostatniej chwili. Instalują je na drogach gdzie normalnie nie powinno się ich spodziewać. Rozumiem konieczność zastosowania ich przy szkołach, szpitalach itp. ale nie na drogach dojazdowych czy nawet zbiorczych. Już wielokrotnie się zastanawiałem co za kretyn wymyśla ich lokalizację. Samochodem jeżdżę dużo ale bezpiecznie. Niestety progi są źle wyprofilowane. Mam niskie i dość długie auto więc zawsze czymś haczę przy pokonywaniu progów. Faktycznie muszę się zatrzymać jak przednie koła najadą na próg i dopiero potem bardzo powoli zjechać. Jak jest miejsce to najeżdżam skosem... Czy to jest normalne? to ma spowalniać ruch a nie go utrudniać! I kto mi zapłaci jak uszkodzę auto? Pewnie powiedzą, że za szybko jechałem...

    • 10 3

    • progi oraz skrzyżowania równorzędne pojawiają się z reguły na drogach osiedlowych

      do tego rejon Głownego Miasta, gdzie jak najbardziej nalezy zwolnić. Ilość znaków jest tak duża, że umykają naprawdę istotne informacje - a na niektóre ludzie nawet nie zwracają uwagi. Skrzyżowania równorzędne pozwalają uniknąć nadmiaru znaków.

      • 3 1

  • No i bardzo dobrze,

    I bardzo dobrze ze są skrzyżowania równorzędne przynajmniej matoły co kupili prawo jazdy nie będą tam jeździli. Bo nie wiedzą jak się po nich poruszać.
    Długie Ogrody to jest parking a nie ulica jako taka. Inie zapier.... dala się tu 90 km/h tylko 30 km /h

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane