• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia powalczy o pieniądze na największy w historii zakup taboru

Michał Sielski
12 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Zakup nowych pojazdów ma podnieść standard podróżowania komunikacją publiczną i ograniczyć korki. Zakup nowych pojazdów ma podnieść standard podróżowania komunikacją publiczną i ograniczyć korki.

Gdyńscy urzędnicy mają nadzieję, że trzeszcząca w posadach Unia Europejska jeszcze trochę wytrzyma. Za pół roku zamierzają bowiem zgłosić wniosek na dofinansowanie zakupu 55 autobusów oraz 35 trolejbusów. Gra idzie o niemal 90 mln zł wartego 143,5 mln zł zamówienia.



Czy komfort podróży autobusem lub trolejbusem ma dla ciebie znaczenie?

- Wniosek o dofinansowanie chcemy złożyć pod koniec tego roku. Zakładając podpisanie umowy z dostawcą taboru w czwartym kwartale 2017 roku, pojazdy powinny pojawić się na ulicach Gdyni jeszcze w 2018 roku - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z referatu prasowego Urzędu Miasta Gdyni.
Całkowity koszt zakupu sięga 143 mln zł. W całości miejski budżet na pewno go nie udźwignie, ale jest szansa na dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Może ono wynieść nawet 87,5 mln zł.

Zakup nowych autobusów i trolejbusów to nie tylko wymiana taboru, ale również szansa na zapowiadane od dawna nowe trasy. Będzie można uruchomić w końcu trolejbusową linię do Jelitkowa, bo zakupione pojazdy będą miały nowoczesne i coraz bardziej wydajne akumulatory, które pozwalają na podróż bez zasilania z trakcji. Podobne jeżdżą już po Gdyni i radzą sobie bardzo dobrze. Jeśli uda się pozyskać finansowanie, one także zostaną wyremontowane. Przede wszystkim mogą liczyć na wymianę baterii, by zapewnić możliwość przejazdu dłuższych tras.

W dalszej kolejności rozważane są połączenia do Chwarzna i Wiczlina, a nawet Ergo Areny. Trolejbusy na baterie mogłyby z powodzeniem obsługiwać też trasy w Sopocie. Baterie mogłyby być doładowywane na niektórych przystankach, ale to jeszcze melodia przyszłości.

Najbliższe realizacji jest jednak połączenie z Gdynią Zachód, czyli najszybciej rozwijającym się rejonem miasta. Chwarzno, Wiczlino i okolice mają też największy potencjał, czyli mówiąc wprost: najwięcej terenów, na których deweloperzy mogą wybudować kolejne bloki.

Czytaj także: Trolejbusy na Fikakowo w przyszłym roku.

Opinie (167) 2 zablokowane

  • trajtek to archaizm niestety (3)

    obecnie rynek zdobywają elektrobusy i hybrydy,trzeba brać przykład od naszych zachodnich sąsiadów

    • 7 4

    • Nie do końca tak jest (1)

      Wyszukaj sobie, gdzie w Europie są trolejbusy (nie liczę krajów posowieckich). Niemcy, Szwajcaria. Naprawdę tego trochę jest i to naprawdę bardzo nowocześnie wygląda.

      • 1 2

      • Trolejbusy są w odwrocie

        Insbruck (Austria) trolejbusy zostały zastąpione TRAMWAJAMI.

        • 0 0

    • Sam jesteś archaizm

      • 0 1

  • Jeszcze się taki nie narodził...

    co by wszystkim dogodzil. Jak czytam wasze opinie, to odnoszę wrażenie, że niektórzy albo trajtkiem nie jeździli albo robili to w latach 80tych.
    Wysłanie trolejbsu do Jelitowa wynika z odległości, żeby baterie na pewno wystarczyły..Sam nieraz próbowałem tam się dostać komunikacją miejską. Z Sopot i Oliwy - masakra. Więc się przyda. Pewnie, że lepiej byłoby do Oliwy, ale tam jeździ już 171 i SKM

    • 4 2

  • ile kosztuje utrzymanie trolejbusów i ich akumolatorów ?

    trolejbusy konik zkm gdynia ,koszta przeogromne ,ekologi zero , prąd wbrew pozorom nie bierze się znikąd do tego jest drogi , wymiana na nowe akumulatory kosztuje , utylizacja starych też i raczej mało ekologiczna , jeden trolejbus kosztuje tyle co prawie dwa autobusy , do tego trzeba dodać podstacje , obsługe sieciowców , konserwacja sieci , w zimę trzeba odszraniać sieć to znaczy ,że kilka trolejbusów w nocy objeżdża całą sieć co by ją odszronić czyli koszta następne , pod górkę to te nowoczesne akumulatory siadają trzeba będzie zbudować na pętlach stacje doładowania , częściej doładowujesz szybciej padną akumulatory ,tym się nie chwalą ale po pierwszej regeneracji (oczywiście kasa ) zostaje 70% wydolności akumulatora , jak by mieli wydawać swoje pieniądze to by nigdy nie weszli w taki interes ale za czyjeś czytaj nasze to się bawią

    • 5 1

  • To moze w końcu powrót do przegubowych trolejbusów które na prawdę by sie bardzo przydaly...

    • 3 0

  • Tabor kojarzy mi się z cyganami lub taboretem

    • 2 0

  • PKM na Oksywie (1)

    Budować w końcu przystanki Pkm i puścić kolej na Obłuże/ Oksywie, bo tory już są, a potem na Chwarzno i Wiczlino.Tylko transport szynowy rozładuje zakorkowaną Gdynię.A trajtek do Jelitkowa jest Ok. Tam można przesiąść się na tramwaj.Powinni puścić też trajtek do pętli w Oliwie.

    • 10 0

    • nie da się!

      • 1 0

  • W Gdyni powinny być tylko trolejbusy (1)

    Niepotrzebnie są w Gdyni autobusy i trolejbusy.Powinno rozwijać się sieć trakcyjna dla trolejbusów,tak żeby wszędzie docierały zamiast autobusów.Eksploatacja i koszt trolejbusów jest dużo tańszy niż autobusów

    • 1 11

    • Oj chyba nie wiesz co mówisz :) Części eksploatacyjne kosztują tyle samo, do tego dochodzi jeszcze utrzymanie sieci, wozów sieciowych i opłacenie pracowników sieci. Do tego sądzę, że prąd wychodzi drożej niż paliwo.
      W tym przypadku chodzi o ekologię. Trolejbusy jak i tramwaje nie emitują emisji CO2

      • 4 0

  • Dajcie ta kasę lepiej na 1000+

    • 2 2

  • A może by tak raz, dal odmiany, ogłaszać się po przyznaniu dofinansowania? Bo na razie to jest kpina i jaja - cieszyć się, bo planują za pół roku złożyć podanie...

    • 0 0

  • eeeeeeeeeeee

    może ja jestem głąb który nic nie kuma - no rozumiem że po zakupie nowych pojazdów może poprawić się komfort podróżowania ale ni jak nie mogę
    załapać jak to się ma do zmniejszenia korków jak o tym piszą pod fotką u góry może szanowny redaktor mi to jakoś tak po polskiemu wytłumaczyć albo ktoś z forumowiczów

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane