- 1 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (20 opinii)
- 2 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (51 opinii)
- 3 Z dworca na Jasień 80 zł (501 opinii)
- 4 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (509 opinii)
- 5 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (19 opinii)
- 6 Auto wjechało w pieszych i w budynek (296 opinii)
Jak budować kolej w Gdyni: do Kosakowa czy do Chwarzna?
W Gdyni trwa dyskusja o uruchomieniu połączenia kolejowego z centrum miasta do Oksywia i Kosakowa. Wydaje się jednak, że kolej bardziej przydałaby się na zachodzie miasta, który szybko się rozwija. Dlatego zanim zbudujemy linię na północy Gdyni, warto wcześniej przeanalizować budowę szlaku do Chwarzna - pisze Maciej Naskręt.
Czytaj także: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata
Władze Gdyni i samorządu województwa planują zbudować, a w zasadzie zrewitalizować, kolej prowadzącą z centrum miasta do lotniska w Kosakowie. Dzięki temu mieszkańcy Gdyni mogliby dojeżdżać pociągiem także na Oksywie. Taka podróż trwałaby ok. 15-20 minut.
Pociągi miałyby pojechać z centrum miasta do portu, a stamtąd tuż obok Węzła Janka Wiśniewskiego w kierunku ul. Unruga , skąd jedna nitka wiodłaby w kierunku lotniska w Kosakowie, a druga starym szlakiem do Oksywia.
Czytaj także: Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu
Przedsięwzięcie jest jednak obarczone ryzykiem, że składy będą wozić częściej powietrze, niż pasażerów. Powód? Po pierwsze: niejasna przyszłość lotniska cywilnego w Gdyni, które - nawet jeśli kiedyś powstanie - będzie przyjmowało nie więcej niż 300 tys. pasażerów rocznie. Przy takim ruchu pasażerów na lotnisko powinny wozić autobusy lub taksówki, a nie kolej. Do tego potrzeba ok. 1-2 mln pasażerów w terminalu. Nie pomoże nawet coraz większa zabudowa jednorodzinna w pobliskim Kosakowie
Po drugie: już raz w latach 90. wycofano pociąg pasażerski z Oksywia, które przegrały konkurencję z motoryzacją.
Dlatego zanim zdecydujemy się dotować linię kolejową do północnych dzielnic Gdyni, warto byłoby dobrze zastanowić się nad budową połączenia kolejowego w kierunku Chwarzna - dzielnicy, która dynamicznie rozwija się, a której układ drogowy i jakość komunikacji miejskiej mają wciąż więcej wad, niż zalet.
Na realizacji szlaku zyskałoby zakorkowane w godzinach szczytu Witomino. Uruchomienie linii właśnie w kierunku Chwarzna zmniejszyłaby ruch na ulicach: Chwarznieńskiej, Kieleckiej i Małokackiej.
Pasażerowie wjeżdżaliby pociągiem od strony Gdyni istniejącą linią kolejową 201 (relacji Gdynia - Kościerzyna). W Krykulcu odchodziłby nowy szlak na zachód w kierunku Chwarzna, po czym mijałby Obwodnicę Trójmiasta i wiódłby dalej do Chwarzna i Wiczlina. W tych dzielnicach usytuowane byłyby trzy przystanki - przy ul. Śliskiej , ul. Chwarznieńskiej i ul. Jagienki . Tam linia kończyłaby się.
Istnieje też alternatywna wersja przebiegu tej linii, o której pisał jakiś czas temu nasz czytelnik. Z Osowej na Dąbrowę pociągi jeszcze niedawno mogły jeździć - istniało tam połączenie towarowe do Polifarbu. Tory jednak nie były używane i kilka lat temu zostały rozebrane. Nasypy jednak cały czas są i odtworzenie tego odcinka nie stanowiłoby większego problemu. Dalej kolej mogłaby przeciąć ul. Chwaszczyńską i Rdestową i pojechać równolegle do planowanej Trasy Jana Nowaka-Jeziorańskiego w kierunku Wiczlina. Potem można by przejechać przez Gdynię Zachód i wrócić przez las do linii kolejowej nr 201 w kierunku centrum Gdyni.
Jeśli więc władze Gdyni i województwa pomorskiego planują zamówić studium wykonalności dla linii do Kosakowa i Oksywia, powinny także przeanalizować plan budowy jedno- lub dwutorowej linii w kierunku Chwarzna. Wtedy okaże się, która linia bardziej posłuży mieszkańcom miasta z morza i marzeń.
Opinie (243) 6 zablokowanych
-
2014-06-04 13:27
Na Chwarzno
Biorac pod uwage rozwoj Gdyni Chwarzna to kolej jest niezbedna, za kilka lat z tamtad nie da rady sie ruszyc autem
- 11 8
-
2014-06-04 13:45
Do Londynu
- 6 4
-
2014-06-04 13:51
Chwarzno !!!
Kolej powinna iść w kierunku Chwarzna , Wiczlina , Koleczkowa !!! Tam jest prawidłowy kierunek.Przecierz tam za parę lat wszystko się zablokuje transport drogowy stganie !!!
- 9 10
-
2014-06-04 13:51
Jasne... (4)
Najlepiej wszystko wsadzać w d*pkę Chwarznie i Wiczlinie, bo przecież tam mieszka nasz szanowny Pan Prezydent... Niech dalej będą korki na całej Wiśniewskiego, Estakadzie i tak aż do Szperka.
- 16 11
-
2014-06-04 14:04
(3)
Przecież wyżej napisano, że władze nie chcą kolei na Chwarzno...
- 3 0
-
2014-06-04 16:21
(2)
ale Olo czytać nie potrafi i krytykuje dla samej krytyki Gdyni
- 3 0
-
2014-06-04 21:59
czytać potrafię, (1)
a mój komentarz był do przedmówcy, ale o tym to już pewnie nie pomyśleliście...
- 1 1
-
2014-06-04 22:47
A ty nie pomyślałeś, że jak chcesz komuś odpowiedzieć, to pisze się pod jego komentarzem, bo tak działa wątkowanie?
- 0 1
-
2014-06-04 13:57
gdynianka (1)
powinna powstac linia do kosakowa poniewaz ten odcinek Gdyni ma fatalne połaczenie z reszta miasta.Po godzinie 20 powrot z okolic centrum handlowego SZPERK jest bardzo utrudniony,zjazd po godz 21 na ulice Morska przez Estakade Kwiatkowskiego nie istnieje(chyba ze z paroma przesiadkami).Dojazd do Rewy i okolic tez jest nie mała wyprawa.
- 14 3
-
2014-06-04 20:29
hm ....
nie powinnaś się nazywać Gdynianką tylko Kosakowianką ha ha :) myślę że to nie problem Gdyni tylko Wójta Kosakowa żeby dołożył troszkę pieniędzy dla komunikacji miejskiej i połączenia (może częstszego) Kosakowa z Gdynią
- 5 1
-
2014-06-04 14:01
Panie redaktorze Naskręt - pociągi przegrały "w latach 90-tych" bo były ich tylko (2)
dwie pary. Rano i popołudniu - w szczytach przewozowych. Nie za mało ?
- 8 0
-
2014-06-04 20:32
pamiętam jak (1)
... do Oksywia dojeżdżały pociągi relacji Kościerzyna - Oksywie, Żukowo - Oksywie, Gdańsk - Oksywie. lub coś w tym stylu może ktoś kto podróżował tymi pociągami wypowie się konkretniej bo pamiętam piętrowe składy z Kościerzyny, jak przy stoczni Marynarki Wojennej opróżniały się i masa ludzi szła do pracy.
- 3 1
-
2014-06-04 21:29
i pomysleć, że pomimo kilku linii autobusowych te pociągi były na full pełne
- 1 1
-
2014-06-04 14:03
Gdynia Port Oksywie - Koscierzyna (3)
Pod koniec na poczatku lat 90 (90-93) pociag ten byl oblozony po dach ludzmi. I to doslownie. Pociag ten obslugiwane byly przez lokomotywe (SM42 / SP42 lub SU/SP45 lub ST44) Plu cztero sekcyjna pietrowa "Bipa" i wszedzie, na kazdym przystanku miedzy Oksywiem a Chylonia potezna ilosc osob wsiadala do tego pociagu.
- 17 0
-
2014-06-04 14:04
Zjadlo mi pod koniec lat 80
- 6 0
-
2014-06-04 14:17
Ano było, było (1)
Ale wtedy funkcjonowała stocznia, port jeden i drugi.
A słynne "motory" Gdynia - Chojnice w zestawieniu SN61 na końcach plus chyba z pięć ryflaków w środku.
Startowały też z Gdyni Portu.- 6 1
-
2014-06-04 14:29
Stocznie rzeznia itd
To prawda. Teraz to praktycznie nic nie istnieje, a wracajac do motorow w gdyni jezdzily jako pociagi sluzbowe obwozac pracownikow PKP po posterunkach ( po miedzy GPA a GPF ) To byly czasy. I tabor wspanialy. A nie ze teraz wsiadasz do kartonu pseudo autobusu i gnieciesz sie na twardych siedziskach dwie godziny bez mozliwosci otworzenia okna.
- 3 0
-
2014-06-04 14:05
troszke prawdy... (2)
Na poczatku lat 90 jezdzilem moto i jezdze teraz i nie ma czego porownywac. Kiedys panowaly pustki, a teraz szalenstwo na drogach. Stojac kiedys na stacji Gdynia-Obluze faktycznie nie bylo wielu osob, ale tylko dlatego, ze sklady przyjezdzaly nawet 1 godzine pozniej! Stad wlasnie wzielo sie znikome zainteresowanie tym srodkiem transportu. Obluze, Pogorze, Kosakowo juz sa mocno zaludnione, Gdynia-Zachod raczej znikomo i nie ma czego tutaj porownywac. Kursy do Oksywia dolnego mijaja sie z celem - mniejsze zaludnienie i obiekty wojskowe, a to oznacza jedynie znizki badz darmowe przejazdy, tak wiec operator na tym nie zyska - proste. Wystarczy, ze mundurowi maja wysokie emerytury po naprawde krotkim czasie pracy. Lepiej poprowadzic nitke pod estakada poprzez terminal/Stena, pozniej Obluze centrum, nastepnie istniejaca nitka w kierunku Pogorza dolnego i potem jakos sprytnie rozwiazac 'wejscie' w istniejaca nitke do Kosakowa, ktora koniecznie nalezaloby wydluzyc do Kosakowa Centrum z duzym wezlem przesiadkowym. Lotnisko predzej czy pozniej wystartuje. Pozdrawiam.
- 13 4
-
2014-06-04 14:19
upartość z lotniskiem godna Korwina
- 2 3
-
2014-06-04 14:52
Widać cenzura i wszechobecna propaganda sukcesu nie pozwoliła dotrzeć do świadomości gdynian informacji że, lotnisko jest w stanie UPADŁOŚCI :) Żadne tanie linie lotnicze nigdy z niego nie będą latać.
- 5 2
-
2014-06-04 14:07
To tylko przedwyborcze wizualizacje
Prawda jest taka, że Gdyni nie stać na te inwestycje, a Szczurek specjalistą od pozyskiwania funduszy z UE to raczej nie jest. Miejsce poza pierwszą pietnastką (2007-2013) nie pozwala optymistycznie patrzeć w przyszłość
- 8 4
-
2014-06-04 14:13
Gdynia Pot Oksywie
Leszek O. nie koloryzuj rzeczywistości! Pociąg co prawda był pełen, gdyż dojeżdzali nim pracownicy do Stoczni Marynarki Wojennej. Po drodze z Chyloni o Oksywia natomiast z reguly nikt nie wsiadal lub 1 góra 2 osoby! Zreszta pod koniec kursowania skasowano posrednie przystanki na Rzezni, Pogorzu oraz Obluzu.
- 1 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.