• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak budować kolej w Gdyni: do Kosakowa czy do Chwarzna?

Maciej Naskręt
4 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Budowa linii kolejowych to ogromne przedsięwzięcie, planistyczne i finansowe. Gdynia planuje dwie takie inwestycje: w kierunku Kosakowa i Oksywia oraz w kierunku Chwarzna. Budowa linii kolejowych to ogromne przedsięwzięcie, planistyczne i finansowe. Gdynia planuje dwie takie inwestycje: w kierunku Kosakowa i Oksywia oraz w kierunku Chwarzna.

W Gdyni trwa dyskusja o uruchomieniu połączenia kolejowego z centrum miasta do Oksywia i Kosakowa. Wydaje się jednak, że kolej bardziej przydałaby się na zachodzie miasta, który szybko się rozwija. Dlatego zanim zbudujemy linię na północy Gdyni, warto wcześniej przeanalizować budowę szlaku do Chwarzna - pisze Maciej Naskręt.



Przed nami kolejna perspektywa budżetowa Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Jesienią zaczną być wypłacane pierwsze pieniądze na dofinansowanie projektów infrastrukturalnych w całej Polsce. Także Trójmiasto ostrzy sobie na nie zęby, wszędzie trwają prace nad projektami inwestycji, które mogą liczyć na unijne dofinansowanie.

Czytaj także: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata

Władze Gdyni i samorządu województwa planują zbudować, a w zasadzie zrewitalizować, kolej prowadzącą z centrum miasta do lotniska w Kosakowie. Dzięki temu mieszkańcy Gdyni mogliby dojeżdżać pociągiem także na Oksywie. Taka podróż trwałaby ok. 15-20 minut.

Pociągi miałyby pojechać z centrum miasta do portu, a stamtąd tuż obok Węzła Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdańska w kierunku ul. Unruga zobacz na mapie Gdańska, skąd jedna nitka wiodłaby w kierunku lotniska w Kosakowie, a druga starym szlakiem do Oksywia.

Czytaj także: Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu

Przedsięwzięcie jest jednak obarczone ryzykiem, że składy będą wozić częściej powietrze, niż pasażerów. Powód? Po pierwsze: niejasna przyszłość lotniska cywilnego w Gdyni, które - nawet jeśli kiedyś powstanie - będzie przyjmowało nie więcej niż 300 tys. pasażerów rocznie. Przy takim ruchu pasażerów na lotnisko powinny wozić autobusy lub taksówki, a nie kolej. Do tego potrzeba ok. 1-2 mln pasażerów w terminalu. Nie pomoże nawet coraz większa zabudowa jednorodzinna w pobliskim Kosakowie

Po drugie: już raz w latach 90. wycofano pociąg pasażerski z Oksywia, które przegrały konkurencję z motoryzacją.

Dlatego zanim zdecydujemy się dotować linię kolejową do północnych dzielnic Gdyni, warto byłoby dobrze zastanowić się nad budową połączenia kolejowego w kierunku Chwarzna - dzielnicy, która dynamicznie rozwija się, a której układ drogowy i jakość komunikacji miejskiej mają wciąż więcej wad, niż zalet.

Na realizacji szlaku zyskałoby zakorkowane w godzinach szczytu Witomino. Uruchomienie linii właśnie w kierunku Chwarzna zmniejszyłaby ruch na ulicach: Chwarznieńskiej, Kieleckiej i Małokackiej.

Pasażerowie wjeżdżaliby pociągiem od strony Gdyni istniejącą linią kolejową 201 (relacji Gdynia - Kościerzyna). W Krykulcu zobacz na mapie Gdańska odchodziłby nowy szlak na zachód w kierunku Chwarzna, po czym mijałby Obwodnicę Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska i wiódłby dalej do Chwarzna i Wiczlina. W tych dzielnicach usytuowane byłyby trzy przystanki - przy ul. Śliskiej zobacz na mapie Gdańska, ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Jagienki zobacz na mapie Gdańska. Tam linia kończyłaby się.

Istnieje też alternatywna wersja przebiegu tej linii, o której pisał jakiś czas temu nasz czytelnik. Z Osowej na Dąbrowę pociągi jeszcze niedawno mogły jeździć - istniało tam połączenie towarowe do Polifarbu. Tory jednak nie były używane i kilka lat temu zostały rozebrane. Nasypy jednak cały czas są i odtworzenie tego odcinka nie stanowiłoby większego problemu. Dalej kolej mogłaby przeciąć ul. Chwaszczyńską zobacz na mapie GdańskaRdestową zobacz na mapie Gdańska i pojechać równolegle do planowanej Trasy Jana Nowaka-Jeziorańskiego w kierunku Wiczlina. Potem można by przejechać przez Gdynię Zachód i wrócić przez las do linii kolejowej nr 201 w kierunku centrum Gdyni.

Która linia kolejowa powinna powstać jako pierwsza?

Oba szlaki są ujęte w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdyni. Władze województwa pomorskiego, jak i Gdyni, chyba niesłusznie odłożyły realizację tych inwestycji na kolejną dekadę. Tym bardziej, że Gdynia Zachód jest najszybciej rozwijającą się częścią miasta: już dziś mieszka tam kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców, którym powinno się ułatwić dojazd do centrum.

Jeśli więc władze Gdyni i województwa pomorskiego planują zamówić studium wykonalności dla linii do Kosakowa i Oksywia, powinny także przeanalizować plan budowy jedno- lub dwutorowej linii w kierunku Chwarzna. Wtedy okaże się, która linia bardziej posłuży mieszkańcom miasta z morza i marzeń.

Opinie (243) 6 zablokowanych

  • Na Chwarzno

    Biorac pod uwage rozwoj Gdyni Chwarzna to kolej jest niezbedna, za kilka lat z tamtad nie da rady sie ruszyc autem

    • 11 8

  • Do Londynu

    • 6 4

  • Chwarzno !!!

    Kolej powinna iść w kierunku Chwarzna , Wiczlina , Koleczkowa !!! Tam jest prawidłowy kierunek.Przecierz tam za parę lat wszystko się zablokuje transport drogowy stganie !!!

    • 9 10

  • Jasne... (4)

    Najlepiej wszystko wsadzać w d*pkę Chwarznie i Wiczlinie, bo przecież tam mieszka nasz szanowny Pan Prezydent... Niech dalej będą korki na całej Wiśniewskiego, Estakadzie i tak aż do Szperka.

    • 16 11

    • (3)

      Przecież wyżej napisano, że władze nie chcą kolei na Chwarzno...

      • 3 0

      • (2)

        ale Olo czytać nie potrafi i krytykuje dla samej krytyki Gdyni

        • 3 0

        • czytać potrafię, (1)

          a mój komentarz był do przedmówcy, ale o tym to już pewnie nie pomyśleliście...

          • 1 1

          • A ty nie pomyślałeś, że jak chcesz komuś odpowiedzieć, to pisze się pod jego komentarzem, bo tak działa wątkowanie?

            • 0 1

  • gdynianka (1)

    powinna powstac linia do kosakowa poniewaz ten odcinek Gdyni ma fatalne połaczenie z reszta miasta.Po godzinie 20 powrot z okolic centrum handlowego SZPERK jest bardzo utrudniony,zjazd po godz 21 na ulice Morska przez Estakade Kwiatkowskiego nie istnieje(chyba ze z paroma przesiadkami).Dojazd do Rewy i okolic tez jest nie mała wyprawa.

    • 14 3

    • hm ....

      nie powinnaś się nazywać Gdynianką tylko Kosakowianką ha ha :) myślę że to nie problem Gdyni tylko Wójta Kosakowa żeby dołożył troszkę pieniędzy dla komunikacji miejskiej i połączenia (może częstszego) Kosakowa z Gdynią

      • 5 1

  • Panie redaktorze Naskręt - pociągi przegrały "w latach 90-tych" bo były ich tylko (2)

    dwie pary. Rano i popołudniu - w szczytach przewozowych. Nie za mało ?

    • 8 0

    • pamiętam jak (1)

      ... do Oksywia dojeżdżały pociągi relacji Kościerzyna - Oksywie, Żukowo - Oksywie, Gdańsk - Oksywie. lub coś w tym stylu może ktoś kto podróżował tymi pociągami wypowie się konkretniej bo pamiętam piętrowe składy z Kościerzyny, jak przy stoczni Marynarki Wojennej opróżniały się i masa ludzi szła do pracy.

      • 3 1

      • i pomysleć, że pomimo kilku linii autobusowych te pociągi były na full pełne

        • 1 1

  • Gdynia Port Oksywie - Koscierzyna (3)

    Pod koniec na poczatku lat 90 (90-93) pociag ten byl oblozony po dach ludzmi. I to doslownie. Pociag ten obslugiwane byly przez lokomotywe (SM42 / SP42 lub SU/SP45 lub ST44) Plu cztero sekcyjna pietrowa "Bipa" i wszedzie, na kazdym przystanku miedzy Oksywiem a Chylonia potezna ilosc osob wsiadala do tego pociagu.

    • 17 0

    • Zjadlo mi pod koniec lat 80

      • 6 0

    • Ano było, było (1)

      Ale wtedy funkcjonowała stocznia, port jeden i drugi.
      A słynne "motory" Gdynia - Chojnice w zestawieniu SN61 na końcach plus chyba z pięć ryflaków w środku.
      Startowały też z Gdyni Portu.

      • 6 1

      • Stocznie rzeznia itd

        To prawda. Teraz to praktycznie nic nie istnieje, a wracajac do motorow w gdyni jezdzily jako pociagi sluzbowe obwozac pracownikow PKP po posterunkach ( po miedzy GPA a GPF ) To byly czasy. I tabor wspanialy. A nie ze teraz wsiadasz do kartonu pseudo autobusu i gnieciesz sie na twardych siedziskach dwie godziny bez mozliwosci otworzenia okna.

        • 3 0

  • troszke prawdy... (2)

    Na poczatku lat 90 jezdzilem moto i jezdze teraz i nie ma czego porownywac. Kiedys panowaly pustki, a teraz szalenstwo na drogach. Stojac kiedys na stacji Gdynia-Obluze faktycznie nie bylo wielu osob, ale tylko dlatego, ze sklady przyjezdzaly nawet 1 godzine pozniej! Stad wlasnie wzielo sie znikome zainteresowanie tym srodkiem transportu. Obluze, Pogorze, Kosakowo juz sa mocno zaludnione, Gdynia-Zachod raczej znikomo i nie ma czego tutaj porownywac. Kursy do Oksywia dolnego mijaja sie z celem - mniejsze zaludnienie i obiekty wojskowe, a to oznacza jedynie znizki badz darmowe przejazdy, tak wiec operator na tym nie zyska - proste. Wystarczy, ze mundurowi maja wysokie emerytury po naprawde krotkim czasie pracy. Lepiej poprowadzic nitke pod estakada poprzez terminal/Stena, pozniej Obluze centrum, nastepnie istniejaca nitka w kierunku Pogorza dolnego i potem jakos sprytnie rozwiazac 'wejscie' w istniejaca nitke do Kosakowa, ktora koniecznie nalezaloby wydluzyc do Kosakowa Centrum z duzym wezlem przesiadkowym. Lotnisko predzej czy pozniej wystartuje. Pozdrawiam.

    • 13 4

    • upartość z lotniskiem godna Korwina

      • 2 3

    • Widać cenzura i wszechobecna propaganda sukcesu nie pozwoliła dotrzeć do świadomości gdynian informacji że, lotnisko jest w stanie UPADŁOŚCI :) Żadne tanie linie lotnicze nigdy z niego nie będą latać.

      • 5 2

  • To tylko przedwyborcze wizualizacje

    Prawda jest taka, że Gdyni nie stać na te inwestycje, a Szczurek specjalistą od pozyskiwania funduszy z UE to raczej nie jest. Miejsce poza pierwszą pietnastką (2007-2013) nie pozwala optymistycznie patrzeć w przyszłość

    • 8 4

  • Gdynia Pot Oksywie

    Leszek O. nie koloryzuj rzeczywistości! Pociąg co prawda był pełen, gdyż dojeżdzali nim pracownicy do Stoczni Marynarki Wojennej. Po drodze z Chyloni o Oksywia natomiast z reguly nikt nie wsiadal lub 1 góra 2 osoby! Zreszta pod koniec kursowania skasowano posrednie przystanki na Rzezni, Pogorzu oraz Obluzu.

    • 1 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane