• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie ulice będą bezpieczniejsze?

Maciej Naskręt
3 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Trwa uspokajanie ruchu w Gdańsku. W zeszłym roku zwiększyła się liczba skrzyżowań równorzędnych. W tym roku przybędzie progów zwalniających. Trwa uspokajanie ruchu w Gdańsku. W zeszłym roku zwiększyła się liczba skrzyżowań równorzędnych. W tym roku przybędzie progów zwalniających.

Zarząd Dróg i Zieleni chce, by na gdańskich ulicach powstały kolejne progi zwalniające, wyniesienia przejść dla pieszych, wyspy segregujące jezdnie i barierki ochronne. Będzie też więcej skrzyżowań równorzędnych, co jest ostro krytykowane przez wielu kierowców.



Kolizja samochodów na ul. Długie Ogrody, gdzie występują skrzyżowania równorzędne.

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku kontynuuje program uspokajania ruchu w mieście. Za kilkanaście dni ruszy przetarg na wykonanie w 11 nowych miejscach w Gdańsku elementów spowalniających ruch. Mają one poprawić bezpieczeństwo na gdańskich ulicach.

- Pojawią się nowe progi zwalniające, wyniesione przejścia dla pieszych, wyspy segregujące i barierki. Koszt całości to ok. 270 tysięcy złotych - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy gdańskiego ZDiZ.

Gdańscy drogowcy sukcesywnie wdrażają strategię zwiększenia bezpieczeństwa w mieście poprzez przypisanie poszczególnym ulicom tzw. zadań przewozowych. Zmiany w ruchu można było w zeszłym roku zauważyć m.in. w Śródmieściu, a także na Zaspie.

Czy progi zwalniające poprawiają bezpieczeństwo na drogach?

Elementami tej strategii jest między innymi wydzielenie stref skrzyżowań równorzędnych z równoczesnym umieszczeniem w nich dodatkowych elementów poprawiających bezpieczeństwo - to m.in. azyle, progi, wyniesione skrzyżowania.

Założeniem programu jest poprawa przepustowości ulic, przy równoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa w mieście, na głównych ulicach w osiedlach - na przykład ul. Kościuszki czy al. Hallera - poprzez obniżanie lub podwyższanie dopuszczalnych prędkości, z jakimi mogą poruszać się pojazdy. Natomiast na ulicach lokalnych - osiedlowych - w celu zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców tworzona jest sieć tak zwanej "niewidzialnej infrastruktury", czyli - skrzyżowań równorzędnych przy równoczesnym obniżeniu dopuszczalnej prędkości do 30 km/h.

Sieć skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w mieście - czyli ok. 70 proc. wszystkich gdańskich ulic. - Obecnie skrzyżowania równorzędne w połączeniu z ograniczeniem prędkości do 30 km/h funkcjonują na ok. 35-40 proc. ulic - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek.

Jednak pomysły gdańskich drogowców krytykowane są przez część kierowców. Uważają oni, że zmiany na drogach wprowadzają duże zamieszanie i potęgują niebezpieczne sytuacje. Dlaczego? Część głównych dróg zamienia się w ulice równorzędne, a wielu kierowców jeździ z przekonaniem, że skoro jedzie ulicą szeroką lub o dużym natężeniu, nie musi ustępować pierwszeństwa pojazdom znajdującym się z prawej strony pojazdu. Tak jest chociażby na ul. Długie Ogrody lub ul. Morenowej.

Nowe progi zwalniające, wyniesione przejścia dla pieszych, wyspy segregujące i barierki pojawią się w następujących lokalizacjach:

- ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska - dwa progi z wyspą segregującą na przejściu dla pieszych,
- ul. Opacka zobacz na mapie Gdańska - dwa progi wyspowe oraz wyniesione przejście dla pieszych (Rada Osiedla finansuje 2 progi wyspowe),
- ul. Polanki zobacz na mapie Gdańska (rejon skrzyżowania z ul. Tetmajera) - dwa progi wyspowe z wyspą segregującą na przejściu dla pieszych,
- ul. Chałubińskiego zobacz na mapie Gdańska - wyniesione przejście dla pieszych plus wymiana nawierzchni (Rada Osiedla finansuje przejścia),
- ul. Raduńska zobacz na mapie Gdańska - wyniesione przejście dla pieszych, obniżenie krawężnika,
- ul. Gościnna-ul. Dworcowa zobacz na mapie Gdańska - strefa ograniczonej prędkości, wyniesione przejście dla pieszych,
- ul. Raduńska zobacz na mapie Gdańska (przy ul. Diamentowej) - wyniesione przejście dla pieszych, obniżenie krawężnika,
- ul. Radarowa-ul. Radiowa zobacz na mapie Gdańska - strefa ograniczonej prędkości plus dwa progi wyspowe,
- ul. Pstrowskiego zobacz na mapie Gdańska - szykana i próg płytowy,
- ul. Gospody zobacz na mapie Gdańska - dwa zestawy progów wyspowych z wyspą segregującą na istniejącym oraz na nowym przejściu dla pieszych, nowy chodnik, obniżenie krawężnika, barierki,
- ul. Dmowskiego zobacz na mapie Gdańska - dwa progi wyspowe z azylem na przejściu dla pieszych, korekta krawężnika.

Miejsca

Opinie (191) 5 zablokowanych

  • Progi zwalniające na ul. Raduńskiej

    Ulica z kostki betonowej nadająca się już 30 lat temu do remontu, nawierzchnia jak na tymczasowej drodze budowlanej. Z tym wynoszeniem przejść to chyba jakiś żart. Czekam tylko kiedy zamontują tam światła.

    • 2 2

  • Rozróżnijmy (1)

    Rozróżnijmy próg zwalniający od spapranej roboty która próg ma przypominać. Osobiście jeżdżę obniżonym samochodem i zdarza mi się przetrzeć na progach no ale sam sobie taki los zgotowałem. Jednak progi mi nie przeszkadzają jeżeli są dobrze zaprojektowane bo jeżeli jadąc nawet autem na normalnym zawieszeniu są problemy z pokonaniem niektórych progo tworów to wybaczcie drodzy Państwo ale coś jest tu nie tak. Czy zleceniodawcy tego nie widzą, że robiąc próg wysoki, a zarazem wąski to nie ma siły aby nie przetrzeć np środkowym tłumikiem jadąc normalnym autem z prędkością nawet dużo mniejszą niż te 20/30 km/h, nie wspominam już tu o jeździe autem z obniżonym zawieszeniem. Czasem również progi przydało by się wyremontować ponieważ osiadają, kostki wyskakują, bądź przed progiem robią się zagłębienia które dodatkowo utrudnia pokonanie takowego progu...

    Podsumowując progi mogą być ale w miejscach sensowych, dobrze zaprojektowane, zbudowane i konserwowane.

    • 5 2

    • studencie:

      1) przesiądź się czasem z samochodu na rower i pojeździj po mieście
      2) przejdź z refleksji technicznej na poziom strategiczny - nie czepiaj się szczegółów
      3) jak masz nisko zawieszone auto to zwalniaj poniżej 20 km/h - znak ograniczenia to nie jest dolna granica dopuszczalnej prędkości w mieście.

      • 1 0

  • Ciekawe kto z Zarządu Dróg ma zakład mechaniki samochodowej.

    Albo głupota, albo celowe niszczenie samochodów przez Zarząd Dróg jest powodem powstawania takich absurdów jak zupełnie niewidoczne i nieoznaczone progi zwalniające (np. ul. Porębskiego - próg na szczycie wzniesienia, nieoznaczony, niewidoczny)

    • 5 3

  • Jest lepszy sposób na spowolnienie ruchu.

    Kilka lat temu w Łebie na ulicy wzdłuż morza co kilkadziesiąt metrów raz po jednej raz po drugiej ułożone w poprzek były kręgi z kwiatami. Wiecie co to była za jazda. Może i nasi włodarze coś takiego zamontują.

    • 5 0

  • wystarczyło tylko zacząć od strzałek (1)

    potem wymalować linie ciągłe, i nie było by afery...
    wystarczyło by pomyśleć

    • 3 3

    • afery nie ma

      nadal są niepotrzebne wypadki jeśli się nie jeździ z głową

      • 1 0

  • zamknąć drogi!

    A jak zamknie się wszystkie drogi, to dopiero wtedy jak będzie bezpiecznie! Czemu nie ma Barei na współczesne czasy? Przecież liczba idiotów rośnie. Tyle tylko, ze teraz wszyscy mają dyplomy szkól wyższych. Bo prawie każdy już ma...

    • 1 4

  • MARTWA I CIEMNA MATARNIA !!!

    Nie ma światła i nie na nie nadzieji...

    • 1 1

  • Skrzyżowania równorzędne to pomyłka! (1)

    Pomyłka nawiedzonego, psychodelicznego projektanta ruchu.
    Większość dróg i skrzyżowań w gdańsku to chyba po pijaku robiona... Ciekawe kto kazał robić gdzie popadnie esy-floresy na prostych dotąd drogach? Ciekawe co będzie kiedy będzie ślisko?...

    • 1 4

    • jak jest bardzo ślisko, to wszyscy jeżdżą wolniej i nie ma stłuczek

      to sprawdzone

      • 1 0

  • Progi tak - ale dopiero po remoncie nawierzchni

    Będzie ładna nowa droga lokalna - proszę bardzo - kładziemy progi. Ale kilka konkretów na dzisiaj:
    Raduńska - krajobraz księżycowy od kiedy pamiętam....ale zróbmy próg, bo te kratery nie wystarczają
    Gospody - podejrzewam, że znani z protestów tamtejsi mieszkańcy zasypali ZDiZ wnioskami o spowalniacze na tej ulicy - a wcześniej miała być dwupasmówka....sielanki w 10pietrowcu się zachciewa.
    Ale Polanki? Chałubińskiego? Hynka? - to przecież nie są lokalne dróżki, tylko jedne z ważniejszych dojazdówek. Bo takich z prawdziwego zdarzenia nadal brakuje...
    Logika porównywalna z sytuacją, w której dostajemy rozwolnienia po czymś, co niewiadomo kiedy, o ile wogóle - zjemy.

    • 2 2

  • (2)

    Te progi uwazam za glupi pomysl. A co jak np karetka sie bedzie spieszyla? aAlbo beda robili akurat choremu jakis zastrzyk a tu nagle hop!

    • 0 3

    • progi są po to między innymi, by więcej ludzi myślało o poruszaniu się po mieście (1)

      czym innym niż samochodem. Wtedy karetki będą mniej potrzebne, a jak będą potrzebne szybciej dojadą po samochodów będzie w mieście mniej. Poszerz wyobraźnię koleś.

      • 1 0

      • najpierw naucz sie pisac, a potem wypowiadaj sie w temacie

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane