• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak budować kolej w Gdyni: do Kosakowa czy do Chwarzna?

Maciej Naskręt
4 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Budowa linii kolejowych to ogromne przedsięwzięcie, planistyczne i finansowe. Gdynia planuje dwie takie inwestycje: w kierunku Kosakowa i Oksywia oraz w kierunku Chwarzna. Budowa linii kolejowych to ogromne przedsięwzięcie, planistyczne i finansowe. Gdynia planuje dwie takie inwestycje: w kierunku Kosakowa i Oksywia oraz w kierunku Chwarzna.

W Gdyni trwa dyskusja o uruchomieniu połączenia kolejowego z centrum miasta do Oksywia i Kosakowa. Wydaje się jednak, że kolej bardziej przydałaby się na zachodzie miasta, który szybko się rozwija. Dlatego zanim zbudujemy linię na północy Gdyni, warto wcześniej przeanalizować budowę szlaku do Chwarzna - pisze Maciej Naskręt.



Przed nami kolejna perspektywa budżetowa Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Jesienią zaczną być wypłacane pierwsze pieniądze na dofinansowanie projektów infrastrukturalnych w całej Polsce. Także Trójmiasto ostrzy sobie na nie zęby, wszędzie trwają prace nad projektami inwestycji, które mogą liczyć na unijne dofinansowanie.

Czytaj także: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata

Władze Gdyni i samorządu województwa planują zbudować, a w zasadzie zrewitalizować, kolej prowadzącą z centrum miasta do lotniska w Kosakowie. Dzięki temu mieszkańcy Gdyni mogliby dojeżdżać pociągiem także na Oksywie. Taka podróż trwałaby ok. 15-20 minut.

Pociągi miałyby pojechać z centrum miasta do portu, a stamtąd tuż obok Węzła Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdańska w kierunku ul. Unruga zobacz na mapie Gdańska, skąd jedna nitka wiodłaby w kierunku lotniska w Kosakowie, a druga starym szlakiem do Oksywia.

Czytaj także: Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu

Przedsięwzięcie jest jednak obarczone ryzykiem, że składy będą wozić częściej powietrze, niż pasażerów. Powód? Po pierwsze: niejasna przyszłość lotniska cywilnego w Gdyni, które - nawet jeśli kiedyś powstanie - będzie przyjmowało nie więcej niż 300 tys. pasażerów rocznie. Przy takim ruchu pasażerów na lotnisko powinny wozić autobusy lub taksówki, a nie kolej. Do tego potrzeba ok. 1-2 mln pasażerów w terminalu. Nie pomoże nawet coraz większa zabudowa jednorodzinna w pobliskim Kosakowie

Po drugie: już raz w latach 90. wycofano pociąg pasażerski z Oksywia, które przegrały konkurencję z motoryzacją.

Dlatego zanim zdecydujemy się dotować linię kolejową do północnych dzielnic Gdyni, warto byłoby dobrze zastanowić się nad budową połączenia kolejowego w kierunku Chwarzna - dzielnicy, która dynamicznie rozwija się, a której układ drogowy i jakość komunikacji miejskiej mają wciąż więcej wad, niż zalet.

Na realizacji szlaku zyskałoby zakorkowane w godzinach szczytu Witomino. Uruchomienie linii właśnie w kierunku Chwarzna zmniejszyłaby ruch na ulicach: Chwarznieńskiej, Kieleckiej i Małokackiej.

Pasażerowie wjeżdżaliby pociągiem od strony Gdyni istniejącą linią kolejową 201 (relacji Gdynia - Kościerzyna). W Krykulcu zobacz na mapie Gdańska odchodziłby nowy szlak na zachód w kierunku Chwarzna, po czym mijałby Obwodnicę Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska i wiódłby dalej do Chwarzna i Wiczlina. W tych dzielnicach usytuowane byłyby trzy przystanki - przy ul. Śliskiej zobacz na mapie Gdańska, ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Jagienki zobacz na mapie Gdańska. Tam linia kończyłaby się.

Istnieje też alternatywna wersja przebiegu tej linii, o której pisał jakiś czas temu nasz czytelnik. Z Osowej na Dąbrowę pociągi jeszcze niedawno mogły jeździć - istniało tam połączenie towarowe do Polifarbu. Tory jednak nie były używane i kilka lat temu zostały rozebrane. Nasypy jednak cały czas są i odtworzenie tego odcinka nie stanowiłoby większego problemu. Dalej kolej mogłaby przeciąć ul. Chwaszczyńską zobacz na mapie GdańskaRdestową zobacz na mapie Gdańska i pojechać równolegle do planowanej Trasy Jana Nowaka-Jeziorańskiego w kierunku Wiczlina. Potem można by przejechać przez Gdynię Zachód i wrócić przez las do linii kolejowej nr 201 w kierunku centrum Gdyni.

Która linia kolejowa powinna powstać jako pierwsza?

Oba szlaki są ujęte w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdyni. Władze województwa pomorskiego, jak i Gdyni, chyba niesłusznie odłożyły realizację tych inwestycji na kolejną dekadę. Tym bardziej, że Gdynia Zachód jest najszybciej rozwijającą się częścią miasta: już dziś mieszka tam kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców, którym powinno się ułatwić dojazd do centrum.

Jeśli więc władze Gdyni i województwa pomorskiego planują zamówić studium wykonalności dla linii do Kosakowa i Oksywia, powinny także przeanalizować plan budowy jedno- lub dwutorowej linii w kierunku Chwarzna. Wtedy okaże się, która linia bardziej posłuży mieszkańcom miasta z morza i marzeń.

Opinie (243) 6 zablokowanych

  • Dobrze gada

    wkoncu skret dobrze gada. Popieram

    • 3 3

  • Szczurek mieszka na Wiczlinie, Stępa mieszka na Chwarznie, (1)

    a słoiki na Fikakowie,bo tam też chcieli zrobić przystanek SKM. Dlatego dzielnice północne pewnie pożegnają się z nadzieją na kolej,pomimo tego że posiadają tory i perony na Oksywiu i Obłużu, Pogórze ma tory prowadzące z części górnej na dolną .Kiedyś jeździło się do Kościerzyny z Oksywia i Obłuża.

    • 7 3

    • Tak, bo na pewno szczurek to człowiek co by ta koleja jezdzil i robi ja dla siebie :) haha ludzie, przestancie wszedzie węszyć spiski :/

      • 5 1

  • Jasne... (4)

    Najlepiej wszystko wsadzać w d*pkę Chwarznie i Wiczlinie, bo przecież tam mieszka nasz szanowny Pan Prezydent... Niech dalej będą korki na całej Wiśniewskiego, Estakadzie i tak aż do Szperka.

    • 16 11

    • (3)

      Przecież wyżej napisano, że władze nie chcą kolei na Chwarzno...

      • 3 0

      • (2)

        ale Olo czytać nie potrafi i krytykuje dla samej krytyki Gdyni

        • 3 0

        • czytać potrafię, (1)

          a mój komentarz był do przedmówcy, ale o tym to już pewnie nie pomyśleliście...

          • 1 1

          • A ty nie pomyślałeś, że jak chcesz komuś odpowiedzieć, to pisze się pod jego komentarzem, bo tak działa wątkowanie?

            • 0 1

  • Rozwiązanie komunikacyjne (1)

    8 lat temu...

    • 2 1

    • Temat poruszany 8 lat temu na mojeosiedle pl

      w Gdynia/Oksywie

      Pozdro!

      • 4 0

  • Generalnie chodzi o to, ze nowa chwarznieńska będzie nadal zakorkowana i szczurek zeby nie polec

    zamówił u redaktorka wstępniaka do kolejki na chwarzno, mimo iż lepiej i łatwiej zbudować ja do kosakowa. Juz jest przesądzone, że Pogórze i oksywie nie dostana kolejki i bedą stać na estakadzie i wisniewskiego podziwiając kretyńską estakadę rowerowa

    • 6 1

  • a co z ul Chwarznieńską ? (2)

    jaki piękny bubel zafundował nam UM?

    • 5 3

    • oczywisty następny bubel szczurka. teraz moze dołozy tam kolej.... paranoja

      • 4 2

    • ?

      droga kończy się w lesie ... będziemy stali w korku w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym - gdzie się podziali "ekolodzy" - czemu nikt nie protestuje na zakończeniu - braku rozwiązania i perspektyw - tej inwestycji ?

      • 3 2

  • A JA PROPONUJĘ TAK :

    Uważam, że należy budować linie w obu kierunkach, aczkolwiek tory i linia do Portu Oksywie i Górnego Obłuża już istnieją i wymagają zdecydowanie mniejszych nakładów, więc może ten kierunek odrodzić się szybciej, zwłaszcza że kierunek północny jest na dziś bardziej zaludniony niż tzw. zachód. Wariant na Wiczlino i Dąbrowę należałoby pociągnąć po linii fioletowej.
    Natomiast w przypadku północy niedawny pomysł pana Stępy wydaje mi się kuriozalny : pominięcie Chyloni, przystanek w porcie ( sic ! ), potem Pogórze, Obłuże Górne i Lotnisko. Taka linia woziłaby rzeczywiście powietrze, zwłaszcza że nawet jeśli lotnisko powstałoby, to wg słów prez. Szczurka przez pierwsze 10-15 lat obsługiwałoby ruch małych samolotów, awionetek, czarterów itp nieregularnych kursów. Dla kogo więc przystanek na lotnisku ? Proponuję jednak wariant przez Chylonię, ponieważ Trasa Kwiatkowskiego będzie się coraz bardziej korkować, więc nawet taka linia z "objazdem" będzie opłacalna. Moim zdaniem jest jednak kilka warunków sukcesu takiej linii. Po pierwsze - powinna łączyć na wybranych kursach w godzinach szczytu nie tylko Północ z centrum Gdyni ale kursować dalej aż do Tczewa jako sprinter ( atrakcyjny dojazd do pracy w porcie, MW, wojsku, akademii itp ). Po drugie - na wysokości ul. Piaskowej bezkolizyjne skrzyżowanie torów z Hutniczą. Po trzecie - przystanki na Pogórzu Dolnym, Obłużu i Oksywiu. Po czwarte - regularne funkcjonowanie - minimum co 30 minut, a w godzinach szczytu co 15 minut. Po piąte - darmowe wahadłowe połączenia autobusowe wykonywane przez przewoźnika kolejowego dowożące pasażerów do przystanków Pogórze, Obłuże i Oksywie z najbliższych okolic ( w innym przypadku mieszkańcy górnych części tych dzielnic mając przy swoich domach komunikację autobusową nie wybiorą kolei z uwagi na zbyt dużą odległość do przystanków oraz dużą różnicę wzniesień ).
    Być może już dziś warto byłoby małym nakładem środków spróbować reaktywować linię na Oksywie, odkrzaczyć perony, zrobić dojścia, rozreklamować linię i puścić szynobus ( chociaż po kilka par pociągów w godzinach szczytu rannego i popołudniowego ). Myślę, że chętni do skorzystania z kolei by się znaleźli.

    • 5 3

  • Pogórzr,Oksywie i Obłuże

    mają już tory i perony, a Wiczlino-Chwarzno nie.

    • 8 1

  • Obłuże,Oksywie,Pogórze (7)

    są największymi dzielnicami Gdynia, a w Kosakowie też przybywa mieszkańców,codziennie na Płk.Dąbka i Estakadzie Kwiatkowskiego są korki,a tu piszą że powietrze będzie kolejka wozić ? Wszyscy przsiądą się na kolejkę. Niech ten autor tekstu lepiej pozna Gdynię. A na Chwarznie kolejka jest niepotrzebna,pięć domów na krzyż,mieszkańców tyle co jeden blok pomieści.

    • 49 16

    • sęk w tym że w okolicy zamieszkuje nadmieszkaniec, to Pan Wojciech ;o)) (6)

      • 12 3

      • (4)

        Na Chwarznie obecnie mieszka ponad 11000 ludzi. Rozumiem, ze na Oksywiu takie pojemne bloki buduja, ze wszyscy do jednego się wciskają :D

        • 3 11

        • Na Chwarznie i Wiczlinie (3)

          łącznie mieszka 7234 osób. Te twoje dane to z palca są wyssane.

          • 7 3

          • (1)

            7234 to liczba ludnosci Chwarzna-Wiczlina na koniec roku 2011. O ile sie nie myle mamy polowe 2014 :D

            • 2 4

            • To pewnie z Chwarzna połowa

              się wyprowadziła

              • 4 2

          • hyhy

            ha? pewnie dwa razy tyle wielu się nie meduje i nie ujawnia

            • 2 3

      • no i ?

        myślisz, że nie ma auta?

        sęk w tym, że twój głupi komentarz jest zbędny

        • 4 4

  • Panie redaktorze Naskręt - pociągi przegrały "w latach 90-tych" bo były ich tylko (2)

    dwie pary. Rano i popołudniu - w szczytach przewozowych. Nie za mało ?

    • 8 0

    • pamiętam jak (1)

      ... do Oksywia dojeżdżały pociągi relacji Kościerzyna - Oksywie, Żukowo - Oksywie, Gdańsk - Oksywie. lub coś w tym stylu może ktoś kto podróżował tymi pociągami wypowie się konkretniej bo pamiętam piętrowe składy z Kościerzyny, jak przy stoczni Marynarki Wojennej opróżniały się i masa ludzi szła do pracy.

      • 3 1

      • i pomysleć, że pomimo kilku linii autobusowych te pociągi były na full pełne

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane