• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia stawia na gazowe autobusy

km
9 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Do flotylli 10 Manów na gaz w grudniu dołączą cztery nowe. Do flotylli 10 Manów na gaz w grudniu dołączą cztery nowe.

Kolejne cztery 18-metrowe, autobusy MAN Lion's City, napędzane gazem ziemnym zamówiło gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej. Na ulicach Gdyni pojawią się w grudniu.



Miasto wyraźnie stawia na gazowy, czyli oszczędnościowy napęd. W swoim taborze ma już 10 supernowoczesnych pojazdów MAN Lion's City. Za miesiąc pojawią się kolejne cztery. Gdynia jest drugim po Radomiu miastem w Polsce, gdzie jeżdżą tego typu autobusy.

Autobusy zasilane gazem:

Mieszkańcy już zdążyli je nazwać garbusami, z powodu charakterystycznego zbiornika na gaz na dachu, albo lwami - od nazwy. PKM docenia nie tylko ich walory oszczędnościowe.

- Te fabrycznie nowe, niskopodłogowe autobusy posiadają klimatyzację, są też wybitnie proekologiczne, bo ich silniki spełniają najbardziej rygorystyczne normy emisji spalin. Wytwarzają także mniej hałasu od tradycyjnych pojazdów - podkreśla Lech Żurek, wiceprezes PKM

W przypadku silnika MAN zasilanego sprężonym gazem ziemnym zawartość związków szkodliwych w spalinach jest znacząco niższa od wartości granicznych określonych w dyrektywach unijnych nawet dla "szczególnie przyjaznych środowisku pojazdów" EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle).

Rozwijaniu taboru gazowych autobusów sprzyja też fakt że PKM w porozumieniu z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem uruchomiło drugą stację napełniania gazem ziemnym CNG. Jej zarządcą jest PGNiG, zlokalizowano ją jednak na terenie bazy PKM w Kaczych Bukach.

14 MAN-ów Lion's City będzie wykonywało 25 proc. przejazdów komunikacji miejskiej w Gdyni, a dokładniej 1,3 mln km ze wszystkich 19 mln km, które pokonują w skali roku pojazdy gdyńskiej komunikacji miejskiej. Kolejne 4,1 mln km rocznie wykonują trolejbusy.
km

Miejsca

Opinie (65) ponad 10 zablokowanych

  • Matemtayka ? (4)

    Nie rozumiem 0,25*19 =4,75 , z tego wynika ze 25% przejazdow to raczej nie 1,3 mln km ? Moze jednak "a dokladniej" trzeba zdefiniowac troche inaczej?

    • 39 3

    • moze te 25% tyczy sie ILOSCI przejazdow a nie odleglosci, oznaczaloby to ze te autobusu beda robily duzo krotkich przejazdow, a na dluzsze trasy wypuszczane beda te "tradycyjne"

      • 0 5

    • "25% przejazdów", a przejazd przejazdowi nierówny, jedne trasy są dłuższe inne krótsze, te MANy zapewne będą jeździć po tych krótszych, stanowiących te 7% długości wszystkich tras, ale mogę się mylić

      • 2 0

    • "a niedokładniej:..."

      • 0 0

    • czytajcie ze zrozumieniem...

      19 mln km rocznie pokonują pojazdy gdyńskiej komunikacji miejskiej, czyli podlegające pod ZKM (PKM+PKA+Veolia+PKT+Gryf...), natomiast wspomniane 25% odnosi się do wkm PKM...

      • 1 0

  • Priorytet dla trolejbusów i tramwajów (13)

    Za 10 lat gaz będzie tani jak barszcz, ale... to trolejbusy cieszą się uznaniem gdynian i turystów, są ekonomiczne, ciche, dla środowiska przyjazne... czyli Gdynia powinna na nie stawiać. Tak jak w Gdańsku powinno się rozwijać linie tramwajowe.

    • 32 13

    • Za 10 lat gaz będzie kosztował jakieś 150 % więcej niz dziś (5)

      inne paliwa zresztą też.

      • 7 5

      • ropa i pochodne drożeją trochę szybciej niż te 150%....

        • 1 4

      • (3)

        Pokłady gazu łupkowego mają być w Polsce eksploatowane za 10 lat, mamy być eksporterem tego surowca... jeśli to się uda, to gaz raczej na pewno stanieje... inaczej perspektywy energii elektrycznej - jeśli przestawimy się na atom to prąd kilkakrotnie zdrożeje na pewno.

        • 4 0

        • jeśli przestawimy się na atom to prąd kilkakrotnie zdrożeje na pewno. (1)

          Na pewno to prąd zdrożeje, jak NIE przestawimy się na atom.

          • 3 4

          • Wyborcza tak napisała, poczytaj sobie coś innego.

            • 1 1

        • niestety, ale energia z atomowki jest drozsza, maja sprawnosc 4 lub ok. 20% (dokladnie nie pamietam) a elektrownia weglowa

          jakies 40%.

          • 1 0

    • a prąd dla trolejbusów to z nikąd sie bierze (1)

      • 5 2

      • bierze się z powietrza

        z tych drutów ;p;p

        • 12 0

    • Trolejbusy

      W polskich realiach nie można trolejbusu nazwać ekologicznym tak samo jak samochodów napędzanych energią elektryczną które ładuje się z gniazdka. w Polsce z tego co się orientuję na rok 2005 energia elektryczna wytwarzana z paliw kopalnych wynosiła 97% a 3% to energia wiatrowa wodna itp. w europie zaś z paliw kopalnych 44% a z pozostałych 66%. u nas wykorzystanie Trolejbusów, pojazdów elektrycznych etc. sprowadza się do tego że spaliny nie występują bezpośrednio przy szlakach komunikacyjnych a na obrzeżach lub po za miastami. Najlepiej ukazuje sytuacje obrazek z Cioci Wikipedii ukazujący rozmieszczenie elektrowni w Polsce.

      http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Elektrownie_w_Polsce.JPG&filetimestamp=20070202225223

      • 1 4

    • no prosze Ciebie. Tylko nie tramwaje... (2)

      ...One tak paskudnie niszczą miejski krajobraz.
      Faktem jest jednak, że mikrometro mogłoby obsługiwać dzielnice północne i zachodnie.
      Są nawet linie zarośnięte trawą.
      Zrobiłem prywatne studium na ten temat, po codziennym staniu w korkach na Estakadzie Kwiatkowskiego.
      Mam pewne wyobrażenie przebudowy rejonu Dworca Głównego z wykorzystaniem nieczynnej linii w kierunku Obłuża i Kosakowa.
      Dzięki temu mieszkańcy zyskaliby piękną trasę mikrometro z jednoczesnym rozładunkiem ruchu samochodowego na głównych arteriach.

      Ech...jak ja kocham Gdynię....

      Pozdrawiam sasiadów...

      • 2 3

      • niby czemu tramwaje niszczą krajobraz?

        że druty i szyny? szyny można wbudować w kostkę brukową / płyty betonowe / asfalt i z bańki. zasilanie z trzeciej szyny w systemie ALS (zasilane są fragmenty będące pod tramwajem). zresztą, ładne słupy trakcyjne też mogą być.

        • 3 0

      • Tramwaje mają swoje wady - koszty, hałas - ale dla mnie dodają miastom miejskiego uroku.

        Znacznie więcej od wad mają zalet; przykładowo linie tramwajowe przebiegają niezależnie od systemu ulic, dzięki czemu nie stoją w ulicznych korkach, zwłaszcza w godzinach szczytu płynnie pokonują trasę.

        • 3 1

    • inwestowanie w trolejbusy to absurd

      zastapic autobusami na gaz trolejbusy

      autobusy na gaz to duzo lepszy srodek transportu od trolejbusow.
      1. nie wymagaja ukladania trakcji trolejbusowej - drogiej i szpecacej okolice
      2. w przeciwienstwie do trolejbusow sa ekologiczne ( produkcja pradu w Polsce to wciaz elektrownie opalane weglem brunatnym i kamiennym - emitujace wielkie ilosci zanieczyszczen)
      3. moga jezdzic dowolna trasa a nie tylko tam gdzie wisi trakcja
      4. nie wyja tak jak trolejbusy

      utrzymywanie trolejbusow w Gdyni to kosztowne hobby kilku fascynatow z manufaktury, ktora w okolicy ZKM zajmuje sie produkcja/przerobkami autobusow na trojelbusy. Czas najwyzszy skonczyc z tym bezsensem i calkowicie zrezygnowac z trolejbusow z pozytkiem dla srodowiska i mieszkancow.

      • 4 7

  • 25% (1)

    ...a matma leży u redaktora :)

    • 26 1

    • moje nazwisko to Trolejbus, ale mówcie mi Bus

      • 0 0

  • - >dzisiejszy PRZEKRÓJ i wszystko jasne. Gdynia tu się żyje. (2)

    a właściwie też ekologicznie jeździ. Jedną z wad gazu ziemnego jako paliwa jest fakt, że zajmuje on sporą objętość, dlatego konieczne jest jego sprężanie i garb na dachu. Pamiętam jedne z pierwszych takich autobusów w (już nie pamiętam jak to się dokładnie pisze)Klusz w Rumuni, strasznie śmiesznie to wyglądało, bo wtedy autobus na dachu wiózł dwa duże cygara, ale to było b.dawno temu.

    Super, że mamy taki ekologiczny, wspaniały i do tego tani transport publiczny w Gdyni. A jeszcze ważniejsze, że się rozwija planowo.

    • 27 7

    • bardzo tani... (1)

      bezstronny ale co ty możesz o tym wiedzieć skoro jeździsz samochodem, który potem parkujesz za darmo pod urzędem miejskim.

      • 0 1

      • a znasz moją tablice rej.?

        co takie bzdety PiSzesz:))

        A może zajeżdżam tam na hulajnodze:)?

        • 0 0

  • Skąd będzie ten gaz? (3)

    • 1 6

    • Jak to skąd ?

      Od mateczki rosj !

      • 3 3

    • z

      kozich bobków

      • 2 0

    • Od Pani Krystyny z gazowni :)

      :)

      • 0 0

  • (1)

    Mydlenie oczu.

    Jest taniej, bo są mniejsze podatki. Ale ekologia spalin z emisją siarki mówi, że jedynie kilkadziesiąt największych statków pcha ich tyle co wszystkie osobówki na benzynę na świecie.

    • 4 6

    • benzyna benzyną

      zobacz ile syfu do atmosfery emitują diesle

      • 1 3

  • szczurek jak zwykle chce nasladowac Adamowicza (1)

    tym razem w kiełbasie wyborczej, był blaszany zbity na predce stadionik, teraz kilka autobusów, które i tak trzeba było kupić

    • 11 37

    • wiadomosci z Gdanska - pozar na remontowanym w gdanskiej stoczni promie

      zaczadzilo cie tym dymem z plonancego u was promu naplywowy mieszkancu Gdanska? ty chyba wzorem adamowicza masz budyn zamiast mozgu....

      • 4 1

  • ale nuuda! Szczurek obiecaj jeszcze starty promów kosmicznych (1)

    kiełbasa wyborcza bardzo niskiej jakosci!!!

    • 13 23

    • ludzie co wy piszecie?! gdyby nie Szczurek to byśmy nie mieli takiej gdyni jaką mamy!

      • 2 0

  • a Gdańsk (1)

    na korki

    • 8 5

    • znaczy że dzisiaj koło 16 Wiśniewskiego i Estakada znalazły się w Gdańsku...

      • 5 0

  • ja stawiam na gazowe bąki - są najlepsze

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane