• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia znowu wydaje na lotnisko

Michał Sielski
17 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 12:27 (17 sierpnia 2015)
Gdynia chce poznać m.in. prawne możliwości współpracy z podmiotami prywatnymi, które mogłyby zainwestować w lotnisko. Gdynia chce poznać m.in. prawne możliwości współpracy z podmiotami prywatnymi, które mogłyby zainwestować w lotnisko.

Przez ostatnie miesiące władze Gdyni zapewniały, że mają pomysł, jak rozwiązać pat ze zbudowanym za niemal 100 mln zł i do dziś nieczynnym lotniskiem cywilnym. Tymczasem właśnie zamawiają opracowania firmy doradczej, która przedstawi pomysły na... "możliwości docelowego wykorzystania infrastruktury lotniska Gdynia-Oksywie". Mogą zapłacić za to nawet ponad 1 mln zł.



Gdynia powinna nadal inwestować w lotnisko?

Na zgłoszenia firm doradczych Gdynia czeka do 17 sierpnia. Wadium przetargu określone zostało na 20 tys. zł, więc biorąc pod uwagę fakt, że najczęściej wynosi ono 2-5% szacowanej wartości zamówienia, łatwo obliczyć, że władze miasta liczą się z tym, że usługi doradcze mogą kosztować nawet ok. 1 mln zł. Zwycięzca przetargu, który wyłoniony zostanie podczas dialogu konkurencyjnego, przez cztery lata ma doradzać w sprawie lotniska.

Opozycja oburzona: Władze Gdyni przekonywały, że mają pomysł

Władze Gdyni najpierw wydały niemal 100 milionów złotych, potem przez półtora roku po decyzji Komisji Europejskiej zapewniały, że lotnisko zostanie uruchomione - po to, by teraz, absolutnie po czasie, szukać kogoś, kto za kolejny milion wymyśli, co z tym pasztetem zrobić.
Czym konkretnie się zajmie? Najpierw opracuje koncepcje prawno-organizacyjne i biznesowe w zakresie możliwości docelowego wykorzystania infrastruktury lotniska Gdynia-Oksywie. Będzie musiał wziąć pod uwagę dwa warianty: utrzymanie dotychczasowej decyzji Komisji Europejskiej o niedozwolonej pomocy publicznej, w wyniku czego spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo jest w upadłości i nie może organizować lotów na cywilnej części lotniska; a także to, że zaskarżenie przez Gdynię tej decyzji może być skuteczne. Sęk w tym, że nie tylko przed wyborami władze Gdyni zapewniały, że mają gotowe scenariusze, co zrobić z lotniskiem.

- Czytając ogłoszenie o przetargu, nie wiadomo: śmiać się czy płakać? Władze Gdyni najpierw wydały niemal 100 milionów złotych, potem przez półtora roku po decyzji Komisji Europejskiej zapewniały, że lotnisko zostanie uruchomione - po to, by teraz, absolutnie po czasie, szukać kogoś, kto za kolejny milion wymyśli, co z tym pasztetem zrobić - kręci głową opozycyjny radny Marcin Horała.
Doradca powie, czy ktoś będzie chciał z Gdyni latać

Większość infrastruktury jest gotowa od dwóch lat. I stoi pusta. Większość infrastruktury jest gotowa od dwóch lat. I stoi pusta.
Nowy podmiot ma jednak nie tylko wymyślić, co zrobić z lotniskiem, ale też stworzyć pełen harmonogram działań, określić koszty, a nawet przedstawić analizę ekonomiczną na okres 25 lat. Ma ona zawierać założenia dotyczące ewentualnych kredytów, wskazać efektywność projektu, a także przedstawić szanse na pozyskanie przewoźników oraz analizę możliwości wykorzystania potencjału obsługi general aviation, czyli małych, prywatnych samolotów.

- Przed wyborami samorządowymi, jesienią zeszłego roku, jako kandydat na prezydenta takie rozwiązanie sam przedstawiłem - nie podjęto na ten temat nawet dyskusji. Władze Gdyni cały czas zachowywały się, jakby "wiedziały lepiej". Teraz okazuje się, że nic nie wiedziały. Z biegiem miesięcy skala "wpadki" z lotniskiem rysuje się jako coraz większa. Natomiast sprawa uratowania w jakiś sposób choćby części nakładów na lotnisko powinna teraz łączyć wszystkich zatroskanych o dobro Gdyni. Pomimo kilkukrotnego zignorowania, deklarujemy tu wolę pełnej współpracy. Za darmo - podkreśla Marcin Horała, gdyński lider PiS.
Władze miasta przekonują jednak, że pomysły miały i mają. Ale szukają następnych.

- Miasto Gdynia stworzyło kilka scenariuszy pozytywnych, których realizacja prowadziłaby do uruchomienia lotniska cywilnego. Trzeba mieć jednak na uwadze fakt, iż duża liczba zmiennych elementów oraz skomplikowane uregulowania prawne powodują konieczność rozpatrywania wielu wariantów postępowania. Dlatego cały czas prowadzone są dalsze poszukiwania optymalnych modeli biznesowych, które, uwzględniając sytuację prawną i ekonomiczną portu lotniczego, pozwolą najlepiej wykorzystać jego istniejący potencjał. Elementem tych poszukiwań jest wyłonienie firmy doradczej, specjalizującej się w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań dotyczących infrastruktury lotniskowej w Europie - przekonuje wiceprezydent Gdyni Michał Guć.
Majątku nie ma, dłużnicy są

Póki co fakty są jednak nieubłagane. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo jest w upadłości i zarządzana jest przez syndyka. Na zaległe wypłaty czeka wiele firm i osób, które wykonywały tam prace. Niektórzy nie dostali zapłaty za faktury sięgające 200 tys. zł. Spółka nie ma bowiem żadnego majątku. Wszystkie dotacje z Gdyni, sięgające 91,7 mln zł, zostały wydane na rozbudowę lotniskowej infrastruktury i koszty funkcjonowania spółki. Kilkunastu milionów złotych nie musi jednak zwracać gminie, bo wydano je na tzw. cele obronne, czyli choćby budowę ogrodzenia lotniska, które pełni też funkcje wojskowe. Problem w tym, że wszystkie budynki stoją na gruncie, który jest dzierżawiony od Skarbu Państwa, więc trudno je sprzedać.

Grecy wylądowali, ale na części wojskowej

Sąd w Luksemburgu oddalił jednak wniosek o wstrzymanie wykonalności decyzji Komisji Europejskiej, ale batalia prawnicza może potrwać jeszcze kilka lat. W tym czasie na lotnisku wylądował niedawno cywilny samolot z piłkarską reprezentacją Grecji. Airbus A320 usiadł jednak na wojskowej części lotniska, a wszystkie elementy konieczne do podjęcia pasażerów - wózki, schody, a nawet agregaty prądotwórcze - zostały przywiezione z trójmiejskiego lotniska w Rębiechowie.

Opinie (552) 2 zablokowane

  • pytanie- KTO z rodziny , znajomych itp włodarzy Gdyni - ma tą firmę doradczą lub udziały w niej

    • 14 5

  • gdynia wioska rybacka (1)

    kutry nie potrzebuja lotniska

    • 6 11

    • kutry zniszczyła unia

      teraz tylko łódki i kajaki pozostały za rządów PO

      • 2 1

  • sposób na kwękaczy (2)

    mam pomysł nazwac trzeba imieniem L.kaczyńskiego i Horała zamknie się

    • 8 5

    • dlaczego tego nie ma w ankiecie s.

      ciekawe ile byłoby za nazwą Lotnisko Lech Kaczynski ?

      • 6 1

    • a czyjego imienia jest dług lotniczy kossakowo?

      • 3 1

  • O żesz (1)

    prywatne lotnisko zrobić..albo szybowce mało jest pomysłów mamy tyle bogatych ludzi musza przecież gdzieś lądować, a widoki jakie ... trzeba milion wydawać Xd...torebki dla psów lepiej by dołożyli bo brakuje.

    • 3 8

    • W zoologicznym można kupić za grosze,stać cię na psa to i na woreczki do kupek,ciesz się że opłata za przejazd psa autobusami jest zniesiona...

      • 1 0

  • Głąby gdyńskie dalej głosujcie na farbowanego pisowskiego szczurka (1)

    Fakty:

    1. z centrum śledziowa szybciej dojechać można na rębiechowo niż do kosakowa
    2. nie sztuka rządzić bogatym miastem, niech geniusze z ekipy szczurka spróbują sił w jakiejś biednej mieścinie na ścianie wschodniej

    • 15 5

    • wy głupi gdynianie, jak długo będziecie jeszcze głosować na tego pisowskiego przebierańca szczurka

      • 6 1

  • Gdynianie , zacne Gdynianki . (2)

    Robmy swoje , idzie nam niezle . Opinia zakompleksionych sasiadow sie nie przejmujmy . Nie podoba ci sie kolejka , nie podoba ci sie info box . Nie zagladaj nie odwi3dzaj , zostan na oruni pod zabka i rob slowne forum jakim jestes hardcorem. P.s mam dopiero niecale 100 lat , za nastepne 100 bedziecie u nas zamiatac ulice i czyscic plaze . Gdansk to stan umyslu

    • 9 12

    • Myślisz, że jesteś taka sprytna? W jednej wypowiedzi wyzywasz Gdynian od śledzi

      by w kolejnej zrzucić wszystkie problemy Gdyni na Gdańszczan

      Coraz mniej ludzi łapie się na waszą tanią PRopagandę i taktykę "wspólnego wroga" by budować jedność

      • 5 4

    • W waszych ciasnych szczurkowych łebkach nie mieści się, że można mieszkać w Gdyni i nie popierać ekipy rządzącej od wielu lat tym miastem. Mądrzy gdynianie nie dają się omamiać taniej propagandzie sukcesu jedynie słusznej linii partii rządzącej.

      • 5 3

  • do redakcji (1)

    coraz częściej przy debilnym komentarzu(zazwyczaj z Gdańska)nie można dać minusika.....może ktoś mi powie dlaczego?????

    • 7 13

    • Drogi "marsie", sprawdziłem, można dać minusika,

      właśnie tobie go dałem.

      • 8 4

  • wrózby

    A może zarząd ze Szczurkiem na czele zatrudni wróżkę? Będzie taniej a i tak, albo będzie padało, albo nie.

    • 9 4

  • (2)

    Mieszkam w Gdyni od urodzenia ,niestety już 57 lat. Niech nawiedzeni ziomale nie piszą,że to gdańszczanie mają złą opinię o Szczurku. Jest masa Gdynian która patrzy z zażenowaniem na idiotyczne pomysły gdyńskich urzędasów! Moje miasto się zwija i wszystkie uwagi krytyczne są prawdziwe.

    • 19 5

    • Ta masa to ile? 20%? (1)

      • 0 4

      • Szczurka wybiera garstka wystarczy sobie uświadomić jaka jest frekwencja

        • 4 2

  • Pi

    Piniadze to nie fszystko,ale bez piniedzy to wszystko ch..

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane